3265
Sök

Bränsleslang, bränslerör, plast eller gummi?

4 Inlägg
16 januari 2016
Trådstartare
Har fått ett litet läckage på bränsleslangen på min Ford Mondeo från 2007. Det strilar ut en tunn, tunn stråle och luktar bensin i bilen. Tänkte nu fixa det här och började söka på var jag hittar en ny slang. Allra helst vill jag ha den fixad i idag lördag eller i morgon söndag då jag ska åka 60 mil med bilen. Det enda stället jag kommer på som är söndagsöppen är Biltema så jag började kolla där. Den slangen som sitter i bilden är av plast men på biltema finns bara slangar i gummi. Går det lika bra? Sen har jag sett att det finns något som heter bränslerör i PVC. Är det det jag har i bilen. Slangen går ju lite slalom mellan andra slangar så jag antar att det blir svårt med en som är styv om det inte är original och färdigböjd. Eller?

Tror ni jag kan åka till Biltema och köpa gummislangen och få det att funka tillfredställande?

1 661 Inlägg
16 januari 2016
Biltema har bränsleslangar (gummi) men av dom jag testat så är det skit. Dom har fungerat ca sex månader sen har sprickorna börjat komma och bränslet sprutar åt alla håll.

Detta både stålomspunna och "vanliga".

4 Inlägg
16 januari 2016
Trådstartare
Ok. Får kanske försöka hitta något som är bättre. Biltemas saker funkar ju toppen ibland och inte så toppen andra gånger. Men funkar det lika bra med plast eller gummislang? Det sitter ju en plast i som original. Kan jag sätta i en i gummi och få det att funka bra (men då kanske med bättre kvalitet)?

6 578 Inlägg
16 januari 2016
Hej!
Antar att du menar en bensinslang som sitter under bilen!? Jag bytte bensinrör (Delar av bensinrören i stål) på min Audi 100 Avant 2,0E -89:a för några år sedan till slangar i blå plast då mina befintliga rostat sönder, och skarvade  dessa i plast till befintliga stålslangar med speciella armerade gummislangar som tålde 10 bars tryck (pumpen på Audi 100 ger 6,5 bars tryck). Biltemas slangar håller inte för detta tryck och inte heller sådana slangar du hittar på bensinstationerna.Armerade gummislangar som tål höga tryck kan köpas från biltillbehörsfirmor (inte Mekonomen) som sysslar med trimning mm eller hydraulslangsfirmor.
Senast redigerat av jaka54 (16 januari 2016)

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 januari 2016
Tja...Det brukar stå på slangarna vilket tryck de är typ godkända/testade med...Jag har köpt Manuli (stavning?) bränsleslangar på Preem, missminner jag mig inte så står de på de att de är testade till 20 Bar WP (Water Pressure), kan vara som så att dessa 20 Bar med vatten motsvarar betydligt lägre om det rör sig om en "elak" vätska som bensin? Har även köpt Biltemas armerade bränsleslang (ser/känns likadan ut som Manuli) men det var typ 7-8 år sedan, o den håller än idag på en bil med ett nominellt systemtryck på 3.5 Bar enligt bränsletrycksregulatorn (3.5 Bar är ett rätt vanligt bränsletryck...), minns jag rätt stod det WP 20 Bar på även dessa slangar...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

7 774 Inlägg
16 januari 2016
Klämde förra året långa bränsleröret av 6 mm plast på en bil så att de sprack och läckte obetydligt.
Men dock så pass mycket att det luktade obehagligt mycket i garaget.
Lossade bränsleröret framme vid pumpen och trädde en bit bränsleslang över och fixerade med 2 slangklämmor.
Ifrågavarande bil suger bränslet från tanken medelst pump på motorn.
Kanske inte att rekommendera på en bil där pumpen är placerad bak och bränsleledningen står under tryck.roll

4 Inlägg
17 januari 2016
Trådstartare
Det är en bensinslang som går fram till motorn under motorhuven. Den är ungefär 1 meter lång och det ser ut som om den bara är pådragen i ändarna utan någon slangklämmar eller liknande.

Sök