5970
Sök

Saab 900 GL -84 tjuvström?

2 Inlägg
17 januari 2016
Trådstartare
Tjena!

Jag köpte en fin Saab 900 förra veckan. Säljaren nämnde ingenting om att det skulle vara fel på den. Startar alltid, stod det tillochmed i annonsen. Första kvällen när jag skulle till jobbet var den helt död. Laddade och samma sak hände i flera dagar. Har motorvärmare och körde också längre svängar, samma sak dagen efter. Trodde att batteriet var helt kasst eftersom det aldrig gick ner på noll när jag laddade.

Nu köpte jag ett nytt batteri för 10% av bilens värde och den gick som aldrig förr. Dagen efter pluggade jag i motorvärmaren och skulle sedan dra iväg när den ännu en gång är helt död. Jag har ingen som helst erfarenhet av att meka med bilar men skulle säga att jag är praktiskt lagd och ganska duktig på problemlösning överlag. Har nu googlat och felsökt så som alla säger. Kopplade på multimetern på kabel och pol och ryckte säkringar. Den drar 12-13 ampere helt avstängd, tyckte det verkar apmycket? Det visade sig vara innerbelysningssäkringen som tjuvar iallafall. Förstår dock inte hur. Dessutom är säkringen på 10 ampere, borde inte den ryka vid 12-13 ampere då?

Det enda jag kan tänka på som är annorlunda på bilen är att någon av dom tidigare ägarna kopplat in en lampknapp nedanför växelspaken. Om det på något sätt har betydelse?

Någon som har en eventuell lösning på problemet? Förutom att koppla ur batteriet varje gång jag stänger av bilen då.

Tack på förhand!

/vilsen färsking

Vettemannen
17 januari 2016
WictorMagnusson skrev:
Tjena!

Jag köpte en fin Saab 900 förra veckan. Säljaren nämnde ingenting om att det skulle vara fel på den. Startar alltid, stod det tillochmed i annonsen. Första kvällen när jag skulle till jobbet var den helt död. Laddade och samma sak hände i flera dagar. Har motorvärmare och körde också längre svängar, samma sak dagen efter. Trodde att batteriet var helt kasst eftersom det aldrig gick ner på noll när jag laddade.

Nu köpte jag ett nytt batteri för 10% av bilens värde och den gick som aldrig förr. Dagen efter pluggade jag i motorvärmaren och skulle sedan dra iväg när den ännu en gång är helt död. Jag har ingen som helst erfarenhet av att meka med bilar men skulle säga att jag är praktiskt lagd och ganska duktig på problemlösning överlag. Har nu googlat och felsökt så som alla säger. Kopplade på multimetern på kabel och pol och ryckte säkringar. Den drar 12-13 ampere helt avstängd, tyckte det verkar apmycket? Det visade sig vara innerbelysningssäkringen som tjuvar iallafall. Förstår dock inte hur. Dessutom är säkringen på 10 ampere, borde inte den ryka vid 12-13 ampere då?

Det enda jag kan tänka på som är annorlunda på bilen är att någon av dom tidigare ägarna kopplat in en lampknapp nedanför växelspaken. Om det på något sätt har betydelse?

Någon som har en eventuell lösning på problemet? Förutom att koppla ur batteriet varje gång jag stänger av bilen då.

Tack på förhand!

/vilsen färsking

Ta bort en säkringen till innerbelysningen och låt den vara borta över natten och se om felet kvarstår eller inte.

/Benny

2 Inlägg
18 januari 2016
Trådstartare
Det var ganska mörkt när jag kollade strömmen tidigare. Gjorde om det hela inne i garaget nu och såg att sen drar 6,5 ampere trots att alla säkringar var urtagna. 13 med innerbelysning och 6,5 utan. Kan inte hitta någonting på bilen som ska vara på. Förstår ingenting.

7 833 Inlägg
18 januari 2016
Finns det drag på bilen?
Har på flera bilar råkat ut för krypströmmar i eluttaget p g a "goja" som dragit ur batteriet över natten.
Ett tips bara.wink

österbybruk
267 Inlägg
23 januari 2016
Jag har varit med om att generatorn drar tjuvström.
Och släpvagnskontakter krånglar ofta.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!

1 966 Inlägg
24 januari 2016
Kan vara en felkopplad eftermarknadsstereo. Prova ryck ur den och mät.

4 583 Inlägg
24 januari 2016
" 13 med innerbelysning och 6,5 utan" det var ingen dålig innerbelysning du har!?. Måste vara något mer som är kopplat på samma som innerbelysningen..som sagts tidigare lossa på kablarna på generatorn,och eller draget,om du nu har ett sådant.

1 966 Inlägg
24 januari 2016
zzr94092 skrev:
"13 med innerbelysning och 6,5 utan" det var ingen dålig innerbelysning du har!?. Måste vara något mer som är kopplat på samma som innerbelysningen..som sagts tidigare lossa på kablarna på generatorn,och eller draget,om du nu har ett sådant.

Det kan väl tyda på att det är kortis?

4 583 Inlägg
25 januari 2016
nej,då skulle säkringen gå eller kablarna smält/ta eld..

Sök