Kostnad att äga ny(are) bil

kwamex
23 januari 2016 · 221 Inlägg

Hallå där!
Har väldigt länge varit sugen på att köpa en ny bil (bättre begagnad, cirka 3 år, för runt 200 000). Har hållt kvar i mitt gamla härk nu i flera år.

Dock är jag relativt ekonomisk av mig, och har alltid undvikit det då det är idiotiskt ekonomiskt. Men samtidigt, jag har ju råd utan problem och lite bättre livskvalitet kan det väl ge!

Jag har räknat lite smått på det, och om man förbiser det minskande andrahandsvärdet så borde man väl inte förlora speciellt mycket på det - eller är det någonting jag missar?

Låt säga att jag åker cirka 1600 mil om året, i dagsläget drar saaben runt 0.9 i medel * 1600 mil * 12,5 kronor = 18 000 kronor + skatt på 2800 = 20 800 kronor.

Sen låt säga en nyare BMW 320D från 2012, den kan man säga drar runt 0.5? (Långa sträckor) 0,5 * 1600 * 11,5 = 9200 + 1100 skatt = 10 300. Dvs, blir cirka 10 500 kronor mindre varje år i bränsle+skatt.

Åker jag 1600 mil/år så blir det service vart annat år. Dvs kan jag lägga i medel 21 000 kronor/service utan att "förlora" pengar. Och jag tvekar på att medelservicen kostar 21 000. Vad har vi mer för kostnader? Markant dyrare reservdelar kanske? Ökad risk för elektronik fel? Hur mycket mer kostar försäkring? Betalar i nuläget 320 kr/månad för helförsäkring samt servar den själv med olja&filterbyte var 1000:e mil.

Om det skulle bli nybilsköp skulle det bli antingen BMW 320D (2012) Audi a6 2.0 TDI (2012) eller Mercedes E-klass (2010).

frasse4
23 januari 2016 · 736 Inlägg

Ja det blir ju billigare just eftersom du inte räknar med minskande andrahandsvärde. Men sedan är det ju alltid knepigt med bilägarkalkyler, för man måste ju ha med en riskpeng på reparationer som kan dyka upp. En gammal bil kan ju bli billig om den bara går och går. Dock ökar tryggheten dvs. risken minskar ju med en ny bil vilket man generellt får betala mer för. Jag tycker du ska satsa på en ny, du får som du skriver lite mer livskvalitet, och en säkrare bil dessutom!

Senast redigerat av frasse4 (23 januari 2016)

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
ekelund88
23 januari 2016 · 2 656 Inlägg

kwamex skrev:
Hallå där!
Har väldigt länge varit sugen på att köpa en ny bil (bättre begagnad, cirka 3 år, för runt 200 000). Har hållt kvar i mitt gamla härk nu i flera år.

Dock är jag relativt ekonomisk av mig, och har alltid undvikit det då det är idiotiskt ekonomiskt. Men samtidigt, jag har ju råd utan problem och lite bättre livskvalitet kan det väl ge!

Jag har räknat lite smått på det, och om man förbiser det minskande andrahandsvärdet så borde man väl inte förlora speciellt mycket på det - eller är det någonting jag missar?

Låt säga att jag åker cirka 1600 mil om året, i dagsläget drar saaben runt 0.9 i medel * 1600 mil * 12,5 kronor = 18 000 kronor + skatt på 2800 = 20 800 kronor.

Sen låt säga en nyare BMW 320D från 2012, den kan man säga drar runt 0.5? (Långa sträckor) 0,5 * 1600 * 11,5 = 9200 + 1100 skatt = 10 300. Dvs, blir cirka 10 500 kronor mindre varje år i bränsle+skatt.

Åker jag 1600 mil/år så blir det service vart annat år. Dvs kan jag lägga i medel 21 000 kronor/service utan att "förlora" pengar. Och jag tvekar på att medelservicen kostar 21 000. Vad har vi mer för kostnader? Markant dyrare reservdelar kanske? Ökad risk för elektronik fel? Hur mycket mer kostar försäkring? Betalar i nuläget 320 kr/månad för helförsäkring samt servar den själv med olja&filterbyte var 1000:e mil.

Om det skulle bli nybilsköp skulle det bli antingen BMW 320D (2012) Audi a6 2.0 TDI (2012) eller Mercedes E-klass (2010).

ingen av bilarna du räknat upp och framför allt inte audin ska inte servas med 3200 mils intervall , oljeservice bör man ju göra var 1000 mil tycker jag om man ska behålla bilen , all dessa longlife servicare dödar bilarna smile

men ja räknar du inte med värdeminskningen , så kommer du åka betyydligt billigare och framför allt bekvämare , men jag förstår inte varför du kollar på en bmw 3-serie , och jämför dom med en a6a och en e klass , helt olika bilar och 3 serien står sig inte alls i komfort eller dylikt mot dom du jämför med

kwamex
23 januari 2016 · 221 Inlägg

ekelund88 skrev:

kwamex skrev:
Hallå där!
Har väldigt länge varit sugen på att köpa en ny bil (bättre begagnad, cirka 3 år, för runt 200 000). Har hållt kvar i mitt gamla härk nu i flera år.

Dock är jag relativt ekonomisk av mig, och har alltid undvikit det då det är idiotiskt ekonomiskt. Men samtidigt, jag har ju råd utan problem och lite bättre livskvalitet kan det väl ge!

Jag har räknat lite smått på det, och om man förbiser det minskande andrahandsvärdet så borde man väl inte förlora speciellt mycket på det - eller är det någonting jag missar?

Låt säga att jag åker cirka 1600 mil om året, i dagsläget drar saaben runt 0.9 i medel * 1600 mil * 12,5 kronor = 18 000 kronor + skatt på 2800 = 20 800 kronor.

Sen låt säga en nyare BMW 320D från 2012, den kan man säga drar runt 0.5? (Långa sträckor) 0,5 * 1600 * 11,5 = 9200 + 1100 skatt = 10 300. Dvs, blir cirka 10 500 kronor mindre varje år i bränsle+skatt.

Åker jag 1600 mil/år så blir det service vart annat år. Dvs kan jag lägga i medel 21 000 kronor/service utan att "förlora" pengar. Och jag tvekar på att medelservicen kostar 21 000. Vad har vi mer för kostnader? Markant dyrare reservdelar kanske? Ökad risk för elektronik fel? Hur mycket mer kostar försäkring? Betalar i nuläget 320 kr/månad för helförsäkring samt servar den själv med olja&filterbyte var 1000:e mil.

Om det skulle bli nybilsköp skulle det bli antingen BMW 320D (2012) Audi a6 2.0 TDI (2012) eller Mercedes E-klass (2010).

ingen av bilarna du räknat upp och framför allt inte audin ska inte servas med 3200 mils intervall , oljeservice bör man ju göra var 1000 mil tycker jag om man ska behålla bilen , all dessa longlife servicare dödar bilarna smile

men ja räknar du inte med värdeminskningen , så kommer du åka betyydligt billigare och framför allt bekvämare , men jag förstår inte varför du kollar på en bmw 3-serie , och jämför dom med en a6a och en e klass , helt olika bilar och 3 serien står sig inte alls i komfort eller dylikt mot dom du jämför med

Jag jämför dom inte med 3-serien, utan är mest dom jag tycker är snyggast och alla 3 går att få under 200 000 därav handlar dom i samma val. Känns som att BMWn är bra mycket mer billig att äga jmf. med Audin? Dock tycker jag A6an är snäppet snyggare, speciellt invändigt och bakifrån.

Och 1000 mils olje-&filterbyte är självklart, det gör jag ju t.o.m nu på min 15 år gamla bil smile Dock antar jag att oljan kommer va bra mycket dyrare än nuvarande. Betalar cirka 450 kronor för 5L

Senast redigerat av kwamex (23 januari 2016)

JBeam
23 januari 2016 · 201 Inlägg

kwamex skrev:
Hallå där!
Har väldigt länge varit sugen på att köpa en ny bil (bättre begagnad, cirka 3 år, för runt 200 000). Har hållt kvar i mitt gamla härk nu i flera år.

Dock är jag relativt ekonomisk av mig, och har alltid undvikit det då det är idiotiskt ekonomiskt. Men samtidigt, jag har ju råd utan problem och lite bättre livskvalitet kan det väl ge!

Jag har räknat lite smått på det, och om man förbiser det minskande andrahandsvärdet så borde man väl inte förlora speciellt mycket på det - eller är det någonting jag missar?

Låt säga att jag åker cirka 1600 mil om året, i dagsläget drar saaben runt 0.9 i medel * 1600 mil * 12,5 kronor = 18 000 kronor + skatt på 2800 = 20 800 kronor.

Sen låt säga en nyare BMW 320D från 2012, den kan man säga drar runt 0.5? (Långa sträckor) 0,5 * 1600 * 11,5 = 9200 + 1100 skatt = 10 300. Dvs, blir cirka 10 500 kronor mindre varje år i bränsle+skatt.

Åker jag 1600 mil/år så blir det service vart annat år. Dvs kan jag lägga i medel 21 000 kronor/service utan att "förlora" pengar. Och jag tvekar på att medelservicen kostar 21 000. Vad har vi mer för kostnader? Markant dyrare reservdelar kanske? Ökad risk för elektronik fel? Hur mycket mer kostar försäkring? Betalar i nuläget 320 kr/månad för helförsäkring samt servar den själv med olja&filterbyte var 1000:e mil.

Om det skulle bli nybilsköp skulle det bli antingen BMW 320D (2012) Audi a6 2.0 TDI (2012) eller Mercedes E-klass (2010).

Man kan väl inte räkna bort värdeminskningen roll det är ju där man förlorar mest pengar..

Och sluta säga nybilsköp när du nämner bilar från 2012 och 2010! Det är sex år gamla yikes big_smile

Senast redigerat av JBeam (23 januari 2016)

Cupra_
23 januari 2016 ·

Oljepriset behöver inte bli högre, beror bara på var du handlar smile
Sköter du byten med max 1500mil behöver du egentligen ingen longlife-olja heller utan kan köra med lämplig vanlig helsyntet.

BMW brukar generellt (iaf för mig) vara lite dyrare att försäkra än andra märken.. Men det är inga otroliga priser.. Service på BMW är inte dyrare än på någon annan bil faktiskt. Det var dyrare att serva min V70 på Bilia än att serva bmwn på bavaria, samma serviceinnehåll.

Audi tar däremot saftigt betalt för sina servicear.

Mercedes har jag ingen åsikt om alls..

Cupra_
23 januari 2016 ·

JBeam skrev:

kwamex skrev:
Hallå där!
Har väldigt länge varit sugen på att köpa en ny bil (bättre begagnad, cirka 3 år, för runt 200 000). Har hållt kvar i mitt gamla härk nu i flera år.

Dock är jag relativt ekonomisk av mig, och har alltid undvikit det då det är idiotiskt ekonomiskt. Men samtidigt, jag har ju råd utan problem och lite bättre livskvalitet kan det väl ge!

Jag har räknat lite smått på det, och om man förbiser det minskande andrahandsvärdet så borde man väl inte förlora speciellt mycket på det - eller är det någonting jag missar?

Låt säga att jag åker cirka 1600 mil om året, i dagsläget drar saaben runt 0.9 i medel * 1600 mil * 12,5 kronor = 18 000 kronor + skatt på 2800 = 20 800 kronor.

Sen låt säga en nyare BMW 320D från 2012, den kan man säga drar runt 0.5? (Långa sträckor) 0,5 * 1600 * 11,5 = 9200 + 1100 skatt = 10 300. Dvs, blir cirka 10 500 kronor mindre varje år i bränsle+skatt.

Åker jag 1600 mil/år så blir det service vart annat år. Dvs kan jag lägga i medel 21 000 kronor/service utan att "förlora" pengar. Och jag tvekar på att medelservicen kostar 21 000. Vad har vi mer för kostnader? Markant dyrare reservdelar kanske? Ökad risk för elektronik fel? Hur mycket mer kostar försäkring? Betalar i nuläget 320 kr/månad för helförsäkring samt servar den själv med olja&filterbyte var 1000:e mil.

Om det skulle bli nybilsköp skulle det bli antingen BMW 320D (2012) Audi a6 2.0 TDI (2012) eller Mercedes E-klass (2010).

Man kan väl inte räkna bort värdeminskningen roll det är ju där man förlorar mest pengar..

Jag tänker lite likadant faktiskt. Värdeminskningen drabbas du bara av den dagen du säljer bilen men till vardags (soppa, service m.m.) spelar det inte så stor roll. Då är ju driftskostnader viktigare.

JBeam
23 januari 2016 · 201 Inlägg

Deception skrev:

JBeam skrev:

kwamex skrev:
Hallå där!
Har väldigt länge varit sugen på att köpa en ny bil (bättre begagnad, cirka 3 år, för runt 200 000). Har hållt kvar i mitt gamla härk nu i flera år.

Dock är jag relativt ekonomisk av mig, och har alltid undvikit det då det är idiotiskt ekonomiskt. Men samtidigt, jag har ju råd utan problem och lite bättre livskvalitet kan det väl ge!

Jag har räknat lite smått på det, och om man förbiser det minskande andrahandsvärdet så borde man väl inte förlora speciellt mycket på det - eller är det någonting jag missar?

Låt säga att jag åker cirka 1600 mil om året, i dagsläget drar saaben runt 0.9 i medel * 1600 mil * 12,5 kronor = 18 000 kronor + skatt på 2800 = 20 800 kronor.

Sen låt säga en nyare BMW 320D från 2012, den kan man säga drar runt 0.5? (Långa sträckor) 0,5 * 1600 * 11,5 = 9200 + 1100 skatt = 10 300. Dvs, blir cirka 10 500 kronor mindre varje år i bränsle+skatt.

Åker jag 1600 mil/år så blir det service vart annat år. Dvs kan jag lägga i medel 21 000 kronor/service utan att "förlora" pengar. Och jag tvekar på att medelservicen kostar 21 000. Vad har vi mer för kostnader? Markant dyrare reservdelar kanske? Ökad risk för elektronik fel? Hur mycket mer kostar försäkring? Betalar i nuläget 320 kr/månad för helförsäkring samt servar den själv med olja&filterbyte var 1000:e mil.

Om det skulle bli nybilsköp skulle det bli antingen BMW 320D (2012) Audi a6 2.0 TDI (2012) eller Mercedes E-klass (2010).

Man kan väl inte räkna bort värdeminskningen roll det är ju där man förlorar mest pengar..

Jag tänker lite likadant faktiskt. Värdeminskningen drabbas du bara av den dagen du säljer bilen men till vardags (soppa, service m.m.) spelar det inte så stor roll. Då är ju driftskostnader viktigare.

Jag tycker nog man drabbas av värdeminskningen varje gång bilar sjunker i värdet, vilket är ofta men i små omgångar.
Att ignorera värdeminskningen tills man ska sälja bilen är att blunda för en "dold utgift" eller vad man ska kalla det.
Är man ekonomisk så ska man räkna med ALLT och kanske styra sitt bilköp mot den bil med minst värdeminskning.
Hade jag köpt en bil för 200.000:-, kört den i tre år och sålt den för 140.000:-.. Då hade jag tänkt att jag hade lagt 60.000:- a la 20.000:- om året och därmed 1.666:- i månaden för den under dom tre åren.

Senast redigerat av JBeam (23 januari 2016)

Cupra_
23 januari 2016 ·

JBeam skrev:

Deception skrev:

JBeam skrev:

Man kan väl inte räkna bort värdeminskningen roll det är ju där man förlorar mest pengar..

Jag tänker lite likadant faktiskt. Värdeminskningen drabbas du bara av den dagen du säljer bilen men till vardags (soppa, service m.m.) spelar det inte så stor roll. Då är ju driftskostnader viktigare.

Jag tycker nog man drabbas av värdeminskningen varje gång bilar sjunker i värdet, vilket är ofta men i små omgångar.
Att ignorera värdeminskningen tills man ska sälja bilen är att blunda för en "dold utgift" eller vad man ska kalla det.
Är man ekonomisk så ska man räkna med ALLT och kanske styra sitt bilköp mot den bil med minst värdeminskning.
Hade jag köpt en bil för 200.000:-, kört den i tre år och sålt den för 140.000:-.. Då hade jag tänkt att jag hade lagt 60.000:- a la 20.000:- om året och därmed 1.666:- i månaden för den under dom tre åren.

Ja, du har helt rätt i sak.. Men då får man ju åka en gammal häck också som inte tappar värdet i så fall.

JBeam
23 januari 2016 · 201 Inlägg

Deception skrev:

JBeam skrev:

Deception skrev:

Jag tänker lite likadant faktiskt. Värdeminskningen drabbas du bara av den dagen du säljer bilen men till vardags (soppa, service m.m.) spelar det inte så stor roll. Då är ju driftskostnader viktigare.

Jag tycker nog man drabbas av värdeminskningen varje gång bilar sjunker i värdet, vilket är ofta men i små omgångar.
Att ignorera värdeminskningen tills man ska sälja bilen är att blunda för en "dold utgift" eller vad man ska kalla det.
Är man ekonomisk så ska man räkna med ALLT och kanske styra sitt bilköp mot den bil med minst värdeminskning.
Hade jag köpt en bil för 200.000:-, kört den i tre år och sålt den för 140.000:-.. Då hade jag tänkt att jag hade lagt 60.000:- a la 20.000:- om året och därmed 1.666:- i månaden för den under dom tre åren.

Ja, du har helt rätt i sak.. Men då får man ju åka en gammal häck också som inte tappar värdet i så fall.

Haha ja det är det tråkiga med att vara ekonomisk och ingenting jag personligen skulle rekommendera! cool

kwamex
23 januari 2016 · 221 Inlägg

Som sagt, jag vet ju att den absolut största förlusten är i värdeminskningen, och jag vet att räknar man med den så kommer jag förlora minst 100 000 på att köpa en nyare bil om jag behåller den i låt säga 5 år och sedan säljer den. Det vet jag, och därav behöver man inte räkna med den alls.

Utan den ytterligare frågan är: om jag köper en nyare bil - kommer driftkostnaden bli billigare än den nuvarande? Dvs, låt säga att jag betalar bilen kontant: 200 000 kronor. Sedan låt säga att jag skapar ett bilkonto efter det, där jag sätter in 5000 kronor per månad som ska gå till: bränsle, service, skatt, försäkring, reparationer.

Skulle jag ha mest pengar kvar med: det gamla högt bränsleförbrukande härket eller med den nya.
Båda bilarna byts olja&filter var 1000:e mil, den nya får även service var 3000:e.

Slitagedelar behöver ju bytas vilket som på båda. Och ja, detta är högst teoretiskt tänkande. Men med mina beräkningar ovan så hade jag ju kunnat få en billigare månadskostnad med den nya bilen (men jag har ju aldrig ägt en ny bil så de kan ju vara helt dagdrömmande o jag missar massa andra kostnader).

Hoppas ni förstår hur jag tänker! smile

Macke455
23 januari 2016 · 11 Inlägg

Beror ju på me en nyare bil hur tur man har, har man otur kan man ju hamna på dyra reperationer. Känner en som hade en benz från -05 eller nåt där nyckeln/startspärren gick sönder och det blev en räkning på ca 4000 euro.

Finns ju inga garantier kvar på en 2012ans bil och väldigt mycket som kan gå sönder och inte repareas själv, men man kan ju ha tur också å få ett bättre exemplar smile

Senast redigerat av Macke455 (23 januari 2016)

JBeam
23 januari 2016 · 201 Inlägg

kwamex skrev:
Som sagt, jag vet ju att den absolut största förlusten är i värdeminskningen, och jag vet att räknar man med den så kommer jag förlora minst 100 000 på att köpa en nyare bil om jag behåller den i låt säga 5 år och sedan säljer den. Det vet jag, och därav behöver man inte räkna med den alls.

Utan den ytterligare frågan är: om jag köper en nyare bil - kommer driftkostnaden bli billigare än den nuvarande? Dvs, låt säga att jag betalar bilen kontant: 200 000 kronor. Sedan låt säga att jag skapar ett bilkonto efter det, där jag sätter in 5000 kronor per månad som ska gå till: bränsle, service, skatt, försäkring, reparationer.

Skulle jag ha mest pengar kvar med: det gamla högt bränsleförbrukande härket eller med den nya.
Båda bilarna byts olja&filter var 1000:e mil, den nya får även service var 3000:e.

Slitagedelar behöver ju bytas vilket som på båda. Och ja, detta är högst teoretiskt tänkande. Men med mina beräkningar ovan så hade jag ju kunnat få en billigare månadskostnad med den nya bilen (men jag har ju aldrig ägt en ny bil så de kan ju vara helt dagdrömmande o jag missar massa andra kostnader).

Hoppas ni förstår hur jag tänker! smile

Alltså va ? tongue Behöver du inte räkna med 100.000:- för du vet om att du förlorar dom ?
Givetvis förlorar du mer pengar på att köpa en bil för 200.000:- än att köra din gamla bil. För även om den nya kostar 2000:- mindre i månaden så måste du köra bilen i 4-5 år bara för att spara in dom där 100.000:- du har lagt ut för att få köra billigare. Ska vi sen tänka på att du faktiskt har gett 200.000:- för bilen så måste du köra bilen i ca 10 år innan det blir billigare, förutsatt att det faktiskt är just 2000:- billigare och inte 1000 eller 3000.

Din nuvarande bil kanske håller felfritt i flera år till medans din nya låt oss säga 320d kanske motor skär ihop på totalt om 2 år... eller virse versa. Det är omöjligt för någon att säga vad som blir billigast att äga.

Vill du jämföra ägandekostnader på din nuvarande bil kontra en annan får du ta reda på skatt, driftkostnad, servicekostnader och försäkringskostnader. Uppgifter som ingen här får fram lättare än dig.

Sen tycker jag givetvis att du ska köpa en nyare begagnad bil som du är inne på. Man kan inte enbart tänka på att spara pengar. MEN det billigaste alternativet i helhet (även månadsvis) om du föredrar att räkna så är att köra den bil du har nu.
Man måste räkna med alla kostnader, även dom man inte ser.

Det är en jättevanlig fälla idag att folk köper nyare bil i tron om att dom sparar pengar för den dricker ju bara 0.45 och skatten är 1100:-.. Sen glömmer dom lätt bort att dom betalt 350.000:- för att köpa den... Pengar dom kunde kört sin gamle s80 på i 50 år. Så nyare bil i all ära, men inte för att spara pengar!

Senast redigerat av JBeam (23 januari 2016)

kwamex
23 januari 2016 · 221 Inlägg

JBeam, jag har inga som helst planer på att "spara ihop" till det jag förlorar i värdeminskning. Vet inte varför du har fått för dig det.

Jag vet att om jag köper en ny bil så förlorar jag en fruktansvärt massa summa pengar på det. Men det vore däremot en liten tröst om jag åtminstone inte förlorar pengar och kanske t.o.m "sparar" pengar i driftkostnaden. Dvs att det jag sparar i bränsle&skatt åtminstone täcker den ökade servicekostnaden. DÅ känns mitt köp bättre. Enbart därför undrar jag. Man kan inte kalla sig ekonomisk om man lever i en fantasivärld där man spar in en "massa pengar" på att köpa en ny bil.

Självklart finns utökade risker med att äga en ny bil att någonting händer, t.ex motorn rasar eller vad som helst.
Vet inte hur jag ska kunna va mer tydlig än såhär med vad jag vill få ut av denna tråden smile

JBeam
23 januari 2016 · 201 Inlägg

kwamex skrev:
JBeam, jag har inga som helst planer på att "spara ihop" till det jag förlorar i värdeminskning. Vet inte varför du har fått för dig det.

Jag vet att om jag köper en ny bil så förlorar jag en fruktansvärt massa summa pengar på det. Men det vore däremot en liten tröst om jag åtminstone inte förlorar pengar och kanske t.o.m "sparar" pengar i driftkostnaden. Dvs att det jag sparar i bränsle&skatt åtminstone täcker den ökade servicekostnaden. DÅ känns mitt köp bättre. Enbart därför undrar jag. Man kan inte kalla sig ekonomisk om man lever i en fantasivärld där man spar in en "massa pengar" på att köpa en ny bil.

Självklart finns utökade risker med att äga en ny bil att någonting händer, t.ex motorn rasar eller vad som helst.
Vet inte hur jag ska kunna va mer tydlig än såhär med vad jag vill få ut av denna tråden smile

Du förlorar pengar, du sparar ingenting på att lägga 200.000:- på en bil. Precis som jag förklarade för dig.
Att det känns bättre för dig att betala mindre per månad men mer per år är precis den anledningen som gör att folk hamnar i denna fälla.

kwamex
23 januari 2016 · 221 Inlägg

JBeam skrev:

kwamex skrev:
JBeam, jag har inga som helst planer på att "spara ihop" till det jag förlorar i värdeminskning. Vet inte varför du har fått för dig det.

Jag vet att om jag köper en ny bil så förlorar jag en fruktansvärt massa summa pengar på det. Men det vore däremot en liten tröst om jag åtminstone inte förlorar pengar och kanske t.o.m "sparar" pengar i driftkostnaden. Dvs att det jag sparar i bränsle&skatt åtminstone täcker den ökade servicekostnaden. DÅ känns mitt köp bättre. Enbart därför undrar jag. Man kan inte kalla sig ekonomisk om man lever i en fantasivärld där man spar in en "massa pengar" på att köpa en ny bil.

Självklart finns utökade risker med att äga en ny bil att någonting händer, t.ex motorn rasar eller vad som helst.
Vet inte hur jag ska kunna va mer tydlig än såhär med vad jag vill få ut av denna tråden smile

Du förlorar pengar, du sparar ingenting på att lägga 200.000:- på en bil. Precis som jag förklarade för dig.
Att det känns bättre för dig att betala mindre per månad men mer per år är precis den anledningen som gör att folk hamnar i denna fälla.

Varför behöver du förklara för mig någonting jag insett redan långt innan jag skrev denna tråd och upprepat flera gånger att jag accepterar det. Vad är det för fälla jag ska hamna i? Jag vet att detta är den absolut mest oekonomiska affären jag någonsin kommer göra. Jag har accepterat det, jag försöker förklara det för dig.

Power-krille
23 januari 2016 · 672 Inlägg

kwamex skrev:

JBeam skrev:

kwamex skrev:
JBeam, jag har inga som helst planer på att "spara ihop" till det jag förlorar i värdeminskning. Vet inte varför du har fått för dig det.

Jag vet att om jag köper en ny bil så förlorar jag en fruktansvärt massa summa pengar på det. Men det vore däremot en liten tröst om jag åtminstone inte förlorar pengar och kanske t.o.m "sparar" pengar i driftkostnaden. Dvs att det jag sparar i bränsle&skatt åtminstone täcker den ökade servicekostnaden. DÅ känns mitt köp bättre. Enbart därför undrar jag. Man kan inte kalla sig ekonomisk om man lever i en fantasivärld där man spar in en "massa pengar" på att köpa en ny bil.

Självklart finns utökade risker med att äga en ny bil att någonting händer, t.ex motorn rasar eller vad som helst.
Vet inte hur jag ska kunna va mer tydlig än såhär med vad jag vill få ut av denna tråden smile

Du förlorar pengar, du sparar ingenting på att lägga 200.000:- på en bil. Precis som jag förklarade för dig.
Att det känns bättre för dig att betala mindre per månad men mer per år är precis den anledningen som gör att folk hamnar i denna fälla.

Varför behöver du förklara för mig någonting jag insett redan långt innan jag skrev denna tråd och upprepat flera gånger att jag accepterar det. Vad är det för fälla jag ska hamna i? Jag vet att detta är den absolut mest oekonomiska affären jag någonsin kommer göra. Jag har accepterat det, jag försöker förklara det för dig.

fråga nåt här kan ju bara skapa kaos tyvärr.... men detta är det bästa jag hittat, vet inte när det är skrivet men håll till godo wink http://egmont-media.s3-website-eu-west- … 072002.pdf

"Väx inte upp! det är en fälla"
Muttley
23 januari 2016 ·

Kör på det.  Så länge du har råd att betala för dig och är ekonomisk stabil.  Du lever en gång, vill du då har en nyare bil så köp de bara.

FordRSC Los geht's, Schumacher
23 januari 2016 · 1 510 Inlägg

Värdeminskningen är ju det tråkigaste med nybilsköp. Räknade ut idag, om man köpen en sprillans ny för 180000kr, behåller i 8 år, kör cirka 2200 mil/ år, så kan man sälja den för cirka 40000kr. Då har man förlorat 140000/8 =17500 kr / år, vilket blir 1458kr / månad.
Visst låter det tråkigt, men man kan trösta sig med att man tränar pengar och får ut betydligt mer big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Muttley
23 januari 2016 ·

FordRSC skrev:
Värdeminskningen är ju det tråkigaste med nybilsköp. Räknade ut idag, om man köpen en sprillans ny för 180000kr, behåller i 8 år, kör cirka 2200 mil/ år, så kan man sälja den för cirka 40000kr. Då har man förlorat 140000/8 =17500 kr / år, vilket blir 1458kr / månad.
Visst låter det tråkigt, men man kan trösta sig med att man tränar pengar och får ut betydligt mer big_smile

Man måste räkna in lite annat med.   Visst är man extremt snål så köper man inte ens en bil utan köper en begagnad cykel och cyklar överallt och i allra värsta fall tar buss eller tåg.

Om man behåller bilen i 8 år och har köpt den bil man vill ha för att man trivs i förarmiljön och har den utrustning man har behov av så har man tjänat de i komfort och förhoppningsvis tjänar man mer pengar än man förlorar på 8 år.
Bilen kan ju hålla mer än 8 år med.

Jag ska själv köpa en betydligt nyare bil till hösten för jag värderar förarmiljö och vill ha värmare och allt sånt kul smile   Då får d vara värt det.
Och plusset är att nya bilar drar ju hälften av vad min egna drar och har betydligt billigare skatt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang