Garaget får en makeover

Garaget kommer göras om totalt
  • 393 Följare
  • 467 131 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 juni 2022
Kenny-83 Företagare & YouTuber
10 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Efter en hel del funderingar och lite diskussion på ett annat forum så har jag beslutat att ta bort den blå väggen på ritningen utan att ersätta den med någonting. De jag har varit i kontakt med tror detta inte ska medföra några risker. Väggen är inte bärande och det enda möjliga funktionen den har är att stötta källarväggen.

Så jag har ett roligt projekt framför mig igen. Det rummet kommer bli ca 7,5m*3,5m stort, ett rum enbart för mina intressen! Oj, det är ju bara lite mindre än 4m2 mindre än mitt garage, niiice smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-d939b26a68e70214884b6364aee81e7e.jpg

Senast redigerat av Kenny-83 (10 januari 2017)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Spid
10 januari 2017 · 13 Inlägg

Helt rätt att ta bort väggen. Sjukt härligt med massa utrymmen. Man blir som ett barn när man har dessa möjligheter att fixa till saker.

P-H-G Utbildad proffsamatör
10 januari 2017 · 782 Inlägg

Kenny-83 skrev:
...

Kollat igenom hela tråden nu, helt galet vilket jobb du lägger ner! Bra blir det!

Spid skrev:
Helt rätt att ta bort väggen. Sjukt härligt med massa utrymmen. Man blir som ett barn när man har dessa möjligheter att fixa till saker.

http://i.imgur.com/3Z3NKXk.gif

There's so much room for activities big_smile

Senast redigerat av P-H-G (10 januari 2017)

Kenny-83 Företagare & YouTuber
11 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Nu börjar det bli lite väl mycket att styra upp.
Har tomten att fixa, den ska få gjord och sås om, blir nog att göra detta runt Maj. Tungt jobb.
Garagegolvet ska på plats, detta borde jag få klart under Februari. Men innan jag kan göra det måste jag fixa ingången till garaget. Tröskeln där är extremt sliten och måste bytas ut samt måste ett nytt trappsteg gjutas på plats. Antar att det blir att göra snart.
Då har jag med andra ord Mars och April på mig att fixa det andra rummet. I det rummet ska mellanväggen rivas + en massa andra små träväggar som ska vara något slags förråd eller något. Borde inte vara vidare svårt. Vissa strömbrytare måste flyttas och göras om. När det är klart så ska ska väggarna få ny puts och målas. Jag får se om jag gör något åt golvet, tror inte det just nu.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
12 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Gick ner i garaget idag och spenderade drygt 4 timmar på att fixa till tröskeln mellan garaget och övriga huset.

Först och främst började jag leka lite med min nya kap/geringssåg som jag vunnit i en tävling (maskiner för 5600 kr ^_^), jag har aldrig ägt en sådan tidigare och har i princip aldrig använt en sån maskin. Nu när jag testat den är jag frälst. Att jag inte ägt en sådan tidigare är märkligt.

Jag började med att med ett multiverktyg skära bort den gamla tröskeln, det gick väldigt enkelt. Efter det så kapade jag till den nya tröskeln så det passade tight och bra. Det var en hel del arbete med att få det att sitta bra. Jag pallade upp den med en träbit så det hade rätt lutning i alla riktningar. Under tröskeln så skruvade jag fast 4 stycken skruvar som senare kommer omslutas av betong, på så sätt kommer den sitta stenhårt på plats.

Här näst så primade jag ytan där den nya betongen kommer ligga mot. Detta ökar vidhäftningen.

Kvar var att bygga en form för betongen. Formen bestod av endast en planka med rätt bredd. Jag skruvade fast plankan i väggen. Ner till på plankan monterade jag även fast en till planka i 90 grader. Vinkeln dessa två plankor skapa använder jag för att vibrera betongen med. Gör vibrerar den genom att dra fast en bult i en slagborrmaskin och sen trycka den ner i vinkeln. Bultens ojämna huvud skapar skakningar + att borrmaskinen knackar. Formen vibrerar rätt kraftigt och det gör att luften i betongen kommer upp till ytan. Jag har tidigare använt mig av denna fina metod jag om på på den andra tröskeln.

Kvar var det bara att blanda betong och hälla i det. På detta "trappsteg" kommer det senare klinkers.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-5136bf682b2aa22247ab0ef8817cb33a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-a334c19250a28e33fadfb374f88a5b1c.jpg

Senast redigerat av Kenny-83 (12 januari 2017)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Nightmare89
12 januari 2017 · 939 Inlägg

snyggt!!  Riktigt imponerande arbete du gör  smile

Kenny-83 Företagare & YouTuber
12 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Tackar smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
eastmotorsport -sommar ska de va....
12 januari 2017 · 4 524 Inlägg

Bra jobbat!  Vad handlade du för kap- och gersåg? Ska själv inhandla en sån med bänk, vore kul att få ett omdömme/tips.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Kenny-83 Företagare & YouTuber
12 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Vann den ifrån en tävling.

Kap- och geringssåg AEG Powertools PS 254L: Kraftfull maskin med stor geringskapacitet, perfekt till svåra sågapplikationer.
Tigersåg AEG Powertools US 900 XE: Smart och lätt tigersåg på 900 watt, med både djupanslag och pendelfunktion.
Excenterslip AEG Powertools EX 125 ES: Kompakt och ergonomisk excenterslip med 125-millimeters slipplatta, variabel hastighet och en kombination av mjukstart och motorbroms för precisionen.

Jag har inte hunnit använda den nog mycket för att ge ett bra omdöme.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
13 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Efter 5 timmar är betongen så pass hårt att jag kan knacka på den lite lätt, knackar jag hårt blir det märken. Perfekt tillfälle med andra ord att ta bort alla små fel man kan hittat och att runda av kanten lite lätt. Jag blev supernöjd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-52616734564f326afd2d5dc4b24069bd.jpg

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
BlueScreeen
13 januari 2017 · 2 030 Inlägg

Ser riktigt fitn ut! Bra jobbet! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Spid
13 januari 2017 · 13 Inlägg

Snyggt. Ja en kap och gersåg och en bra cirkelsåg med skena till måste man ha om man skall dona själv hemma. Schysst och vinna en kap och ger wink Ser riktigt bra ut. Skoj att du håller tråden så levande trots att det inte alltid är storgrejor du gör! Går det att skicka bilder till någon? Tänkte om du ville se Byggmax billigaste klinker satt i ett rum. Fogade själv klart två rum i källaren igår kväll. Kanske kan ge någon inspiration tänkte jag. Jag testar att skicka via meddelande om det går.

eastmotorsport -sommar ska de va....
13 januari 2017 · 4 524 Inlägg

Kenny-83 skrev:
Vann den ifrån en tävling.

Kap- och geringssåg AEG Powertools PS 254L: Kraftfull maskin med stor geringskapacitet, perfekt till svåra sågapplikationer.
Tigersåg AEG Powertools US 900 XE: Smart och lätt tigersåg på 900 watt, med både djupanslag och pendelfunktion.
Excenterslip AEG Powertools EX 125 ES: Kompakt och ergonomisk excenterslip med 125-millimeters slipplatta, variabel hastighet och en kombination av mjukstart och motorbroms för precisionen.

Jag har inte hunnit använda den nog mycket för att ge ett bra omdöme.

Kollade den nu, ser bra ut och bra prestanda. har själv kolla DeWalt och Metabo. Men man kan ju fundera hur man tjurat på med andra grejer innan.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Kenny-83 Företagare & YouTuber
13 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Sen när garaget är klart så blir det att bygga mig själv massa roliga maskiner så som ett sågbord (tror jag det heter) med alla möjliga tillbehör, pelarborr, bordsslipskiva m.m. Har så längtat efter detta med stort fint utrymme.

Jo jag försöker uppdatera med det lilla jag kan, har som begränsat med tid/ pengar smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
13 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Jula har specialerbjudande på en 50l kompressor nu, 2500, 1500kr i rabatt. Var där och köpte en idag men ush vad besvärligt köpet blev sad

Han sa att ingen slang följde med så jag köpte en, men det följde visst med en slang. Detta var endast möjligt att se när man väl betalt den och fick den in i bilen. Upptäckte det först dock när jag var hemma med den. När jag väl packade upp den så ser jag att mina händer är extremt oljiga, den läcker olja sad

Jag ringer då deras kundtjänst som går med på att få den utbytt. Så jag åker tillbaka och ber om hjälp att lyfta in den. Då påpekar hon att den får inte ligga ner eftersom den har olja i sig... va fan DÅ jävla kläcker dom ut detta, kunde inte killen som hjälpe mig lyfta i den i min bil där vi lade ner den tillsammans... nä inte ens han visste om detta. Hon tittade surt på mig med blicken "är du dum? alla vet ju detta". Så jag frågade henne varför det inte fans några anmärkningar om detta på lådan eller varför de inte informerat mig om detta. Jag sa även "detta var tyvärr inget dom lärde ut i skolan".

Nå jag fick ändå lämna in den. De hade då kört fram en ny till mig. Jag såg genast att kartongen såg annorlunda ut, det såg ut att vara en gammal design på den. Och ut över detta var den ihoptejpad i efterhand och såg extremt risig ut. Jag frågade rakt ut om den var begagnad och de lovade dom att den inte var. Okej en ny produkt i dålig låda, fungerar, slänger ändå lådan sen.

Väl hemma igen så öppnar jag upp lådan. Redan då märker jag att allt ligger huller om buller och allt känns bara intryckt i lådan. Nu kändes de inte bra alltså. Sen ser jag att hjulen till kompressorn är skitiga, de är alltså använda! Okej, fine, om de bara monterat ihop den och sedan monterat ner den. Jag plockade ut alla smådelar och drog av det skyddande plastskynket ifrån kompressorn. Det var nu alla mina säkringar flög ut ur huvvet. Jag insåg nu att skyddsplasten inte var till för att skydda kompressorn utan till för att skydda lådan ifrån kompressorn. FY FAN SÅ SKITIG DEN VAR! Önskar nu att jag fotat den men ni måste bara ta mig på orden här nu va. Jag kan inte ens föreställa mig hur de lyckas få den så dammig och skitig. Inte ens om den hade stått i mitt garage under hela denna projekttråd utan att rengöras en enda gång så hade den inte blivit så här skitig. Bestämde mig på 2 sekunder att åka tillbaka med den.

10 minuter innan dom stänger, skoj...

Väl framme förklarar jag allt, men gissa vad, de har ingen annan på lager... seriöst!!!! De enda två de hade att sälja var antingen defekt eller begagnad. Efter en del diskussion fick jag pengarna tillbaka och en notis att jag får köpa den till samma pris som nu när den finns åter i lager.

Vilket äventyr...

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- … or-200017/

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
volvoqq Lastbilsmekaniker
13 januari 2017 · 5 138 Inlägg

Jula är inte rolig att ha och göra med när det jäller reklamationer, köpte en motorsåg där en gång körde med blandad bensin i den och körde min trimmer på samma bränsle, motorsågen skar och lämnade in den och dom skulle skicka iväg den ringde två veckor eller någe ingen garanti för den hade skurit:/ dom skyllde på att det var mitt blandade bränsle som var felet, så tänkte jag men vadfan min trimmer hade då fan inte skurit, men dom skyllde ifrån sig ändå och inte nog med det ville dom att jag skulle betala 200 kr och komma och hämta motorsågen jag sa till dom behåll skiten jag tänker då fan inte betala något, dom rinde några gånger men jag sket i att svara, köpte en ny någon annan stans sen smile den funkar bättre big_smile

Senast redigerat av volvoqq (13 januari 2017)

Razzmouse
13 januari 2017 · 1 013 Inlägg

Vilket jävla strul! hoppas du får tag på en vettig nästa gång då smile

Lucif3r
13 januari 2017 · 2 214 Inlägg

Tycker det är lite märkligt att den första kompressorn redan var fylld på olja. Nu har jag visserligen ingen kompressor själv, men jag har gräsklippare, snöslunga, trimmer, häcksax, motorsåg mm och ingen utav dom har leverats med olja redan ifyllt :s
Antingen har det medföljt olja, eller så har man varit tvungen att köpa olja sepparat innan användning.

Och en motor ska ju inte skära för att man har extra olja i bensinen, det enda som händer är ju att dom blårycker rätt duktigt, och skadar ev. katalysator, som jag tvivlar på att motorsågen i fråga var utrustad med tongue
Jag har kört mina maskiner på oljeblandat vid ett flertal tillfällen när man nästan är klar med arbetet och får slut på den rena bensinen(givetvis!). Inte tusan orkar man avbryta jobbet bara för att åka till macken och fylla dunken när man har bensin hemma, med enda skillnaden lite extra olja i tongue

Kenny-83 Företagare & YouTuber
14 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Nå det enda som var besväret var att åka fram och tillbaka och lyfta in och ut maskinen, tung ju! Får ju använda rabatten senare i vilket fall som helst.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Queenie
14 januari 2017 · 74 Inlägg

Har liknande erfarenheter av Julas produkter. Köpte en ny skruvdragare , Bosch, som inte tog laddning. Inga problem att lämna tillbaka den och få pengar tillbaka.
Tycker dom är tillmötesgående när de kommer till reklamationer, sen att deras produkter är av varierande kvalité får man räkna med med tanke på priset man betalar! Sorry för OT, följer din tråd med spänning. Älskar ditt garage och jobbet du gör är enastående

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang