Garaget får en makeover

Garaget kommer göras om totalt
  • 393 Följare
  • 463 796 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 juni 2022
Kenny-83 Företagare & YouTuber
28 december 2019 · 1 940 Inlägg

Elementet monterat men ej inkopplad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-32bf85ed0b00d75c0d5d4be9bf378de7.jpg

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Amazon_123GT Driifter;)
30 december 2019 · 1 630 Inlägg

Blir jäkla fint

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
30 december 2019 · 1 481 Inlägg

Snyggt byggt! Läst hela projektet nu ikväll, och kan bra berömma dig!
Riktigt snyggt med spottarna utmed sidorna!

Undrar bara en grej.
Har sett att du dragit lite av elen själv?
Och det trefasuttaget du har med ett vanligt schuko i också, är den avsäkrad med en 3-polig säkring? Har du inte 3-polig brytning och en av faserna går, så kan du få 400v i schukouttaget om du har otur 😔
Jobbar som elektriker så vill bara det bästa för dig 🙂

Kämpa på!

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
Kenny-83 Företagare & YouTuber
1 januari 2020 · 1 940 Inlägg

Farbrorfransson skrev:
Snyggt byggt! Läst hela projektet nu ikväll, och kan bra berömma dig!
Riktigt snyggt med spottarna utmed sidorna!

Undrar bara en grej.
Har sett att du dragit lite av elen själv?
Och det trefasuttaget du har med ett vanligt schuko i också, är den avsäkrad med en 3-polig säkring? Har du inte 3-polig brytning och en av faserna går, så kan du få 400v i schukouttaget om du har otur 😔
Jobbar som elektriker så vill bara det bästa för dig 🙂

Kämpa på!

3fas fasen kopplades in av en elektriker i elcentralen och har 3 separata säkringar. Varje enskilld fas ska dessutom användas till uttag i rummen bakom garaget.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Lucif3r
1 januari 2020 · 2 182 Inlägg

Hm, 3-fas bör sitta på egen 3-polig säkring, just för att alla faser ska brytas samtidigt om det blir fel på en av faserna. Annars kan det som sagt bli att du får 400V ur schukouttaget och andra mindre åtrovärda resultat.

Slim
1 januari 2020 · 340 Inlägg

Lucif3r skrev:
Hm, 3-fas bör sitta på egen 3-polig säkring, just för att alla faser ska brytas samtidigt om det blir fel på en av faserna. Annars kan det som sagt bli att du får 400V ur schukouttaget och andra mindre åtrovärda resultat.

Vill klargöra att jag inte är elektriker:)

Jag har dock fattat det som att inkopplingen som TS har är den vanliga. Även jag har detta upplägg på min installation och den ser ut att vara original från 1969...

Du får gärna förklara hur man kan få 400v i schukon om den bara är kopplad mot en av faserna med utlöst säkring? Jag vill ju inte råka ut för detta i garaget...

Kenny-83 Företagare & YouTuber
1 januari 2020 · 1 940 Inlägg

Slim skrev:

Lucif3r skrev:
Hm, 3-fas bör sitta på egen 3-polig säkring, just för att alla faser ska brytas samtidigt om det blir fel på en av faserna. Annars kan det som sagt bli att du får 400V ur schukouttaget och andra mindre åtrovärda resultat.

Vill klargöra att jag inte är elektriker:)

Jag har dock fattat det som att inkopplingen som TS har är den vanliga. Även jag har detta upplägg på min installation och den ser ut att vara original från 1969...

Du får gärna förklara hur man kan få 400v i schukon om den bara är kopplad mot en av faserna med utlöst säkring? Jag vill ju inte råka ut för detta i garaget...

Vill också veta det.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
sir_daniel www.kudoz.se
1 januari 2020 · 3 802 Inlägg

3-polig brytare är ordet ni söker. Löser en fas löser alla.
https://www.elbutik.se/product.html/dva … 79216b72fb

texas5020
2 januari 2020 · 297 Inlägg

caromania skrev:
Perfekt att ha lite pyssel när det är Kalle på TV.

När det är Kalle på gång pysslas ingenting !!! wink

Lucif3r
2 januari 2020 · 2 182 Inlägg

Beroende på vad för maskin som är kopplad till 3-fasen och vad det blir för fel på den så kan det bli fas i noll-ledaren, och då blir det 400V ur schuckon och ev. övriga uttag som delar samma noll-ledare och brytare som 3-fasen innan elcentralen.
Detta är visserligen bara en kort stund, men fullt tillräckligt att göra dörrstoppar av allt som är ikopplat i schuckouttagen.

Har man då en 3-polig brytare så kan man aldrig få 400V ur ev. uttag som delar samma brytare, eftersom alla 3 faser kommer släckas samtidigt även om det bara är en av faserna som felar.

Risken må vara relativt liten, men har man ändå dvärgbrytare så finns det ingen anledning till att inte använda 3-polig brytare för 3-fasen. Dom brukar t om kosta mindre än 3st enkel-poliga brytare.
Har man fler uttag som delar samma säkring/brytare som 3-fasen ökar givetvis risken att ena fasen försvinner.

I gamla centraler med porslinssäkringar är det såklart svårt att ha fler-polig säkring till 3-fasen. Jag vet inte ens om det finns öht.
Och det medför ju en viss risk, och är väl just därför fler-poliga dvärgbrytare togs fram.
Men det går ju alltid att sätta en liten kappsling brevid centralen med 3-polig dvärgbrytare som kopplas till 3-fasen, då eliminerar man risken även på gamla centraler.

Det finns annars en typ av skena som man kan använda för att brygga brytarna, om man har 3 enkelbrytare. Det kräver såklart att dom 3 brytarna sitter brevid varandra(vilket dom borde göra). Då blir brytarna i teorin att fungera precis som en 3-polig brytare.

Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
3 januari 2020 · 1 481 Inlägg

Lucif3r skrev:
Beroende på vad för maskin som är kopplad till 3-fasen och vad det blir för fel på den så kan det bli fas i noll-ledaren, och då blir det 400V ur schuckon och ev. övriga uttag som delar samma noll-ledare och brytare som 3-fasen innan elcentralen.
Detta är visserligen bara en kort stund, men fullt tillräckligt att göra dörrstoppar av allt som är ikopplat i schuckouttagen.

Har man då en 3-polig brytare så kan man aldrig få 400V ur ev. uttag som delar samma brytare, eftersom alla 3 faser kommer släckas samtidigt även om det bara är en av faserna som felar.

Risken må vara relativt liten, men har man ändå dvärgbrytare så finns det ingen anledning till att inte använda 3-polig brytare för 3-fasen. Dom brukar t om kosta mindre än 3st enkel-poliga brytare.
Har man fler uttag som delar samma säkring/brytare som 3-fasen ökar givetvis risken att ena fasen försvinner.

I gamla centraler med porslinssäkringar är det såklart svårt att ha fler-polig säkring till 3-fasen. Jag vet inte ens om det finns öht.
Och det medför ju en viss risk, och är väl just därför fler-poliga dvärgbrytare togs fram.
Men det går ju alltid att sätta en liten kappsling brevid centralen med 3-polig dvärgbrytare som kopplas till 3-fasen, då eliminerar man risken även på gamla centraler.

Det finns annars en typ av skena som man kan använda för att brygga brytarna, om man har 3 enkelbrytare. Det kräver såklart att dom 3 brytarna sitter brevid varandra(vilket dom borde göra). Då blir brytarna i teorin att fungera precis som en 3-polig brytare.

Bättre förklaring hade jag själv inte lyckats med 😊👍

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
Kenny-83 Företagare & YouTuber
7 januari 2020 · 1 940 Inlägg

Låter vettigt och rimligt.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
11 januari 2020 · 1 940 Inlägg

Första gången jag själv drar vattenrör. Det blev riktigt bra och jag är väldigt nöjd av resultatet. Elementet fungerar som tänkt och inga läckor smile
Tydligen är det väldigt unikt att ansluta rören till elementet som jag gjorde... killen på vvs firman hade aldrig sett den lösningen tidigare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-7643693bc142b427bc7034f39f00a892.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-5e8ba7078d1ffa1c2b47ea242b6804d8.jpg

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Baldrik
11 januari 2020 · 295 Inlägg

Proffsigt.

Kenny-83 Företagare & YouTuber
12 januari 2020 · 1 940 Inlägg

Baldrik skrev:
Proffsigt.

Tack! Det gick väldigt smidigt med ventilerna i taket.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
12 januari 2020 · 1 940 Inlägg

Har börjat kapa till reglarna som ska vara bakom klinker vid golvet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-3a24973a63316f6e287c60bb66023594.jpg

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Slim
12 januari 2020 · 340 Inlägg

Kommer du behandla reglarna mot fukt? Tänker att fogen mellan plattorna lätt drar fukt? Inget proffs, bara nyfiken:)

Richard-R
12 januari 2020 · 340 Inlägg

hur stort (mindre) blir garaget när det är klart? smile

Kenny-83 Företagare & YouTuber
13 januari 2020 · 1 940 Inlägg

Slim skrev:
Kommer du behandla reglarna mot fukt? Tänker att fogen mellan plattorna lätt drar fukt? Inget proffs, bara nyfiken:)

Grundfärg borde fungera, det är de den är till för. Men du har helt rätt, den måste behandlas innan man kan montera plattor. Om träet drar ut fukten innan den hinner härda så blir fixet väldigt poröst och plattorna kommer lossna lätt.

Anledningen till varför jag väljer en så tjock planka är stabilitet bakom plattorna.
Sen när jag kapat upp för alla väggreglarna så ska jag kapa till plankan på höjden så den får plats. Jag kommer även lägga till en liten lutning längst bak för att "dölja" luftintaget en aning. Det ser finare ut än om det är ett svart hål.

Senast redigerat av Kenny-83 (13 januari 2020)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
13 januari 2020 · 1 940 Inlägg

Richard-R skrev:
hur stort (mindre) blir garaget när det är klart? smile

Taket ner ca 7 cm, väggarna in ca 5 cm.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang