Bästa xenonkitet?

-Erikssons-
2 februari 2016 · 34 Inlägg

Tjena! Ska köpa nya extraljus. NBB alpha 225.
Och jag kan inte bestämma mig vilket xenonkit som är bäst utav demhär tre.
Så tänkte be er om råd. Självklart får ni rekomendera något annat kit också smile

1. http://www.prestandabelysning.se/75w-hi … sats-/80-0

2. http://www.prestandabelysning.se/70w-sp … mpor/545-0

3. http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … onkit.html

Volvo 760 (1982)
Janneutanb
2 februari 2016 · 7 271 Inlägg

Vill du ha ljus snabbt så kör på 70w ss. Vill du ha mest ljus så kör på 100w.

simlar
2 februari 2016 · 5 524 Inlägg

Xenonkungen 75W ballaster har en tendens att ge upp i förtid (inom 1år).

100W kitten har problem med livslängden på lamporna.

75W speedstarter har jag faktiskt inte hört något om eller provat så kan tyvärr inte säga något där.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
-Erikssons-
2 februari 2016 · 34 Inlägg

Brains skrev:
Vill du ha ljus snabbt så kör på 70w ss. Vill du ha mest ljus så kör på 100w.

Okej tackar smile Men har hört att 100w och 75w ska ungefär vara desamma? Eller är det stor skillnad?
Tar reflektorerna mycket stryk av 100w? smile

Volvo 760 (1982)
-Erikssons-
2 februari 2016 · 34 Inlägg

simlar skrev:
Xenonkungen 75W ballaster har en tendens att ge upp i förtid (inom 1år).

100W kitten har problem med livslängden på lamporna.

75W speedstarter har jag faktiskt inte hört något om eller provat så kan tyvärr inte säga något där.

Jaha, ja då blir det ännu svårare att välja nudå haha wink Men vad hade du rekommenderat/ tagit själv? smile

Volvo 760 (1982)
simlar
2 februari 2016 · 5 524 Inlägg

-Erikssons- skrev:

simlar skrev:
Xenonkungen 75W ballaster har en tendens att ge upp i förtid (inom 1år).

100W kitten har problem med livslängden på lamporna.

75W speedstarter har jag faktiskt inte hört något om eller provat så kan tyvärr inte säga något där.

Jaha, ja då blir det ännu svårare att välja nudå haha wink Men vad hade du rekommenderat/ tagit själv? smile

Hade personligen provat 70W speedstarter-kitet.
Dels för att jag aldrig provat det och dels för att jag har ett väldigt likt 55W-kit för tillfället som jag är riktigt nöjd med.

Senast redigerat av simlar (2 februari 2016)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
mb_pucken
2 februari 2016 · 5 087 Inlägg

Satsa på d2y lampor :-) samma sockel som d2 lampor men med kontakt som passar i en xenonballast. Ger bättre ljusbild i nbb lyktorna :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Mervolic Yawn...
3 februari 2016 · 3 151 Inlägg

Precis, D2Y. 70W SS funkar bra, jag kör det i original helljus på min Audi (fast H7 då).

Före konvertering (55W halogen):
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153136/153136-7626065706ee3ce21e9ab393c6f91f35.jpg

Efter konvertering (70W xenon):
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153136/153136-468e219a10d2681efebd638ecdb8bb9a.jpg

-Erikssons-
3 februari 2016 · 34 Inlägg

Mervolic skrev:
Precis, D2Y. 70W SS funkar bra, jag kör det i original helljus på min Audi (fast H7 då).

Före konvertering (55W halogen):
http://www1.garaget.org/gallery/images/154/153136/153136-7626065706ee3ce21e9ab393c6f91f35.jpg

Efter konvertering (70W xenon):
http://www1.garaget.org/gallery/images/154/153136/153136-468e219a10d2681efebd638ecdb8bb9a.jpg

Jävlar! yikes Detdär såg ju ruskigt bra ut! Kan du länka vart du köpte dem? smile

Volvo 760 (1982)
svempus
3 februari 2016 · 409 Inlägg

Av dom du har länkat skulle jag ha tagit 70watt speedstarter-kitet då jag redan kör med dom och är nöjd med det ljuset det ger och att det startar upp fort precis som man vill ha i extraljus/helljus..

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
MammDiin
3 februari 2016 · 2 019 Inlägg

http://www.xenonhuset.se/xenonljus/55w/ … start.html
De har inte D2Y lampor, men går att köpa från ett annat ställe och testa båda och använda sig av de man tycker lyser bättre.

Placerar man ballasterna rätt så ryms de in i NBB husen också.

-Erikssons-
3 februari 2016 · 34 Inlägg

Sådär, då beställde jag 70W ss D2Y från prestandabelysning. Så får vi se hur det ser ut sen smile
Tack som fan för alla råd och hjälp! big_smile

Volvo 760 (1982)
Mervolic Yawn...
3 februari 2016 · 3 151 Inlägg

-Erikssons- skrev:
Sådär, då beställde jag 70W ss D2Y från prestandabelysning. Så får vi se hur det ser ut sen smile
Tack som fan för alla råd och hjälp! big_smile

Precis, det är dom jag har. Blir nog bra!

Hammer8
21 februari 2016 · 7 Inlägg

Halloj

Jag söker lite tips om vilket xenonkit jag ska ha i helljusen på min Seat Leon -03. Vad som ger bäst kvalité strålkastarna är ju inte så stora, så vad borde jag satsa på? 50, 60 eller 75w?

http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … 9-32v.html
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … onkit.html
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … onkit.html

mvh

svempus
21 februari 2016 · 409 Inlägg

Hammer8 skrev:
Halloj

Jag söker lite tips om vilket xenonkit jag ska ha i helljusen på min Seat Leon -03. Vad som ger bäst kvalité strålkastarna är ju inte så stora, så vad borde jag satsa på? 50, 60 eller 75w?

http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … 9-32v.html
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … onkit.html
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … onkit.html

mvh

Kör på 60watt xenon är det jag skulle ha tagit om jag var tvungen att välja i dagens läge. 75watt brukar vara lite halvslött att starta upp då är det bättre att ha helljus som startar fort än att få vänta bortåt 10 sec på full styrka.

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
M123
21 februari 2016 · 962 Inlägg

Bäst och bäst väldigt individuell bedömning faktiskt. När det kommer till överladdade lampor som tex 100w är så blir temperaturen lidande, sen är inte heller 100w just 100w utan 85w i förbrukning så är lite ljug där. Har kört med lite olika uppsättningar allt från 55w 5000k till 100w 6000k idag har jag 7st 100w på bilen och då kör jag 5000k i alla och 5 av dessa är typen d2 och dom resterande 2 är h7 i helljuset. Kan det lysa mer än så, svaret är högst troligt inte om man ser till ljusutbytet man får men kan det lysa bättre så är nog svaret ja. För man kommer inte ens i närheten av den klarhet i skenet som ett orginal gör, på 100w 6000k bryter skenet i grönt och 5000k blir det en gul/röd ton som det samtidigt finns en grumlighet. Men det lyser helvete, sen på det om man laborerar med placering av glödlamporna så är det godkänt. Saknar klarhet så det jag kan råda till om du är väldigt petig av dig, gå på orginal. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Mervolic Yawn...
21 februari 2016 · 3 151 Inlägg

Hammer8 skrev:
Halloj

Jag söker lite tips om vilket xenonkit jag ska ha i helljusen på min Seat Leon -03. Vad som ger bäst kvalité strålkastarna är ju inte så stora, så vad borde jag satsa på? 50, 60 eller 75w?

http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … 9-32v.html
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … onkit.html
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … onkit.html

mvh

Köp 70W snabbstartande xenonkit, det är inte många grader varmare än 55W halogen. 75W blir betydligt varmare och som svempus skriver så är dom långsamma på att starta i jämförelse. Kolla bilderna jag lade upp tidigare i tråden, så ser du jämförelse mellan 55W halogen och 70W xenon i helljuset. smile

M123 skrev:
Bäst och bäst väldigt individuell bedömning faktiskt. När det kommer till överladdade lampor som tex 100w är så blir temperaturen lidande, sen är inte heller 100w just 100w utan 85w i förbrukning så är lite ljug där. Har kört med lite olika uppsättningar allt från 55w 5000k till 100w 6000k idag har jag 7st 100w på bilen och då kör jag 5000k i alla och 5 av dessa är typen d2 och dom resterande 2 är h7 i helljuset. Kan det lysa mer än så, svaret är högst troligt inte om man ser till ljusutbytet man får men kan det lysa bättre så är nog svaret ja. För man kommer inte ens i närheten av den klarhet i skenet som ett orginal gör, på 100w 6000k bryter skenet i grönt och 5000k blir det en gul/röd ton som det samtidigt finns en grumlighet. Men det lyser helvete, sen på det om man laborerar med placering av glödlamporna så är det godkänt. Saknar klarhet så det jag kan råda till om du är väldigt petig av dig, gå på orginal. smile

Det låter som om du har fått tag i några xenonlampor i riktigt usel kvalité..? 5000K ska vara kallvit, inte gul/röd. Köper du så kallade "no name"-lampor så blir det ofta så som du beskriver.

M123
21 februari 2016 · 962 Inlägg

Mervolic skrev:

Hammer8 skrev:
Halloj

Jag söker lite tips om vilket xenonkit jag ska ha i helljusen på min Seat Leon -03. Vad som ger bäst kvalité strålkastarna är ju inte så stora, så vad borde jag satsa på? 50, 60 eller 75w?

http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … 9-32v.html
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … onkit.html
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … onkit.html

mvh

Köp 70W snabbstartande xenonkit, det är inte många grader varmare än 55W halogen. 75W blir betydligt varmare och som svempus skriver så är dom långsamma på att starta i jämförelse. Kolla bilderna jag lade upp tidigare i tråden, så ser du jämförelse mellan 55W halogen och 70W xenon i helljuset. smile

M123 skrev:
Bäst och bäst väldigt individuell bedömning faktiskt. När det kommer till överladdade lampor som tex 100w är så blir temperaturen lidande, sen är inte heller 100w just 100w utan 85w i förbrukning så är lite ljug där. Har kört med lite olika uppsättningar allt från 55w 5000k till 100w 6000k idag har jag 7st 100w på bilen och då kör jag 5000k i alla och 5 av dessa är typen d2 och dom resterande 2 är h7 i helljuset. Kan det lysa mer än så, svaret är högst troligt inte om man ser till ljusutbytet man får men kan det lysa bättre så är nog svaret ja. För man kommer inte ens i närheten av den klarhet i skenet som ett orginal gör, på 100w 6000k bryter skenet i grönt och 5000k blir det en gul/röd ton som det samtidigt finns en grumlighet. Men det lyser helvete, sen på det om man laborerar med placering av glödlamporna så är det godkänt. Saknar klarhet så det jag kan råda till om du är väldigt petig av dig, gå på orginal. smile

Det låter som om du har fått tag i några xenonlampor i riktigt usel kvalité..? 5000K ska vara kallvit, inte gul/röd. Köper du så kallade "no name"-lampor så blir det ofta så som du beskriver.

Nej dom kommer från en av världens största tillverkare av xenon och är av märket beeqi som alla andra 75w är. Har som sagt gått igenom många olika temperaturer och kan lägga till 4300k med av dessa och dom är ännumer röda. Så problemet är hur gasen reagerar på att vara på 85w istället för 75w.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Hammer8
21 februari 2016 · 7 Inlägg

70w snabbstartande, vart finns det och köpa då? Inte xenonkungen vad jag kan se.

Edit: Kan passa på med en till fråga, har just nu 35w i halvljus finns det något annat kit ni kan rekommendera för att få fram det "blåa"?

Mervolic skrev:

Hammer8 skrev:
Halloj

Jag söker lite tips om vilket xenonkit jag ska ha i helljusen på min Seat Leon -03. Vad som ger bäst kvalité strålkastarna är ju inte så stora, så vad borde jag satsa på? 50, 60 eller 75w?

http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … 9-32v.html
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … onkit.html
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … onkit.html

mvh

Köp 70W snabbstartande xenonkit, det är inte många grader varmare än 55W halogen. 75W blir betydligt varmare och som svempus skriver så är dom långsamma på att starta i jämförelse. Kolla bilderna jag lade upp tidigare i tråden, så ser du jämförelse mellan 55W halogen och 70W xenon i helljuset. smile

M123 skrev:
Bäst och bäst väldigt individuell bedömning faktiskt. När det kommer till överladdade lampor som tex 100w är så blir temperaturen lidande, sen är inte heller 100w just 100w utan 85w i förbrukning så är lite ljug där. Har kört med lite olika uppsättningar allt från 55w 5000k till 100w 6000k idag har jag 7st 100w på bilen och då kör jag 5000k i alla och 5 av dessa är typen d2 och dom resterande 2 är h7 i helljuset. Kan det lysa mer än så, svaret är högst troligt inte om man ser till ljusutbytet man får men kan det lysa bättre så är nog svaret ja. För man kommer inte ens i närheten av den klarhet i skenet som ett orginal gör, på 100w 6000k bryter skenet i grönt och 5000k blir det en gul/röd ton som det samtidigt finns en grumlighet. Men det lyser helvete, sen på det om man laborerar med placering av glödlamporna så är det godkänt. Saknar klarhet så det jag kan råda till om du är väldigt petig av dig, gå på orginal. smile

Det låter som om du har fått tag i några xenonlampor i riktigt usel kvalité..? 5000K ska vara kallvit, inte gul/röd. Köper du så kallade "no name"-lampor så blir det ofta så som du beskriver.

Senast redigerat av Hammer8 (21 februari 2016)

svempus
21 februari 2016 · 409 Inlägg

Hammer8 skrev:
70w snabbstartande, vart finns det och köpa då? Inte xenonkungen vad jag kan se.

Edit: Kan passa på med en till fråga, har just nu 35w i halvljus finns det något annat kit ni kan rekommendera för att få fram det "blåa"?

Här tex: http://www.humanhabit.se/se/xenonkit/xe … onkit.html kör med dom i mitt helljus/extraljus på bilen just nu och det lyset bra.
Har du original eller konverterat halvljus?
Byte av lampa som gäller om du vill ha blåare ljus. Är lampan som bestämmer färgen på ljuset inte ballasten. 6000k tycker jag är blått när man tittar på ljuset från lampan.

Mervolic skrev:

Hammer8 skrev:
Halloj

Jag söker lite tips om vilket xenonkit jag ska ha i helljusen på min Seat Leon -03. Vad som ger bäst kvalité strålkastarna är ju inte så stora, så vad borde jag satsa på? 50, 60 eller 75w?

http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … 9-32v.html
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … onkit.html
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … onkit.html

mvh

Köp 70W snabbstartande xenonkit, det är inte många grader varmare än 55W halogen. 75W blir betydligt varmare och som svempus skriver så är dom långsamma på att starta i jämförelse. Kolla bilderna jag lade upp tidigare i tråden, så ser du jämförelse mellan 55W halogen och 70W xenon i helljuset. smile

M123 skrev:
Bäst och bäst väldigt individuell bedömning faktiskt. När det kommer till överladdade lampor som tex 100w är så blir temperaturen lidande, sen är inte heller 100w just 100w utan 85w i förbrukning så är lite ljug där. Har kört med lite olika uppsättningar allt från 55w 5000k till 100w 6000k idag har jag 7st 100w på bilen och då kör jag 5000k i alla och 5 av dessa är typen d2 och dom resterande 2 är h7 i helljuset. Kan det lysa mer än så, svaret är högst troligt inte om man ser till ljusutbytet man får men kan det lysa bättre så är nog svaret ja. För man kommer inte ens i närheten av den klarhet i skenet som ett orginal gör, på 100w 6000k bryter skenet i grönt och 5000k blir det en gul/röd ton som det samtidigt finns en grumlighet. Men det lyser helvete, sen på det om man laborerar med placering av glödlamporna så är det godkänt. Saknar klarhet så det jag kan råda till om du är väldigt petig av dig, gå på orginal. smile

Det låter som om du har fått tag i några xenonlampor i riktigt usel kvalité..? 5000K ska vara kallvit, inte gul/röd. Köper du så kallade "no name"-lampor så blir det ofta så som du beskriver.

Senast redigerat av svempus (21 februari 2016)

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang