Har varit och kört lite drifting på Malmby i Strängnäs. Driftbash #22 Gick helt ok för att vara första drift träning jag kört på bana Har inte hittat några bilder men hitta en film så länkar den här
Körde bilen ner sedan full spö på banan och sedan hem igen. Blev 41 mil tur och retur Inte ett enda fel förutom att jag höll på att smälta locket till huvudbromscylinder detta på grund av mitt grenrör som är helt naket och strålar värme. Funderar på att bygga en värmeplåt för att förhindra det här. Koka även styrservon och koppling blev riktigt mjuk efter ett par hårda varm. Frågan är om jag orkar återgärda dessa fel innan jag byter motor eller om jag ska bara hålla ut och låta det vara. Får se hur det blir ...
Var även förbi garage idag efter jobbet. Blev att ta av toppen och inspektera den. Såg att alla avgasventiler har tagit i kolven.
Vart orolig att ventilerna var rökt. Så tog ur kammarna och testa om dom läcker vatten. Var snus torrt efter 10 min så antar att tidigare ägaren som haft motorn fått ventilerna utbytta.
Ska jobba rätt mycket på motorn nu under veckan. Plockar isär den se så alla lager är fina sen blir det att skicka iväg toppen å blocket för planing och deckning
Sista bilden är på ett garage som jag förmodligen kommer flytta bilen till under vinter. Kommer nog bli ett par timmar där i vinter när jag bygger m50 turbo
Känner att det är dax för en uppdatering här på forumet!
Kan väl börja med att jag har fortsatt att bygga på min m50 maskin Har gått igenom hela maskinen och kollat vad som behövs. Det sluta med att jag köpte nya ramlager samt vevlager.
En hel m50 på bilden nästan
Veven är fin , inga repor eller likande. Lagrena var dok ganska dåliga så dom byts ut !
Brorsan bygger också m50b25 vanos och han fick dom grövre stakarna(Höger) Medans mina är till (Vänster). Kommer att kunna använda mig av dom grövre då brorsan kommer köra 2.8 liters vev med h profilsstakar samt m52b28 kolvar!
Gör rent blocket inför målning!
Riktig skit göra!
Maskerar av så det inte kommer in färg
Blev rödblock istället ^^
Som ny!
Fick toppen planad av FP Engines. Riktigt nöjd med resultatet
Mätter upp lagerspelet med plastigauge fick det till 0.053 ungefär. Är nära gränsen på 0.057 men ska inte vara någon fara
Lyftarna på m50b25 brukar med åren bli täta med bränd olja så dom öppnar och stänger sig inte helt vilket leder till en knackande topp. Därför passa jag på att lägga dom i diesel i någon timme för att sedan ta isär och montionera samt rengöra dem.
Efter mycket bankade och en stor blå näve så var alla 24 stycken isärplockade och rengjorda
Allt på plats igen. Använder Redline assembly lube vid återmonteringen
Även veven på plats
Kolvar och stakar rengjorda med sina nya lager och redline olja
Har fortsatt att skruva på M50B25 så här kommer lite bygg bilder
Eftersom det ska byggas turbo så behövs det en oljeretur från turbon. På bilde så sitter det en AN 12 genomgående koppling som hålls fast av en mutter på insidan.
Ser bra ut än sålänge.
MEN så tar den i glidskenan för kedjan. så jag börja fila på muttern så glidskenan skulle få plats men efter att ha filat av nästan halva muttern så ångrar jag mig och bestämmer mig för att svetsa ditt en AN-mutter istället då jag är rädd för att muttern ska släppa från gängen och trilla ner och eventuellt stanna kamkedjan och ventilsallad är ett faktum. Fick hjälp av https://www.facebook.com/IsraelssonCustomParts/?fref=ts som svetsa en an10 mutter
Så nu finns det gott om plats för glidskenan
Passa även på att slippa ner ventilkåpan och måla den. Inget mästerverk men den var inte i speciellt bra skick när jag börja. Får duga
Har fixat muttern till oljepumpen. Ska tydligen vara vanligt att dom släpper från gängen så drog fast den med rätt moment och punkta fast den med svetsen så nu lär den aldrig kunna släppa
Ny färg även på bröstkåpan. Även den inte i speciellt bra skick men som sagt får duga
Montera bröstkåpan samt ARP topplocksbultar
Athena Cooopering topplockspackning monterad
Suddig bild men toppen monterad.
Motorn i TDC och samma med kammarna. Fick lov nolla kammarna ett par gånger innan jag fick till det
Har inte hänt så mycket mer än att jag har väntat på att få besikta bilen. Besiktningsperioden är mellan december och april. Tanken var att besikta med original motorn för att sedan kunna köra med m50b25 utan att behöva besikta på ett tag. Blir förmodligen SFRO besiktning senare men vi får se hur det blir med den biten
Första besiktningen gick sådär. Vart ett par tvåor så beställde hjullagrena
Passa på att måla spindeln. Ska även beställa nya bromsköldar då original har rostat sönder
Suddig bild men Godkänd vart den !
Strippa bilen så man kan ta ur motorn
Har även köpt på mig en växellåda. Blev en GS6-37DZ från en bmw 320 turbodiesel. Varför jag valde just den är mest för att den är beprövad samt den har en bra utväxling med 0.83 på 6an och inte 1.1 som alla 5 växlade zf lådor
Nya bränslessystemet. Bosch 040 som matar en 4 liter catchtank och sedan dubbla bosch 044 (kopior). Blir an8 matning och an8 i retur .
Nu när bilen lyckats blivit besiktad så kan jag riva ur motorn. Har även uppdaterat hela byggtråden så alla bilder syns. Har alla bilder på facebook och ibland byter dom adress så man får underhålla och rätta till den. Finns lite extra bilder med nu som inte fanns med förut iallefall!
Börja koppla av all el , bränsle ledningar. Skruva av kardan och avgassystemet. Tog även bort växelföraren så det blir en enklare process att lyfta ur motorn.
Tog bort instrumentpanelen på insidan för att komma åt elhärvan till motorn.
Så var maskinen ur bilen.
Brorsan i motorutrymmet
Oljekylaren fick sitta kvar för att slippa så mycket svin som möjligt :9
Började riva ner bränslessystemet för att ersätta det med ny stålombundenslang. Det tråkiga var att bromsledningen som följde bränsledningen har mycket ytrost på sina håll så jag bestämde mig för att riva ner den också och ersätta med ny kopplar ledning.
Rostig ledning
Det i sin tur ledde till att jag fick lov att ta ner bakvagnen. 2 timmar senare så var bakvagnen nere. Nu finns det gott om plats att dra både ny bränsleledning samt bromsledning, Tänkte även ta ner bränsletanken och tvätta ur den så den är redo för Etanol AKA bjursvatten.
255/40 Federal däcken ser rätt biffiga ut Får hoppas tändstickerna till drivaxlar orkar med
Marroe Snabb fråga, hur sitter kardan fast mot lådan på Sr20? Kardanen är delad vid mitten och har ett stödlager mellan diff och växellådan. Vid diffen är den 4 bultad medans in mot växellådan är det splines som man för in i lådan. Tanken är att kapa främre original kardan och ersätta så det blir en 96 mm 3 bultad kardan så nya bmw lådan passar
Blir ballt dethär förövrigt, även om jag hellre sett att du satt i en sexa ifrån nå japanskt. Jag var helt klart sugen på att köpa en 2jz eller 1jz men tänkte vara lite udda.
Svetsa ihop växellådsbryggan. 5 mm plåt. Kommer att förstärka upp på sidorna sen är den så gott som klar! Om ni tycker den ser lite sne ut så är det för att zf lådornas orginal placering är förskjuten! Blev själv förvånnad haha
Nu står m50 på egna fötter i motorutrymmet ! Har trippel kollat alla mått och verkar ha fått in både vevaxelbulten och utgående axel i centrum (y) Prova även att montera m50 insuget och det passar ned någon milimeters marginal! Var rädd att få behöva ett Plenum insug men nu löste sig den biten !
Motorfästena svetsade, Inte det vackraste svetsarna men det ska funka !