Koppla ur antispinn på c30 -08?

olle94
16 februari 2016 · 19 Inlägg

Tjena! Jag undrar hur man kopplar ur antispinn på en Volvo c30 t5 -08a smile

BMW 323i E46 "isbilen" (1999)
Volvo V60 D5 AWD "Sambons" (2013)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
16 februari 2016 · 2 571 Inlägg

Vrid reglaget på vänstra spaken så du ser "DTSC På" i displayen, när du kommit dit så håller du inne "Reset"-knappen så står det efter någon sekund "DTSC Av".
Antispinnen kopplar på min bil ändå in om bilen kränger ALLDELES för mycket men toleransen brukar vara ganska hög ändå.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
olle94
16 februari 2016 · 19 Inlägg

Okej tack för svar, lär ut å testas! smile

BMW 323i E46 "isbilen" (1999)
Volvo V60 D5 AWD "Sambons" (2013)
torpis Forummoderator
16 februari 2016 · 10 572 Inlägg

Spinna med ett hjul resulterar i att diffen går i tusen bitar... bra att tänka på.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
BlueScreeen
16 februari 2016 · 2 030 Inlägg

Som dom säger så har du köpt fel bil wink Awd is the shit! roll

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
torpis Forummoderator
17 februari 2016 · 10 572 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Som dom säger så har du köpt fel bil wink Awd is the shit! roll

Kan man inte spinna loss på alla växlar i alla farter så har man får lite effekt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
olle94
17 februari 2016 · 19 Inlägg

Haha ;D

BMW 323i E46 "isbilen" (1999)
Volvo V60 D5 AWD "Sambons" (2013)
olle94
17 februari 2016 · 19 Inlägg

torpis skrev:
Spinna med ett hjul resulterar i att diffen går i tusen bitar... bra att tänka på.

Jo, kommer inte bli nån tok körning med bilen heller wink

Senast redigerat av olle94 (17 februari 2016)

BMW 323i E46 "isbilen" (1999)
Volvo V60 D5 AWD "Sambons" (2013)
torpis Forummoderator
17 februari 2016 · 10 572 Inlägg

olle94 skrev:

torpis skrev:
Spinna med ett hjul resulterar i att diffen går i tusen bitar... bra att tänka på.

Jo, kommer inte bli nån tok körning med bilen heller wink

Jag tror faktiskt inte den håller för det heller. Visste inte ens att C30 fanns med AWD, reservdelar kan bli både svårthittade och dyra.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Djo
17 februari 2016 · 10 157 Inlägg

torpis skrev:

olle94 skrev:

torpis skrev:
Spinna med ett hjul resulterar i att diffen går i tusen bitar... bra att tänka på.

Jo, kommer inte bli nån tok körning med bilen heller wink

Jag tror faktiskt inte den håller för det heller. Visste inte ens att C30 fanns med AWD, reservdelar kan bli både svårthittade och dyra.

c30 fanns aldrig med AWD.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
17 februari 2016 · 2 571 Inlägg

Polestars koncept-C30 hade AWD men inte ens den färdiga C30 Polestar som kom i 250 exemplar hade AWD.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
olle94
23 februari 2016 · 19 Inlägg

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/spo … 0-c70.html , nån som kan rekommendera detta filter? om de är nått å ha? smile

BMW 323i E46 "isbilen" (1999)
Volvo V60 D5 AWD "Sambons" (2013)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
23 februari 2016 · 2 971 Inlägg

torpis skrev:
Spinna med ett hjul resulterar i att diffen går i tusen bitar... bra att tänka på.

Äh, det löste alla med 240 med AGA, borde gå på en C30 med smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
dasboot
23 februari 2016 · 441 Inlägg

Du kan ju stänga av antispinn men inte antisladd.

granadadr
23 februari 2016 · 7 269 Inlägg

dasboot skrev:
Du kan ju stänga av antispinn men inte antisladd.

meo BOOORING,, hatar alla nya bilar där antisladd ej går att koppla ur,, dessutom farligt,, många ggr jag nästan kört av vägen för att antisladd är för långsamt,, så jag redan har börjat häva sladden,, å skiten griper i å jag nästan åkt av vägen pga det,, dynga,,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
amazonsimme
23 februari 2016 · 303 Inlägg

granadadr skrev:

dasboot skrev:
Du kan ju stänga av antispinn men inte antisladd.

meo BOOORING,, hatar alla nya bilar där antisladd ej går att koppla ur,, dessutom farligt,, många ggr jag nästan kört av vägen för att antisladd är för långsamt,, så jag redan har börjat häva sladden,, å skiten griper i å jag nästan åkt av vägen pga det,, dynga,,

Haha. jo men exakt så! mad

granadadr
23 februari 2016 · 7 269 Inlägg

amazonsimme skrev:

granadadr skrev:

dasboot skrev:
Du kan ju stänga av antispinn men inte antisladd.

meo BOOORING,, hatar alla nya bilar där antisladd ej går att koppla ur,, dessutom farligt,, många ggr jag nästan kört av vägen för att antisladd är för långsamt,, så jag redan har börjat häva sladden,, å skiten griper i å jag nästan åkt av vägen pga det,, dynga,,

Haha. jo men exakt så! mad

tyvärr ja,, systemen är för sena,, jag hinner reagera före,, och då blir det läskigt,, dessa system är för småbarnsmammor med iphone,, som inte har en aning om hur man kör bil wink för oss som kan köra bil å reagarerar instingtivt så blir det läskigt,,  visst de räddar liv ådyl, JUST för att merpartern  ej kan köra bil/ häva sladdar å dyl,,

någon här som vet hur man ex pumpbromsar?? osv, har någon räddat sig å bilen med hjälp av handbromsen?? sådan exempel är självklara för en motornörd,, , men en som bara ser bilen som transportmedel,, är det grekiska för,,

matteeee Ingen himmel är så blå som min
23 februari 2016 · 2 971 Inlägg

granadadr skrev:

amazonsimme skrev:

granadadr skrev:

meo BOOORING,, hatar alla nya bilar där antisladd ej går att koppla ur,, dessutom farligt,, många ggr jag nästan kört av vägen för att antisladd är för långsamt,, så jag redan har börjat häva sladden,, å skiten griper i å jag nästan åkt av vägen pga det,, dynga,,

Haha. jo men exakt så! mad

tyvärr ja,, systemen är för sena,, jag hinner reagera före,, och då blir det läskigt,, dessa system är för småbarnsmammor med iphone,, som inte har en aning om hur man kör bil wink för oss som kan köra bil å reagarerar instingtivt så blir det läskigt,,  visst de räddar liv ådyl, JUST för att merpartern  ej kan köra bil/ häva sladdar å dyl,,

någon här som vet hur man ex pumpbromsar?? osv, har någon räddat sig å bilen med hjälp av handbromsen?? sådan exempel är självklara för en motornörd,, , men en som bara ser bilen som transportmedel,, är det grekiska för,,

Men du vet ju om det. Välj bil där det går att stänga av eller köp äldre bil (verkar du göra).

Men glöm att du kan bromsa bättre än ABS, trots pump-bromsande.
Och i övrigt så kan en situation där ESP griper in verkligen ske snabbare än en van förare hinner reagera också. Det har jag råkat ut för en gång. Undanmanöver på torr asfalt där allt skedde på så kort tid att det var omöjligt att hinna göra något annat än kämpa med ratten. ESPn hann reagera ändå.
Men jag håller med om att ibland är den lite seg när man ger sig på ett medvetet kas och den griper in mitt i alltihop, eller när en halvt ofrivillig sladd kommer lite lagom långsamt och man själv hinner börja jobba emot den.
Men i rena paniksituationer är ESP oslagbart. Det finns inte en människa som kan reagera så snabbt som datorerna gör.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
ehedman
24 februari 2016 · 1 966 Inlägg

matteeee skrev:
Men du vet ju om det. Välj bil där det går att stänga av eller köp äldre bil (verkar du göra).

Men glöm att du kan bromsa bättre än ABS, trots pump-bromsande.
Och i övrigt så kan en situation där ESP griper in verkligen ske snabbare än en van förare hinner reagera också. Det har jag råkat ut för en gång. Undanmanöver på torr asfalt där allt skedde på så kort tid att det var omöjligt att hinna göra något annat än kämpa med ratten. ESPn hann reagera ändå.
Men jag håller med om att ibland är den lite seg när man ger sig på ett medvetet kas och den griper in mitt i alltihop, eller när en halvt ofrivillig sladd kommer lite lagom långsamt och man själv hinner börja jobba emot den.
Men i rena paniksituationer är ESP oslagbart. Det finns inte en människa som kan reagera så snabbt som datorerna gör.

Jag antar att granadadr avser ett läge där ABS:en är trasig, alltså att folk inte klarar av att bromsa utan ABS.

Hur många åker runt med lysande ABS-lampa tror du? På tok för många skulle jag tro.

Senast redigerat av ehedman (24 februari 2016)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
24 februari 2016 · 2 971 Inlägg

Det är ju möjligt. Därför har vi regelbundna besiktningar smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang