Koppla ur antispinn på c30 -08?

torpis Forummoderator
27 februari 2016 · 10 572 Inlägg

matteeee skrev:

torpis skrev:
Spinna med ett hjul resulterar i att diffen går i tusen bitar... bra att tänka på.

Äh, det löste alla med 240 med AGA, borde gå på en C30 med smile

Du har rätt i sak. Det är planethjulens lagring som skär och det löser man genom att de inte snurrar. Man vill inte ha en odiffad FWD-bil. Det är okörbart. Quaife gör fina torsendiffar som låser 40%. I praktiken innebär det AGA när du gasar fast bilen blir 110% körbar i stan med. Den är sinnessjukt bra.

Får jag välja så är steg 3 chip prio 1, sen som nästa steg innan man ens funderar på annat är diffbromsen.

http://www.swededemon.com/images/Albums/LSD/LSD-Images/17.jpg


Här besökte jag Aggunnaryd tex...

http://i.imgur.com/Ow1WiDc.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 februari 2016 · 2 972 Inlägg

Hinta inte min smiley att det var ett skämt?

Nåja, en odiffad bakhjulsdriven bil må vara något mer körbar, men det är långt ifrån praktiskt det med.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
granadadr
28 februari 2016 · 7 289 Inlägg

matteeee skrev:
Hinta inte min smiley att det var ett skämt?

Nåja, en odiffad bakhjulsdriven bil må vara något mer körbar, men det är långt ifrån praktiskt det med.

tacka vet jag diffad rwd det är kul smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
29 februari 2016 · 2 972 Inlägg

granadadr skrev:

matteeee skrev:
Hinta inte min smiley att det var ett skämt?

Nåja, en odiffad bakhjulsdriven bil må vara något mer körbar, men det är långt ifrån praktiskt det med.

tacka vet jag diffad rwd det är kul smile

Absolut. Men säger du att det är praktiskt i en vardagsbil ljuger du.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
torpis Forummoderator
29 februari 2016 · 10 572 Inlägg

matteeee skrev:
Hinta inte min smiley att det var ett skämt?

Detta forum tål inte sådana skämt. Folk tar till sig av vandringssägner och vad kompisen sagt på tok för lätt. Därav mitt "korrekta" svar.

Hade ju bilvit lite speciellt att köra för TS om det stått en C30 AWD med alla diffar svetsade efter löning nästa månad ;-) <---

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
29 februari 2016 · 2 972 Inlägg

Ok, får kanske bättra mig smile

En full-o-diffad C30 AWD, drömmen på is!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
granadadr
1 mars 2016 · 7 289 Inlägg

matteeee skrev:

granadadr skrev:

matteeee skrev:
Hinta inte min smiley att det var ett skämt?

Nåja, en odiffad bakhjulsdriven bil må vara något mer körbar, men det är långt ifrån praktiskt det med.

tacka vet jag diffad rwd det är kul smile

Absolut. Men säger du att det är praktiskt i en vardagsbil ljuger du.

både och,, kör rwd varje dag,, drar tunga släp mitt i vintern,, fungerar hyfsat,, dock är 4wd att föredra på vintern wink men ur leksynpunkt så är rwd roligast wink

matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 mars 2016 · 2 972 Inlägg

Läste fel. Trodde du skrev odiffad RWD. Den hade blivit jobbig i vardagen.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
granadadr
1 mars 2016 · 7 289 Inlägg

matteeee skrev:
Läste fel. Trodde du skrev odiffad RWD. Den hade blivit jobbig i vardagen.

är ju det på std bilar,, som sagt fungerar hyffsat smile

Trekmeister
1 mars 2016 · 272 Inlägg

granadadr skrev:

matteeee skrev:
Läste fel. Trodde du skrev odiffad RWD. Den hade blivit jobbig i vardagen.

är ju det på std bilar,, som sagt fungerar hyffsat smile

Tror du missuppfattat det här med differential, det är differentialen som gör att hjulen kan snurra i olika hastigheter. Att sedan allt för många kallar en differential som är satt ur spel,  mha exempelvis svetsen, för "diffad" gör det inte rätt. En bil utan differential (dvs vad som bör benämnas "odiffad") driver lika mycket på båda hjulen.

granadadr
1 mars 2016 · 7 289 Inlägg

Trekmeister skrev:

granadadr skrev:

matteeee skrev:
Läste fel. Trodde du skrev odiffad RWD. Den hade blivit jobbig i vardagen.

är ju det på std bilar,, som sagt fungerar hyffsat smile

Tror du missuppfattat det här med differential, det är differentialen som gör att hjulen kan snurra i olika hastigheter. Att sedan allt för många kallar en differential som är satt ur spel,  mha exempelvis svetsen, för "diffad" gör det inte rätt. En bil utan differential (dvs vad som bör benämnas "odiffad") driver lika mycket på båda hjulen.

jag visste NÅGON skulle påpeka detta,, men hur många tror du egentligen missförstår om man säger jag har en diffad bakaxel??

99% förstår att man menar att man har en diffspärr av något slag då wink

Trekmeister
1 mars 2016 · 272 Inlägg

granadadr skrev:
jag visste NÅGON skulle påpeka detta,, men hur många tror du egentligen missförstår om man säger jag har en diffad bakaxel??

99% förstår att man menar att man har en diffspärr av något slag då wink

Självklart är det så, normalt skulle även jag låta det bero. Jag tyckte bara att du och matteeee verkade förvirra varandra, så vän av ordning ville då bara hjälpa till lite. wink

torpis Forummoderator
2 mars 2016 · 10 572 Inlägg

Trekmeister skrev:
Självklart är det så

Nej nej nej. Inget är självklart. Använd er av de korrekta termerna så blir inget fel.

I början av tråden fick vi ju till oss att det gäller en AWD C30. Det lägger liksom ribban för resten av diskussionen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
2 mars 2016 · 2 972 Inlägg

Trekmeister skrev:

granadadr skrev:
jag visste NÅGON skulle påpeka detta,, men hur många tror du egentligen missförstår om man säger jag har en diffad bakaxel??

99% förstår att man menar att man har en diffspärr av något slag då wink

Självklart är det så, normalt skulle även jag låta det bero. Jag tyckte bara att du och matteeee verkade förvirra varandra, så vän av ordning ville då bara hjälpa till lite. wink

Det jag menar är att en bil med "odiffad" i bemärkelsen utan differentialfunktion öht, t ex svetsad, är väldigt opraktisk som vardagsbil.

En bil med diffbroms eller manuell diffspärr är naturligtvis inte lika opraktisk. En bil med normal diff, öppen alltså, är knappt intressant att nämna i sammanhanget (även om många 740s har enhjulsbörnat på tok för mycket i Sverige).

Vidare förstår jag också att man säger "diffad" om en bil med modifierad differential - men det betyder inte att odiffad = standard. Då blir det tokigt.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang