Bmw 320 E91 felkod

Buick67
16 februari 2016 · 22 Inlägg

När jag startar bilen kommer det upp en gul varningsymbol med en billyft på displayen och klocka, färddator och tripmätare har nollställt sig. Bilen fick dessutom spel igår och bakluckerutan öppnade sig om och om igen när jag skulle åka. hmm

I övrigt funkar bilen som den ska. Inte kollat felkoden ännu men någon som varit med om något liknande och har någon aning vad det kan va?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Så småningom kommer felet att bli permanent och då blir det lättare att hitta det.
Typexempel från dotterns v50: Display visar" service elektronik erfordras genast", något i den stilen..
Felindikeringen kom flertal ggr under några månader och 3 månader senare fick dom byta generatorn och den rackaren hade jag mätat att den laddade 14 volt varje gång felindikeringen kom..
Så mitt tips blir att avvakta eller kolla koderna..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Buick67
16 februari 2016 · 22 Inlägg

Är ju förjävla tråkigt att behöva åka runt med sånt skit bara.
Håller på att jaga en felkodsläsare så blir att kolla sedan. Bmw trodde spontant på dåligt batteri då kan den tydligen glömma bort allt oviktigt och ge full ström till startmotorn. Ingen som vart med om nått liknande?

rawsezx
17 februari 2016 · 116 Inlägg

Den gula varningssymbolen visar väl att det är en stundande service som skall utföras, bläddrar du runt med knapparna på helljusspaken/check knapen så borde det komma upp om det är en oljeservice, bromsbelägg etc som är dax att serva.

Det står då hur många km det är kvar innan servicen skall utföras. När den upplyfta bilen blir röd så visas aktuell service med minustecken och antal km som man överskridit servicen.

perzonal
17 februari 2016 · 74 Inlägg

Ser att du bor i Nyköping och jag råkar bo i närheten samt ha en Carly adapter med deras program. Skulle eventuellt kunna se om man får ut något vettigt med den. (Koderna kommer inte i samma format som BMWs egna men med en kort förklaring.)

Buick67
17 februari 2016 · 22 Inlägg

rawsezx skrev:
Den gula varningssymbolen visar väl att det är en stundande service som skall utföras, bläddrar du runt med knapparna på helljusspaken/check knapen så borde det komma upp om det är en oljeservice, bromsbelägg etc som är dax att serva.

Det står då hur många km det är kvar innan servicen skall utföras. När den upplyfta bilen blir röd så visas aktuell service med minustecken och antal km som man överskridit servicen.

Nej ingen service lr liknande på gång. Symbolen kommer bara upp när bilen har nollställt sig.

Buick67
17 februari 2016 · 22 Inlägg

perzonal skrev:
Ser att du bor i Nyköping och jag råkar bo i närheten samt ha en Carly adapter med deras program. Skulle eventuellt kunna se om man får ut något vettigt med den. (Koderna kommer inte i samma format som BMWs egna men med en kort förklaring.)

Japp, bor du också i Nyköping?
Tack de var snällt men behövs förhoppningsvis inte om den jag ska prova ikväll funkar som den ska.

saab_sonett Handledare
17 februari 2016 · 1 481 Inlägg

Kablarna till bakluckan. De går av vid övergången till bakluckan. Ganska vanligt fel på BMW kombi.

Krist
17 februari 2016 · 716 Inlägg

Att bakluckerutan öppnas som den själv vill är mikroswitchen (den lilla knappen på rutan man trycker på för att öppna rutan). Det har troligtvis kommit in fukt i den, en polare hade likadant problem. Ny mikroswitch från ebay för någon hundring och montering tog ca 1 timme. Den gula bilen på lyft betyder att det är dags för inspektion av bilen (du kan själv ställa in datum för inspektionen - sen håller bilen själv koll på det). Sen att bilen nollas kan bero på dåligt batteri pga mikroswitchen tömmer batteriet under natten (till en sånn nivå att du ändå kan starta bilen på morgonen)

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Har man inte en bmw själv, så är det OMÖJLIGT att lista ut ovanstående eminenta tips !

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
perzonal
18 februari 2016 · 74 Inlägg

Buick67 skrev:

perzonal skrev:
Ser att du bor i Nyköping och jag råkar bo i närheten samt ha en Carly adapter med deras program. Skulle eventuellt kunna se om man får ut något vettigt med den. (Koderna kommer inte i samma format som BMWs egna men med en kort förklaring.)

Japp, bor du också i Nyköping?
Tack de var snällt men behövs förhoppningsvis inte om den jag ska prova ikväll funkar som den ska.

Bor i Oxelösund. Okej, säg till om du vill ha en sökning med Carly BMW bara så fixar vi det. smile

Buick67
18 februari 2016 · 22 Inlägg

Krist skrev:
Att bakluckerutan öppnas som den själv vill är mikroswitchen (den lilla knappen på rutan man trycker på för att öppna rutan). Det har troligtvis kommit in fukt i den, en polare hade likadant problem. Ny mikroswitch från ebay för någon hundring och montering tog ca 1 timme. Den gula bilen på lyft betyder att det är dags för inspektion av bilen (du kan själv ställa in datum för inspektionen - sen håller bilen själv koll på det). Sen att bilen nollas kan bero på dåligt batteri pga mikroswitchen tömmer batteriet under natten (till en sånn nivå att du ändå kan starta bilen på morgonen)

Det här var intressant info.
Jo den switchen tror jag är dålig då den inte alltid fungerar att öppna. Har du koll på vad den hette på ebay?
Hur ställer man in nytt datum för inspektionen?

Kollade felkoder igår och det fanns en hel del och vi hittade ingen att sätta fingret på så raderade alla och får kolla igen när den krånglat igen vilket den naturligtvis inte har gjort idag.
Gjorde också en spänningstest på batteriet och det såg bra ut.

Krist
19 februari 2016 · 716 Inlägg

Den heter så enkelt som Micro Switch smile Den kostar visst mer än någon hundring, men den är ju ganska jobbig när den öppnar rutan om man stannar i ett rödljus... Datum för inspektionen ställer man in via iDriven, iomed att du saknar iDrive så ställer du in datumet med hjälp av knappen BC på blinkers-spaken(om jag inte minns fel) Sök på youtube typ E91 service reset så visar dom menyn som du ska in i..

Vissa felkoder kan inte ens bmw förklara tyvärr.. Och spänningtestet måste utföras efter att bilen varit stillastående hela natten med bagaget öppet och batteriet lättillgängligt. Detta för när bilen är låst så tar det någon tid för all el att stängas ner, så fort du låser upp sätts viss el igång och värdet som visas blir fel.

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Buick67
19 februari 2016 · 22 Inlägg

Krist skrev:
Den heter så enkelt som Micro Switch smile Den kostar visst mer än någon hundring, men den är ju ganska jobbig när den öppnar rutan om man stannar i ett rödljus... Datum för inspektionen ställer man in via iDriven, iomed att du saknar iDrive så ställer du in datumet med hjälp av knappen BC på blinkers-spaken(om jag inte minns fel) Sök på youtube typ E91 service reset så visar dom menyn som du ska in i..

Vissa felkoder kan inte ens bmw förklara tyvärr.. Och spänningtestet måste utföras efter att bilen varit stillastående hela natten med bagaget öppet och batteriet lättillgängligt. Detta för när bilen är låst så tar det någon tid för all el att stängas ner, så fort du låser upp sätts viss el igång och värdet som visas blir fel.

Ja hittade den på ebay för 460 och kostade på bmw 630kr så beställde därifrån istället så jag kan få det gjort snart.
Hoppas bara den jäveln vill öppna sig då när det väl är dags!
Har inte hittat den i menyn men får ta en titt igen då.
Lät som ett lite mer ansträngande batteritest så hoppas jag slipper.

Krist
20 februari 2016 · 716 Inlägg

Buick67 skrev:
Ja hittade den på ebay för 460 och kostade på bmw 630kr så beställde därifrån istället så jag kan få det gjort snart.
Hoppas bara den jäveln vill öppna sig då när det väl är dags!
Har inte hittat den i menyn men får ta en titt igen då.
Lät som ett lite mer ansträngande batteritest så hoppas jag slipper.

https://youtu.be/znh_kHcqDe8 Spola fram några minuter så har du video på bytet. Han är ingen mästare på kamera vinklar men det är ganska lätt att förstå (denna video använde jag när jag bytte polarens - borde inte vara så stor skillnad på e61 och e91)

Lycka till

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
NIzmO Ollikkala Racing
20 februari 2016 · 1 724 Inlägg

Har du otur så kommer du inte att kunna öppna bakrutan när det är dags för byte, då behöver man en dator för att öppna via styrdonet.

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Buick67
20 februari 2016 · 22 Inlägg

Krist skrev:

Buick67 skrev:
Ja hittade den på ebay för 460 och kostade på bmw 630kr så beställde därifrån istället så jag kan få det gjort snart.
Hoppas bara den jäveln vill öppna sig då när det väl är dags!
Har inte hittat den i menyn men får ta en titt igen då.
Lät som ett lite mer ansträngande batteritest så hoppas jag slipper.

https://youtu.be/znh_kHcqDe8 Spola fram några minuter så har du video på bytet. Han är ingen mästare på kamera vinklar men det är ganska lätt att förstå (denna video använde jag när jag bytte polarens - borde inte vara så stor skillnad på e61 och e91)

Lycka till

Tack det såg rätt simpelt ut om bara rutan vill va med när det är dags!
Men annars går det tydligen att öppna via dator och obd enligt ovanstående så det finns ju förhoppningar!

Tack för hjälpen 🙂

Buick67
29 februari 2016 · 22 Inlägg

En liten uppdatering i efterhand. Bakrutan vägrade öppna sig när det var dags och autocom klarade bara att öppna bakluckan ej bakrutan..
Men öppnade man switchen utifrån gick det att komma åt lite av kablarna så jag slöt kretsen med en kniv genom kabelhöljet och vips så var rutan öppen! Då var det plättlätt att byta switchen och den verkar funka bra såhär långt iaf! ☺

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang