Köpråd: Krockad bil

dsg177
17 februari 2016 · 38 Inlägg

Hej!

Vi tittar efter en Sienna(awd) och de är svåra att få tag på i Sverige. Det finns dock en hel del i grannländerna i öst. Många verkar dock vara många krockade bilar som görs i ordning. Jag har väl ingenting emot att köpa en sådan bil av princip, så länge den är bra lagad och ramen inte är försvagad. Jag har dock begränsad kunskap om detta och skulle vilja rådfråga. Jag har ett exempel på en bil nedan innan den lagades. Tror ni den har fått skador på ramen som inte är lagade?

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209206/209206-36cb2fabc4bd5173a85493b19bb3412d.jpg

AX3L
17 februari 2016 · 398 Inlägg

Men tanke på hur deformationszoner och sånt ser ut på en modern bil skulle jag undvika det som pesten, om den inte skulle vara fixad och godkänd av generalagenten (ferrari gör det tex, hur det nu är relevant). Rattstången tex, har man bytt ut den mot en stel dito som du får som ett spjut i bröstet vid en kollision? Etc etc. På en entusiastbil visst, det är nog inte värre än vilken 60-talare som helst. På en Daily driver? Well no.

Rensvinf
17 februari 2016 · 528 Inlägg

Det finns ju ett par på blocket i både dyrare och mer rimligare prisklass. Den enda prisklassen som inte finns är "billig". Den har du ju dock hittat österut.    Så handlar det om pengar främst,  så visst.. du kan chansa. Men betänk då att det är en rejäl chansning. För det första gör du nog något olagligt om du säljer den utan att tala o hur ordentligt krockad den är.
Och för den delen, om du ändå betalar en skaplig summa österut; så är det för den delen inte säkert den har något värde öht i Sverige om du talar om att den är krockad. Precis så som du, så är folk inte så sugna på att köpa krockade bilar som lagats österut.

FabiaHTP
17 februari 2016 · 22 Inlägg

Sedan är det ju en fråga hur man ställer sig till stöldgods. Ingen hemlighet att östbilar inte sällan lagas med stöldgods. Varför tror du airbags försvinner i parti och minut från svenska parkeringar.

dsg177
17 februari 2016 · 38 Inlägg

Rensvinf skrev:
Det finns ju ett par på blocket i både dyrare och mer rimligare prisklass. Den enda prisklassen som inte finns är "billig". Den har du ju dock hittat österut.    Så handlar det om pengar främst,  så visst.. du kan chansa. Men betänk då att det är en rejäl chansning. För det första gör du nog något olagligt om du säljer den utan att tala o hur ordentligt krockad den är.
Och för den delen, om du ändå betalar en skaplig summa österut; så är det för den delen inte säkert den har något värde öht i Sverige om du talar om att den är krockad. Precis så som du, så är folk inte så sugna på att köpa krockade bilar som lagats österut.

Den för 600 går bort. Den för 269 är likadan som exemplet ovan. Krockad i usa, importerat till Litauen, köpt av (oseriös?) bilhandlare i Sverige.

Om den har något värde för andra är inte av intresse. Jag har inte för avsikt att sälja den. Visst kanske om 15 år när barnen är stora men då får man ändå inget för den så spelar ingen större roll om den får säljas som reservdelsbil.

dsg177
17 februari 2016 · 38 Inlägg

FabiaHTP skrev:
Sedan är det ju en fråga hur man ställer sig till stöldgods. Ingen hemlighet att östbilar inte sällan lagas med stöldgods. Varför tror du airbags försvinner i parti och minut från svenska parkeringar.

Jag är mycket negativ till stöldgods då jag själv har drabbats hårt. Men inte mycket av det lär komma från Sverige till Siennorna. Finns nästan inga här alls.

dsg177
17 februari 2016 · 38 Inlägg

AX3L skrev:
Men tanke på hur deformationszoner och sånt ser ut på en modern bil skulle jag undvika det som pesten, om den inte skulle vara fixad och godkänd av generalagenten (ferrari gör det tex, hur det nu är relevant). Rattstången tex, har man bytt ut den mot en stel dito som du får som ett spjut i bröstet vid en kollision? Etc etc. På en entusiastbil visst, det är nog inte värre än vilken 60-talare som helst. På en Daily driver? Well no.

Bra poäng. Hur mycket tror du upptäcks av ett sådant större test på bilprovning?

Djo
17 februari 2016 · 10 157 Inlägg

Att köpa en bil i öst över huvudtaget nej. En krockad som är fusklagad där borta för helvete är du självmordbenägen ? och en familjebuss nej din familj förtjänar bättre.

den på bilden är rejält krockad och att låta någon lappa ihop det lite dugligt där borta och vara nöjd NEJ.

Köp en annan bil finns nog med sådana där lik på svenska vägar utan att någon får för sig att köpa dom och veta om skicket och åka i själv.

kolla så denna har clean carfax

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … =6&w=3

om så köp den är den för dyr köp något billigare/mindre du vill väll att ni ska överleva en eventuell olycka ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
mb_pucken
17 februari 2016 · 5 087 Inlägg

Nej! Köp ingen bil som är krockad och eller importerad från USA via något land i öst. Sett skräckexempel via jobbet där airbags saknas och stolar riktade, bälten utbytta till icke original. Dessutom brukar det synas i karosseriskarvar osv att dem är sne å krokiga.
Googla alltid chassinummret på en importerad bil. Har den krockats, sänkts i vatten eller liknande och blivit inlöst av ett försäkringsbolag i USA så brukar det finnas bilder och info.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
fredde85
17 februari 2016 · 1 798 Inlägg

Instämmer med övriga köp inge krockat skit som är fusklagat kan vara förenat med livsfara att framföra en sån bil. Finns väl andra familjebussar

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
trubbelturbo
17 februari 2016 · 1 460 Inlägg

Jag skulle inte ens tänka tanken att transportera mina barn (om jag hade några) i en "litauenlagad" bil.

Stela rattstänger, inga airbags, inga bältestträckare etc.

1. Skrotbilarna köps i USA
2. Alla skadade komponenter demonteras.
3. Man stjäl delar ifrån en liknande bil
4. Man monterar dem stulna delarna och riktar upp chassiet "så att det ser bra ut". Moral och säkerhetstänk existerar inte. Ska någon köra sina barn i bilen? Skitsamma...
5. Bilen exporteras till exempelvis Sverige till någon oseriös bilhandlare som hoppas att en korkad och godtrogen svensk ska köpa bilen.

Så mitt råd är: NEJ! Köp en riktig bil och om det är för dyrt så får du helt enkelt titta på någon annan modell.

Anledningen till att en bil skrotas är för att den inte går att laga eller för att den är för dyr att laga ordentligt. Och varför reparera en bil till lika högt/högre pris än vad det kostar att köpa en ny likadan?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Muttley
17 februari 2016 ·

Om du bryr dig om dina barn är svaret solklart smile

Även A-stolpen är smälld på den bilen,  borde inte vara något och tänka på ens.

engolf
17 februari 2016 · 3 235 Inlägg

Omöjligt att svara utifrån bara en bild. Kan bara vara skärmen som har blivit till ett "dragspel", men också mycket värre. Om du inte kan utföra en grundlig inspektion av bilen, eller lämna in den för det rekommenderar jag inte köpa den. I USA (precis som här i Sverige) löser försäkringsbolag in bilar som inte anses vara lönsamma att reparera, men som kan utan problem räddas. Det finns också en del seriösa firmor i öst som utför riktigt bra reparationer, så man måste verkligen utföra en inspektion av bilen först.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 februari 2016 · 2 972 Inlägg

dsg177 skrev:

FabiaHTP skrev:
Sedan är det ju en fråga hur man ställer sig till stöldgods. Ingen hemlighet att östbilar inte sällan lagas med stöldgods. Varför tror du airbags försvinner i parti och minut från svenska parkeringar.

Jag är mycket negativ till stöldgods då jag själv har drabbats hårt. Men inte mycket av det lär komma från Sverige till Siennorna. Finns nästan inga här alls.

Men om delarna stulits i något annat land spelar dig ingen roll?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
saab_sonett Handledare
18 februari 2016 · 1 481 Inlägg

Ni som har facebook kan ju titta på det här företaget. Skulle aldrig ens fundera på att köpa en bil som kommer från öst.
https://www.facebook.com/autodna.lv/

dsg177
18 februari 2016 · 38 Inlägg

Ok tack för alla svar. Som jag skrev har har inget emot att köpa en bil som är bra lagad, annars nej. Det verkar som det finns seriösa men det känns för riskabelt.

Tyvärr finns det idag inga andra alternativ till denna bil vad jag vet som fyller våra krav. Måste vara 7-sitsig, awd, ORDENTLIGT bagageutrymme för tvillingvagn och packning. Många 7-sitsiga har tyvärr inget bagageutrymme att prata om. Ingen skåpbilskänsla(tex multivan).

Tittar vidare åt öst och syd, alla borde inte vara krockade kan jag tycka. Vad tror ni om Spanien? Har hittat en hel del men blir skeptisk när 06-08 or har gått 5 tusen mil, även om det är 11-15 vi tittar på, kanske används bilen på ett annat sett där?

Fredrik_Rangert Egenföretagare
18 februari 2016 · 999 Inlägg

Varför inte ta hem en själv direkt från USA om det finns större utbud där?

Spanien har jag inte så mycket erfarenhet av, men i Italien verkar det vara mycket vanligt med mätarskruvande.

granadadr
18 februari 2016 · 7 290 Inlägg

finns fiat,, sen finns ju vw Sharan i synkro,, så kika lite på dem,, kolla familjebuss på blocket å kryssa i 4x4 så ska du se att det dyker upp någon

kollade just,, finns ju massor av 7 itsiga 4x4

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&a … &md=th

Senast redigerat av granadadr (18 februari 2016)

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
dsg177
18 februari 2016 · 38 Inlägg

granadadr skrev:
finns fiat,, sen finns ju vw Sharan i synkro,, så kika lite på dem,, kolla familjebuss på blocket å kryssa i 4x4 så ska du se att det dyker upp någon

kollade just,, finns ju massor av 7 itsiga 4x4

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&a … &md=th

Jag har kollat i över ett halvår så tro mig att jag har kollat.

Finns massor av 7 sitsiga men få har ett bagageutrymme som är värt namnet. Om man sedan behöver awd så krymper utbudet ännu mer. Om man sedan inte vill ha skåpbilskänsla så går de sista bilarna bort och kvar står Sienna.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 februari 2016 · 2 972 Inlägg

Caddy Maxi Life?
http://www.storabilar.se/wp-content/gallery/caddy-maxi-life/caddy-maxi-life-7-sits-b.jpg

Senast redigerat av matteeee (18 februari 2016)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang