Om 615 svårstartad och ryker illa.

dunderludde
20 februari 2016 · 11 Inlägg

Hej
Jag har ett problem som jag tänkte se om någon har möjlighet att hjälpa mig med.
Jag har två Mercedes om615.941 (suttit i Mercedes 220d w123) som är marinkonverterade och följde med en båt jag köpt.
Problemet är att dessa motorer är mycket svårstartade och ryker illa. Det är helt hemmakonverterade motorer så man kan utgå ifrån att det mesta är pillat på. Jag har bytt packningar, justerat ventiler, bytt spetsar och testat spridare och justerat pumpen.
Har ni några idéer på vad som kan vara värt att testa mer. Vad har man för inställningar att testa förutom att skruva upp eller ner pumpen? Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh
/Anders

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Även om detta inte är mitt gebit (!) så är även jag intresserad av hur man ska gå tillväga för att klura ut vad 17 det kan vara som gör att det förbränningen är felaktig.
Bränsle/luftblandningen kan ju inte vara alltför långt ifrån sitt idealvärde1:14 för då hade den inte startat alls.
Är det gammal  soppa/rätt ,ren, utan vatten?
Rätt glödstift?
Förvärmning, hur är det med DET?
Blir det någon skillnad efterhand som motorn blir varmare?
Det är väl diesel det handlar om..roll

Senast redigerat av tommen1 (20 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
W123-76
20 februari 2016 · 72 Inlägg

Färg på röken?. Du kan ställa timingen på pumpen oxå. Om den är fel ryker de vitt tro ja å då bli dom svårstartad

Das beste oder nichts!
W123-76
20 februari 2016 · 72 Inlägg

Kolla även så att spjället inte är stängt . Pröva ha det helt öppen när du startar. Ifall de sitter kvar iallafall

Das beste oder nichts!
dunderludde
20 februari 2016 · 11 Inlägg

Det ä nytankat o tanken va tömd innan så det borde va ok. Det är orginal glödstift som blir varma. Färgen på röken ä lite åt det grå hållet.
Hur ställer man tingen på pumpen?
Ska testa spjällidén, alltså öppet spjäll men tomgång på pumpen?
/Anders

W123-76
20 februari 2016 · 72 Inlägg

Ja precis öppet spjäll bara koppla lös staget dit å håll de öppet eller iallafalll lite öppet. Grå rök låter lite åt att pumpen kan stå fel på timingen. För att ställa timingen lossar du tre muttrar som håller fast pumpen och sen vrider du den bara Lossa spridarrören först dock. DOm måste du böja så dom passar efteråt.

Ryker den även när den är varmkörd?

Das beste oder nichts!
dunderludde
20 februari 2016 · 11 Inlägg

Låter som en plan. Ska testa när tillfälle ges.
Tack

dunderludde
20 februari 2016 · 11 Inlägg

Justera ventiler, ställa bränslemängd, justera timing och luft.
Finns det fler inställningsmöjligheter?
/Anders

W123-76
21 februari 2016 · 72 Inlägg

Du skulle kunna kolla så inte kammen står fel/ kedjan är för lång.    https://mercedessource.com/problems/eng … ming-marks

Das beste oder nichts!
dkws2
21 februari 2016 · 176 Inlägg

lyft på oljelocket när motorn är igång. där skall vara lungt å stilla, å inte ryka å va övertryck, isf möjligen kolvringarna som är ussla

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang