Köpråd: Skoda Fabia Combi

robinlu
20 februari 2016 · 2 Inlägg

Hej. Ny här på forumet och hoppas kunna få lite tips ang. ett bilköp.

Som rubriken säger så gäller det en Skoda Fabia Combi 1,2L 90 hp, ny från butik.

Det som va lite oturligt var att de bara hade 110 hp bil som gick att provköra. Testade dock en Golf som enl. säljaren har precis samma motor som Skodan med 90 hp. Med 2 personer i bilen upplevde jag att den gick väldigt bra på vägen och inte alls var speciellt slö. Givetvis inte någon rallybil men för mig som mest kör kortare sträckor på ett par mil och inte så tungt packat kändes de som den räcker till.

Finns det någon här som har erfarenhet hur denna bil uppför sig om man "lastar ner den" med 4 vuxna samt kanske 70-100 kg packning i bagaget och sätter i väg 50-80 mil på inlandsvägar och/eller motorväg? (detta är inte huvudsyftet med bilen, men brukar åka iväg till fjällen för skidåkning/vandring 2-3 gånger varje år och vill ju inte "ångra" köpet då.).

Får man in en vanlig barnvagn i bagaget utan bekymmer?


Något annat att säga om denna bil?

MVH!


Mod: Lade till köpråd i din rubrik enligt forumsreglerna.

Senast redigerat av robinlu (20 februari 2016)

Seth
20 februari 2016 · 3 354 Inlägg

Jag ser inte några direkta hinder för att få in en barnvagn i bagaget. Bagaget är inte så mkt mindre gentemot t.ex nya Volvo v90. dryga 30L mindre i fabian.

Senast redigerat av Seth (20 februari 2016)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Muttley
20 februari 2016 ·

Om du inte har en gigantisk barnvagn så får du in den utan problem smile  Du kan ju till och med lasta småbilar med barnvagn men får mindre i bilen såklart.

omegalover
21 februari 2016 · 118 Inlägg

Hej!
Jag har en 2013, 86hk 1.2 tsi, alltså liten turbo.
Den går bra i mitt tycke då den endast väger 1200kg verklig vikt. Den känns lite trött om man är 4 vuxna och last men endast om du behöver köra om. Förbrukningen ökar en bit över 80km/h då den är gjord för landsvägskörning.
Vi är 2 vuxna 2 barn och vi har kört med just kombin ca 2500mil. Aldrig kört en mer pålitlig bil än denna! Jag servar dock efter max 1500mil. Skippar helt 3000mils intervallet!

Vi hade en diesel 90hk förut och den var piggare såklart, körde 8000mil utan ett enda bekymmer! Men denna bensinare på 1.2tsi gör sitt jobb tycker jag.

Säger såhär. Provkör just den motorn du ska köpa och hämta 3 passagerare. Och gör det innan du slår till.

Skodan har bra halv/helljus och jag gillar chassit. Fast men ändå bekväm för att vara en liten bil. Bagaget med barnvagn och väskor får plats, men tänk på att det inte kommer något nät eller räcke som standard. Ska du utnyttja höjden i bagaget måste du ha det.  1500kr på skoda för ett orginal.

Nu kommer du köpa årets modell som jag förstår är bättre än den jag har:)

Fler funderingar pm:a gärna!

Senast redigerat av omegalover (21 februari 2016)

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'
Volvo XC70 "Beast" (2011)
Skoda Yeti 1,4 tsi "Snyggo" (2015)
Ingooo
21 februari 2016 · 167 Inlägg

Bra bruksbil. För privatisar ett klokt val i stil med hyundau/Kia.  Men inte en bil som gör att man drar på smilbanden om  du fokusersr på körglädje men du blir gladare om du tänker ekonomi, förnuft. Du får mer slantar att lägga på  annat i din vardag jämfört med en BMW eller Volvo...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 februari 2016 · 14 060 Inlägg

robinlu skrev:
Hej. Ny här på forumet och hoppas kunna få lite tips ang. ett bilköp.

Som rubriken säger så gäller det en Skoda Fabia Combi 1,2L 90 hp, ny från butik.

Det som va lite oturligt var att de bara hade 110 hp bil som gick att provköra. Testade dock en Golf som enl. säljaren har precis samma motor som Skodan med 90 hp. Med 2 personer i bilen upplevde jag att den gick väldigt bra på vägen och inte alls var speciellt slö. Givetvis inte någon rallybil men för mig som mest kör kortare sträckor på ett par mil och inte så tungt packat kändes de som den räcker till.

Finns det någon här som har erfarenhet hur denna bil uppför sig om man "lastar ner den" med 4 vuxna samt kanske 70-100 kg packning i bagaget och sätter i väg 50-80 mil på inlandsvägar och/eller motorväg? (detta är inte huvudsyftet med bilen, men brukar åka iväg till fjällen för skidåkning/vandring 2-3 gånger varje år och vill ju inte "ångra" köpet då.).

Får man in en vanlig barnvagn i bagaget utan bekymmer?



Något annat att säga om denna bil?

MVH!


Mod: Lade till köpråd i din rubrik enligt forumsreglerna.

Ta med dig 4 personer och en barnvagn och prova. Ingen här inne vet vad du menar med en "vanlig" barnvagn. Prova är alltid bäst!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
robinlu
21 februari 2016 · 2 Inlägg

Tusen tack för era svar!

Ja alltså kruxet ligger egentligen mest i att 1,2an inte fanns för provkörning. Det är framför allt att den skulle bli lite trött då man lastar den ordentligt jag är orolig för. Dock är detta inte huvudsyftet med bilen, men det händer som sagt och ska jag slå till på en NY bil vill man ju gärna göra rätt smile Får väl åka in och se om det inte är möjligt att skaka fram 1,2an för provkörning!

I övrigt verkar det ju inte finnas speciellt mycket att anmärka på vad gäller denna modell smile

Dessutom tycker jag att andrahandsvärdet verkar vara helt okej om man tittar på ex. blocket. Årsmodeller -10 och framåt som gått relativt "mycket" (iaf betydligt mer än jag kommer upp i på 2-3 år).
T.ex. -12 verkar man ju få runt 80 000 för idag.

Ni som äger denna bil/modell får gärna fortsätta fylla på med för/nackdelar ni upplevt med den!

Åter igen, tack!

Senast redigerat av robinlu (21 februari 2016)

Seth
21 februari 2016 · 3 354 Inlägg

Iofs är min en mk2 men kan dra till med min erfarenhet av nuvarande och förra.

Först hade jag en 2010 mk2 pre facelift med 1.4 16v 86hk. Ok motor men inget som "inspirerar"
hade den 1 år och körde dryga 2500-3000 mil. Under dem milen bytte jag bara en glödlampa i bakljuset och var tvungen att byta skivor. (en sak som kan behövas bytas på de flesta bilar efter dem "slagit" sig).

Bytte sedan från den till en ny 2014 1.6TDi.
Haft den i snart 3 år och har kört dryga 6000 mil.
har bara fått åtgärda en inre styrled (bytte båda på garantin) pga gnissel för att fukt letat sig in.
Knappen för stolsvärmen fick jag byta. (no biggie)
annars har jag bara tankat, tutat, kört och servat.
Kört långsträckor och har kört med släp etc och har inget att klaga över.

Tror att den nya mk3an är minst lika bra, Fast jag personligen tycker det är synd att den får dra mindre än mk2an.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
R_fused There is no replacement for displacement
22 februari 2016 · 630 Inlägg

Jag har den tidigare modellen med, årsmodell 14 och har kört ungefär 5500 mil med den. Mycket nöjd hittills, enda negativa med bilen i sig tycker jag är utseendet. Nya modellen är ju dock snyggare. Har behövt byta styrenheten till klimatanläggningen samt nån ljusmodul till halvljuset men båda har gått på garantin så inget som drabbat mig.
Gött de för ac-enheten gick på runt 10 papp...
Jag har ju TDI90 motorn och den är rätt pigg faktiskt, gött vrid vid omkörningar mm. Kör lätt på 0,4 landsväg och 0,5 motorväg/stadskörning.

altren
29 februari 2016 · 12 Inlägg

Passar på att ställa en följdfråga här ...

Jag har också funderat på Fabia kombi som familjebil, men är lite osäker på benutrymmet. Vi är 191 respektive 182 cm långa (och ska även ha plats med en tvååring). Har kört mycket Volvo via Hertz och Sunfleet, och tycker normalt sett att V60 är undre gräns för utrymme även om V70 så klart är att föredra.

Skulle en Fabia Kombi bli för trång för oss?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang