3004
Sök

Mercedes-Benz CLK 430 (W208) sportutblås/raka rör?

5 Inlägg
22 februari 2016
Trådstartare
Hejhallå!

Jag har en MB CLK 430 -99 med v8:an och börjar bli lite less på att den inte vrålar lika mycket som jag vill. Jag är fullt medveten om att kupén är tyst i sig, men den låter verkligen inte mycket utanför heller. Den är helt orginal (funderar även på chiptrim från AutoStable, bonusfråga, är de att lita på?) men vill som sagt ha lite mer vrål i bilen.

Jag har kollat runt iprincip överallt efter passande ljuddämpare och den enda jag hittar är Eisenmann för ca 8000 vilket känns mycket för bara dämparen. Någon som har erfarenhet av raka rör från resonatorn och bakåt? Hur blir det med mottryck och hela det köret, sabbar man det totalt eller behåller man effekten? Alla vill ju göra det så billigt och enkelt som möjligt, eller hur? big_smile

Här är det jag hittat:
http://www.supersprint.com/ww-en/merced … v8.aspx#!/
http://www.eisenmann-sportauspuff.de/EN … 0831_2.php

Tacksam för alla svar och förhoppningsvis orkar ni läsa igenom allt.

/Kn

1 966 Inlägg
22 februari 2016
Att diskutera mottryck och sugmotor är skoj.

Jag hade nog snickrat ihop ett hyfsat rakt rör efter katten med enbart en bakre ljuddämpare. Vill du ha det där 740-eparaggarljudet så satsa på en japsdämpare, modell stuprör.

Min uppfattning om mottryck i sugmotor: Grejen med mottryck är väl att det mesta sker i grenröret. Titta på ett grenrör så ser du att det smalnar av mot slutet. Därefter kommer ju en katt eller två som bygger tryck. Sen borde det inte bli några överdrivna effektskillnader om du har 2" eller 3" avgasrör.

Edit: Satan vilka dyra krökar du hittat. Köp på biltema o snickra eget, vet ja. Detta till 1/5 av kostnaden för systemen i länkarna.
Senast redigerat av ehedman (22 februari 2016)

5 Inlägg
23 februari 2016
Trådstartare
ehedman skrev:

Jag hade nog snickrat ihop ett hyfsat rakt rör efter katten med enbart en bakre ljuddämpare. Vill du ha det där 740-eparaggarljudet så satsa på en japsdämpare, modell stuprör.

Min uppfattning om mottryck i sugmotor: Grejen med mottryck är väl att det mesta sker i grenröret. Titta på ett grenrör så ser du att det smalnar av mot slutet. Därefter kommer ju en katt eller två som bygger tryck. Sen borde det inte bli några överdrivna effektskillnader om du har 2" eller 3" avgasrör.

Edit: Satan vilka dyra krökar du hittat. Köp på biltema o snickra eget, vet ja. Detta till 1/5 av kostnaden för systemen i länkarna.

Först och främst tack så mycket för ditt svar!

Varför inte köpa en gammal turbin och sätta på? Är ju populärt har jag hört wink

Skämt åsido. Om ögonmåttet stämmer är det 2.5", har inte varit under heller för den delen men får jag en ledig dag ska jag även kolla om det är bultar från resonatorn och bak, den känns som en komponent man kanske vill spara på! Om det låter kasst efter det så kör jag som du säger efter kattarna och rakt rör därifrån!

Då får jag åka till biltema och fixa detta, far min har både kap och svets så det lär ju gå att snickra ihop relativt enkelt!

Borde ju gå smidigt iallafall. Sen lite extra fuffens med sportfilter och chippande så är jag nöjd prestandamässigt, för stunden wink

/Kn

Edit: Med bultar menar jag alltså fastbultat rör, inte ett svetsat helsystem! smile
Senast redigerat av KnKanon (23 februari 2016)

50 Inlägg
23 februari 2016
Hej Du måste inse att dessa 113 motorer har en helt annan tändföljd samt har en betydligt grov stämma från moptorns tändföljd Mb motorer låter helt annorlunda än någon annan v8....

5 Inlägg
23 februari 2016
Trådstartare
Chunkahee skrev:
Hej Du måste inse att dessa 113 motorer har en helt annan tändföljd samt har en betydligt grov stämma från moptorns tändföljd Mb motorer låter helt annorlunda än någon annan v8....

Tjena! Jodå jag är fullt medveten, förväntade mig ingen amerikansk v8 från sent 60-tal heller! Här är en länk som visar ungefär hur den låter: http://youtu.be/kO6d2Fy4pkM
Det är något i den stilen jag vill uppnå, dock har denna snubben rakt från kattarna och bakåt, jag tänkte ta steget billigare och satsa på efter resonatorn.

1 966 Inlägg
23 februari 2016
KnKanon skrev:
ehedman skrev:

Först och främst tack så mycket för ditt svar!

Varför inte köpa en gammal turbin och sätta på? Är ju populärt har jag hört wink

Skämt åsido. Om ögonmåttet stämmer är det 2.5", har inte varit under heller för den delen men får jag en ledig dag ska jag även kolla om det är bultar från resonatorn och bak, den känns som en komponent man kanske vill spara på! Om det låter kasst efter det så kör jag som du säger efter kattarna och rakt rör därifrån!

Då får jag åka till biltema och fixa detta, far min har både kap och svets så det lär ju gå att snickra ihop relativt enkelt!

Borde ju gå smidigt iallafall. Sen lite extra fuffens med sportfilter och chippande så är jag nöjd prestandamässigt, för stunden wink

/Kn

Edit: Med bultar menar jag alltså fastbultat rör, inte ett svetsat helsystem! smile

Låter ju bra detta.

Sitter det inte skruvat så nämnde du att du har tillgång till svets. Då kan du ju tillverka och foga dit avgasflänsar att skruva ihop åbäket med. Om du nu inte föredrar att köpa, då kan det kosta 200 kr styck.
Senast redigerat av ehedman (23 februari 2016)

5 Inlägg
23 februari 2016
Trådstartare
ehedman skrev:
Låter ju bra detta.

Sitter det inte skruvat så nämnde du att du har tillgång till svets. Då kan du ju tillverka och foga dit avgasflänsar att skruva ihop åbäket med. Om du nu inte föredrar att köpa, då kan det kosta 200 kr styck.

Ja det är en bra idé! Ska se vad jag kan hitta på. Tror inte far min gillar idén med raka rör så det blir nog till att göra alltihop själv lol Ska kolla när jag har en ledig dag som sagt, förhoppningsvis till helgen smile
Tack för dina uppmuntrande svar!

/Kn

Edit: Felstavningar...
Senast redigerat av KnKanon (23 februari 2016)

1 966 Inlägg
23 februari 2016
KnKanon skrev:
Ja det är en bra idé! Ska se vad jag kan hitta på. Tror inte far min gillar idén med raka rör så det blir nog till att göra alltihop själv lol Ska kolla när jag har en ledig dag som sagt, förhoppningsvis till helgen smile
Tack för dina uppmuntrande svar!

/Kn

Edit: Felstavningar...

Blir nog alla tiders detta. Lägg gärna upp före- och efterfilmer sedan!

5 Inlägg
29 februari 2016
Trådstartare
ehedman skrev:
Blir nog alla tiders detta. Lägg gärna upp före- och efterfilmer sedan!

Som kanske märks blev det inte av i helgen då jag (självklart) inte hade tillgång till bil-liften. Har kollat runt på lite smågrejer bilen "behöver" som huvstjärna och ny grill och lite annat smått och gött. Så blir troligtvis att göra allt på en och samma gång när allting blir levererat!

Sök