Tjuvström Saab 9-3

lecar
6 mars 2016 · 27 Inlägg

Hej Garaget, första inlägget nu!
Efter ett urladdat helt nytt batteri har jag felsökt min Saab 9-3 - 2002 och konstaterat att den drar tjuvström. 2 säkringar är identifierade och jag behöver hjälp med att åtgärda problemet.

Totalt drar bilen 0,3 A som är fördelat på följande säkringar:
Säkring nr 13 (Radio och Diagostic) drar 0,2 A
Säkring nr 35 (Dice, Twice, Main instrument, Interior light) drar 0.1 A
Med båda säkringarna urdragna blir tjuvströmmen ca 0,01A (10 mA) vilket jag har förstått är en ok nivå.

Tjuvströmmen från säkring nr 13 har jag konstaterat kommer från radion (original) och från säkring 35 har jag ingen aning om vilken del som felar. Har inte riktigt förstått vad Dice och Twice är.

Är tacksam för hjälp om denna fråga. Hur kan jag gå vidare i min felsökning och åtgärda problemet?
Tack på förhand

kwansa Hmm, vet inte?
6 mars 2016 · 1 775 Inlägg

hur länge väntade mellan du vridit av tändning till du mätte?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
lecar
6 mars 2016 · 27 Inlägg

kwansa skrev:
hur länge väntade mellan du vridit av tändning till du mätte?

Säkert en halvtimme

Evildan
10 mars 2016 ·

Moderering: Då detta inte är motorteknik på något som helst vis flyttar jag tråden.
Läs gärna igenom anvisningarna för forumet.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Hur många dagar står bilen stilla?
Om man räknar lite så blir 0,3 A * 24 tim =7Ah som försvinner ur batteriet/dag och den är väl på ca 70Ah..
Drar verkligen radion 0,2A när den är avstängd ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
lecar
17 mars 2016 · 27 Inlägg

tommen1 skrev:
Hur många dagar står bilen stilla?
Om man räknar lite så blir 0,3 A * 24 tim =7Ah som försvinner ur batteriet/dag och den är väl på ca 70Ah..
Drar verkligen radion 0,2A när den är avstängd ?

Nu har bilen inte stått still någon längre tid, en halv vecka som längst kanske. Dock sjunker spänningen i batteriet efter några dagars stillastående.

Ja radion drar 0,2A, det är konstaterat. Kopplar jag ur radion sjunker strömförbrukningen med 0,2A.

Den andra säkringen Nr35 (Dice, Twice, Main instrument, Interior light) drar 0.1A. Detta är nu mitt största problem då jag inte vet hur jag ska gå vidare i felsökningen. Behöver därför tips på hur jag kan gå vidare.

Askelius VW NÖRD
27 mars 2018 · 409 Inlägg

Trådlyft! Hittade du felet? Har exakt samma på min 9-3 -99 och vet inte vart jag ska börja leta... smile

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)
lecar
30 mars 2018 · 27 Inlägg

Askelius skrev:
Trådlyft! Hittade du felet? Har exakt samma på min 9-3 -99 och vet inte vart jag ska börja leta... smile

Nope jag hittade aldrig felet. Det "självläkte" med tiden. Har inte haft några problem med självurladdning på flera år.

Min teori är att det var något fel på stereo/radio. (En tid innan hade jag fått en kortis i radion, antagligen pga en lödning av aux-kontakt på radions kretskort. Den var dock borttagen när trådstarten skrevs och idag kör jag med annan lösning.)

Askelius VW NÖRD
31 mars 2018 · 409 Inlägg

lecar skrev:

Askelius skrev:
Trådlyft! Hittade du felet? Har exakt samma på min 9-3 -99 och vet inte vart jag ska börja leta... smile

Nope jag hittade aldrig felet. Det "självläkte" med tiden. Har inte haft några problem med självurladdning på flera år.

Min teori är att det var något fel på stereo/radio. (En tid innan hade jag fått en kortis i radion, antagligen pga en lödning av aux-kontakt på radions kretskort. Den var dock borttagen när trådstarten skrevs och idag kör jag med annan lösning.)

Okej! Det sitter en eftermarknadsradio i nu, får börja att plocka bort den och se om det hjälper, original följde tyvärr inte med när jag köpte bilen. Tack för svar iaf smile

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang