6698
Sök

Peugeot 206 GTI 2.0 -01, Dåligt halvljus, inget helljus

11 Inlägg
8 mars 2016
Trådstartare
Hej!

Har fått ett märkligt problem med min bil. Bilen är en peugeot 206 GTI 2.0, årsmodell 2001.

Problemet är att vänstra lyset fram börjat bete sig märkligt. Vid halvljus lyser det påtagligt svagare än det andra, och då man sätter på helljuset slocknar lampan helt. Såklart har jag testat att byta lampan, men det gjorde ingen skillnad.

Om man mäter spänningen framme i lampkontakten utan lampa i ser det helt normalt ut, med en spänning på 12 V (med motorn avstängd). När jag mätte spänningen med lampan i var det dock en annan historia, med en spänning på ca 5 V vid halvljus och 0 V vid helljus.

Någon som har en idé om vad som kan vara problemet?

Forummoderator
18 383 Inlägg
8 mars 2016
HerrPalmqvist skrev:
Hej!

Har fått ett märkligt problem med min bil. Bilen är en peugeot 206 GTI 2.0, årsmodell 2001.

Problemet är att vänstra lyset fram börjat bete sig märkligt. Vid halvljus lyser det påtagligt svagare än det andra, och då man sätter på helljuset slocknar lampan helt. Såklart har jag testat att byta lampan, men det gjorde ingen skillnad.

Om man mäter spänningen framme i lampkontakten utan lampa i ser det helt normalt ut, med en spänning på 12 V (med motorn avstängd). När jag mätte spänningen med lampan i var det dock en annan historia, med en spänning på ca 5 V vid halvljus och 0 V vid helljus.

Någon som har en idé om vad som kan vara problemet?

Det är troligen ett jordfel. Dvs att strömmen tar en "annan väg" till lampan. I synnerhet då den slocknar då du använder helljus stryker min uppfattning.

Ta loss alla kablar som har med lampan att göra. rengör kontakter. Se till så de sitter ordentligt. Ta en titt på kablagets skick. Återkom sedan.

11 Inlägg
8 mars 2016
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
Det är troligen ett jordfel. Dvs att strömmen tar en "annan väg" till lampan. I synnerhet då den slocknar då du använder helljus stryker min uppfattning.

Ta loss alla kablar som har med lampan att göra. rengör kontakter. Se till så de sitter ordentligt. Ta en titt på kablagets skick. Återkom sedan.

Tackar för snabbt svar!
Jag får ta och undersöka kablaget i eftermiddag.

Evildan
10 mars 2016
Moderering: Då detta inte är motorteknik på något som helst vis flyttar jag tråden.
Läs gärna igenom anvisningarna för forumet.

2 366 Inlägg
10 mars 2016
Gör rent alla jordpunkter du kan hitta med sandpapper

11 Inlägg
10 mars 2016
Trådstartare
Mysteriet tätnar..
Efter att ha rotat runt lite bland kablaget bakom lampan fungerar nu helljuset, med icke halvljuset. Hur jag åstadkommit detta är högst oklart, då jag egentligen inte gjort något. (Lossat ett par kontakter, och satt tillbaka dem igen).
Nu ser med andra ord jorden ut att vara ok, men samtidigt verkar jag kommit åt något så ledaren till halvljuset ej längre har kontakt någonstans på vägen. Jag får gräva vidare och se om jag kan hitta var detta kan vara.

Sök