ÄR magnetventilen rätt kopplad?

RichiB
9 mars 2016 · 1 866 Inlägg

Fick min nya atm magnetventil idag.
Monterade den o med slangarna på exakt samma sätt som dem satt på gamla magnetventilen. Resultatet blev en besvikelse... Hade från början ca 0.3bar som mest o nu fick jag ca 0.4-0.5bar Smiley frown Bilen är en V70N 2.4T motoroptimerad och med 3" avgas o inkapslat sportfilter. borde ha ca 250HK i kärran. Så att något är fel med trycket Smiley frown ( färgerna finns ej kvar på slangarna, gul/röd/blå )
På autotechs hemsida finns följande beskrivning
1 = Blå (Insugsslang mellan luftfilter och turbo)
2 = Gul (Wastegate)
3 = Röd (Kompressorhus turbo)
Kollade på mina slangar och misstänker att 2 av dem satt fel Smiley frown
Nr 1 o 3 hade bytt plats!
Jag skiftade plats på dessa o provkörde.
Nu jäklar fick jag upp bar mätaren nästan på det röda hehe, ca 1-1,5 bar fick jag nu utan problem, dock lät det en del när jag pressade bilen, typ smällde från ljuddämparen ( pang pang pang jättefort, typ som en kulspruta hehe ) Är detta normalt/ok?
Kan slangarna vara fel nu kanske? eller är de rätt nu?
Bild 1 jag bifogar tycker jag är 2 = Gul (Wastegate)
Bild 2 jag bifogar tycker jag är 1 = Blå (Insugsslang mellan luftfilter och turbo), har jag fel?
Tänker jag rätt?

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/wl/t34.0-12/12804563_10153582573771443_100049152_n.jpg?oh=03dcbdfa2d835ba754605edf1586009a&oe=56E34AC2

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/wl/t34.0-12/12834680_10153582573801443_304763707_n.jpg?oh=076190709aff5c7fb9d3fe93c8af4653&oe=56E228C3

RichiB
9 mars 2016 · 1 866 Inlägg

har kopplat exakt enligt följande beskrivning
http://i768.photobucket.com/albums/xx330/wizzard_al/turbohosesfor99-.jpg

1 = Blå (Insugsslang mellan luftfilter och turbo)
2 = Gul (Wastegate)
3 = Röd (Kompressorhus turbo)

Ändå så smattrar det redan vid 2500-3000rpm ! :-(

Senast redigerat av RichiB (10 mars 2016)

Mack855
9 mars 2016 · 1 354 Inlägg

Vad tankar du för bensin i kärran?

RichiB
9 mars 2016 · 1 866 Inlägg

Mack855 skrev:
Vad tankar du för bensin i kärran?

95 oktan Statoil

Tobzter
9 mars 2016 · 3 144 Inlägg

En optimerad bil ska helst gå på 98 oktan minst..men tror inte de har å göra med dina avgassmällar

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
RichiB
9 mars 2016 · 1 866 Inlägg

tobzter skrev:
En optimerad bil ska helst gå på 98 oktan minst..men tror inte de har å göra med dina avgassmällar

det har jag också hört hehe.
har dock inte hunnit tanka än efter jag optimerat bilen....
Men som sagt borde det inte bero på det hehe :-)
vad kan det bero på?
Har hört att man kan skruva på wastegaten, eller sätta strypventil o till o med chippa om bilen eftersom den var chippad med original magnetventil...

BeCe
9 mars 2016 · 364 Inlägg

Min smäller så normalt om jag har på antispinn och ger fullt och den stryper en aning.
Kanske inte samma sak hos dig?

Saab 9-5 2.0T "-Blacked Out-" (2006)
Christian S
9 mars 2016 · 4 815 Inlägg

RichiB skrev:
har kopplat exakt enligt följande beskrivning

1 = Blå (Insugsslang mellan luftfilter och turbo)
2 = Gul (Wastegate)
3 = Röd (Kompressorhus turbo)

det är så det ska sitta

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
RichiB
10 mars 2016 · 1 866 Inlägg

ska idag ge mig på att försöka ställa in wastegaten. Många som sagt till mig att den garanterat står fel :-( Där ibland firman som motoroptimerade bilen för några dagar sedan.

Christian S
10 mars 2016 · 4 815 Inlägg

koppla ut kontakten till magnetventilen, då går den på grundladdtrycket och det är det man ställer in genom att skruva på wastegatestången.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
RichiB
10 mars 2016 · 1 866 Inlägg

Christian S skrev:
koppla ut kontakten till magnetventilen, då går den på grundladdtrycket och det är det man ställer in genom att skruva på wastegatestången.

när jag kopplar bort kontakten laddar den ca 0.2bar nu :-(

RichiB
10 mars 2016 · 1 866 Inlägg

har provat allt nu tror jag ! skruva in wastegaten 3 varv och 10 varv, skruva ut den 3 varv, köra med atm magnetventil och original ventil. bilen smattrar bara mer o mer, nu börjar det strax innan 0.5bar. låter TRRRRRRRR PANG!!! Har provat o köra utan kontakten till ventilen i o då smäller det inte alls men stannar på 0.2 bar oavsett ventil.
Har provat att testa wastegate armen med lite tryckluft o den rör sig fint.
Vad är felet?

Christian S
10 mars 2016 · 4 815 Inlägg

RichiB skrev:

Christian S skrev:
koppla ut kontakten till magnetventilen, då går den på grundladdtrycket och det är det man ställer in genom att skruva på wastegatestången.

när jag kopplar bort kontakten laddar den ca 0.2bar nu :-(

om den laddar 0,2 med den urkopplad så har du rätt grundladdtryck iallafall.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
RichiB
10 mars 2016 · 1 866 Inlägg

Christian S skrev:

RichiB skrev:

Christian S skrev:
koppla ut kontakten till magnetventilen, då går den på grundladdtrycket och det är det man ställer in genom att skruva på wastegatestången.

när jag kopplar bort kontakten laddar den ca 0.2bar nu :-(

om den laddar 0,2 med den urkopplad så har du rätt grundladdtryck iallafall.

Fick höra att det skulle vara 0.45 - 0.5bar
Dock kvarstår problemet :-(

Christian S
10 mars 2016 · 4 815 Inlägg

RichiB skrev:

Christian S skrev:

RichiB skrev:
när jag kopplar bort kontakten laddar den ca 0.2bar nu :-(

om den laddar 0,2 med den urkopplad så har du rätt grundladdtryck iallafall.

Fick höra att det skulle vara 0.45 - 0.5bar
Dock kvarstår problemet :-(

nej du har ju en 2,4T alltså en lätttrycksturbo och dom har ett grundladdtryck på ca 0,2 och laddar ca 0,4 med laddtrycksstyrningen inkopplad, en T5 som är en fulltrycksturbo därimot har ett grundladdtryck på 0,4 och laddar 0,6 med laddtrycksstyrningen inkopplad.

Senast redigerat av Christian S (11 mars 2016)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
RichiB
11 mars 2016 · 1 866 Inlägg

Christian S skrev:

RichiB skrev:

Christian S skrev:

om den laddar 0,2 med den urkopplad så har du rätt grundladdtryck iallafall.

Fick höra att det skulle vara 0.45 - 0.5bar
Dock kvarstår problemet :-(

nej du har ju en 2,4T alltså en lätttrycksturbo och dom har ett grundladdtryck på ca 0,2 och laddar ca 0,4 med laddtrycksstyrningen inkopplad, en T5 som är en fulltrycksturbo därimot har ett grundladdtryck har ett grundladdtryck på 0,4 och laddar 0,6 med laddtrycksstyrningen inkopplad.

okej då laddar alltså min som den ska utan kontakten till ventilen inkopplad!?
men varför beter den sig som den gör med den inkopplad?

Tobzter
11 mars 2016 · 3 144 Inlägg

Har du felsökt bilen?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Christian S
11 mars 2016 · 4 815 Inlägg

RichiB skrev:

Christian S skrev:

RichiB skrev:
Fick höra att det skulle vara 0.45 - 0.5bar
Dock kvarstår problemet :-(

nej du har ju en 2,4T alltså en lätttrycksturbo och dom har ett grundladdtryck på ca 0,2 och laddar ca 0,4 med laddtrycksstyrningen inkopplad, en T5 som är en fulltrycksturbo därimot har ett grundladdtryck har ett grundladdtryck på 0,4 och laddar 0,6 med laddtrycksstyrningen inkopplad.

okej då laddar alltså min som den ska utan kontakten till ventilen inkopplad!?
men varför beter den sig som den gör med den inkopplad?

ja det gör den men varför den beter sig som den gör vet jag inte.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Mack855
11 mars 2016 · 1 354 Inlägg

Jag funderar på om det inte är så att den går lite småfett. Att det är därför du får avgassmällar, alla bilars motorkondition är ju olika och om bilen "bara" är optimerad så kanske den går lite fett på just din bil. Men alltså om man tänker logiskt så.. Om du har fullt ladd så sprutar den in soppa och sen när du frikopplar och lägger i nästa växel är det lite väl mycket soppa som ligger kvar eller vad man ska säga. Jag kan också få någon knall då och då när jag pressar och snabbt frikopplar efter det jag släppt gasen. Jag är ingen expert så har jag fel så får någon gärna rätta mig.

RichiB
11 mars 2016 · 1 866 Inlägg

Mack855 skrev:
Jag funderar på om det inte är så att den går lite småfett. Att det är därför du får avgassmällar, alla bilars motorkondition är ju olika och om bilen "bara" är optimerad så kanske den går lite fett på just din bil. Men alltså om man tänker logiskt så.. Om du har fullt ladd så sprutar den in soppa och sen när du frikopplar och lägger i nästa växel är det lite väl mycket soppa som ligger kvar eller vad man ska säga. Jag kan också få någon knall då och då när jag pressar och snabbt frikopplar efter det jag släppt gasen. Jag är ingen expert så har jag fel så får någon gärna rätta mig.

hur åtgärdar man detta i så fall?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang