13 mars 2016
Trådstartare
Började nu i veckan med att bilen helt plötsligt inte startade, när man vred om nyckeln tändes alla lampor osv men
ingen antydan till start förrutom ett litet surr från startmotorn.
Plockade loss startmotorn idag och testade den, verkar som att själva drevet inte vill åka "ut och in" så benägen att
få den klar som man är tog man första bästa Biltema och införskaffade en ny. Fick precis en på plats, men verkar som
att batteriet är lite slut så kund inte få igång bilen, men nu försökte den iaf att starta till skillnad mot tidigare.
Dock verkar det vara något elfel, då lamporna i bilen blinkade lite hejvilt (till ex lyser bara halva dashborden och ingen belysning
på klimatanläggningen).
Så min fråga är om jag på något sätt lyckats koppla den fel, eller bränt något annat under tiden. Är det någon som bytt
mot biltemas startmotor och vet vart kablarna ska sitta?
Om inte kan någon verifiera hur orginal startmotorn är kopplad? Fanns två stora elkablar och en mindre. De stora satt jag på
samma dvs den "långa" skruven. Och den mindre satt jag på ett stift. För mig att det inte fanns någon jord eller liknande, finns
det någon som kan verifiera att det låter rimligt?
Fick ett gäng felkoder också när jag läste av innan jag satt batteriet på laddning:
16497 - intake air temp. Sensor (g42): signal too high, p0113 - 002 - lower limit exceeded - intermitted
17072 - ECM Power Relay Load Circuit: (J271)
18010/P1602/005634 - Power Supply B+ Terminal 30: Voltage too Low
00532 - Supply Voltage B+: Signal too Low
01826 - Sensor for Steering Angle (G85); Supply Voltage Terminal 30
Tänkte om jag lyckats kortsluta något eller vad som hänt, någon som har en ide?
Stort tack!