Cheva s10 v6 161hk -94 går orent som tusan!

Nilsson10
19 mars 2016 · 313 Inlägg

som rubriken lyder!

bilen går orent! trodde att de hade nått med tändning att göra men de hade de inte!

Har bytt
¤fördelarlock
¤rotor
¤tändkablar
¤tändstift
¤lambdasond
¤tempgivare

men nu tror jag att han får på tok för mycke bränsle! är det nån som kan tänka sig vad de kan bero på? eller är det nån som haft samma problem? bilen blöddrar vid tomgång och jämn körning som om jag ligger i 50 och vid gaspådrag!

ehedman
19 mars 2016 · 1 966 Inlägg

Kan bilen andas ordentligt - är det bra skick på luftfilter och katalysator?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 mars 2016 · 14 007 Inlägg

Nilsson10 skrev:
som rubriken lyder!

bilen går orent! trodde att de hade nått med tändning att göra men de hade de inte!

Har bytt
¤fördelarlock
¤rotor
¤tändkablar
¤tändstift
¤lambdasond
¤tempgivare

men nu tror jag att han får på tok för mycke bränsle! är det nån som kan tänka sig vad de kan bero på? eller är det nån som haft samma problem? bilen blöddrar vid tomgång och jämn körning som om jag ligger i 50 och vid gaspådrag!

Det är inte så att det finns två tempgivare, en till tempmätaren och en till motorstyrningen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Nilsson10
20 mars 2016 · 313 Inlägg

ehedman skrev:
Kan bilen andas ordentligt - är det bra skick på luftfilter och katalysator?

Just de sitter nytt luftfilter på den och katten vet jag inte men avgaserna flödar på och blir varma! Men de är nästan som att handflatan blir blöt när man håller handen bakom avgasröret när bilen är igång! hmm

Nilsson10
20 mars 2016 · 313 Inlägg

Vettemannen skrev:

Nilsson10 skrev:
som rubriken lyder!

bilen går orent! trodde att de hade nått med tändning att göra men de hade de inte!

Har bytt
¤fördelarlock
¤rotor
¤tändkablar
¤tändstift
¤lambdasond
¤tempgivare

men nu tror jag att han får på tok för mycke bränsle! är det nån som kan tänka sig vad de kan bero på? eller är det nån som haft samma problem? bilen blöddrar vid tomgång och jämn körning som om jag ligger i 50 och vid gaspådrag!

Det är inte så att det finns två tempgivare, en till tempmätaren och en till motorstyrningen?

Ja jag har ingen aning faktiskt! hmm

/Benny

Nilsson10
22 mars 2016 · 313 Inlägg

Ingen som kan tänka sig vad mer det kan tänkas vara för fel?

Magnum1965
23 mars 2016 · 217 Inlägg

Jag har nyligen intresserat mig för det här med rengöring av spridare på min egen 4,3L. Skulle det kunna vara nåt sånt som spökar?

Tydligen vanligt att spridarna geggar igen och kan ge olika symptom. Vet inte om de stämmer in på din beskrivning.


Nu hittar jag naturligtvis inte heller några bra länkar, men börja med denna så kanske du kommer vidare därifrån:

http://troubleshootmyvehicle.com/gm/4.3 … injector-1



Rengöring av spridare finns det 1000-tals instruktioner om, men GM av dessa årsmodeller har en speciell variant.


Följande video visar hur man byter till en nyare variant (kostnad i USA ca 2000kr ej medräknad frakt till Sverige) men den gamla han tar bort har samma utseende på spridarna som dina misstänker jag. Du har troligen INTE detta insug, men idén är samma.

https://www.youtube.com/watch?v=cFSM2KRY4Ww


Högst upp på denna sida ser du en bra bild på själva "spridaren"

http://www.fuelinjector.citymaker.com/V … rsion.html


Gör en sökning på "GM poppet valve" så hittar du säkert mera.

Hoppas detta kan ge nåt.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Nilsson10
23 mars 2016 · 313 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Jag har nyligen intresserat mig för det här med rengöring av spridare på min egen 4,3L. Skulle det kunna vara nåt sånt som spökar?

Tydligen vanligt att spridarna geggar igen och kan ge olika symptom. Vet inte om de stämmer in på din beskrivning.


Nu hittar jag naturligtvis inte heller några bra länkar, men börja med denna så kanske du kommer vidare därifrån:

http://troubleshootmyvehicle.com/gm/4.3 … injector-1



Rengöring av spridare finns det 1000-tals instruktioner om, men GM av dessa årsmodeller har en speciell variant.





Följande video visar hur man byter till en nyare variant (kostnad i USA ca 2000kr ej medräknad frakt till Sverige) men den gamla han tar bort har samma utseende på spridarna som dina misstänker jag. Du har troligen INTE detta insug, men idén är samma.

https://www.youtube.com/watch?v=cFSM2KRY4Ww


Högst upp på denna sida ser du en bra bild på själva "spridaren"

http://www.fuelinjector.citymaker.com/V … rsion.html


Gör en sökning på "GM poppet valve" så hittar du säkert mera.

Hoppas detta kan ge nåt.

Tackar så mycke för hjälpen! smile ska ta och kolla upp detta smile

Nilsson10
24 mars 2016 · 313 Inlägg

Märkte i dag att när jag hade bilen på tomgång så vart det en sotring på backen som typ 50cm i diameter! Så rätt jäkla surt gå han! hmm har 3" avgasrör som sticker ut bakom hytten med böj mot backen!

B-Body GM B-Body Nörd
24 mars 2016 · 370 Inlägg

Vettemannen skrev:

Nilsson10 skrev:
som rubriken lyder!

bilen går orent! trodde att de hade nått med tändning att göra men de hade de inte!

Har bytt
¤fördelarlock
¤rotor
¤tändkablar
¤tändstift
¤lambdasond
¤tempgivare

men nu tror jag att han får på tok för mycke bränsle! är det nån som kan tänka sig vad de kan bero på? eller är det nån som haft samma problem? bilen blöddrar vid tomgång och jämn körning som om jag ligger i 50 och vid gaspådrag!

Det är inte så att det finns två tempgivare, en till tempmätaren och en till motorstyrningen?

/Benny

Det är helt rätt det du säger, för att enklast kontrollera om det är fel på tempgivaren till motorstyrningen eller ej är att med motorn avstängd dra ur kontakten till givaren, om det inte är fel på givaren så kommer motorn dränkas med bensin och gå riktig illa när man sen drar igång motorn, typ samma symptom som du beskriver att du har.

Senast redigerat av B-Body (24 mars 2016)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Nilsson10
24 mars 2016 · 313 Inlägg

Måste kolla upp om de finns fler då! För den som sitter längst fram på motorn på insuget är nybytt hmm

B-Body GM B-Body Nörd
24 mars 2016 · 370 Inlägg

Det är den som du redan har bytt ut hmm Givaren för tempmätaren sitter i den högra toppen om jag inte minns alldeles fel.  tändningen står som den ska och så?

Senast redigerat av B-Body (24 mars 2016)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Nilsson10
24 mars 2016 · 313 Inlägg

Ja okej! Men när bilen är i gång och jag drar ut kontakten till den så dör nästan bilen! :s

Ja jag kikade lite lätt på de när jag bytte lock men de såg då bra ut! hmm

M123
24 mars 2016 · 962 Inlägg

Är det den där tvåtrådiga lambdasonden på dom där som jordar i sig själv? Mät så du inte har dålig jord.
Annars så har jag varit med om att cellpaketet delat på sig i katalysatorn och get mottryck och stört men då var bilen allmänt slö genom hela registret. Har du kollat EGR-ventilen så den inte har hakat sig? Dom brukar ju kunna kräva på Cheva.
Låter iaf som att det är stor idé att låta någon läsa av den för felkoder och hur värdena ser ut. Eller så skaffar du kabel själv.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Nilsson10
25 mars 2016 · 313 Inlägg

M123 skrev:
Är det den där tvåtrådiga lambdasonden på dom där som jordar i sig själv? Mät så du inte har dålig jord.
Annars så har jag varit med om att cellpaketet delat på sig i katalysatorn och get mottryck och stört men då var bilen allmänt slö genom hela registret. Har du kollat EGR-ventilen så den inte har hakat sig? Dom brukar ju kunna kräva på Cheva.
Låter iaf som att det är stor idé att låta någon läsa av den för felkoder och hur värdena ser ut. Eller så skaffar du kabel själv.

Det är fyra kablar om jag minns rätt! Egr-ventilen har jag inte kollat än men måste ta och göra de!
Jag har dator själv men bilen har inte obd2 så kan ej kolla felkoder hmm men ingen motorlampa lyser eller nått! hmm

M123
25 mars 2016 · 962 Inlägg

Nilsson10 skrev:

M123 skrev:
Är det den där tvåtrådiga lambdasonden på dom där som jordar i sig själv? Mät så du inte har dålig jord.
Annars så har jag varit med om att cellpaketet delat på sig i katalysatorn och get mottryck och stört men då var bilen allmänt slö genom hela registret. Har du kollat EGR-ventilen så den inte har hakat sig? Dom brukar ju kunna kräva på Cheva.
Låter iaf som att det är stor idé att låta någon läsa av den för felkoder och hur värdena ser ut. Eller så skaffar du kabel själv.

Det är fyra kablar om jag minns rätt! Egr-ventilen har jag inte kollat än men måste ta och göra de!
Jag har dator själv men bilen har inte obd2 så kan ej kolla felkoder hmm men ingen motorlampa lyser eller nått! hmm

Okej ja då kan du nog utesluta jordfel via motorn till sonden iaf, dock så kan det ju vara dåligt via härvan.
Hade du inte bott så långt bort hade du fått låna min OBD1-kabel men har för mig att felkoder går att bygla på dom där men det intressanta är ju vad som händer med värdena på bilen.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Nilsson10
25 mars 2016 · 313 Inlägg

Ja vette tusan va det är med bilen! Är borta över helgen men ska kolla på EGR-ventilen när jag kommer hem och kolla om jag fick med nån adapter för obd1 så jag kan koppla datorn kanske!

För asså avgaserna flåsar i bra flöde om man håller handen vid avgasröret men handen blir svart och helt blöt! hmm

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 mars 2016 · 14 007 Inlägg

Nilsson10 skrev:
Ja vette tusan va det är med bilen! Är borta över helgen men ska kolla på EGR-ventilen när jag kommer hem och kolla om jag fick med nån adapter för obd1 så jag kan koppla datorn kanske!

För asså avgaserna flåsar i bra flöde om man håller handen vid avgasröret men handen blir svart och helt blöt! hmm

Är det vatten eller bensin som du får på handen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Nilsson10
27 mars 2016 · 313 Inlägg

De stinker bensin! hmm

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 mars 2016 · 14 007 Inlägg

Nilsson10 skrev:
De stinker bensin! hmm

Lite spontant så säger jag tempgivaren till motorstyrningen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang