3698
Sök

Opel kadett c 1,2 1977

1 Inlägg
21 mars 2016
Trådstartare
Hej jag har en Opel kadett c 1,2 från 77. jag vill byta motor för att få mer effekt, men jag vill ha original lådan för att slippa bygga om för mycket. vet ni någon motor som passar eller motor och låda som passar mer eller mindre (inga större ombyggnationer) MVH kalle smile

6 252 Inlägg
21 mars 2016
Var det den som hade kardanaxeln gående genom ett rör? Då förstår jag att du inte vill byta. Men växellådan, som är samma både med röret och utan, är pytteliten och klen, den lär inte hålla för mycket effekt. Men annars användes samma motor ganska länge och satt på tvären i senare framhjulsdrivna bilar. Någon av de hade säkert mer effekt och kan användas med lite ombyggnad.

österbybruk
267 Inlägg
22 mars 2016
ascona a och b hade samma 1.2 i snikutförande, dock med lite längre kardan tror jag då kadetten är kort.. så en 2.o med 5växlat från sen ascona b eller manta borde passa.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!

Evildan
23 mars 2016
För att kunna montera en större Opelmotor i en C-Kadett måste du kapa av kylarfästena (i främre balken är det redan förberett för det nedre fästet) samt utvidga/byta kardantunneln för att få plats med sprängkåpa och växellåda.
Tar du en motor från en Rekord behöver du vända på oljetråget samt oljepump, pilla bort en plugg för oljesticka och plugga igen det gamla hålet.
Kardanen varierar på olika Oplar, hur det passar med medbringare från en kraftigare växellåda med den som är momnterad original i en C-Kadett minns jag inte då det är över 20år sedan jag gjorde en dylik transplantation.
Men 100hk i en liten Kassett är mycket roligt.

Sök