Bassiehof skrev:
Det som händer när du lastar ner steget är att det drar duktigt med ström, så om du lastar ner det till 1 ohm så behöver du nog lägga till ett batteri. Jag har inte kollat upp hur mycket A detta steg drar men jag har hört att en tumregel är du får lägga till ett batteri per 1000 wrms. Ljudmässigt kan det ju bli mer tryck med 2 basar, men sen är ju frågan varför du köpte en kombi. Om du använder två basar får varje bas hälften av stegets effekt, så det känns lite meningslöst att snacka om "samma watt". Det har mao ingen större betydelse, för det handlar om effekttålighet och som sagt så får två bara hälften var så du skulle kunna gå NER till 250-400 watt effekttålighet. Leta reda på nåt du gillar och posta här så ska du få din dom! Det finns fler parametrar att hålla koll på och om du är ute efter spl eller sq.
Det är väl egentligen bara så enkelt att jag vill ha bättre ljud i bruks/pendlarbilen. Eftersom det är en kombi vars givna huvudsyfte är erbjuda möjligheten till att frakta större prylar så vill jag ju givetvis antingen ha en dold installation eller att det är smidigt att plocka ur grejerna när man behöver lastutrymmet till annat.
Jag har prylar liggandes för att kunna köra med två batterier men vill helst undvika det i denna installationen.
Uppsättningen som är tänkt är följande:
* DLS US 6.2 kitt i framdörrerna som drivs av ett DLS A4.
* Någon form av baslåda som kommer drivas av ett DLS A6.
* Kanske ordnar några billiga coaxialer till bakdörrarna men det är ingen prio just nu, kommer antagligen bara koppla ur dem tills vidare.
Då dessa två steg är ganska strömhungriga så är det väl också en faktor att väga in. Därmed känns det iaf inte så aktuellt att att spela i 1 ohm på DLS A6-steget just nu. Så då har vi alltså max 870 watt rms och lägsta ohm på 2 att röra oss med. Då behöver jag alltså kolla på en låda som använder sig av 2 eller 4 ohm.
Frågan är om någon av dessa två kan vara ett alternativ:
http://cdbilradio.se/baslador/baslador- … te-p1-2x12http://cdbilradio.se/baslador/baslador- … te-p1-1x12De verkar ha en bra prisbild nu under påsk. Någon som vet skillnaden på P1, P2 och P3? Är det bara olika effekt som skiljer eller även kvalitet på ljudet?
När det kommer till själv ljudbilden så är jag inte ute efter att det skall vibrera och dåna i hela bilen utan jag vill ha en fast och följsam bas men som ändå kan spela hyfsat djupt och högt. Mest fokus skall ligga på trampa takten bas gentemot att bara flytta max med luft. Det skall ju även lira bra ihop med framsystemet och samtidigt ändå inte låta för klent. I märkesväg har jag även varit inne lite på kicker och cerwin vega men är öppen för alla förslag. JBL brukar ju också göra hyfsade grejer. Slutsatsen är väl med andra ord: Mer fokus på SQ än SPL men gärna någon form av gyllene medelväg så att det blir ösigt och välljudande på samma gång.
Mvh
Danne
EDIT: Här är även till en till baslåda som har bra pris nu under påsken:
http://cdbilradio.se/baslador/baslador- … p=prisjaktEDIT 2: Dum fråga detta kanske, men vad är det för skillnad på två olika baslådor som är specade till samma watt rms men har olika ohm-tal? Kommer steget kräva mer kräm för att driva lådan med lägre ohm även om lådorna drar samma effekt i watt?