Köpråd baslåda till DLS A6

Danne_485
29 mars 2016 · 687 Inlägg

valstadkillen skrev:
http://cdbilradio.se/baslador/baslador-passiva/enkellador/phoenix-gold-sx-12-portad-baslada missade denna! Denna skulle jag kört! om du vill köpa nytt. länkade förut en beggad.
http://cdbilradio.se/baslador/baslador- … ad-baslada eller 2 st sådana. skulle funka kanon till A6 steget

Är Phoenix Gold ett bra märke?

Bassiehof
29 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Bassiehof skrev:
En gång för alla: skit i watt rms, den siffran handlar mest om effekttålighet, inte om effektbehov. De redovisar den siffran för att du inte ska koppla ett 2000 watts steg till en 200 watt bas. Du har ju garanti på nya prylar och kan de inte bevisa att du hanterat basen vårdslöst får de ge dig en ny bas. De som snackar om dynamic headroom är hifi-nissar med 100 till 200 watts slutsteg till en 8ohms bas och aldrig spelar högre än en gräsklippare.

Den JL Audio basen är ur en lägre serie än den jag rekommenderade. http://intl.jlaudio.com/ W3v3 är mellanserien, WXv2 är den lägsta. Den är inte dålig på papper, men kolla in effektbehovet. Den väger bara 12 kilo mot Macens 23...

Danne_485 skrev:

Bassiehof skrev:
En gång för alla: skit i watt rms, den siffran handlar mest om effekttålighet, inte om effektbehov. De redovisar den siffran för att du inte ska koppla ett 2000 watts steg till en 200 watt bas. Du har ju garanti på nya prylar och kan de inte bevisa att du hanterat basen vårdslöst får de ge dig en ny bas. De som snackar om dynamic headroom är hifi-nissar med 100 till 200 watts slutsteg till en 8ohms bas och aldrig spelar högre än en gräsklippare.

Okey. Vad skall jag gå efter när det gäller effektbehov då? För jag vill inte köpa en baslåda som knappt spelar bara för att den får för lite kräm. Steget måste ju ha grepp om basen och köper jag för kraftig bas lär väl inte mitt steg klara av att hantera den på ett bra sätt?

Let me break it down for you...

Det finns 2 sätt som man kan kontollera en kon på. Ett är elektriskt, dvs med ett slutsteg med bra dämpfaktor, som orkar leverera massor med ström (A). Dyr lösning mao. Det andra sättet är mekaniskt, så en bas med hög Qms (= mekanisk dämpning) är lättare att kontrollera än en med låg Qms. Med hög Qms behövs det alltså inte lika mycket förstärkareffekt. Det du tror är bara en myt. Och du ska inte vara rädd för en fladdrande bas med JL Audio http://intl.jlaudio.com/12wxv2-4-car-au … vers-92176 Kolla under fliken parameters Qms 9,97 vilket är ganska högt.

Bassiehof
29 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Danne_485 skrev:

valstadkillen skrev:
http://cdbilradio.se/baslador/baslador-passiva/enkellador/phoenix-gold-sx-12-portad-baslada missade denna! Denna skulle jag kört! om du vill köpa nytt. länkade förut en beggad.
http://cdbilradio.se/baslador/baslador- … ad-baslada eller 2 st sådana. skulle funka kanon till A6 steget

Är Phoenix Gold ett bra märke?

Inget märke är bäst på allt, men de hade några bra slutsteg under 90-talet. Deras dyraste slutsteg (dagens) har fått ganska bra respons.

valstadkillen
29 mars 2016 · 1 523 Inlägg

Bassiehof skrev:
En gång för alla: skit i watt rms, den siffran handlar mest om effekttålighet, inte om effektbehov. De redovisar den siffran för att du inte ska koppla ett 2000 watts steg till en 200 watt bas. Du har ju garanti på nya prylar och kan de inte bevisa att du hanterat basen vårdslöst får de ge dig en ny bas. De som snackar om dynamic headroom är hifi-nissar med 100 till 200 watts slutsteg till en 8ohms bas och aldrig spelar högre än en gräsklippare.

Den JL Audio basen är ur en lägre serie än den jag rekommenderade. http://intl.jlaudio.com/ W3v3 är mellanserien, WXv2 är den lägsta. Den är inte dålig på papper, men kolla in effektbehovet. Den väger bara 12 kilo mot Macens 23...

när blev vikten Viktig?

Peugeot 207 (2006)
valstadkillen
29 mars 2016 · 1 523 Inlägg

Danne_485 skrev:

valstadkillen skrev:
http://cdbilradio.se/baslador/baslador-passiva/enkellador/phoenix-gold-sx-12-portad-baslada missade denna! Denna skulle jag kört! om du vill köpa nytt. länkade förut en beggad.
http://cdbilradio.se/baslador/baslador- … ad-baslada eller 2 st sådana. skulle funka kanon till A6 steget

Är Phoenix Gold ett bra märke?

kollade lite på dem på elmia och de känns välbyggda. Lyssnade på deras van med pg prylar och blev imponerad dock byggd för spl demo. Antingen den eller jl 12an du länkade. för att va billig serie så är den bra. Minst lika bra som 12w3.. 10 och 12w3 imponerar ej på mig tyvärr.. om man ska ha w3 så är det 8w3 man ska ha enligt mig. Men är nog bara mina öron hehe

Peugeot 207 (2006)
Bassiehof
29 mars 2016 · 1 777 Inlägg

valstadkillen skrev:

Bassiehof skrev:
En gång för alla: skit i watt rms, den siffran handlar mest om effekttålighet, inte om effektbehov. De redovisar den siffran för att du inte ska koppla ett 2000 watts steg till en 200 watt bas. Du har ju garanti på nya prylar och kan de inte bevisa att du hanterat basen vårdslöst får de ge dig en ny bas. De som snackar om dynamic headroom är hifi-nissar med 100 till 200 watts slutsteg till en 8ohms bas och aldrig spelar högre än en gräsklippare.

Den JL Audio basen är ur en lägre serie än den jag rekommenderade. http://intl.jlaudio.com/ W3v3 är mellanserien, WXv2 är den lägsta. Den är inte dålig på papper, men kolla in effektbehovet. Den väger bara 12 kilo mot Macens 23...

när blev vikten Viktig?

Ända sedan gravitationsvågor hittades. Du har väl hört din beskärda del av vibrationer i din bil antar jag om du inte förstår varför vikten spelar roll. Det är ett gediget bygge, därför väger det 23 kg.

Senast redigerat av Bassiehof (29 mars 2016)

Danne_485
29 mars 2016 · 687 Inlägg

Känner mig rätt sugen på denna: http://www.brl.se/sv/artiklar/jl-audio- … 2x-12.html

Mina tankar: Har två element vilket kanske kan kompensera lite för att lådan är sluten när det gäller ljudtryck samt att den kanske spelar lite mer hifi än en portad låda.

Antar att den kommer lasta ner steget i 1 ohm och där lämnar steget 400 watt rms. Känsligheten är ju lite låg men det borde väl ett steg i denna klass klara av att driva utan problem?

Mvh
Danne

Bassiehof
29 mars 2016 · 1 777 Inlägg

De matas med 200w var i så fall, och DLS säger att steget är stabilt i 1ohm så det borde ju inte vara nåt problem. Två basar ger 3db högre ljudtryck men det märks knappt. En människa upplever en fördubbling av ljudtrycket först vid en ökning på 10db. Men visst, i teorin stämmer det du säger. Se till att inställningen på subutgången i stereon står i mono.

valstadkillen
29 mars 2016 · 1 523 Inlägg

Bassiehof skrev:
De matas med 200w var i så fall, och DLS säger att steget är stabilt i 1ohm så det borde ju inte vara nåt problem. Två basar ger 3db högre ljudtryck men det märks knappt. En människa upplever en fördubbling av ljudtrycket först vid en ökning på 10db. Men visst, i teorin stämmer det du säger. Se till att inställningen på subutgången i stereon står i mono.

basarna kopplas i 2 ohm- 435 w rms styck! Lagom smile

Peugeot 207 (2006)
valstadkillen
29 mars 2016 · 1 523 Inlägg

Danne_485 skrev:
Känner mig rätt sugen på denna: http://www.brl.se/sv/artiklar/jl-audio- … 2x-12.html

Mina tankar: Har två element vilket kanske kan kompensera lite för att lådan är sluten när det gäller ljudtryck samt att den kanske spelar lite mer hifi än en portad låda.

Antar att den kommer lasta ner steget i 1 ohm och där lämnar steget 400 watt rms. Känsligheten är ju lite låg men det borde väl ett steg i denna klass klara av att driva utan problem?

Mvh
Danne

aha du tänkte köra allt på A4 steget? Jag skulle bryggat 4 kanal steget till framsystemet och köra A6 på basarna så länge. Sedan sparar du pengar till en vettig ljudproccessor så delar du framsystemet aktivt på A4

Senast redigerat av valstadkillen (29 mars 2016)

Peugeot 207 (2006)
Bassiehof
29 mars 2016 · 1 777 Inlägg

valstadkillen skrev:

Bassiehof skrev:
De matas med 200w var i så fall, och DLS säger att steget är stabilt i 1ohm så det borde ju inte vara nåt problem. Två basar ger 3db högre ljudtryck men det märks knappt. En människa upplever en fördubbling av ljudtrycket först vid en ökning på 10db. Men visst, i teorin stämmer det du säger. Se till att inställningen på subutgången i stereon står i mono.

basarna kopplas i 2 ohm- 435 w rms styck! Lagom smile

Vad babblar du om nu då?

valstadkillen
29 mars 2016 · 1 523 Inlägg

Bassiehof skrev:

valstadkillen skrev:

Bassiehof skrev:
De matas med 200w var i så fall, och DLS säger att steget är stabilt i 1ohm så det borde ju inte vara nåt problem. Två basar ger 3db högre ljudtryck men det märks knappt. En människa upplever en fördubbling av ljudtrycket först vid en ökning på 10db. Men visst, i teorin stämmer det du säger. Se till att inställningen på subutgången i stereon står i mono.

basarna kopplas i 2 ohm- 435 w rms styck! Lagom smile

Vad babblar du om nu då?

missade att han skulle köra allt på 4 kanal steget

Peugeot 207 (2006)
Danne_485
29 mars 2016 · 687 Inlägg

valstadkillen skrev:

Bassiehof skrev:

valstadkillen skrev:

basarna kopplas i 2 ohm- 435 w rms styck! Lagom smile

Vad babblar du om nu då?

missade att han skulle köra allt på 4 kanal steget

Vill köra allt på ett steg då det blir så otroligt mycket mer jobb om jag skall köra bägge. Dessa steg tar upp väldigt mycket plats så då måste man ta hänsyn till det plus att jag måste använda mig av 2 batterier för att få tillräckligt med kräm samt att jag måste göra en mycket mer omständig kabeldragning. Eftersom det handlar om pendlarbilen så vill jag bara göra det hyfsat enkelt. Tror det kan spela rätt bra ändå. smile

Danne_485
29 mars 2016 · 687 Inlägg

Bassiehof skrev:
De matas med 200w var i så fall, och DLS säger att steget är stabilt i 1ohm så det borde ju inte vara nåt problem. Två basar ger 3db högre ljudtryck men det märks knappt. En människa upplever en fördubbling av ljudtrycket först vid en ökning på 10db. Men visst, i teorin stämmer det du säger. Se till att inställningen på subutgången i stereon står i mono.

Exakt och då behöver inte steget belastas till max heller då dem vill ha runt 150 watt rms styck för att spela optimalt. Får pilla lite med gainen så det blir lagom. Vad tror du kommer spela bäst? Denna lådan eller en låda för samma pris fast med ett element? Nu när ni vet min musiksmak, är det portad eller sluten låda som gäller?

Mvh
Danne

valstadkillen
30 mars 2016 · 1 523 Inlägg

Danne_485 skrev:

valstadkillen skrev:

Bassiehof skrev:

Vad babblar du om nu då?

missade att han skulle köra allt på 4 kanal steget

Vill köra allt på ett steg då det blir så otroligt mycket mer jobb om jag skall köra bägge. Dessa steg tar upp väldigt mycket plats så då måste man ta hänsyn till det plus att jag måste använda mig av 2 batterier för att få tillräckligt med kräm samt att jag måste göra en mycket mer omständig kabeldragning. Eftersom det handlar om pendlarbilen så vill jag bara göra det hyfsat enkelt. Tror det kan spela rätt bra ändå. smile

bara dra 50mm2 genom bilen sedan skaffa en bra distblock. inte svårare än det? visst skulle underlätta med ett extrabatteri

Peugeot 207 (2006)
Danne_485
30 mars 2016 · 687 Inlägg

valstadkillen skrev:

Danne_485 skrev:

valstadkillen skrev:

missade att han skulle köra allt på 4 kanal steget

Vill köra allt på ett steg då det blir så otroligt mycket mer jobb om jag skall köra bägge. Dessa steg tar upp väldigt mycket plats så då måste man ta hänsyn till det plus att jag måste använda mig av 2 batterier för att få tillräckligt med kräm samt att jag måste göra en mycket mer omständig kabeldragning. Eftersom det handlar om pendlarbilen så vill jag bara göra det hyfsat enkelt. Tror det kan spela rätt bra ändå. smile

bara dra 50mm2 genom bilen sedan skaffa en bra distblock. inte svårare än det? visst skulle underlätta med ett extrabatteri

Har alla grejer för det men orkar inte bygga såpass seriöst, iaf inte just nu. Blir en jäkla massa kablar, särskilt om man skall köra 2 batterier. Sedan skall man hitta plats till allt också och då lär man få bygga en del i skuffen. Vill som sagt helst undvika det just nu.

valstadkillen
30 mars 2016 · 1 523 Inlägg

Danne_485 skrev:

valstadkillen skrev:

Danne_485 skrev:

Vill köra allt på ett steg då det blir så otroligt mycket mer jobb om jag skall köra bägge. Dessa steg tar upp väldigt mycket plats så då måste man ta hänsyn till det plus att jag måste använda mig av 2 batterier för att få tillräckligt med kräm samt att jag måste göra en mycket mer omständig kabeldragning. Eftersom det handlar om pendlarbilen så vill jag bara göra det hyfsat enkelt. Tror det kan spela rätt bra ändå. smile

bara dra 50mm2 genom bilen sedan skaffa en bra distblock. inte svårare än det? visst skulle underlätta med ett extrabatteri

Har alla grejer för det men orkar inte bygga såpass seriöst, iaf inte just nu. Blir en jäkla massa kablar, särskilt om man skall köra 2 batterier. Sedan skall man hitta plats till allt också och då lär man få bygga en del i skuffen. Vill som sagt helst undvika det just nu.

okej. räcker med ett batteri bak dock

Peugeot 207 (2006)
Danne_485
30 mars 2016 · 687 Inlägg

valstadkillen skrev:

Danne_485 skrev:

valstadkillen skrev:

bara dra 50mm2 genom bilen sedan skaffa en bra distblock. inte svårare än det? visst skulle underlätta med ett extrabatteri

Har alla grejer för det men orkar inte bygga såpass seriöst, iaf inte just nu. Blir en jäkla massa kablar, särskilt om man skall köra 2 batterier. Sedan skall man hitta plats till allt också och då lär man få bygga en del i skuffen. Vill som sagt helst undvika det just nu.

okej. räcker med ett batteri bak dock

Batteriet sitter redan bak på v70 -01.

Mvh
Danne

Danne_485
30 mars 2016 · 687 Inlägg

Hej!
Har fått erbjudande om att få köpa denna för 3000 kr klar och monterad i låda:

http://www.sumo.se/sv/artiklar/dls-rmw12.html

Är den ett bra val? Är skeptisk ifall jag skall ha portat dock.

Har gjort en förfrågan ifall de även kan lösa samma med DLS Nordica serien så får vi se vad det blir för pris på det. Vilken av dem skall jag köra i sådana fall? Den nya i-modellen eller spara lite slantar och köpa föregångaren? Fortfarande kluven om jag skall köpa 10 eller 12 tum också.

Mvh
Danne

Bassiehof
30 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Danne_485 skrev:

Bassiehof skrev:
De matas med 200w var i så fall, och DLS säger att steget är stabilt i 1ohm så det borde ju inte vara nåt problem. Två basar ger 3db högre ljudtryck men det märks knappt. En människa upplever en fördubbling av ljudtrycket först vid en ökning på 10db. Men visst, i teorin stämmer det du säger. Se till att inställningen på subutgången i stereon står i mono.

Exakt och då behöver inte steget belastas till max heller då dem vill ha runt 150 watt rms styck för att spela optimalt. Får pilla lite med gainen så det blir lagom. Vad tror du kommer spela bäst? Denna lådan eller en låda för samma pris fast med ett element? Nu när ni vet min musiksmak, är det portad eller sluten låda som gäller?

Mvh
Danne

För min del tycker jag en 12" bas (mono) räcker i bilen för att kupén är ett så litet utrymme. Ett vardagsrum är betydligt större och kräver att mer luft flyttas, då krävs större/fler element. Om du vill ha riktig dunka dunka med bas som hörs i flera kvarter får du köpa nåt annat. En sluten låda är bäst ljudmässigt (det har också med dämpning av högtalarens rörelser att göra, jmr med hög Qms), och om du kollar de två lådtyper som JL Audio har gjort beräkningar på så ligger F3 på 39hz för båda. F3 är den lägsta frekvensen vid -3db.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang