Är den ett bra val? Är skeptisk ifall jag skall ha portat dock.
Har gjort en förfrågan ifall de även kan lösa samma med DLS Nordica serien så får vi se vad det blir för pris på det. Vilken av dem skall jag köra i sådana fall? Den nya i-modellen eller spara lite slantar och köpa föregångaren? Fortfarande kluven om jag skall köpa 10 eller 12 tum också.
Mvh Danne
RMW http://www.dls.se/econtent/files/808/ma … 100609.pdf har mycket lägre Qms än JL Audio och Nordica 10 och 12 har hög Qms, de ligger ungefär på samma nivå som JL Audio, men DLS använder bättre material, har bättre xmax, samtidigt är DLS 12" ungefär dubbelt så dyr med låda. Jag använder en Peerless bas som kostar 2500, som också har alukon m m. http://www.fyndborsen.se/ljud/diy-/-res … xls-835017 Trots att den är gammal har de höjt priset på den från 2 till 2500, så bra står den emot tidens tand. QMs ligger på 10,83, ungefär samma som DLS Nordica 12. Ärligt talat tror jag att DLS har sneglat på Peerless basen när de konstruerade Nordica 12. Den är mycket lik i sin uppbyggnad. Peerless har lägre fs (ska vara så låg som möjligt).
De matas med 200w var i så fall, och DLS säger att steget är stabilt i 1ohm så det borde ju inte vara nåt problem. Två basar ger 3db högre ljudtryck men det märks knappt. En människa upplever en fördubbling av ljudtrycket först vid en ökning på 10db. Men visst, i teorin stämmer det du säger. Se till att inställningen på subutgången i stereon står i mono.
Exakt och då behöver inte steget belastas till max heller då dem vill ha runt 150 watt rms styck för att spela optimalt. Får pilla lite med gainen så det blir lagom. Vad tror du kommer spela bäst? Denna lådan eller en låda för samma pris fast med ett element? Nu när ni vet min musiksmak, är det portad eller sluten låda som gäller?
Mvh Danne
För min del tycker jag en 12" bas (mono) räcker i bilen för att kupén är ett så litet utrymme. Ett vardagsrum är betydligt större och kräver att mer luft flyttas, då krävs större/fler element. Om du vill ha riktig dunka dunka med bas som hörs i flera kvarter får du köpa nåt annat. En sluten låda är bäst ljudmässigt (det har också med dämpning av högtalarens rörelser att göra, jmr med hög Qms), och om du kollar de två lådtyper som JL Audio har gjort beräkningar på så ligger F3 på 39hz för båda. F3 är den lägsta frekvensen vid -3db.
Exakt och då behöver inte steget belastas till max heller då dem vill ha runt 150 watt rms styck för att spela optimalt. Får pilla lite med gainen så det blir lagom. Vad tror du kommer spela bäst? Denna lådan eller en låda för samma pris fast med ett element? Nu när ni vet min musiksmak, är det portad eller sluten låda som gäller?
Mvh Danne
För min del tycker jag en 12" bas (mono) räcker i bilen för att kupén är ett så litet utrymme. Ett vardagsrum är betydligt större och kräver att mer luft flyttas, då krävs större/fler element. Om du vill ha riktig dunka dunka med bas som hörs i flera kvarter får du köpa nåt annat. En sluten låda är bäst ljudmässigt (det har också med dämpning av högtalarens rörelser att göra, jmr med hög Qms), och om du kollar de två lådtyper som JL Audio har gjort beräkningar på så ligger F3 på 39hz för båda. F3 är den lägsta frekvensen vid -3db.
För min del tycker jag en 12" bas (mono) räcker i bilen för att kupén är ett så litet utrymme. Ett vardagsrum är betydligt större och kräver att mer luft flyttas, då krävs större/fler element. Om du vill ha riktig dunka dunka med bas som hörs i flera kvarter får du köpa nåt annat. En sluten låda är bäst ljudmässigt (det har också med dämpning av högtalarens rörelser att göra, jmr med hög Qms), och om du kollar de två lådtyper som JL Audio har gjort beräkningar på så ligger F3 på 39hz för båda. F3 är den lägsta frekvensen vid -3db.
Har faktiskt en låda för 12-tumsbas hemma. Köpte en universal för längesedan. Vet dock inte alls vad den har för liter.
Om det är en portad låda kan du förmodligen glömma det men du kan ju räkna på volymen. Mät utvändigt och mät hur tjock väggen är (vid hålet) sen drar du av några cm så får du fram du volymen invändigt. Sen är det bara några liter för basen som du ska dra av.
Du kan ju köra norskt med lite sand inuti på botten av lådan för att minska volymen. Vad som händer när du spelar och kör låter jag vara osagt. Men om det är 35 liter invändigt och basen tar några liter i anspråk så är den ganska perfekt skulle jag säga.
Du kan ju köra norskt med lite sand inuti på botten av lådan för att minska volymen. Vad som händer när du spelar och kör låter jag vara osagt. Men om det är 35 liter invändigt och basen tar några liter i anspråk så är den ganska perfekt skulle jag säga.
Haha! Låter inte som jag något jag vill pröva! Okey. Men det låter ju bra. Då kanske man skulle köpa en löst och testa.
Vad är lagom frekvensband för denna kombo? 20-80 hz och sedan låta kittet spela 80 och uppåt?
skulle köra kittet ner till 60hz men beror ju på hur bra monteringen är
Ja, skulle eg vilja köra lite djupare men vet som sagt inte om monteringen tillåter det. Dörren gör redan ljud ifrån sig på halvhög volym och bara drivet på stereon utan steg. Går säkert att fixa en del genom att styva upp saker med dämpmatta samt eventuellt plocka bort högtalargallret som sitter original, men vi får se. Fan, det blir dyrt när man är kräsen. Aldrig blir det budgetbygge.
Vad är lagom frekvensband för denna kombo? 20-80 hz och sedan låta kittet spela 80 och uppåt?
skulle köra kittet ner till 60hz men beror ju på hur bra monteringen är
Ja, skulle eg vilja köra lite djupare men vet som sagt inte om monteringen tillåter det. Dörren gör redan ljud ifrån sig på halvhög volym och bara drivet på stereon utan steg. Går säkert att fixa en del genom att styva upp saker med dämpmatta samt eventuellt plocka bort högtalargallret som sitter original, men vi får se. Fan, det blir dyrt när man är kräsen. Aldrig blir det budgetbygge.
Mvh Danne
jo.. dämp som är bra är stp black Gold kör det i hela min bil var i landet finns du? om du vill knacka och testa