4474
Sök

Volvo 740 -88 som vägrar starta

95 Inlägg
31 mars 2016
Trådstartare
Nu har jag testat med startgas igen, och tätade som man ska. Och visst gick den ett par sekunder, va nog igång över 10 saek denna gång. Vilket borde betyda att den får för lite soppa ?

Uppskattar all hjälp jag kan få Mvh
Senast redigerat av hozzter (31 mars 2016)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
31 mars 2016
Slutligen ka du göra såhär: se till att du bara har ett litet hål för startgasen att spruta in i och sen låter du någon annan starta bilen medans du sprutar in startgas i lagom mängd..
Funkar inte detta dä jä...

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

95 Inlägg
31 mars 2016
Trådstartare
Jordpunkterna har jag gjort rent ett flertal gånger, även bytit jordflätan. Soppafiltret är relativt nyligen bytt, kanske kölrt någon vecka med det.

Men nu gick den ju på startgas vilket borde betyda att det är något strul med soppan.

95 Inlägg
31 mars 2016
Trådstartare
Jaha nu kommer en liten update!

Provade då med startgas vilket fick den att gå i över ca 10 sek.
Stiften syns det på att den får soppa, men tyckte den fick alldelles för lite soppa om jag gick efter stiften.
Provade då att skruva loss soppaslangen som går till spridarna och provade då starta i ca 2-3 sek och fick fram soppa som det syns på bilden
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217939/217939-38baf19298d443b936cea9e61a5b95a1.jpg

Den hostar varje gång så soppa kommer det ju fram, men då den gick på startgas kanske den får för lite soppa helt enkelt ?
Börjar då tro att det kan vara "stopp" i spridarna ?

Däremot så är gnistan på stiften inte blå som jag sätt att man vill ha utan den är mer gul.

Vad tror folket, jag själv har inte en jävla aning. Känns som detstu mer jag kollar destu osäkrare blir jag ju.....

Mvh

35 Inlägg
31 mars 2016
hm tja hur är det med pumpen under sättet,hade du kollat den? det är den som bygger upp trycket. tankpumpen kanske får den att nästa att g.å har du provat att knacka på spridarna och starta samtidigt?  om det sitter kontakter på spridarna så kolla om det är oxid på anslutningarna.är det lät att ta bort spridarna och provköra i petflaskan?

95 Inlägg
31 mars 2016
Trådstartare
Jag tog bort slangen som går till "bryggan" som soppan kommer till precis innan spridarna. Och där kom det ju soppa ifrån. Ta bort spridarna har jag aldrig gjort men jag har hört att det ska vara ganska jävligt o krångla med spridarna.

provade knacka på spridarna och även på huvudpumpen utan resultat. Den går nästan igång men man behöver köra startmotorn hela tiden för att den ska vilja börja komma igång!

Kontakterna till spridarna såg fina ut, men jag ska passa på o göra rent dom ändå då jag har medel till det hemma så varför inte då!

Kan det vara så lätt att den får soppa men för lite tryck (om det nu är så att huvudpumpen är paj med) ?
Men som sagt den gick på startgas och det får mig att tro att det är problem med soppan, även om gnistan inte var sådär blå som man kanske vill ha den utan snarare gul.

Mvh

35 Inlägg
31 mars 2016
jo det låter som att den inte får soppa som du säger. prova att knacka på pumpen och starta samtidigt ,det händer att den hoppar igång och då har du svaret.hur var det med filtret sitter den åt rätt håll flödesmässigt?

95 Inlägg
31 mars 2016
Trådstartare
Redan provat att knacka på pumpen, hjälpte inte. Ja jag tror den får för lite soppa, men sen varför är ju en jävligt bra fråga isåfall.
Alltså pumpen kan vara paj, men samtidigt tycker jag ju att den fick fram tillräckligt med soppa TILL spridarna iallafall. (syns ju på bilden i flaskan, och det är bara 2-3 sekunders körning av provstart, och det bör ju inte bli mer då pumpen bara sätter igång någon sekund om den inte startar. Det är det som får mig att tro att det är stopp i spridarna... Men jag har inte en aning, spränger snart skiten i luften.

och ja soppafiltret sitter som det ska, bilen har funkat nån vecka innan den pajja sen jag böt det.

6 470 Inlägg
31 mars 2016
Hej!
Du får alltså fram soppa till spridarna men frågan är Hur mycket och hur bra trycket är? Kolla om främre pumpen verkligen pumpar! Det ska spruta ur slangen!
Att du får fram  lite soppa i flaskan säger inte så mycket, det ska spruta ut ur slangen!
Se till att tanka fullt så du verkligen kan eliminera fel på bakre pumpen.
Senast redigerat av jaka54 (31 mars 2016)

95 Inlägg
31 mars 2016
Trådstartare
Okey hur kollar jag det på bästa sätt ? Jag tycker inte jag hör den gå för att vara ärlig men jag är totalt värdelös på att lyssna efter sånt.

Ja asså jag tog bort slangen som går till bryggan vid spridarna, där kan jag knappast påstå att det sprutade utan snarare rann ut soppa. Däremot så går ju pumpen endast någon sekund sålänge den inte hoppar igång, men det bör alltså spruta ut med tryck där ändå ? Mvh

Bakrepumpen var trasig, den böt jag häromdagen.
Innan jag böt den fick den inte fram någon soppa alls, men det är under halvtank så det ska det ju inte få då. Så den nya tankpumpen fungerar som den ska.

Mvh

35 Inlägg
31 mars 2016
ett test kam vara och du inte har sprängt skiten så dra en direkt matning från batteriet till den främre pumpen och kör flasktriket igen och ser om det blir mer sprutt,
hur är det tickar spridarna när motorn var som vanligt?

95 Inlägg
31 mars 2016
Trådstartare
Tack för tipset men tyckte det lät rett avancerat. Eller hur drar man en direktmatning till pumpen från batteriet menar du ?
Annars har jag ju en nygammal fungerande pump jag har köpt, ska jag inte bara byta eller vad är lättast ?
Tickar spridarna ? Tror dom gjort det hela tiden likaså att man kan höra dom nu!

35 Inlägg
31 mars 2016
ja det är en bra fråga ,det beror om det är lätt att komma åt kabelanslutningarna, ja ta en separat lös kabel och anslut på pump och sen på batteriet för att undvika kortslutningar,men det kanske går lika fort att byta pumpen och då vet du att du har en fungerande.innan du demonterar så skaffa packning om det behövs ,kan vara kopparbrickor,men jag har ingen aning men det ser du på den nya pumpen

95 Inlägg
31 mars 2016
Trådstartare
Tror jag tar och byter även om det sitter lite bökigt till i den där plattan, brukar vara sönderrostade skruvar osv. Ja det sitter med en kopparbricka på pumpen.
Däremot så har jag kört utan men det har tätat ändå så jag bör slippa byta den på "nya" pumpen!

Men att inte byta kopparbrickor på soppafiltret är inte att rekomendera, där blir det mer tryck än där vid pumpen då den skruven gängas ner såpass långt ner i pumpen!

Har helst velat slippa byta pump men det ser väl ut som jag får ta o göra det då och testa igen!

6 740 Inlägg
31 mars 2016
var med om ungefär samma som du på min 744 88.

körde runt medvetet med trasig pump i tanken för att jag inte orkade byta den. men sen kom en dag då jag bytte den. sen gick bilen ca en vecka sen så när man skulle starta den så ville den gå igång med orkade inte när man körde på startmotorn. tog väck slangen på spridarbryggan som kommer från pumparna, o där rann det bensin ur slangen när man försökte starta. sen så bytte jag pumpen under bilen och då kom det istället en fin stor stråle ur slangen när man försökte starta den. då var det bara skruva tillbaka slangen sen gick den igång igen.

skulle väl tro pumpen under bilen tar stryk om man kör med trasig pump i tanken, för då får den jobba extra hårt. både suga o trycka tongue

hoppas det kanske kan vara till lite hjälp

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

95 Inlägg
31 mars 2016
Trådstartare
Det låter som det är istortsätt exakt samma fel då, då får jag ta och byta pumpen och prova igen! Jag har lutat åt att det är den, känner mig mer motiverad att byta den nu när du skrev sådär så tack för det smile!

35 Inlägg
1 april 2016
då väntar vi med spänning ..lycka till med bytet

95 Inlägg
1 april 2016
Trådstartare
Yes det är strålande sol och fredag så det blir några kalla, sen är det f1 i helgen så jag får skjuta upp pumpbytandet tills på måndag! Återkommet med hur det gick efter det!

Tack för alla svar, förhoppningvis är det huvudpumpen som gett sig även den då!

trevlig helg Mvh Dennis

95 Inlägg
6 april 2016
Trådstartare
Jaha lite update bara, det har inte hänt mycket då vädret inte tållåtit mig att byta pump.
Har bilen ståendes ute nämligen.

Hade hoppats på idag men istället för snö så spöregnar det...Hoppas på att det kan vara torrt imorgon!

mvh

24 Inlägg
15 april 2016
hej hur har det gått med bilen?
Jag har snabbläst tråden. Kan det inte vara som så att den bensin som kommer till motorn är det som förpumpen i tanken orkar mata fram? Jag pratade på Volvo med en gammal bilmekaniker o han menade på att förpumpen orkar trycka fram bränsle till motorn så den kanske kan gå skakigt på tomgång men inte mer.

Huvudpumpen förstörs av att gå själv utan hjälp av förpumpen sade han också

Sök