Byte av vipparmar m20b20

oskarwutzler
3 april 2016 · 15 Inlägg

Hej! Min m20b20 motor i min BMW 520i e34 1990 går inte jätte bra. Jag har pratat med några kunniga kompisar som säger att det antagligen är vipparmarna som är kassa så jag har bestämt mig för att kolla upp vilka som är trasiga och byta dem.
Jag har hört att man kan göra på två olika sätt. Det ena är att lyfta toppen och ta ut det uppifrån. Det andra är att dra ut vipparmsaxeln framifrån och byta det på det viset. Min fråga är: vilket blir lättast och med minst riska för att man tar i sönder något annat? Vilka för och nackdelar finns det med båda sätten?
Jag är ganska kunnig på motorer men inget proffs och har aldrig utfört något liknande innan.
Sedan om någon vet var man kan köpa vipparmar så får ni gärna dela med er smile
Tack på förhand!
Mvh, Oskar

torpis Forummoderator
4 april 2016 · 10 572 Inlägg

Fel svar jag vet... men hade det inte varit smidigare att fiska upp en M20B25 på skroten och byta motor istället?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
oskarwutzler
4 april 2016 · 15 Inlägg

Med tanke på att jag inte har någon motor lyft eller vanlig lyft i mitt garage tror jag det blir svårare. Är det samma el i dem då?

fadret
4 april 2016 · 1 125 Inlägg

Vet jag hjälpte min bror en gång med att byta vippor på en 3-serie han hade,där gjorde vi hål i torpedväggen och pressade axlarna in i kupen,den var det 6:a i,gick väldigt smidigt faktiskt,vi satte gummipluggar i hålen efter mot kupen.Men som sagt det var lite bonnamek,men den fungerar fortfarande,

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Hasselstrom
4 april 2016 · 796 Inlägg

e30 så går det att få ut axlarna genom ena njuren i fronten! Man behöver absolut inte göra hål i torpeden!

Jag tror att den ska gå att få ut dom så på e34 också, alternativt att lossa motorkuddarna o lyfta lite i motorn.. Hur som helst lättare att lyfta ur motorn än att lyfta toppen... Då behövs ny packning, lossa kamrem osv osv..

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang