3152
Sök

Laddtryck volvo 850 t5

148 Inlägg
7 april 2016
Trådstartare
#1
Tjena alla!

Jag har precis köpt en volvo 850 t5 som är steg 3 chippad...

Min fråga är, hur mkt bör en steg 3-trimmad 850 ladda? Min laddar 0.8 bar
Samt hur mkt kan man ställa in laddtrycket på innan det börjar bli farligt för turbon/motorn?

Mvh: Ola

Calibranissen

370 Inlägg
7 april 2016
#2
Den borde ladda 1,2-1,3

Låt Turbon Glöda

148 Inlägg
8 april 2016
Trådstartare
#3
sisu1986 skrev:
Den borde ladda 1,2-1,3

Tja.
Hur ökar man laddat då på smidigaste sättet. Har hört att man kan skruva in wg så armen blir kortare men hur mkt gör det egentligen / varv i ladda?

Calibranissen

2 452 Inlägg
8 april 2016
#4
en sådan bil har elektroniskt ladd alltså chipet styr det....börjar man göra så som man gjorde på 740/940 bilar så är risken att du kan skenladda...

döden kommer tillbaka

148 Inlägg
8 april 2016
Trådstartare
#5
Ok. Vilka kan ställa upp trycket då? Autotech kanske?

Calibranissen

148 Inlägg
8 april 2016
Trådstartare
#6
Calibranissen skrev:
Ok. Vilka kan ställa upp trycket då? Autotech kanske?

Jag bör tillägga att detta är ett Autotech steg 3 chip men dock inte installerat av dom...

Calibranissen

2 452 Inlägg
9 april 2016
#7
alltså det ligger redan i chipet vad dom ska ladda...är inget man ställer upp i efterhand....om det inte är ett steg 1 chip då...

döden kommer tillbaka

1 324 Inlägg
148 Inlägg
10 april 2016
Trådstartare
#10
granadadr skrev:
är amalventilen inkopplad?? om ej så laddar den ju mindre

vad är en amalventil? Vart sitter den!

Calibranissen

558 Inlägg
10 april 2016
#11
Kolla så att grundladdet är rätt,  då borde den ladda enligt vad den är chippad till , om allting är helt dvs slangar å diverse.  Laddar den inte som den ska då,  då skulle jag börja fundera om det verkligen är steg 3 chip.


1 324 Inlägg
10 april 2016
#12
Calibranissen skrev:
granadadr skrev:
är amalventilen inkopplad?? om ej så laddar den ju mindre

vad är en amalventil? Vart sitter den!

Han menar magnetventil.  Sitter med 3 vacum och en kontakt vid sidan av luftfiltret.


148 Inlägg
10 april 2016
Trådstartare
#13
VD-Design skrev:
Calibranissen skrev:
granadadr skrev:
är amalventilen inkopplad?? om ej så laddar den ju mindre

vad är en amalventil? Vart sitter den!

Han menar magnetventil.  Sitter med 3 vacum och en kontakt vid sidan av luftfiltret.

Jaha kontakten som sitter där då antar jag? Den är inkopplad...

Calibranissen

148 Inlägg
10 april 2016
Trådstartare
#14
Calibranissen skrev:
VD-Design skrev:
Calibranissen skrev:

vad är en amalventil? Vart sitter den!

Han menar magnetventil.  Sitter med 3 vacum och en kontakt vid sidan av luftfiltret.

Jaha kontakten som sitter där då antar jag? Den är inkopplad...

Kör även med öppet filter

Calibranissen

148 Inlägg
31 maj 2016
Trådstartare
#15
Hej alla!

Tack för alla svaren tidigare!

Här kommer en liten uppdatering på mitt bekymmer som nu blivit ännu värre...
Nu för tiden laddar han bara 0,5 och kan sträcka sig till 0,6 bar emellanåt.

Skall tillägga att jag har haft bilen inne på reparation på Volvo för kopplingsfel, kan det vara så att volvo har ställt ner den till orginal för att göra felsökning? Jag har hört att de får göra så nuförtiden, dock borde ju laddet legat på samma som då jag hämtade den (can 0,8 bar) då?

Jag har sett över tryckrör och de verkar inte ha nån defekthet i sig, kan detta bero på att membranet i orginaldumpen blivit skadat/gått hål på? Isåfall kan trycket falla och bli lägre och lägre då?
Trycket har ju minskat succesivt från 1,2 till 0,5 under ca 2-3 månader...

Tacksam för snabba svar!

Mvh: Ola

Calibranissen

2 452 Inlägg
31 maj 2016
#16
är membranet kasst så håller den ju inte tryck utan släpper det....ja den kan ge sig .är samma med slangen från tomgångsmotorn med i vecket en spricka så laddar den ju inte....

döden kommer tillbaka

148 Inlägg
10 juni 2016
Trådstartare
#17
Hej alla!!

Nu kommer en uppdatering på mitt problem...

Nu har laddtrycket sjunkit ytterligare, nu laddar den inte alls eller max 0,2 bar.

Gick igenom alla slangar på trycksidan nyss (utom den längst ner mot IC:n), alla ser bra ut utom den vid tomgångsmotorn där det börjar torrspricka men tog loss och böjde och bände på den och det verkar inte vara genomgående... Det är där den mindre slangen går in i den större...

Men jag har även börjat misstänka WG:n med nu, den är inte så mkt motstånd i, man kan trycka in den för hand med ytterst lite motstånd, Denna skall väl vara rätt stum när motorn inte går eller?

Har beställt ny magnetventil från autotech:
http://atechmotor.com/volvo/850/turbo-t … netventil/
samt ny dump också från autotech:
http://atechmotor.com/volvo/850/turbo-t … umpventil/

Väntar bara på leverans av dessa nu, har även en beg wg på g.

Uppdaterar när allt är detta är bytt.

Mvh: Ola

Calibranissen

2 452 Inlägg
11 juni 2016
#18
byt slangen med har den torrsprickor så är den kass eller på väg o spricka

döden kommer tillbaka

148 Inlägg
11 juni 2016
Trådstartare
#19
Tjena turbodeath!

Jag tror detta också, bytte WG:n idag undan skillnad så nu har jag beställt även ett tryckrörskit från do88:
http://www.do88.se/sv/artiklar/volvo-85 … oumlr.html
Köpte därifrån då jag även passade på att köpa en massa ny vacuumslang med, så jag kan byta ut alla slangar samtidigt som tryckrören, gör ju att det ser lite fräschare och snyggare ut under locket med... smile

Calibranissen

2 452 Inlägg
11 juni 2016
#20
det är bra grejer har själv 3 tums rören under...

döden kommer tillbaka


Sök