2634
Sök

Laddtryck volvo 850 t5

148 Inlägg
15 juni 2016
Trådstartare
#21
en liten uppdatering...

Nu har jag bytt tryckrören på 850:in,
http://www.garaget.org/?car=391849&image=3726971
Trycket är fortfarande oförändrat, alltså jävligt dåligt, nu väntar jag på min nya dump och magnetventil om dessa förmås sig att dyka upp....

Eller vad tror ni?
Senast redigerat av Calibranissen (15 juni 2016)

Calibranissen

148 Inlägg
17 juni 2016
Trådstartare
#22
Calibranissen skrev:
en liten uppdatering...

Nu har jag bytt tryckrören på 850:in,
http://www.garaget.org/?car=391849&image=3726971
Trycket är fortfarande oförändrat, alltså jävligt dåligt, nu väntar jag på min nya dump och magnetventil om dessa förmås sig att dyka upp....

Eller vad tror ni?

En liten till uppdatering!!!!

Nu har bilen börjat smårycka både vid gaspådrag, men även vid jämn körning...
I samband med "smårycken" verkar det som den dumpar ut luft, detta är rätt konstant med 4-6 sekunder mellan varje gång på jämn fart, lägger in en video på detta strax:

Även när han står på tomgång hör jag detta runt servopump/databox:
https://www.youtube.com/watch?v=KPCQzdu … e=youtu.be

Vad är detta för nått?

Calibranissen

2 452 Inlägg
17 juni 2016
#23
låter nästan som metal men svårt o höra rätt när man inte står vid bilen....

döden kommer tillbaka

148 Inlägg
17 juni 2016
Trådstartare
#24
turbodeath skrev:
låter nästan som metal men svårt o höra rätt när man inte står vid bilen....

Nja mer som suckar, skruva upp ljudet och lyssna igen

Nu fick jag fram de 2 andra videorna på när den typ "pyser" ut luft i samband med rycken:
Video 1:
https://www.youtube.com/watch?v=XuRbdxI9bAY

Video 2:
https://www.youtube.com/watch?v=UUIpaa5sevo
Senast redigerat av Calibranissen (17 juni 2016)

Calibranissen

148 Inlägg
29 juni 2016
Trådstartare
#25
Nu kommer en till uppdatering...

Jag har nu ett ladd på knappt 0,1 bar och har nu bytt:
Tryckrörskit (från Do88)
Wg (till en kontrollerad samt renoverad)
Magnetventil (ATM)
Membran i Orginaldump (fick tag på ett nytt)
Slang mellan Kompressorhus på turbo och Magnetventil (silikon från Do88)
Slang mellan Wg och Magnetventil (silikon från Do88)
Slang mellan dump och block (silikon från Do88)

Men fortfarande utan resultat, ladd knappt 0,1 bar.
Nu kan det ju bara vara 2 saker kvar som jag inte bytt...
1. Turbon lagt av
2. Läckage IC

Eller vad tror ni?
Bilen skall in på provtryckning samt felsökning på Tisdag nästa vecka.... Hade hoppats på att lösa detta så jag inte behövt göra denna felsökning....

Mvh: Ola
Senast redigerat av Calibranissen (29 juni 2016)

Calibranissen

2 452 Inlägg
30 juni 2016
#26
turbon kan du ju alltid känna om den är slut genom att känna på propellern om den glappar eller sitter fast....visst kan en ic läcka inget omöjligt....har du ingen möjlighet att testa en annan från skroten i jb kostar ju inte så mycket o köpa där.

döden kommer tillbaka

Oturen själv
593 Inlägg
30 juni 2016
#27
Calibranissen skrev:
Nu kommer en till uppdatering...

Jag har nu ett ladd på knappt 0,1 bar och har nu bytt:
Tryckrörskit (från Do88)
Wg (till en kontrollerad samt renoverad)
Magnetventil (ATM)
Membran i Orginaldump (fick tag på ett nytt)
Slang mellan Kompressorhus på turbo och Magnetventil (silikon från Do88)
Slang mellan Wg och Magnetventil (silikon från Do88)
Slang mellan dump och block (silikon från Do88)

Men fortfarande utan resultat, ladd knappt 0,1 bar.
Nu kan det ju bara vara 2 saker kvar som jag inte bytt...
1. Turbon lagt av
2. Läckage IC

Eller vad tror ni?
Bilen skall in på provtryckning samt felsökning på Tisdag nästa vecka.... Hade hoppats på att lösa detta så jag inte behövt göra denna felsökning....

Mvh: Ola

Har du möjlighet att besöka autotech ? Kan vara fel på programvaran, annars kan dem ju turbo ganska bra så bör inte ta dem mer än en timma att hitta problemet.

Brum

148 Inlägg
30 juni 2016
Trådstartare
#28
Tjena brum

Jag var på autotech igår och dom kom fram till att det var wg men så var inte fallet... jag har nästan 19 mil upp dit då jag bor söder om Jönköping. ..

Calibranissen

2 452 Inlägg
1 juli 2016
#29
synd att du ska felsöka nästa vecka,för jag skall till jb  veckan efter hade kunnat kolla o se om jag hade kunnat hjälpa dig då.....

döden kommer tillbaka

148 Inlägg
1 juli 2016
Trådstartare
#30
turbodeath skrev:
synd att du ska felsöka nästa vecka,för jag skall till jb  veckan efter hade kunnat kolla o se om jag hade kunnat hjälpa dig då.....

Har nu kollat det hela och det är turbon som glappar så mycket att avgastrycket får impellen på avgassidan att stanna därav inget laddtryck, avgassidan är helt korrigerad (vit) både på impellen och i utloppet till avgaserna...
Impellerna snurrar men om man trycker den utåt (från utloppet från extraktorn går impellen våldigt tungt, detta gör så att turbon inte kan ladda, har nu beställt ny turbo som kommer imorgon, återkommer med mer info när allt är ihopsatt och provkörning är gjord... Vet du föressten om man måste "köra in" en ny turbo eller om det är bara att ladda på? Antar att den bör köras in utan fullt tryck ett gäng mil innan man kan ge fullt?

Mvh: Ola
Senast redigerat av Calibranissen (1 juli 2016)

Calibranissen

2 452 Inlägg
1 juli 2016
#31
klart du skall köra in turbon.....o se till att den får olja innan den startas upp med....

döden kommer tillbaka

148 Inlägg
1 juli 2016
Trådstartare
#32
turbodeath skrev:
klart du skall köra in turbon.....o se till att den får olja innan den startas upp med....

Hur kan jag veta om den får olja?
Den tar olja från motorn va?

Calibranissen

558 Inlägg
2 juli 2016
#33
Dra ut spridarna eller tändningen så bilen inte startar, sen bara nöta på starten tills det kommer olja genom oljereturen.  sen montera dit oljereturen igen å starta bilen smile det är väl vad jag kan tänka mig om man är två styckna med ett kärl som samlar upp oljan.

Vart köpte du turbon?


148 Inlägg
2 juli 2016
Trådstartare
#34
mercaa skrev:
Dra ut spridarna eller tändningen så bilen inte startar, sen bara nöta på starten tills det kommer olja genom oljereturen.  sen montera dit oljereturen igen å starta bilen smile det är väl vad jag kan tänka mig om man är två styckna med ett kärl som samlar upp oljan.

Vart köpte du turbon?

Tjena.

Vi fyllde turbon med olja innan vi monterade dit den övre oljeledningen  och sedan startade och lät bilen gå Lääänge på tomgång...

Problemet kvarstår dock fortfarande, inget turbotryck... 0,1 bar fortfarande... Men det positiva är att den har helt slutar smårycka som den gjorde tidigare... Börjar bli galen nu, har bytt allt utom ic och ingen laddtrycksskillnad.... Så det blir att åka in och göra felsökningen iallafall på bilen....

Turbon köptes på Mekonomen och är orginal (TD0415G)

Calibranissen

148 Inlägg
3 juli 2016
Trådstartare
#35
Nån som kan förklara för mig detta diagram?

http://www.garaget.org/?car=391849&image=3732296

1. Vart skall jag koppla den blåa slangen? Magnetventil till ?
Skall den kopplas ihop på vaccumträdet eller är jag ute och cyklar?

2. Vart skall den röda (22) kopplas? Dump till ?

Calibranissen

4 824 Inlägg
5 juli 2016
#36
https://www1.garaget.org/archive/37/36325/391849/391849-3732296.jpg

1. den som är blå på bilden som har nr18 ska kopplas till plaströret som sitter imellan lmm och inloppet på turbon.
2. den som är röd på bilden som har nr 20 inte 22 eftersom 22 är klammorna går till insuget/granen vid gasspjället.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

148 Inlägg
6 juli 2016
Trådstartare
#37
Christian S skrev:
http://www1.garaget.org/archive/37/3632 … 732296.jpg

1. den som är blå på bilden som har nr18 ska kopplas till plaströret som sitter imellan lmm och inloppet på turbon.
2. den som är röd på bilden som har nr 20 inte 22 eftersom 22 är klammorna går till insuget/granen vid gasspjället.

Ok tack! Räknade visserligen ut detta efter jag skrivit inlägget... Nu idag (igår) fick jag samtal från verkstaden att de trodde det kunde vara styrdonsfel, men tror inte det, har en kompis som hade exakt samma problem på en saab 9-3 och då var katten igensatt, han rengjorde den och bilen gick som vanligt igen... Kanske är så i detta fallet med?

Calibranissen

1 324 Inlägg
6 juli 2016
#38
Låter ju jäkligt märkligt om det skulle vara styrboxen..  Har en box om du vill pröva iaf..  Sen kan man ju alltid testa hänga av avgassystemet  o kolla om den laddar utan katten


148 Inlägg
6 juli 2016
Trådstartare
#39
VD-Design skrev:
Låter ju jäkligt märkligt om det skulle vara styrboxen..  Har en box om du vill pröva iaf..  Sen kan man ju alltid testa hänga av avgassystemet  o kolla om den laddar utan katten

Tjena vd-design.
Jo detta kom jag med på efter jag lämnat in den så han skall börja med bilen nu och först prova att plugga en av lambdasonderna och prova då. Funkar inte det skall han plocka av downpipen och se då om det blir nått tryck...men jag bara har en tanke på det med att lossa dp borde inte det bli helt galet med då när lambdasonerna inte får några avgaser alls att läsa av med då?

Calibranissen


Sök