Betala säljare i förskott? Har betalat handpenning och tittat på bilen på plats.

it_mutt Avstängd
13 april 2016 · 10 388 Inlägg

ekelund88 skrev:

it_mutt skrev:

FLindgren skrev:
Ja han sitter säkert och tänker likadant om dig.
Du gör en "överflytt av pengar" på plats.Du tar bilen och sen när han tittar på kontot så finns det inga pengar och du tagit bilen och papper. Så han är nog minskt lika nervös wink
Så som någon annan skrev. magkänsla. Du vet vart han bor och vart bilen finns och du har fått en uppfattning om killen.

Ja jag vet ju inte hur du brukar göra, för egen del är det alltid jag, när jag är säljare, som skickar in papperna. Det plockar ju bort det orosmomentet iaf.

man lägger på papprerna ihop , gött o betalat o skrivit på och man inte vet om ägaren lägger på papprerna på lådan . så står man där med en papperslös bil om de vill sig illa :p

Ja, det är ju också ett alternativ, menade dock mest att låta köparen skicka papperna är en onödig risk att ta.

Har du betalt och har ett kvitto på det, så är det i sin tur inte något större problem för köparen. (Det kan visserligen bli en långdragen process om det vill sig illa givetvis, men det är en annan femma).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
whose
13 april 2016 · 1 330 Inlägg

Mew skrev:

it_mutt skrev:

tkd_rille skrev:
Gör som man ska istället. Handpenningen är till för att du ska tinga bilen.  Resten sköts vid affären.

Vi vill inte läsa om någon som betalat hela summan och sen är bilen likväl såld wink

Du får ju isåfall visa han telefonen eller datorn eller hur du nu tänkt göra överföringen.
Swish är ju de allra bästa vid olika banker så ser han pengarna direkt.
Skulle mottagningen vara usel så kan han väl bjussa på lite internet. 
Har gjort som så vid vissa affärer att jag lånat dator av säljarna och skrivit ut eller låtit de se överföringen.

Värt att tänka på i det sammanhanget är att Swish inte tillåter "några större överföringar" "av sig självt", utan man måste isf ändra maxbeloppet hos banken (eller om man möjligen kan göra det via sin internetbank)

Det ska bara vara att ringa in till banken på plats. Så gjorde iallafall köparen av en 945:a jag sålde i höstas. Var dock inga större summor (under 20k), så det kanske inte funkar upp till vilket belopp som helst. Enklast är nog att ringa banken i förväg och fråga.

Man kan ändra swish beloppet har betalat en bil för  106 000:- via swish
bara ändra på internet banken för en speciell dag då man ska göra överföringen smile

namcon
13 april 2016 · 242 Inlägg

Varför äns skicka papperna? när man kan gå in i transportstyrelsens app å göra ägarbyte, dvs du står som ägare direkt. Eller göra det via deras hemsida även då står du som ägare direkt.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag … /Agarbyte/

För att kunna använda webbtjänsten behöver

säljaren kunna legitimera sig via e-legitimation (exempelvis bank ID eller mobilt bank ID).
både säljare och köpare ha giltiga körkort
säljaren kunna uppge behörighetskoden från del 1 av fordonets registreringsbevis, den blåa delen. Behörighetskoden visar att säljaren har tillgång till det senast utfärdade registreringsbeviset och är dessutom en uppgift som omgående uppdateras i vägtrafikregistret efter ägarbytet.

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
M123
13 april 2016 · 962 Inlägg

namcon skrev:
Varför äns skicka papperna? när man kan gå in i transportstyrelsens app å göra ägarbyte, dvs du står som ägare direkt. Eller göra det via deras hemsida även då står du som ägare direkt.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag … /Agarbyte/

För att kunna använda webbtjänsten behöver

säljaren kunna legitimera sig via e-legitimation (exempelvis bank ID eller mobilt bank ID).
både säljare och köpare ha giltiga körkort
säljaren kunna uppge behörighetskoden från del 1 av fordonets registreringsbevis, den blåa delen. Behörighetskoden visar att säljaren har tillgång till det senast utfärdade registreringsbeviset och är dessutom en uppgift som omgående uppdateras i vägtrafikregistret efter ägarbytet.

Tycker du samanfattade just precis varför man inte skulle göra det digitalt. Oftast när det kommer till det nya oavsett vad det än gäller så blir det fullständigt omständigt och krävs det ena och än det andra.
Alla har nästan en penna. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
namcon
13 april 2016 · 242 Inlägg

M123 skrev:

namcon skrev:
Varför äns skicka papperna? när man kan gå in i transportstyrelsens app å göra ägarbyte, dvs du står som ägare direkt. Eller göra det via deras hemsida även då står du som ägare direkt.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag … /Agarbyte/

För att kunna använda webbtjänsten behöver

säljaren kunna legitimera sig via e-legitimation (exempelvis bank ID eller mobilt bank ID).
både säljare och köpare ha giltiga körkort
säljaren kunna uppge behörighetskoden från del 1 av fordonets registreringsbevis, den blåa delen. Behörighetskoden visar att säljaren har tillgång till det senast utfärdade registreringsbeviset och är dessutom en uppgift som omgående uppdateras i vägtrafikregistret efter ägarbytet.

Tycker du samanfattade just precis varför man inte skulle göra det digitalt. Oftast när det kommer till det nya oavsett vad det än gäller så blir det fullständigt omständigt och krävs det ena och än det andra.
Alla har nästan en penna. smile

Omständigt? Jag skulle nog mera säga att det är mer omständigt och dyrare att åka å köpa frimärke och sen leta efter en brevlåda. Och i bästafall sumpar posten inte bort det, så att det kommer fram precis efter 10 dagar = reg beviset ogiltligt och inget ägarbyte sker. Men det kanske bara är jag lol

Senast redigerat av namcon (13 april 2016)

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
AccelGR
17 april 2016 · 144 Inlägg

Tänkte bara nämna att allt gick bra, betalade på plats utan problem, han skickade in ägarpapper och bara några dagare senare stod jag som ägare. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang