Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om ordentligt nu när den ska bli firmabil. Följ bygget på http://mhdo.hejdesten.se

martinhejdesten

  • 49 Följare
  • 8 494 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 december
66 Inlägg
Skrivet 16 oktober · Inlägg av trådskaparen #21

I somras spanade jag in Corncrackers hundkoja. Tog lite bilder. Här är den sänkt 15-20 mm ytterligare i Photoshop för att få samma avstånd/mellanrum från skärmbreddare och ovansida däck.

Vem sa något om markfrigång? wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d07b4ccf6317415e8a0266b2f93b2afb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e00a258702ecd134671687b4b01e8b32.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (16 oktober )

66 Inlägg
Skrivet 24 oktober · Inlägg av trådskaparen #22

Nu j*vlar ska det byggas firmabil! Lugn period med egna reklambyrån. VDn (jag) sa att jag gott kunde ta lite ledigt och göra vad jag ville smile

Tog ledigt resten av veckan för att sätta lite fart på MiniSwift-bygget.

Idag kapade vi förvaringslådorna intill baksätet för att lättare montera buren. När det var gjort så var det raskt över till att montera framhjulen på framvagnen – och så i med motorn! Men, så klart satt det lite slangar, klämmor och fästen i vägen. Dessa togs raskt bort för att äntligen få allt på plats.

Vi smackade dit bakhjulen med, så nu står den på alla fyra igen. Lite väl mycket markfrigång, men det justerar vi senare i veckan. Just nu sitter det trumpetfjädring i bakvagnen men de byts till fjädrar under morgondagen. Då lär allt komma en bit ner på backen.

Flipfronten i plåt (den tidigare fast monterade originalfronten) sitter som en smäck och vi har funderat ut lite fiffiga lösningar gällande fästen och gångjärn.

Hål för burfästena har borrats, förstärkningsplattor till burens undersida är tillverkade. Buren provmonterad och ena racestolen provmonterad. Är man 2 meter lång så sitter den... inte som den brukar. Imorrn gör vi därför nya stolsfästen.

Och då kommer även fler bilder från den dagens dagsverke.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c999333dcd4ad4af2faf77526904ff5d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9336fe52363941476203f30d463627a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5b91aa00e4d033f3b003b0a2418ecc4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2996d04fb42e718cc1ad0b5bad767bec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-19fc2f496c8d9b4ec537da6983fd3dec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-03684e758a19a40b85d0d127dafb8176.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7d8448b58e087a3a7d5de7ad1bdb5f9c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9632dc82fc3f6ced9a125be720fca2e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4a310cd212e79dd07b326aeee0b44b94.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a03bb7de5633bae37d14cfecaf367c36.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d55765f3ea397bc35c8c516003c0f3ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cec147f008490c06e23e68c175ee7a54.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0c68df46efdfeee155e203af140c4938.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-299c737ae070e76ac96797d659c4f812.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (24 oktober )

66 Inlägg
Skrivet 25 oktober · Inlägg av trådskaparen #23

Dag 2 – seeeeeegt. Stolsfästena tog betydligt längre att montera än väntat. Fix och trix, kapa, böja, svetsa, slipa, borra, skruva, borra igen, skruva, borra igen... men så plötsligt satt båda stolarna på plats. Sittställningen justerades med brädor i första skedet och konstaterade att B-stolpen funkar bra som sidokrockskydd tillsammans med buren.

Baksätesplåten fick sig en omgång med sliptrissa och sandpapper då det ska lackas. Inget baksäte kommer att återmonteras. Då måste man ha tunna smalben om man vill sitta bak. Knappt 5 cm mellan fram- och baksätet.

Sen gick vi vidare med att fundera lite på flipfrontens upphängning i framkant, dvs med gångjärn. Men i allt funderande så kom jag på att... bilen står högt. Väldigt högt. Och då är det dumt att passa in fronten med fästen i framvagnen om vi nu bestämmer oss för att sänka bilen ca 40 mm. Det måste bara gå. Men... det innebär att samtliga motorfästen, styrstag samt hela torpedväggen måste byggas om helt. Plus tvärbalken i motorrummet tvingas kapas ca 25 mm. Jag menar, varför göra det enkelt för sig? Men en SUV vill jag inte ha. Hur mycket markfrigång bör man räkna med?

Nå, tvärsur blev man, så vi gick på bakvagnen. Lyfte ur framvagnen igen och lade bilen i framåtstupa sidoläge över natten. Lossade bakvagnen, bränsle- och bromsslangar, handbromsvajrar etc. Imorrn blir det till att lyfta ur bakvagnen, se över eventuell rost och byta trumpetfjädring till fjädrar. Underredet såg lite risigt ut så vi får se hur mycket uppfräschning av det man hinner imorrn.

Mest brydd över att bilen står högt. 40 mm högre än Corncrackers bil och då tänkte jag sänka den ytterligare 20 mm. Men då lär det skrapa rejält under motorn. Swift-motorn ligger lägre än Mini-motorn som Corncracker hade, mycket pga av utrymmesbristen och nyframtagna framvagnen. Så jag tvingas nog inse att efterlängtat stuk troligtvis inte kommer att hända. Men jag ska inte ge efter utan försöka komma så nära önskat resultat som möjligt. Det kommer bara ta 20h extra att få rätt på. Eller längre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4b034ffde9c49b84a42c80bdf518a12c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a9bf22e887dd5cf1bcec506cfa38d197.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b6cfce11d42c4525ea74be7b1e1df9d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0d86cfd6cbf52ea5cad8a4988634ff5e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3a7276c4b7cd614dfc7e869e4230d50b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7d4470d36d649f8d1d57a26a4e82d6a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dc063f7981caeb4815b740bcfae0f64c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d0c633a75dcb9aede030e07058cbc781.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-66e920912825583e8d6e4046533feb63.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-60aee1e41d579cf9375e18f144de38c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0658775201588b43eb263909959adee5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9c15f2408a6a87d21ec70047a074b810.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (25 oktober )

317 Inlägg
Skrivet 26 oktober #24

Kul att följa, blir riktigt grym! Fälgarna är klassiska men så rätt. Kämpa på. smile

66 Inlägg
Skrivet 26 oktober · Inlägg av trådskaparen #25

Dag 3. Lite stiltje men ändå produktivt. Ehh?

Nåja, fortfarande lite sur över att bilen fortfarande blir för hög. Men fortsatte med att ta bort bakvagnen och gå över den grundligt med trissa på borrmaskin. Inte undra på att det såg lite smårostigt när bilen stått ute i många år utan tillsyn. Och det finns gott om små gojsiga utrymmen för skit att fastna. Nåja, väck med det.

Trumpetfjädringen togs ut och visst lär det bli ett lyft med fjädrar bak (estetiskt alltså och troligtvis komforten). Och lägre.

Nämen ser man på, en bult som sitter helt obegripligt svåråtkomligt som man undrar ifall tillverkaren inte haft alla hästar hemma när man ritade konstruktionen. Nåja, det tog lite extra tid (har inte tid för sånt nu) och rostskyddsmålning strykning 1 genomförd. Check på den.

Nya stötdämpare ska på. Trevligt. Och nya trummor. Breddar 20 mm dessutom. Trevligt. Kanske blir spacers ändå. Vem vet.

Vi funderade ett varv till på hur vi skulle kunna sänka bilen. Skruvade itu framvagnsupphängningen, igen (blivit duktig på det nu). Kom då på att vi satt fel fjädrar där. De rätta fjädrarna är något lägre. Gött. Funderade ytterligare ett varv och kom fram till att vi kapar lite på det övre framvagnsfästet (tornet) samt 12 mm på HiLos. Detta tillsammans ger 20 mm närmare backen.

Imorrn lackar jag innertaket svart. Rostskyddsmålar bakvagn ytterligare en gång, även svängarmarna. Ser över bromsoken etc. Ihopmontering. Sen tar vi en paus.


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ce84237f02cc2e0f686874ff61fcc845.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4efaf4709c57493d7c9e1626264f7da8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6fb5fb380be50dad4abf4832a08790b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9215af65fb61623920ae9783034eface.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-08382c2149b8be27e8df0f36f703b5ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a725c70d5e7cc1709af9878a302cb1cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-04156c1fd7f2c428d73782f42a386152.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2977aa8e9d3fc482a95ea6f295478718.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-60700a7c7d06ec6766d63c4364748b8e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e1563550e838f4e10835c7caf0405670.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-30b5b923ae96278b3c96ce3e42230f29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-58d8d263600a3d5a2ce11c3cff5e70bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ee5866f97c8edae0db15f5db092b50c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c475e6ae8dedd66d43fc421493bbe664.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-66a5e1084fc279e52b77d282c2e6ce9a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6bd8a934111f19052877b7b233dd7ffe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2d22180aaa9b00e55088b99186a5068a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-98ebe6392935be899c9728c92d1da6dd.jpg

66 Inlägg
Skrivet 27 oktober · Inlägg av trådskaparen #26

Dag 3,5 (halvdagsarbete idag och resten av helgen ledigt):

- Nu har vi en klar bild vad vi måste göra för att sänka bilen.
- Borstat rent underredet.
- Kittning av underredet.
- Lite rostlagning.
- Baksätet fick sig en omgång med primer. Efter torkning ska det lackas vitt.
- Innertaket fick också sig en omgång med vinylprimer. Efter torkning ska det lackas svart.
- Svingarmarna är redan färdigborstade men trumbromsarna är ituplockade och rengjorda. Bromsbeläggen såg bra ut. Rostskyddsmålas och ihopmonteras med nya alutrummorna med kylflänsar snarast.

När bromsar och svingarmar är klara så ska återmonteras i bakvagnen. Sen i med nya fjädrarna (rätt fjäder till rätt plats har vi lärt oss).

Nästa gång...
- Trösklar och underrede ska få ett lager med bodycoat.
- Sänkning enligt plan.
- Lackering av innertak.
- Lackering av interiör.
- En sändning från UK ska ha kommit med bl a droppformade Mk1-bakljusen samt konverteringsplåt (passar mina rektangulära Mk3-hål), ny baklucka mm.

Vi tar ett litet uppehåll nu. Gott att ha kommit en bra bit på vägen trots diverse road bumps. Ses inom en månad!


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9d2fb927b21dda4e45383eb831231d9c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b4750135d49eda7b2124a53221b3e2ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ced1ed4a2b8d0a764081d46f37642e8a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1c8dde2a9db4f493707aa5680b6bb90b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8d19e312846aa86fddbdb8a9e6316681.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-08c0fa9c9cf426598bc41571384e5920.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f24f816398784d44f6646531ac918788.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eccf50fdbb1e27db83e2fdee969201e5.jpg

66 Inlägg
Skrivet 11 november · Inlägg av trådskaparen #27

Nu var det plötsligt november. Lite stressad över att få bilen klar innan sommaren. Tänkte därför ta ledigt från egna firman i fem arbetsdagar och komma en bit på vägen med min MiniSwift.

Min far har hunnit följande i veckan som gått:
- Bakvagn målad
- Hi-Los ("trumpeter") svarvade för att sänka bilen ytterligare
- Tröskelhål Tectylbehandlade
- Småskarvar i underrede Tectylbehandlade
- Rostlagad del i underrede utjämnad med med plastic padding
- Hela underredet rostskyddsmålat och målat med Bodycoat
- Svingarmar rostskyddsmålade

En sändning från UK kommer inom kort och troligtvis innan jag går vidare. Däri finns konverteringsplåtar till äldre modellens bakljusen (lånad bild).

Tog en stund i Photoshop och klistrade in mina fälgar, tonade rutorna, svärtade grillen, breddade spårvidden (pga Swift-motorn), sänkte litegrann och stripade den. Något sådant blir nog slutresultatet.

Sen har jag hittat liknande fälgar, fast 8" eller 9" tum breda. Lite sugen på lite bredare baktill faktiskt. Tror dock att mina 7x13" borde räcka. Original är ju 4x10".

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d9ed4b7acea8dc22a26d07c8cca65331.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7113d4c7c55ae1a777af9841b73b11a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fb3fcb794100950043eac6b400ca7d32.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dd6a3daf3d69bee4028b688f6bd57e7c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c1e5149f0452a98ec2f1e26aa0e02c89.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4810d63097e52f239645c330ca88ce8a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b07cd01cdd68dc0939a4254bc05f1104.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (30 november )

317 Inlägg
Skrivet 11 november #28

Visionen är helrätt, blir riktigt cool!

66 Inlägg
Skrivet 21 november · Inlägg av trådskaparen #29

Idag, en knapp månad senare, fortsätter vi bygget MiniSwift GTi!

Sändningen från UK har anlänt, farsan har legat i lite med att rostskyddsmåla underredet samt svingarmar etc.

Vad pysslade vi med idag?
– Hjullagerna bak demonterade, rengjorda, smorda och återmonterade
– Bromsbackar slipade
– Justerbara skruvar (djävulens påfund då de ofta kärvar) för bromsbackarna är rengjorda och smorda
– Nya bromstrummor monterade
– I med fjädrarna i framvagnen (har vi inte gjort det typ 4 ggr redan?!) med rätt fjäderlängd i denna gång
– Den välvda delen på fästena i tornen är avkapade, vilket sänker bilen ytterligare 2,5 mm (du läste rätt, två komma fem millimeter)
– Ner på backen med framvagnen och visst är den lägre nu!
– Svingarmarna monterade i bakvagnen
– På med trummorna och dit med ett däck, jösses vad lågt (får nog höja lite)
– Bakljusena i Mk1-stuk (modell äldre) lär nog bli bra när konverteringsplåten finjusterats och blivit ditsvetsad
– Nämnde jag att vi satt dit fjädrarna fram för fjärde gången? Spännverktyget för fjädern har jobbat hårt.

Imorrn monterar vi bakvagnen på bilen, välter ner den från sidoläge och monterar även framvagnen. Och då, först då, lär vi se hur mycket lägre bilen har blivit.

På återseende!


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1267de9a4497bf69d47467723f492641.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dbbdf9479753e0c66da1ee8b71212159.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-67777d8e54c45b23b5f7817160cc7b98.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-75f96281642ae29c32c7a21901503585.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c2774ff373f2b9f274c5c2b70d2020f2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b415b3b7d813d76e76b306fc2e8a3ef9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f329ecf1be0ff9dc8e8f7393160a3756.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3b024dac29b3369f79f9d98eb31043c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e369cfb38bf41fd0941a22ffa202f571.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bed86bbf193635fb43a3273ce4becaec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0ce397a47486ebe48e21a331bfb7ac79.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a144905eaecabb7c9d6ec4567787f134.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9b557f837a793c773f6e00f9198bdc1b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3567a0e5ed09eb08e65dc86a55b1e76c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1abfb9eab8df7532441637a148c0c154.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-955d3b41892162f11b8a5a4b50748fa0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b2b7f185cbca3e46b1d130d1d59b6671.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-17132aa62f8b9af9bee5c5615b270a35.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-29390ef2367e6730e3413178b3a46b67.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (22 november )

66 Inlägg
Skrivet 22 november · Inlägg av trådskaparen #30

Med bredare trummor kommer längre bultar, eller inte. Så sådana fick inhandlas och konas på egen hand. Och så monterades bakvagnen på nytt.

Den blir låg baktill. Vill egentligen sänka ytterligare 2 cm men då måste vi kapa hjulhuset så att däcken inte slår i. Förvisso är väl dämpningen obefintlig till ingen alls just nu. Får se hur vi går vidare med det.

Nu är senlunchen avklarad och nu ska vi spraya hela underredet en sista gång. Kollar över bränsle-/bromsrör medan underredet torkar. Hinner kanske dra en omgång vit lack på baksätet, dvs det som inte blir baksäte.

Återkommer ikväll.


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-26a9a806d0f28ff1c90101588a0407b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e5682065baf0e627b91674f173aa884e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-099d1aebbb1634183ab82ae72ccf2727.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9b1611d2d9977bcccd668beff075e223.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c81199cce00673935ea1ff5e00934525.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3551e7e1d47afe9b96bb8494baf648ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-37688134770ecc0870436926d2f798c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-968f7d7fb032104c6c32861510498fd4.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (23 november )

66 Inlägg
Skrivet 22 november · Inlägg av trådskaparen #31

Matkoma? Nädå, det har vi inte tid med. Under eftermiddagen hann vi med att rostskyddsspraya underredet en sista gång, rengöra och montera bromsrör, på med hjulen och lägga bilen rätt.

Och visst blev den låg. Jag har läst någonstans att om man monterar rätt storlek på fjädrarna redan från början så blir den lägre. Nu är den typ lagom låg för att rispa fina spår i däcken smile så vi får ge oss på att kapa lite i hjulhusen imorrn. Annars ligger den hyfsat rätt – avståndet mellan tröskellisten och backen är 19,5 cm fram och 21 cm bak. Den är ganska bred också. Hemskt trevligt. Förvisso 13 mm spacer på vänster bak för test.

Jag är dock tveksam om jag ändå ska använda originaldäcken på 4x10" istället för de inköpta 7x13" wink

Medan rostskyddet torkade så slipade jag spacklingen i baksätet. Och primer på det. Lackeras kanske i helgen. Vem vet.

Framskärmarna lär också kapas litegrann för att få frigång när vi svänger på hjulen. Demolition Day imorrn.


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-528e8e24e0a542bdb4a855418550b870.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-22a76fb7528c6543ef58672557d90627.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2afc88c48e556430c63cc48c8a2fc396.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-90c9116ca85868f25ed80c70b7365002.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5ca85f424dc4bc36e5f6c2e88a50866a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-08574dc59a118d769cd256f1604fb302.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5384e987a00df43b23aa2d1e4c1ba7fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c76ab72c019ad93ef54aacc68f8aa1bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b03d78d2c40598602d4116faa3ca7a76.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e60c6fa0ef44ecb79e2ff62c2e2c1be6.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (23 november )

66 Inlägg
Skrivet 23 november · Inlägg av trådskaparen #32

Skruva på, skruva av, skruva på, skruva av, skruva på... helt skruvat att man ska behöva göra om proceduren så många gånger. Det som passade nyss passar inte 5 min senare när man ska skruva på igen. Både galet och frustrerande.

Höjde bilen igen genom att skruva 20 mm på HiLo's och vips så stod den 65 mm högre. Med belastning landade den på 50 mm frispel mellan däck och skärmkant bak. Och ca 25 mm maxdämpning. Så vi sänkte HiLo’s med 10 mm. Nu står den 255 mm (golv och tröskellist). Nja, måste sänkas till de 210 mm vi hade innan, men då stod skärmkanten på däcken. Markerade därför ut vart vi ska kapa hjulhusen. Ni ser motsvarigheten på insidan av hjulhuset (skuggiga delen).

Fipplade lite med bakljusena och insåg att britterna inte kan vänster och höger då de skickat mig två vänsterblinkers. Konverteringsplåtarna har jag dock fått rätt. De ska finjusteras och svetsas i de rektangulära hålen jag har på min bil.

Slängde in nya mattan också. Trevligt. Det är Black Friday idag och ska nog passa på att fynda dämpmattor för att sänka bullret i kupén. Tror dock inte på något rea-pris på dessa.

Framtill ligger länkarmarna tyvärr emot stötstoppen så de sågade vi av omedelbums. Bilen stod snett, 200 mm på vänster sida och 210 mm på höger sida (tröskellist till golv). Höjde HiLo's på vänster sida med 10 mm förstås, men då blev höjderna ombytta. Vilken pärs. Sänkte vänstersidan på nytt med 5 mm (rimligt) men höjderna stämde fortfarande inte. Hmm. Sänkte ytterligare 2 mm och nu står den horisontellt igen.

Fjädringen verkar mjuk så vi får kolla vilken slags fjäder vi skaffade oss. Kanske får skaffa det styvaste. Baktill är den dock stum. Vänta nu lite, kan det vara så att vi förväxlat fjädrarna ändå?! Oh no. Får kolla i eftermiddag.

Sen vore det trevligt med en bil som kunde svänga med fullt rattutslag så vi kapade litegrann av framskärmen. Mer ska bort förstås med det gör vi strax.

Nu står den lågt. Får se huruvida man råkar köra på en tändsticksask på vägarna, men den ska gå fritt under i alla fall, hehe.

Mer kommer ikväll. Synes.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d9655c081d0c50b1d47facc45c7598e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9f16cbca0456fa9bd5db96d1ca5780bc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-843451a4d7f3857be077c0ddd2e700a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a5f19b199d6a4d0c0c8a1ac1ef1b0a22.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-90c6edb2207df424a7a2c64b199339d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dcbf4a0992a6454345e28cbae5be2b58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-01e275a7284ff9dd7bdf76467355ecf1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d1794d889e25191304c90239a03d1861.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-da5a7bf18daa5d28db10fdf7a21a71b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b3eaf581fa4620328e43668b3c6f0b4e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-38cb4d429faea695631bea2524e0c13b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-43d64c95cd899c8299b06ab5c123a7af.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (24 november )

66 Inlägg
Skrivet 23 november · Inlägg av trådskaparen #33

75% klar! Jag menar att skära i skärmarna. Sista bakskärmen får sin dos av vinkelslipen imorrn förmiddag. Nu kan vi svänga utan problem och bilen har blivit några gram lättare när vi även har kapat bort en del av ena bakskärmen. Nu ska det svetsas på en ny liten bit i hjulhuset. Smack.

Men, ehh. Hmm. Jag har tydligen laddat upp 200 bilder i tråden. Tvärstopp. Jag hoppas dock på att jag får utökat filutrymme då jag märker att det finns ett visst intresse för denna lilla bil. Kul!

De hade tyvärr inget Black Friday-erbjudande på Biltemas dämpmattor, men de lär ju vara bra att ha ändå. Jag hann med att figurskära dämpmattorna som ska vara under fram- och baksätet. Farsan köttade skärmar med vinkelslipen under tiden. Han är riktigt grym!

Sen var det tur att vi stannade kvar en liten stund då vi plötsligt kände att det luktade bränt. Skumgummi i kofferten glödde av infernot med vinkelslipen.

Jag kan fortsätta med målande bildbeskrivningar fast utan bilder, eller be om mer filutrymme så att ni kan få se infernot inuti kofferten. Såg ut som rena nyårsfyrverkeriet!

OK, jag gjorde en nödlösning med tanke på bildstoppet... ni hittar bland annat kvällens resterande bilder på följande länk. OBS! Kan hända att man får ladda om sidan för att bilderna ska visas.

http://mhdo.hejdesten.se/bygget-i-bilder/

Lägger upp morgondagens bilder där tills jag får svar från Garagets forumadmin.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d6a72c599fab038deb1f38e27d3c46e0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-836da7c0a87da7d596e3b040fb5137dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-063dbb14798957cd5001a835995d2442.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1cb4e3cac1bf9af24fe063785d2e5a88.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (23 november )

66 Inlägg
Skrivet 24 november · Inlägg av trådskaparen #34

Nej, jag har inte glömt att fotografera och publicera. Men jag fyllde ju maxkvoten gällande antalet bilder (200 st) så jag har fått lägga dem på annat ställe. Kika på dagens bedrifter i bilder via denna länk...

http://mhdo.hejdesten.se/bygget-i-bilder/

Förhoppningsvis får jag mer filutrymme inom kort och då lägger jag förstås upp alla nya bilder här i denna tråd.

Idag svetsade farsan dit en plåtremsa i det urkapade hjulhuset. Det hettade till – ingen rök utan eld. Men vi hade det under kontroll. Men nu är ena bakskärmen färdigsvetsad, slipad och rostskyddsbehandlad. Härnäst väntar spackling/kittning/Tectyl av den nya skärmen. Farsan lär nog fixa klart den andra bakskärmen när lusten faller på.

Själv satt jag alldeles ensam i den "stora" tomma kupén och skar dämpmattor för glatta livet. Näst på tur står rostskyddsmålning av golvet och därefter limmas dämpmattorna på plats.

Nu ska jag till garaget igen och sänka bilen bak med HiLo's och därmed få se slutresultatet. Förhoppningsvis går inte nya skärmkanten i däcken vid belastning. Och så ska jag skära ytterligare ett par paneler dämpmattor. Sen får det räcka för denna gång.

Senast redigerat av martinhejdesten (26 november )

66 Inlägg
Skrivet 24 november · Inlägg av trådskaparen #35

Såja, nu är vi klara för denna gång. Bilen står något högt baktill men det är för att höger hjulhus ännu inte är kapat och justerat. Och att HiLo's inte är i botten. Men när hjulhuset är klart så kommer vi att få ner den till den nivå vi önskar, ca 210 mm från golvet till tröskellisten.

Samtliga dämpmattor är figurskurna och provmonterade. Innan montering ska golvet rostskyddsmålas men det blir gjort först inom ett par månader.

Bilder på det svartlackade innertaket tillsammans med några nya bilder finns tillfälligt på http://mhdo.hejdesten.se/bygget-i-bilder/

På återseende!

Senast redigerat av martinhejdesten (26 november )

Däckhotellsansvarig på Mekonomen · 575 Inlägg
Skrivet 26 november #36

Är det så att fotoalbumet som är fullt?
Jag har fler album till mina projekttrådar och jag länkar bara från nästa album när första är fullt.
För jag har många fler är 200 bilder i mina projekttrådar.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTEq GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
66 Inlägg
Skrivet 26 november · Inlägg av trådskaparen #37

Stämmer. Fotoalbumet är fullt. Jag lär väl göra som du, dvs skapa nytt album och länka dit. Tack för tipset!

66 Inlägg
Skrivet 26 november · Inlägg av trådskaparen #38

En vänlig själ gav mig tipset att skapa ett nytt fotoalbum och länka samman dem. Fyndigt.

And... here we go again!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3c71cce1854321c6aa720c727cc26d8e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-310927e8594279ac98a5e749ad813c7a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5286b928c57b5ed163cc1c1088ec4d22.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0cc660b0af848f9996b0eea566b4110e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-226a995c21d706b6fb7b859b9d8dd8f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-65cd06cfafaf9de4dc1395dd689e6d58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c9ecaa15f7f473742326ede86d630bae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5f3196f414ff915afcf2908896b7d782.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-592b6e57c73b7e4a1aac90d8ef4469b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2e9ab9ac78d483ab0dcb0dcab77a270c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-94c98e29b146fd0a2b7ff613142933f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-df8ee40db3933baa307dc490d7e79584.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3aac5e45661d55787c566ee4265a2931.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c5ddff028b9125d1b57ff252d9fab035.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4e1f8554773fa4c59f8dcc52f3a0725a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5d05c5cd9f293e5b3ed72b608a5ad750.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a4a8d41de5fd6866b528c38feaf04360.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-79b95ed17220ff33d139eba7dd230d03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a56e0ecef3a651ccb8905cc39d5ea485.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1744116ecfaf076b069927bd8a0f5d2d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-428dbb720f14d4b0865b453ae569a6ab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d135510cee019609070a9a89f30f1dfd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2e952a1c9ef0d1f2f713dd6c998bf674.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ab2b295b71e7ab3f62e6d94a4b331ece.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-77d3f56974970c48defe133cc4137c48.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-413a388d6d86cf9980e753b8ab494c8b.jpg

Däckhotellsansvarig på Mekonomen · 575 Inlägg
Skrivet 26 november #39

Skönt att det löste sig smidigt :-), mycket roligare att se bilderna i rätt flöde med texten till rätt bild.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTEq GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
66 Inlägg
Skrivet 26 november · Inlägg av trådskaparen #40

Absolut, tack för tipset!


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang