Och så på en handvändning så lugnade allting ner sig! Galet mycket jobb nu inför jul då kunderna ska ha sina reklamkampanjer klara att lansera i början av januari. Men så kom deadline och allt var klart. Vips så hade jag tid över till annat – dags att ta tag i skärmbreddarna!
Maskerade skärmarna med tapettejp som har skonsamt klister. Sen kikade jag bland diverse bilder som jag samlat på mig under åren med kojor som har Miglia wheel arches. En del sitter för högt, andra sitter något vridna, vissa något skruvade – men några få sitter perfekt. Tog hjälp av grundskolematematiken för att räkna ut längdförhållanden då jag jämför måtten på bilderna och faktiska mått som jag tar på bilen.
Den bakre skärmbreddarens bakre kant ska ligga an mot den svetsskarv där kofångaren sitter (precis framför C-stolpen) medan den främre kanten på samma skärmbreddare ska sitta ca 6,5 cm ovanför tröskellådans skarv. Med det givet så ska skärmbreddarens ovankant hamna ca 18 cm under sidobakrutan. Men nu kommer jag till det kluriga. Skärmbreddarna är ju konstruerade med en viss vinkel och just nu sitter de för långt ut, dvs däcken sitter nästan 3 cm för långt in. Ser knas ut med "paraply", hallå, vart är däcken?!
Antingen flyttar jag ut hjulen, eller så får man ge sig på fiberglasbreddarna med såg och slip för att göra breddarna smalare och på så sätt komma längre in och tangera däckkanten. Gör jag det blir ju skärmbreddaren även lägre pga vinkeln. Och då hamnar den kanske för långt ner jämfört med sidobakrutan. Inte lätt detta, knepigt att behöva räkna och testa etc. Jag har förvisso två uppsättningar av skärmbreddare då den första var felbeställning (fick fyra främre breddare). Lär nog offra ett par sådana och slipa i omgångar för att slutligen uppnå önskat resultat.
De bakre skärmbreddarna må vara knepiga, vänta då tills jag sätter igång med de främre. De är ju inte helt raka som de bakre, utan går lite "runt hörnet" på skärmen och fram en liten bit på fronten. Vore ju enklast att justera bredden med att kapa/slipa på den yttre kanten men där finns en "läpp" som är användbar, så det blir till att kapa/slipa på breddarnas insida och samtidigt få rätt på de böljande linjerna och därmed passformen. Jag klämmer förvisso dit en gummilist på breddaren innan den fästs på framskärmen. Och eftersom däcken är "något" bredare (8x13" ist för 4x10") så har farsan kapat bort en del av skärmkanten för att åstadkomma större hjulhus. Vore ju dumt ifall däcken tar i när man svänger. Typ obra. Så, även framtill lär jag alltså fundera överdrivet många gånger för att få rätt på bredd, höjd, passform etc. Hmm.
Allting fästs med vinkeljärn. Första tanken var att skruva fast vinkeljärnen i skärmbreddarna och få synliga skruvar på ovansidan eller limma fästena på breddarnas undersida och få helt dold infästning. Jag får väga för- och nackdelar mot varandra.
• • • TRANSLATION • • •
Reply to post: Damn, it looks like they've been in water!!
Reply to post: I don't know anything about carburetors, but even I think they look awful.
And then, in the blink of an eye, everything calmed down! Crazy amount of work now before Christmas when customers need to have their advertising campaigns ready to launch in early January. But then the deadline came, and everything was ready. Suddenly, I had time for something else – time to tackle the fender flares!
Masked the fenders with wallpaper tape that has gentle adhesive. Then, I looked through various pictures I've collected over the years of Minis with Miglia wheel arches. Some are too high, others slightly twisted, some a bit screwed – but a few sit perfectly. I used basic math to calculate length ratios as I compare the measurements in the pictures and actual measurements I take on the car.
The rear fender flare's rear edge should rest against the weld seam where the bumper sits (right in front of the C-pillar), while the front edge of the same fender flare should sit about 6.5 cm above the sill panel seam. Given that, the upper edge of the fender flare should be about 18 cm below the side rear window. But now I come to the tricky part. The fender flares are designed with a certain angle, and right now, they are sitting too far out, meaning the tires are almost 3 cm too far in. Looks weird with an "umbrella," hello, where are the tires?!
Either I move the wheels out, or I have to attack the fiberglass flares with a saw and sandpaper to make them narrower and thus come further in and touch the tire edge. If I do that, the fender flare will also be lower due to the angle. And then it might end up too low compared to the side rear window. Not easy, tricky to have to calculate and test, etc. I do have two sets of fender flares since the first was a wrong order (got four front flares). I'll probably sacrifice a couple of those and sand in rounds to finally achieve the desired result.
The rear fender flares may be tricky; wait until I start with the front ones. They are not completely straight like the rear ones but go a bit "around the corner" on the fender and a little bit on the front. It would be easiest to adjust the width by cutting/sanding on the outer edge, but there's a "lip" that is useful, so I have to cut/sand on the inside of the flares and at the same time get the right wavy lines and thus the fit. I'll definitely attach a rubber strip to the flare before it is mounted on the front fender. And since the tires are "slightly" wider (8x13" instead of 4x10"), my dad has cut away part of the fender edge to create larger wheel arches. It would be stupid if the tires rub when turning. Kind of not good. So, even at the front, I will overly consider many times to get the right width, height, fit, etc. Hmm.
Everything is attached with angle iron. The initial thought was to screw the angle irons into the fender flares and have visible screws on the top or glue the brackets on the underside of the flares and have completely concealed fastening. I'll have to weigh the pros and cons against each other.
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)