Mitsubishi EVO2 -94 - Drifting - 4:a på bilens första tävling

KHRacing
29 december 2006 ·

Nu med fullt fungerande bil !

----------------------------------------------------------------

tidigare byggen,

CRX -89,
http://www.geting.se/image.php/20317-crx89_005.jpg

CRX -86,
http://www.geting.se/image.php/20316-image008.jpg

AE86 -86,
http://www.geting.se/image.php/20315-ae86.jpg

BMW 318 Superbudgetdrifter,
http://www.geting.se/image.php/20318-normal__DSC5995.JPG

Roadkart900 -06,
http://www.geting.se/image.php/20314-image014.jpg

-----------------------------------------------------------------------------


[b]Bil:

[size=16]Mitsubishi EVOLUTION II 1994[/size]
http://www.geting.se/image.php/18817-1.JPG


Motor:
4G63T 2L TwinCam Turbo

Wiseco överdimensionskolvar 8:1
Wiseco kolvringar
Eagle stakar
ARP pinnbultar till överfall på stakar
ARP pinnbultar till topplock
ARP pinnbultar till gördel i block
Clevite race ramlager
Clevite race vevlager
portad topp
Matchportade kanaler i topp, grenrör & insugsplenum
Cometic topplockspackning i flerskiktsstål
1240cc B J P RACE spridare
AEM fuel rail, starkt moddad
DN Performance grenrör, coatat på insidan
Precision 680hk turbo
Balansaxel borttagningskit
NGK Bp6es standardstift med 0,5 gap
10,5mm race tändkablar av värsta modell
Injen oljelock
borrat & honat block
NX lustgaskit ca: 200hk (kommer inom kort)
Oljecatchtank 0,75L med 3st filter
4" K&N luftfilter (stort)
http://www.geting.se/image.php/18816-PICT9910.jpg

Motorstyrning:

VEMS 3.3... Stort tack till Jörgen Karlsson, www.vems.se

Avgassystem:

DNP grenrör
3" downpipe som är omformad till 2,85" första 2cm, 3meter rakt 3" rör till 3" SBF katt
ihopsvetsad med KLRacing 3" ljuddämpare av rostfri med 4" utblås

Vattenkylning:

Numera frontmonterad Celica GT-4 vattenkylare.
3st 10" KLRacing elfläktar, separatstyrda med strömbrytare

Insugskylning:

KLRacings största intercooler 730x380x104mm, med 2,5" tryckrör i stålrör.
kinadump HKS-kopia svetsad i tanken på intercooler(mkt högljudd) 730x380x104mm

Oljekylning:

27 raders oljekylare med mc-elfläkt, av effektiv modell, pressade slangar.

Bränslesystem:

Fast by Tommy, handgjord bränsletank i 1,5mm rostfritt med inbyggd catchtank &
dubbla HencoRacing 285L/Min pumpar
Alfa 75 Turbo bränslefilter
Dubbla 8mm matarslangar, enkel 8mm returslang.
Soppan skall räcka till minst 1000hk
AEM kopia Bränsletrycksregulator

Transmission:

Mitsubishi orginal växellåda, orginal diffar & fördelningslåda med rwd konvertering.
(möjlighet finns att bygga om till 4wd på ca 30min)
Clutch Masters race 7,25" (184MM) 2-skivig NasCar koppling, med utbytta lamellcentrum
då orginalen höll 20 min på låglast (inkörning utav motorn)
Ombyggt svänghjul (även lättat)

Bromsar:

Fram: XYZ 330mm skivor med 6-kolvsok
Bak: orginal just nu, inom kort XYZ 282mm skivor med 4-kolvsok
D2 Hydraulisk handbroms kopplad via Sellholm backventil
http://www.geting.se/image.php/20321-D2-2-1-HandBrake.jpg
Stålomspunna Goodridge bromsslangar runt om

Fälgar:

2 set 15" med isdäck & rallycrossdäck för strippen
2 set 16" med 205/55-16 gatdäck för driftingträning
2 set 17" med 205/40-17 TOYO T1-R framdäck, samt 215/40-17 bakdäck
2 set 18" 215/35-18 Fullrun gatdäck

Chassie:

D2 RacingSport coilovers ProSport TILL SALU
http://www.geting.se/image.php/20322-coilover.jpg
D2 RacingSport camberplattor (ingår i dämparkittet)
http://www.geting.se/image.php/20323-4-9.jpg

Kaross:

F1-speglar i plast, (110g styck)
3mm orangefärgade Lexanrutor runt om
Toklättade dörrar runtom, även borrade (dock med krockbalk fortfarande monterad)
Igenlagd tanklucka
Kolfiber GT-vinge med 10mm genomskinliga lexanfästen
Ombyggd frontplåt för montering av större IC samt oljekylare.
Glasfiber EVO3 frontspoiler med "snabbfästen"
Glasfiber EVO3 frontläpp
Igenlagda bakre dörrhandtag
Takskoop (skall göras hål för att ta in friskluft)

Inredning:

Kolfiber racingstolar från www.HOVA.com
Handgjord fotplatta i alu till passagerare
Kolfiberfotplatta till förare
OMP rallyratt, grå mocka.
Snapoff nav
0,5mm alu-dörrsidor
5" varvräknare med Shiftlight
Oljetryck
Oljetemp
Vattentemp
Bränsletryck
Avgastemp
turbotrycksmätare inbyggt separat i instrumentpanelen
HKS Turbotimer

Lättning:

Borttaget ABS och A/C.
http://www.geting.se/image.php/20330-88.JPG
Alla metallbeslag som ej är nödvändiga är bortkapade,
alla asfaltsmattor borttagna
http://www.geting.se/image.php/20329-555.JPG
Servostyrning ersatt med icke servo styrrack.

Säkerhet:

12-punkts FIA specs racingbur med extra rör.
FIA brandsläckningssystem med 2 nozzlar (kommande)
1mm bakre torpedvägg i alu.
1mm hatthylla i alu
Utvändig / invändig huvudströmbrytare. 60mm race bogseröglor fram & bak.

Övrigt:

Att söka sponsring är aldrig lätt. Det finns inga riktlinjer för detta anser jag,
allt beror på hur man lägger fram sitt erbjudande/förslag.
Vissa företag har som regel att aldrig sponsra en privatperson, några
vill gärna ge dig lite rabatt, och ett fåtal förstår verkligen innebörden av
att synas under de rätta omständigheterna & ställer upp till 100% med
delar & pengar. Jag skickade ut en stor mängd CD-skivor med info om
mig själv & vad jag gjort tidigare. De flesta bekräftade inte ens att de fått
min förfrågan (skivan). Vissa ringde jag upp för att få bekräftelse.


Sponsorer för 2009: Klicka på bilden wink
Jag blickr gärna framåt med tanke på alla tidigare motgångar jag haft med olika saker
under bygget gång, bla. sabotage utav motorn & stulna delar i garaget

Så ett stort tack till alla dessa företagen & framförallt till www.styling4u.se
http://www.geting.se/image.php/144765-blandat.JPG

fakta:[/b]

Vikt: 905kg torrvikt med vätskor men ej bensin
Effekt: 500 + hk 700+ NM beräknat på spridaretider & laddtryck
prestanda: ..... spinner fullt i trean vid gaspådrag iaf änsålänge


GATLEGAL MED ALLT, förutom effekten & vingen.

Senast redigerat av KHRacing (9 oktober 2009)

KarlNilsson Örebroare i exil
29 december 2006 · 970 Inlägg

Ser ut att kunna bli ett riktigt trevligt projekt smile

Hej FRA!
TyranN Biltokig
29 december 2006 · 345 Inlägg

Mumma!

LazyStance SR20 Spirit
29 december 2006 · 335 Inlägg

Riktigt grymt! smile

Nissan Silvia "Outsiders PS13" (1993)
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
29 december 2006 · 2 009 Inlägg

Varför lär du dig inte köra bil istället...?
Har du någonsin presterat något som är värt att lyfta på ögonbrynen över..?

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
KHRacing
29 december 2006 ·

BMTech skrev:
Varför lär du dig inte köra bil istället...?
Har du någonsin presterat något som är värt att lyfta på ögonbrynen över..?

Ja, jag kan köra bil, annars hade jag inte fått mina licenser för dragracing, drifting & racing.

Jag har presterat mkt värt att nämna - Men det vet du redan för annars hade du inte skrivit som du gjorde !


Varför har du denna ruttna attityd ?

vad har jag gjort dig för att du skall skriva som du gör ?

Vet inte ens vem du är ju ! Och du vågar ju inte ens skriva ditt namn i din profil/signatur.

Har du det minsta problem med mig & vad jag gör / gjort tidigare så skickar du ett PM så kan vi diskutera det.



Gott Nytt År - Kristian

Senast redigerat av KHRacing (29 december 2006)

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
29 december 2006 · 2 009 Inlägg

Licenser kan väl vem som helst få..?

Frågorna är ställda i all välmening.
Inte för att vara tyken.
Har sett massor av inlägg från dig i massvis av forum om både det ena och det andra.
Men aldrig sett dig prestera något.
Därför undrade jag bara om det inte är lite onödigt att bygga en så grym bil och sen framföra den halvdant.
Det finns talanger för det så kanske du skulle ha en förare till bilen oxå..?

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
THEBADGUY Gorgilus addictus
29 december 2006 · 4 736 Inlägg

Intressant projekt detta! Ska följas mycket väl! smile

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
TyranN Biltokig
29 december 2006 · 345 Inlägg

Licenser kan inte vem som helst få. Du ska visa att du klarar av det och att du är värdig att ha en licens, som med ett körkort.

nixon89 klabbarpan
5 januari 2007 · 3 041 Inlägg

TyranN skrev:
Licenser kan inte vem som helst få. Du ska visa att du klarar av det och att du är värdig att ha en licens, som med ett körkort.

Helt rätt.

Licens är inget du får mot postförskott precis...

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Atenza Never drive faster than your angel can fly
7 januari 2007 · 338 Inlägg

Nice projekt killen... Du vet att du har en gjuten sovplats hos oss om du kommer upp & kör på våran deltävling i Swedish Drifting Series

Hellre Nürburgring än vigselring
Volvo V70 D5 AWD "R-Design" (2011)
RaaZer
7 januari 2007 · 87 Inlägg

BMTech skrev:
Varför lär du dig inte köra bil istället...?
Har du någonsin presterat något som är värt att lyfta på ögonbrynen över..?

Oj, någon som är avundsjuk, haha.
Du verkar inte vet mkt om racing, varken bana, rally eller drift....
Så var lite cool istället och se positivt på detta.
Å sluta med negativa komments... Tills du vet vad du eller han sysslar med...
Kristian var ju den person jag ser som tog drifting till SWE.

Lycka till Kristian! ska bli kul att se.

FreddeK
7 januari 2007 ·

hoppas du lägger upp lite bilder under byggets gång! lycka till!

terazzi
7 januari 2007 ·

lycka till ;D detta kommer bli najs!!

jimmy-124 Svartlistad
7 januari 2007 · 446 Inlägg

fan va nice projekt ser fram emot slut resultatet big_smile

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
KHRacing
10 januari 2007 ·

Tack - Har editerat första inlägget med massor med mera info till er alla.


Några bilder från byggets början :

Reklam i garaget:

http://www.geting.se/image.php/21970-PICT0004.JPG
http://www.geting.se/image.php/21971-PICT0010.JPG

fram & bakvagn:
http://www.geting.se/image.php/20347-stum1.jpg

borttagning utav asfaltsmattor:
http://www.geting.se/image.php/1452-000.JPG
http://www.geting.se/image.php/20349-111.JPG
http://www.geting.se/image.php/20350-333.JPG

Ca: 25kg blev det:
http://www.geting.se/image.php/20348-666.JPG

fjäderbenet från vänster fram:
http://www.geting.se/image.php/19831-03.JPG

Vänster främre drivaxel:
http://www.geting.se/image.php/13135-04.jpg

Senast redigerat av KHRacing (27 juli 2007)

terazzi
10 januari 2007 ·

ser fram emot och se detta ;D

KHRacing
16 januari 2007 ·

vidare så har numera hela instrumentbrädan lossats & allt som har med AC att göra tagits bort.

tidigare var det bara AC-pumpen som tagits bort.

Brädan har rensats på alla fästen & smågrejjor som inte behövs & vi skall se vidare på vänsterstyrningskonverteringen inom kort.

Isf blir det att köpa en komplett front-cut från en Lancer fwd eller Colt Gti (samma bil egentligen)
minus motor & låda. enda skillnaden blir att rattutväxlingen blir något högre 3,6 varv till 4,2varv

Lite bilder: Stort tack till min kompis Zolle för hjälpen !

http://www.geting.se/image.php/22731-HPIM0284.JPG

http://www.geting.se/image.php/22732-HPIM0286.JPG

http://www.geting.se/image.php/22733-HPIM0287.JPG

http://www.geting.se/image.php/22734-HPIM0288.JPG

Senast redigerat av KHRacing (27 juli 2007)

Wangen Larmtekniker
18 januari 2007 · 307 Inlägg

Detta är ett projekt man skall följa smile

/ Wången
nixon89 klabbarpan
18 januari 2007 · 3 041 Inlägg

SOfT!

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang