Audi A4 1.8t RWD drifter projekt Nybörjarbygge

Nu är det äntligen dags! Nu har jag efter många års tankar om detta fått fingrarna ur och skaffat mig en vettig bil att prova bygga på. Har nu en 98ans a4 1.8 turbo quattro som ska få bli offer för en rwd konvertering och tanken är väll att jag för första gången ska testa på det här med drifting :P Varit sugen i många år men aldrig ens testat. nu har jag bilen, ska amatörbyggas lite bara nu under sommaren och prova på lite för att se om man har någon som helst talanf gör detta eller inte. och isåfall under nästa vinter blir det seriösare motor å chassi :) Men det som är gjort nu är iallafll coliovers. (märke ska undersökas) Frontmatad IC monterad, värre koppling (märke okänt) den är chippad å hela den historien. Tanken för i sommar är värre turbo, spridare, rostfritt grenrör Å dp, samt nytt avgassystem. ska försöka få upp den i runt 300 motorhästar. det är ungefär vad dessa brukar palla innan man lär in å riva runt :) Får gå sålänge den håller
  • 73 Följare
  • 48 117 Visningar
  • Projektet avslutat 8 december 2018
Piratstikin 2015 Dbakuten.
29 juni 2016 · 5 092 Inlägg

Hittade denna info när jag googlade på alla nuffror på turbon

Upp till 330 hk. OEM turbocharger on Nissan SR20DET engine

Kan ju hoppas iallafall smile

Simon_Silwer German Engineering
29 juli 2016 · 32 Inlägg

Piratstikin skrev:
Hittade denna info när jag googlade på alla nuffror på turbon

Upp till 330 hk. OEM turbocharger on Nissan SR20DET engine

Kan ju hoppas iallafall smile

Hur går det med bilen??

Tänkte om T28-turbon. Polaren bänkade sin 200sx s13 för ett par år sedan med en T28 turbo, han fick ut 343häst och 399nm på 1,3bar om jag inte minns helt fel, dock körde han på E85 smile Ska nog inte vara några problem med din heller. smile

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
CarpeDiem German Engineering
29 juli 2016 · 9 081 Inlägg

Kämpa på med projektet, Johan smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Piratstikin 2015 Dbakuten.
29 juli 2016 · 5 092 Inlägg

Muschi_ skrev:

Piratstikin skrev:
Hittade denna info när jag googlade på alla nuffror på turbon

Upp till 330 hk. OEM turbocharger on Nissan SR20DET engine

Kan ju hoppas iallafall smile

Hur går det med bilen??

Tänkte om T28-turbon. Polaren bänkade sin 200sx s13 för ett par år sedan med en T28 turbo, han fick ut 343häst och 399nm på 1,3bar om jag inte minns helt fel, dock körde han på E85 smile Ska nog inte vara några problem med din heller. smile

Haha ja det står väll relativt stilla nu. åker mest till jobbet med den xD Tanken är väll att försöka få tag på ett chipp nu inom kort så jag kan montera allt. Tänkte ta tag i bakaxeln förra veckan å diffa den men det vart massa annat smile

Så i det stora hela ska jag ha ett chipp och en T25 fläns för att få klart den tongue

Undrar om man kan ange att man ska köra på 98 eller E85 när dom tillverkar chippet. eller lär man ha speciella spridare å skit för det? smile
Vet att jag kört vanliga original bilar på etanol bara för att det var så jävla billigt att tanka förut haha, men alla original grejer kanske pallar det ändå? smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
29 juli 2016 · 5 092 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Kämpa på med projektet, Johan smile

haha jadå försöker tongue håller på med vita inför nordicaudi träffen i morgon, sen är det planer på att ev byta den mot en svensson bil, sen denna blå vill jag få klart, samtidigt som jag inte riktigt orkar, samtidigt som jag skulle vilja sälja/byta bil så det är många val nu haha xD

Simon_Silwer German Engineering
30 juli 2016 · 32 Inlägg

Piratstikin skrev:

Muschi_ skrev:

Piratstikin skrev:
Hittade denna info när jag googlade på alla nuffror på turbon

Upp till 330 hk. OEM turbocharger on Nissan SR20DET engine

Kan ju hoppas iallafall smile

Hur går det med bilen??

Tänkte om T28-turbon. Polaren bänkade sin 200sx s13 för ett par år sedan med en T28 turbo, han fick ut 343häst och 399nm på 1,3bar om jag inte minns helt fel, dock körde han på E85 smile Ska nog inte vara några problem med din heller. smile

Haha ja det står väll relativt stilla nu. åker mest till jobbet med den xD Tanken är väll att försöka få tag på ett chipp nu inom kort så jag kan montera allt. Tänkte ta tag i bakaxeln förra veckan å diffa den men det vart massa annat smile

Så i det stora hela ska jag ha ett chipp och en T25 fläns för att få klart den tongue

Undrar om man kan ange att man ska köra på 98 eller E85 när dom tillverkar chippet. eller lär man ha speciella spridare å skit för det? smile
Vet att jag kört vanliga original bilar på etanol bara för att det var så jävla billigt att tanka förut haha, men alla original grejer kanske pallar det ändå? smile

Bästa hade varit om du hade ett eftermarknadssprut, Ecumaster kan jag då rekommendera. Kostar ca 8000kr nytt om jag inte minns helt fel, ett chip blir aldrig optimalt.. En vanlig bil kan man chipa, det är skitsamma i mitt tycke där, blir ingen jätte-effekt ändå.. Men med mer mos så är det bättre med ett programerbart sprut. smile

Kör på E85, då kan du plocka lite mer effekt, sen är avgasventilerna kända på 1,8T-motorerna att paja. Så det skadar inte med E85 då så du kan få ner avgastempen lite.

Bränslesystemet får man såklart uppgradera.
Soppaslangar och nytt bränslefilter är ju en fördel som klarar etanolen, använd gärna 8mm slangar då. Jag kan rekommenderas Walbro 450lph pumpen, den är in-tank. Den är bara att slänga i tanken och köra, så slipper du att ha bränsle och skit i bilen. Jag kör 583häst på den in-tank pumpen utan några som helst problem smile
Bosch Motorsport har sina 1200cc spridare som är bra, ska orkar skvätta till 500-600häst beroende på bränsletryck smile

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
30 juli 2016 · 5 092 Inlägg

Muschi_ skrev:

Piratstikin skrev:

Muschi_ skrev:

Hur går det med bilen??

Tänkte om T28-turbon. Polaren bänkade sin 200sx s13 för ett par år sedan med en T28 turbo, han fick ut 343häst och 399nm på 1,3bar om jag inte minns helt fel, dock körde han på E85 smile Ska nog inte vara några problem med din heller. smile

Haha ja det står väll relativt stilla nu. åker mest till jobbet med den xD Tanken är väll att försöka få tag på ett chipp nu inom kort så jag kan montera allt. Tänkte ta tag i bakaxeln förra veckan å diffa den men det vart massa annat smile

Så i det stora hela ska jag ha ett chipp och en T25 fläns för att få klart den tongue

Undrar om man kan ange att man ska köra på 98 eller E85 när dom tillverkar chippet. eller lär man ha speciella spridare å skit för det? smile
Vet att jag kört vanliga original bilar på etanol bara för att det var så jävla billigt att tanka förut haha, men alla original grejer kanske pallar det ändå? smile

Bästa hade varit om du hade ett eftermarknadssprut, Ecumaster kan jag då rekommendera. Kostar ca 8000kr nytt om jag inte minns helt fel, ett chip blir aldrig optimalt.. En vanlig bil kan man chipa, det är skitsamma i mitt tycke där, blir ingen jätte-effekt ändå.. Men med mer mos så är det bättre med ett programerbart sprut. smile

Kör på E85, då kan du plocka lite mer effekt, sen är avgasventilerna kända på 1,8T-motorerna att paja. Så det skadar inte med E85 då så du kan få ner avgastempen lite.

Bränslesystemet får man såklart uppgradera.
Soppaslangar och nytt bränslefilter är ju en fördel som klarar etanolen, använd gärna 8mm slangar då. Jag kan rekommenderas Walbro 450lph pumpen, den är in-tank. Den är bara att slänga i tanken och köra, så slipper du att ha bränsle och skit i bilen. Jag kör 583häst på den in-tank pumpen utan några som helst problem smile
Bosch Motorsport har sina 1200cc spridare som är bra, ska orkar skvätta till 500-600häst beroende på bränsletryck smile

Ja jag vet att det är långt ifrån optimalt smile MEn i det stora ela är detta bara ett billigt sätt att få upp effekten en aning för att se om detta är något jag vill satsa på så att säga smile


Men filter och slangar "måste" man byta det innan man kör E85 eller kan man köra en vecka eller en månad med original grejer innan man byter allt sånt? smile

Spridarna jag har nu och ska kasta i är 440cc tror jag (kommer från en S2) så dom ska räcka till omkring 300 sträcket iallafall fast det lär väl visa sig yikes Sen har jag ju hoppats på att original pumpen orkar till den tänkta effekten oxå haha. blir det lite roligare och vi inte säljer denna eller byter bil så kommer det bli värt att lägga mer pengar på lite seriösare grejer. Nu blir det bara enkelt och billigt tongue

Piratstikin 2015 Dbakuten.
31 juli 2016 · 5 092 Inlägg

I morgon.. nu körde jag in skrället i garaget, så i morgon ska det rivas diff bak och sen ska den svetsas. Då är det gjort och förhoppningsvis slutar det "tugga" bak när man gasar på hårt. sen är det väll bussningar som ska bytas men det får bli efter chippet smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
2 augusti 2016 · 5 092 Inlägg

Idag åkte bakaxeln ner och diffen är svetsad. Ska monteras i morgon så kommer lite bilder då :p

CarpeDiem German Engineering
2 augusti 2016 · 9 081 Inlägg

Härligt, Johan smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Piratstikin 2015 Dbakuten.
2 augusti 2016 · 5 092 Inlägg

ner mad avgasröret var ju enkelt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-b84ec5bc33df9ce7543dc11eac807335.jpg

Lossa drivaxlar var mer bök än jag trodde

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-b15de23ef2a40a02026e101f5f769c5c.jpg

ett fat och 4 däck så fick det agera stöd för bakaxeln tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-1f6b9e5af7cdef8000ad16f6a732857e.jpg

Nere efter lite krångel big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-b9014cfa8e9657919257c4a7ba8c43e8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-efdb253feb82ee4d54225711d0164fca.jpg

Nu ska den bara rengöras å sen ska den lämnas iväg på svetsning smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-624f265f2967a95963959096e348d0fe.jpg

Vart lite uppehåll i mekandet med det sjujävla regnet som kom. 200 liter vatten fick vi tömma från smörjgropen, MEN det var ju lindrigare nu än för 4 år sen när vi fick 3 Kubik vatten i gropen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-9cd9974aacb2a507af0ebd2ce878448e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-dc4644ab51ea47eb96726582caac8d9a.jpg

I morgon ska den monteras i bakaxeln igen och försöka hinna montera ihop bilen igen så man kan testa å se om skiten håller tongue

CarpeDiem German Engineering
2 augusti 2016 · 9 081 Inlägg

Kämpa på smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Piratstikin 2015 Dbakuten.
3 augusti 2016 · 5 092 Inlägg

Diffen svetsad. Ser väl ut som att det ska hålla smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-93c2abf9bbf1a3fdf5d1151332769dc6.jpg

Lite smått rengjord från damm å skit. Ihop monterad och redo att monteras på bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-f92303fdc82747cb5aee112b76223c4f.jpg

Testkörde den en sväng och insåg att det var lika sugit att ha svetsdiff so jag alltid trott xD

Fan va den hoppa, räck å tuggade minsta lilla man svängde. kommer ju nöta däck som ett jävla helvete om man ska åka med denna nu yikes Får se om den får sitta kvar eller om jag hittar en annan bakaxel som jag kan montera och ha denna som reserv om jag vill köra stumt någon gång tongue

Piratstikin 2015 Dbakuten.
3 augusti 2016 · 5 092 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Kämpa på smile

Försöker så gott det går haha smile

SP_oo_K Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
30 oktober 2016 · 137 Inlägg

Dog projektet ut lr glömdes de bort för något annat roligt? Ca 4 månader sedan någon skrev här nu

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall
Audi A6 Avant Quattro "The Replacement" (1995)
Audi A4 Avant 2,6 Quattro "Familjens stall" (1996)
MasterDevil MarcusHansson
2 november 2016 · 763 Inlägg

Tyvärr så såg jag den på blocket här om dagen sad
Nå annat projekt som är på g?

//M

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!
Skoda Octavia 4x4 2,0 TDI "Hit.Å.Dit" (2007)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
2 november 2016 · 5 092 Inlägg

Ja faktiskt. Just nu känns det inte som rätt bil att bygga på i denna kategori, utan det får nog bli en 740 eller liknande frammöver. Nu ska bi bygga en ny ljudbil. ett område man kan lite bättre samt att sambon kan och vill vara mer delaktig i det projektet. Kan säga så mycket som att vi kommer bygga på en VW beetle tongue Ska byggas bra och detaljrikt så siktar på elmia 2018. ingen stress att bygga smile kommer sälja allroaden i morgon och då kommer vi sedan leta på en bra bil att köpa å startar då ett nytt projekt smile kommer länka det projektet i våran gamla tråd med den vita audin smile (hoppas bara denna blåa blir såld så man får några stereo kronor extra) wink

Piratstikin 2015 Dbakuten.
2 november 2016 · 5 092 Inlägg

SP_oo_K skrev:
Dog projektet ut lr glömdes de bort för något annat roligt? Ca 4 månader sedan någon skrev här nu

Vart bakhjulsdriven och funkar fint. Men ska sälja detta nu då det ska byggas en ny ljudbil istället smile får bli en vanlig volvo eller liknande nästa gång det blir ett "driftingbygge" Har iallafall gjort och kört en bakhjulsdriven audi nu, men det var inte lika kul som jag trodde då jag måste på med trim samt byta alla bussningar bak om det ska bli nå roligare smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
2 november 2016 · 5 092 Inlägg

MasterDevil skrev:
Tyvärr så såg jag den på blocket här om dagen sad
Nå annat projekt som är på g?

//M

Har btw köpt mig en ny B6a oxå som ska få agera vardagsbil/vinterbil istället för allroaden smile 2004 och samma färg som din wink

MasterDevil MarcusHansson
2 november 2016 · 763 Inlägg

Piratstikin skrev:

MasterDevil skrev:
Tyvärr så såg jag den på blocket här om dagen sad
Nå annat projekt som är på g?

//M

Har btw köpt mig en ny B6a oxå som ska få agera vardagsbil/vinterbil istället för allroaden smile 2004 och samma färg som din wink

Okej smile bra bilar det smile
Hade jag haft pengarna så har ja köpt audin av dig wink perfekt vinter lekbil wink

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!
Skoda Octavia 4x4 2,0 TDI "Hit.Å.Dit" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang