BMW 2002 / 1602 -74 projekt/renovering

Ombyggnad Inför E30 M3 motor ! Hel blästring samt uppbyggnad
  • 130 Följare
  • 129 546 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 augusti 2020
bmw_ixen
15 mars 2017 · 61 Inlägg

ABrag skrev:
(Hur tänker du göra med bakänden? ) Hur tänkte du nu ? med höjden eller ??

Jag tänkte på att någon har svetsat på en rak plåt och tagit bort stötfångaren. Smaken är som baken, men original brukar vara snyggast...

BMW 320i (2006)
ABrag
15 mars 2017 · 297 Inlägg

bmw_ixen skrev:

ABrag skrev:
(Hur tänker du göra med bakänden? ) Hur tänkte du nu ? med höjden eller ??

Jag tänkte på att någon har svetsat på en rak plåt och tagit bort stötfångaren. Smaken är som baken, men original brukar vara snyggast...

Förre ägaren har svetsat på rakplåt samt valsat kanten längs ner ! Därför hela detta partiet var hel rötet så tog han bort allt tydligen

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
16 mars 2017 · 297 Inlägg

Började dagen i Garaget o drog åt o lossade Hjurlagren som låtit när jag har kört bilen! Men nu är det åtgärdat i alla fall ! Ska testköra lite till så får jag se allt hur det blir!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-3a9b5d9f7cba877efdf44e16d820747c.jpg

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
16 mars 2017 · 297 Inlägg

Blev en underbar provtur dag ! Fick även besök av polarens E92 M3 !

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-9ff6ab09128aadb6f7f3771027021006.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-0316958a880f2e41f67bcff08691e832.jpg

Dock på vägen hem när jag strögade genom skara så tappade jag hela högra bakvagnen ! Slog till , så undrade va nu i hela som hände !

Hade visste satt på för liten bricka mellan bussningen och mutter så den hade åkt av och över muttern så tappade hela bakdelen så att säga!

Som tur var så gick inget sönder samt att det gick fort o laga på plats,

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-a223338868a08ef532d05011cc2ed49f.jpg

Är man nybörjare så är man ! Man lär sig av sina misstag allt !

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-d1cb11f846191b95b172450228ad210e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-b47cef624978e0e6c32043e2a6cb2bd0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-8a481c462facc43aacbc92bac4ab8212.jpg

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
Inventor
16 mars 2017 · 395 Inlägg

Helvete. Tänk om det hänt på motorvägen!

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
Gussam
16 mars 2017 · 619 Inlägg

Inventor skrev:
Helvete. Tänk om det hänt på motorvägen!

tänkte precis samma sak smile

ABrag
16 mars 2017 · 297 Inlägg

Gussam skrev:

Inventor skrev:
Helvete. Tänk om det hänt på motorvägen!

tänkte precis samma sak smile

Ja men verkligen ! Fy fan om jag hade kört i 100 km/h , Eller haft bredare fälgar o pajat hela sidan,

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
edinZ
16 mars 2017 · 409 Inlägg

ABrag skrev:

edinZ skrev:
ser riktigt bra ut smile får jag fråga en sak? var du med på en eller flera av dem träffarna som var i somras i Skövde på Hertig Johans torg? Jag ställe ut min E36 där med nämligen och det var en som liknade din bil där smile

Det stämmer bra det, Det var min BMW du såg på torget !

aa de va de smile sjukt snygg iallafall!

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
ABrag
17 mars 2017 · 297 Inlägg

edinZ skrev:

ABrag skrev:

edinZ skrev:
ser riktigt bra ut smile får jag fråga en sak? var du med på en eller flera av dem träffarna som var i somras i Skövde på Hertig Johans torg? Jag ställe ut min E36 där med nämligen och det var en som liknade din bil där smile

Det stämmer bra det, Det var min BMW du såg på torget !

aa de va de smile sjukt snygg iallafall!

Tackar du ! Följer du denna tråd kommer du snart få se dem nya fälgarna också som ska på bilen big_smile

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
18 mars 2017 · 297 Inlägg

Äntligen har jag börjat renovera dessa BBS RS 001,

Innan Renoveringen så var dessa 6,5 bredda ! Skruven är lite halvkassa i färgen svart !

Det jag kommer göra på dessa är!
- 3,5 banor runt om
- 195/45/15 däck på alla 4
- Nya muttrar
- ( Kanske lackera banorna i Candy Red)

Hittade en länk om hur man renoverar BBS fälgar: Så följde den o tänkte dela med mig utav den till er!

Dela dina hjul kommer att bero på deras konstruktion, men principen är i allmänhet samma ... Om du har en tvådelad hjul där ansiktet av hjulet är fastskruvad pipan, kan du helt enkelt ta bort bultarna och dra hjulet ansiktet. Alla andra konstruktioner är förseglade med silikon för att göra dem lufttät (såvida svetsat i fallet med vissa japanska hjul) och kräver lite mer övertalning för att göra dem split. Stegen nedan förklara processen att dela upp en modulär hjul, med hjälp av en sandwich montera tre bit hjul som ett exempel.

Efter däck har tagits bort, ta ut SPLIT fälgbultarna efter en stjärnmönster för att jämnt avlägsna spänning, 8 Nyckel/hylsa samt 10 Nyckel/hylsa

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-1279fbfd080a10db373edeb60f374595.jpg

Om hjulen har muttrarna på baksidan av ansiktet (dvs tre bit hjul), alltid lossna från denna sida medan du håller bulthuvudet fortfarande i den andra. Denna teknik kommer att minska risken för märkning / skada skruvhuvudet och samma teknik tillämpas vid ombyggnad.


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-d91b0cbebd975b40b9f369b9cf23c025.jpg


Du kommer nu se silikon som löper runt omkretsen av hjulet. Dess enda syfte är att förhindra att luft läcker ut genom skarvarna mellan varje sektion när däcket är uppblåst. Om du arbetar med en smörgås montera hjul börjar genom att köra en Stanley blad runt dess omkrets, skär så nära som möjligt till hjul läppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-02d583c191e3ce3b0b8056168058b314.jpg

För att ta bort läppen, vrida hjulet upp och ner och slå på baksidan av läppen med en trä / gummiklubba. Var inte rädd för att använda en viss kraft eftersom det är ofta nödvändigt, men se till att du vrider ratten i stället för att slå det på samma ställe varje gång. Om du känner att läppen inte separera från ytan av hjulet, försök skära silikon igen innan upprepning. När en del av läpp lösgör, är det ibland möjligt att ta bort den genom att dra ur hjul ansiktet med en stadig kraft. Om du inte kan ta bort läppen av hjulet med denna teknik använder en värmepistol för att mjuka upp tätningsmedlet innan du försöker igen

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-80b418c05f54f9cd2ad2b291982b0ed7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-434624d20e4cc37082c8ab848ba85eaa.jpg


När läppen har separerats från hjulytan, ta din Stanley blad och skär längs silikon igen, men denna gång där hjulet ytan möter cylindern. Centret kan sedan övertalas från cylindern genom att slå den med ett träblock från baksidan.


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-9bb274ffc62bfc1d3f5e71953b491e93.jpg


Förbereda dina hjul för återuppbyggnad
!

Före återmontering dina delade fälgar är det viktigt att alla ytor är så ren och plan som möjligt. En tråd hjulet kan användas för att snabbt ta bort tätningsmedel dock en mjukare yta förberedelse borrfäste är det bästa alternativet för att minimera ytan märken. Ett roterande verktyg med en lämplig fastan kan också användbar för att ta bort alla spår av silikon.''


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-6123beb19e5302688e543ad0ddb83469.jpg

För mitten av hjulet ta bort så mycket silikon som möjligt med en Stanley kniv. Ett preparat borrutrustning / roterande infästning kan sedan användas för att ta bort eventuell kvarvarande tätningsmedel. Det spelar ingen roll är pulverlackering eller färg tas bort så länge ytan är platt, jämn och fri från gamla silikon. När föregående tätningsmedel har avlägsnats ren alla hjul ytor noggrant.


Ombyggnad av Split Fälgar

Som tidigare nämnts, finns det ingen anledning att använda tätningsmedel mellan hjulytorna. Detta innebär att du kan börja återmontering hjulet torrt med monteringsdetaljer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-cd263d30b8a0a59ab0ee97bfe7bea230.jpg

Gör dock sätta en droppe eller två av Loctite eller motsvarande på varje bult för att förhindra dem från att vibrera loss. Vid användning av handverktyg det snabbaste sättet att bygga ett hjul är att sätta in alla bultar som håller hjulet tillsammans, innan du drar åt dem helt till önskat vridmoment. Såsom med hjul demontering process bör en duk användas inuti sockeln, som kommer i kontakt med bulthuvudet för att förhindra skador och alla åtstramning bör göras från muttern platsen om möjligt. När åtdragning av bultarna, se till att följa en stjärna mönster för att dra hjulet tillsammans jämnt. Avsluta genom att dra åt varje bult till angivet moment igen i serie, en i taget, för att se till att ingen missades. Om hjulen inte behöver tätas, är ombyggnaden klar. För alla hjul med en separat läpp är det alltid nödvändigt att se till att de görs lufttätt igen ...


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-9a4609c11d4bde0858751803e5cd4fa9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-d91b0cbebd975b40b9f369b9cf23c025.jpg

Det är där tätning kommer i vilket kräver inga dyra / specialistprodukter -. Regelbunden badrum tätningsmedel är helt OK (företrädesvis med en form-hämmare).

Denna körde jag med https://www.wurth.se/produkter/kemi/fog … tar-kombi/ Funkade kanon !

Lägg hjulet på en plan yta så att du kan rotera det som du kör en sträng tätningsmedel så jämnt som möjligt längs sömmen (s). När du har slutfört ett helt varv, sätta lite utspätt diskmedel på slutet av fingret (för att stoppa silikon från fastnar) och försiktigt köra det runt silikon pärla.

Nu sätter din Fälgen åt sidan och låta tätningsmedlet att härda innan montering däck. Det finns absolut ingen anledning att över komplicera processen och en fast sträng av tätningsmedel som visas i exemplet kommer att garantera en helt lufttät tätning.


Hoppas detta har get er mer kött på bena ! Denna länk följde jag noggrant och gått skit bra !

Dock så kan bilderna miss visa lite ! Men ställer gärna frågor eller kommentar vad ni tycker !

Slutresultatet
:


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-0bba64cf4e6f5b8f75fc3c6c811bad89.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-fda166d5454ecd8da87f0d4190d85b29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-88e88148095d774cf8371b906cf58d16.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-26f889409e60d32edf28cc9a32e87677.jpg

Senast redigerat av ABrag (22 mars 2017)

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
18 mars 2017 · 297 Inlägg

Löste även problemet med Camber palttorna så jag kunde ställa 4" grader camber i fram,

Före!

Det som var felet var att den röda plattan som man justerar inte gick förbi den skruven längs mot motorn ! så fick lösa det genom att köpa längre skruv som håller ihop svarta platten och den röda !

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-b19d932f62d8edd9643c5b9923746481.jpg

Blev 10 mm längre och gjorde succé !

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-f5114c3a98ab8ddaaaf5f29435d4f0f3.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-2ed7f157029fa99f1ec88441d6f7668a.jpg

Blev en liten skillnad detta men tror det kommer se grymt bra ut med 9,5 Tum samt et32 i fram!

Väntar med spänning !

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
WobbzGurka
18 mars 2017 · 725 Inlägg

Vi är fler som väntar med spänning big_smile

DKZ
18 mars 2017 · 228 Inlägg

Du som har olika fälgar och bredd. Vad kör du för tum på BBS fälgarna och hur breda är dom?

Jag har ju mina 15"x7 fälgar som jag hade tänkt att köra med tillsvidare. Dock ser jag att min bil är så låg så jag kommer nog aldrig få dit 15" utan att sätta dit turbobreddningen. Hade tänkt att göra det till vintern dock.

Besök gärna min youtube kanal Motornörd
eller Instagram, Facebook & Twitter
Gilla och prenumerera så får du tillgång till nya avsnitt.
ABrag
18 mars 2017 · 297 Inlägg

DKZ skrev:
Du som har olika fälgar och bredd. Vad kör du för tum på BBS fälgarna och hur breda är dom?

Jag har ju mina 15"x7 fälgar som jag hade tänkt att köra med tillsvidare. Dock ser jag att min bil är så låg så jag kommer nog aldrig få dit 15" utan att sätta dit turbobreddningen. Hade tänkt att göra det till vintern dock.

Jag kör med !

BBS RS 001 ET 25
15/7,5 185/45/15
15/8,5 195/45/15

Har även kört med 16x9 förut et 20

Men nu blir det BBS RS 2?? ET -7
15/9,5 195/45/15
15/9,5 195/45/15


Tror 9,5 kommer göra sig fint med lite camber o dra streath big_smile

Nu är Banorna i Malmö så snart hemma

Senast redigerat av ABrag (29 mars 2017)

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
18 mars 2017 · 297 Inlägg

WobbzGurka skrev:
Vi är fler som väntar med spänning big_smile

Verkligen <3

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
WobbzGurka
22 mars 2017 · 725 Inlägg

Fälgarna blev sjukt najs!! big_smile

ABrag
22 mars 2017 · 297 Inlägg

WobbzGurka skrev:
Fälgarna blev sjukt najs!! big_smile

Ja verkligen big_smile Hoppas enbart nu att däcken kommer i veckan så får jag äntligen se dem på <3

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
25 mars 2017 · 297 Inlägg

Problem Problem

När jag tror allt fungerar som det ska så kommer små besvär !

Just nu har jag problem med Batteriet som har bra kräm i sig men när jag vrider på nyckeln så blir det klick enbart, Motorn vill inte ens röra sig !

Så blir att undersöka om det är:

-Batteriet som är kasst
- Jordkablar
- startmotor


Blir att försöka kika på detta nästa vecka !

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
26 mars 2017 · 297 Inlägg

Om någon är intresserade så är mina vita BBS RS 001 tillsalu nu ! Pm för info

Fram: 7,5 tum et 25 185/45/15

Bak: 8,5 et 25 195/45/15

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-6617ac12dbd68ecfdb979bb898a81c7f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-30f9b42173ba98224d3a06c7ebf5377d.jpg

Senast redigerat av ABrag (28 mars 2017)

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
29 mars 2017 · 297 Inlägg

Fick äntligen däck monterade på fälgarna!

Dock blev det fel, upptäckte det dock efter jag hade satt på dem och kört en provtur med dem !

Fick 195/55/15 men jag skulle ha 195/45/15 från början!

Så nu blir det ta av dem igen samt behöver jag täta dem 1 gång till, har lite pyspunka på varje fälg tyvärr !

Men såhär blev dem på i alla fall !

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-74ce811a6faff85826a7c474c8c27060.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-6c62438f2265bf11d4b0be5188f79e90.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-a74e6876bca63035526b511f975974b2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-5e717ef0351274c3b69e7b300489c19a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-5ad40e93abffd9ad6110c588dff704db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-ebe3c896dfa7f6b26e266d15cc291d71.jpg

Dock så glömde jag räkna ut Et måttet exakt på dessa fälgar ! Men ungefär nuvarande ET är -7 !

Så kommer bli nya Spacers o Wheels Studs !

Som tur är har jag fått http://butik.spacer.se/sv/ , Som sponsor också !

Så förhoppningsvis innan Maj så kommer bilen vara klar för 2017 om allt går enligt planerna !

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang