BMW 2002 / 1602 -74 projekt/renovering

Ombyggnad Inför E30 M3 motor ! Hel blästring samt uppbyggnad
  • 130 Följare
  • 129 733 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 augusti 2020
tommyhjortasen
29 mars 2017 · 1 049 Inlägg

Snyggt! Lägg in slang för att slippa "frånluft".

ABrag
31 mars 2017 · 297 Inlägg

Sådär ! Nu har jag lämnat tillbaka fälgarna så får vänta nu på dem andra däcken ! Var ganska stor skillnad när jag jämförde 55 mot 45 ! 

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-cd02e57da50c3af046eb48c4c091d34e.jpg

Åker iväg på jobb nu i 10 dagar så kommer inte posta något då ! Men tur är det att dessa kommer vara klara för montering när jag får hem dem igen nu !

Det skilde 6 cm i höjd från 55 ner till 45 ! Så tror det kommer bli bra nu när bilen kommer ner samt mindre spacers på också ! Tror jag kan köra med 8 mm fram och 10 back kanske ! får se snart !

Senast redigerat av ABrag (31 mars 2017)

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
31 mars 2017 · 297 Inlägg

Skrev i tidigare inlägg att jag hade problem med Ström till startmotorn att den klickade!

Tog av minuskabel till Batteriet och det var som jag trodde ! den var kass, lite grön och Trasig/skrynklig !

Har nu förstått att det kommer bli många renoveringar på denna bil innan jag kommer bli helt nöjd med denna !

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-f5ad32b6d02575607f826d2e696bc004.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-f0a5ec9ba3589771190c86ef243dd198.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-3f672bf79f9dbfdc4efada3fed451bed.jpg

Så kommer bli att beställa 1 ny från Tyskland !

Min fråga: Tejpar ni runt er jordkabel eller har ni den som den är i väven ?

Kan också meddela att kanske kommer dyka upp en ny motor snart som jag kommer bygga på inför nästa vinter nu big_smile mer kommer

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
31 mars 2017 · 297 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Snyggt! Lägg in slang för att slippa "frånluft".

Tackar ! Kommer täta 2 gånger till med silikon i mellan så tror jag det kommer bli bra! Blev lite fel i mina beräkningar när jag tätade första gången nämligen !

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
31 mars 2017 · 297 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Snyggt! Lägg in slang för att slippa "frånluft".

Vad kör du med för bilar förresten ? Bor i skara så inte långt till U-Hamn och man får se dina 02 o få tips !

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
tommyhjortasen
3 april 2017 · 1 049 Inlägg

Hej

Du kan se min entusiastbilar i min avatar.

ABrag
13 april 2017 · 297 Inlägg

Äntligen hemma igen efter en jobb tur i Milano på 10 dagar!

Fick hem ett paket när jag kom hem och satte på det såklart direkt!

Samt hämtade jag upp fälgarna också !



Blev en bra stor skillnad mellan negativa kabeln , hoppas det var den som gav vika mot start motorn !

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-96fd63eb043d6e7a205e6ae5924d78f1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-791c5a3419301f94cd118e9acc3d61d3.jpg

Riktigt nöjd över fälgarna blev nu ! brett o streach <3

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-13efcaf95ff26432447bf13e9ee2c047.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-3ce59bd3508b90712ce5bb928d5bffd3.jpg

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
13 april 2017 · 297 Inlägg

Fin justeringar inför Elmia !

Beställt nya spacers , Wheel stubs och muttrar från min sponsor http://butik.spacer.se/sv/ !

Som jag hoppas kommer imorgon ! annars kommer det bli att köra med Vita bbs fram och röda i back !

Fick justera Wheel stubs i back från 25 mm till 20 mm för minska spacer plattan till 20 mm så fick ta fram vinkelslipen o sågade ner ! blev allt bra !

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-9af1bd84c9ba70e42af3e354c468b9ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-ee7a403b94a8e6c29bf4259abb479374.jpg

dock så har det hänt något med min Hjul cylinder höger bak ! tror det är glapp, för hela trumman var fuktig och läckte broms vätska ur ! så kommer bli laga detta inför elmia ! Tror jag har 1 extra bland alla lådor så blir leta leta imorgon !


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-bcf113940b0c7f48605f2d0c13798a3a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-325504c2898abdd19cea462f93c48d5a.jpg

Så att jag kan fortsätta med att kapa Wheel stubs att dem ligger i höjd med spacer !

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
13 april 2017 · 297 Inlägg

Kan även meddela er alla att i Vinter så kommer jag troligtvis bygga om motorn till Turbo motor utav den motorn som sitter i bilen ! mer info om detta kommer !

Men söker Turbo samt intercooler om någon säljer sin ?

Köpte även dettaa underbara mätarhus som kommer sättas in i bilen nu innan säsongen börjar !

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-39e771f8fd5af9977725257695c02bd1.jpg

Så säljer mitt andra hus med varvräknare nu ! bud ? är inte omöjlig

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-581b8faa8956a31a06212ee3a4a0b573.jpg

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
DKZ
13 april 2017 · 228 Inlägg

Nice! Ser på bromscylindern att det är 1602a iallafall. Köpte båda nya till min bak och det kostade inte många kronor. Dock tar det några dagar att få hem ifrån Tyskland. Du bör byta backar med för bromsvätskan är icke bra för beläggen. Kommer bli kex om du bara monterar en ny cylinder.

Du som har varit och rivit överallt i bilen. Hur får jag bort dörrsidorna bak?
Har plockat ut baksätet. Ryggstödet sitter fortfarande kvar med det ska också ut.
Vågar inte vara och dra/slita eftersom gammalt material är så skört.

Turbo låter härligt. Vad hade du tänkt att bygga av? Gjorde det själv för 15 år sedan på en annan BMW och det landade på bra bit över 100.000kr.

Senast redigerat av DKZ (13 april 2017)

Besök gärna min youtube kanal Motornörd
eller Instagram, Facebook & Twitter
Gilla och prenumerera så får du tillgång till nya avsnitt.
ABrag
13 april 2017 · 297 Inlägg

DKZ skrev:
Nice! Ser på bromscylindern att det är 1602a iallafall. Köpte båda nya till min bak och det kostade inte många kronor. Dock tar det några dagar att få hem ifrån Tyskland. Du bör byta backar med för bromsvätskan är icke bra för beläggen. Kommer bli kex om du bara monterar en ny cylinder.

Du som har varit och rivit överallt i bilen. Hur får jag bort dörrsidorna bak?
Har plockat ut baksätet. Ryggstödet sitter fortfarande kvar med det ska också ut.
Vågar inte vara och dra/slita eftersom gammalt material är så skört.

Turbo låter härligt. Vad hade du tänkt att bygga av? Gjorde det själv för 15 år sedan på en annan BMW och det landade på bra bit över 100.000kr.

Tjena !

Japp 1602 cylinder plus 230 backar blir det ! plus nya trummor ! har du lackerat dina trummor när du bytte ? färg ?

På dörrsidorna bak är det bara att rycka rakt upp ! vika lite sida till sida så släpper den ! Jag har 2 st om du pajar dina i fall att !

Tänkte bygga på motorn som sitter i bilen ! som är en m10 1,8 L , den är redan renoverade så byter enbart till ARP bultar o så i den ! fick tag i mycket saker till min för en bra peng så big_smile Räknar på 25-30 k ungefär plus dem delarna jag redan köpte ! Får hem delarna efter bimmer så blir att bygga om delarna och börja modda allt då big_smile

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
14 april 2017 · 297 Inlägg

Så jävla typiskt !

Har jobbat hårt med bilen att kunna åka ner till Elmia med bilen , Premiär helgen !

Tyvärr kommer det inte bli så, Kommer åka ner men inte i BMW ! Det visades att Broms Cylinder i bak är kass o läcker ! så behöver byta ut den. och medans jag håller på så byter jag allt, Trumma, Backar, fjädrar, Cylinder, Kommer även att behöva göra i ordning bromsröret från servo - bak, För Bromsröret vill ej lossna från cylinder eller längre in mot bromsslangen ! Så kommer bli lite arbete och att få till detta bra nu !

Kommer få pall upp hela bilen igen ! dra rören , o byta bromsarna också ! Samtidigt när jag gör detta kommer jag montera ner bromsarna i fram också igen så jag kan byta Wheel Stubs till längre så jag kan köra med 10 mm spacers i Fram,

Karma is a Bitch ! Men bra kommer det bli ( Kanske kommer be en firma byta allt med rören o bromsarna) beror på ork , tappade allt nu tyvärr !

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
DKZ
14 april 2017 · 228 Inlägg

Surt sa räven!

Mina backar var helt ok efter man hade borstat bort översta lagret av skit. Använde bromsrengöring och tvättade av hela trummorna. Jag använde biltemas 600 graders färg och sprutade på så dom ser litte bättre ut. Har dock inte monterat mina bromsar klart ännu. Ska göra det på en saxlyft så jag slipper bryta ryggen.

Ska ge min på att lossa dörrsidorna bak idag. Måste bort med ryggstödet först. Du har inte en vänster blinkers fram liggade i någon av dina lådor? Den jag har funkar inte. Det är mycket rost på insidan. Ska prova med W-40 för att kolla om jag kan få kontakt.

Behöven ev knappen till vindrutetorkaren med. Den fungerar bara i en hastighet än så länge.
Samma med knappen till vaningsblinkers.

Besök gärna min youtube kanal Motornörd
eller Instagram, Facebook & Twitter
Gilla och prenumerera så får du tillgång till nya avsnitt.
ABrag
14 april 2017 · 297 Inlägg

DKZ skrev:
Surt sa räven!

Mina backar var helt ok efter man hade borstat bort översta lagret av skit. Använde bromsrengöring och tvättade av hela trummorna. Jag använde biltemas 600 graders färg och sprutade på så dom ser litte bättre ut. Har dock inte monterat mina bromsar klart ännu. Ska göra det på en saxlyft så jag slipper bryta ryggen.

Ska ge min på att lossa dörrsidorna bak idag. Måste bort med ryggstödet först. Du har inte en vänster blinkers fram liggade i någon av dina lådor? Den jag har funkar inte. Det är mycket rost på insidan. Ska prova med W-40 för att kolla om jag kan få kontakt.

Behöven ev knappen till vindrutetorkaren med. Den fungerar bara i en hastighet än så länge.
Samma med knappen till vaningsblinkers.

Jag har 1 blinkers som är rostig men fungerade ! du menar spaken till vindrutortorkarna ? den har jag ! kan ha 1 knapp till varningsablinkers big_smile kan se efter elmia !

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
17 april 2017 · 297 Inlägg

Sådär ! Då var beställning lagt för nya broms delar bak gjord ! Hoppas delarna kommer så fort som möjligt,

Kommer imorgon att börja riva ner avgassystemet, för att se om jag kan ta av bromsröret vid kopplingen som sitter vid bak diffen ungefär , så kanske jag slipper dra hela vägen ! Samt börja montera ner o slipa upp bromsskölden bak ! 

Monterat ner ena sidan och så här såg det ut !

Upp täckte dock att "pinnen som håller backern" finns ej ? så undrar vart man kan köpa den ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-279632abf239f847cde0624d4bbb3cb2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-8d2ffeeee620f62c64f55188228c8c5d.jpg

Detta är delarna jag beställde !

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-dd27e7037b315d698f8ccdcb8f41488b.jpg

Var även nere på Elmia och kollade runt ! kan meddela att jag är mer sugen än någon sin att få ihop bilen o njuta av sommaren innan Vintern kommer igen och på Börja turbo byggde som det kommer att bli i bilen ! Och förhoppnings vis ställa ut nästa år på Elmia !

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
tommyhjortasen
17 april 2017 · 1 049 Inlägg

De "pinnar" du nämner är justeringen av bromsarna. Dessa pinnar sitter på en vridbar "bult" i bromsskölden. Pinnarna sitter inte i centrum av bulten, därför, när man vrider dem kan man justera ut backarna. Tyvärr ser dina bromssköldar ut att sakna dessa justeringar. Armen du nämner i ett annat inlägg fungerar som spännare för backarna, spara dessa, de kan följa med de nya backarna men ibland måste man montera över dessa. Utan justering kommer du att få svårt att få jämn bromsverkan bak.

Inventor
18 april 2017 · 395 Inlägg

Håller med Tommy här, det saknas prylar. Antingen har man de justeringsbultarna eller har man ett "kugghjul" direkt på cylindern. Kugghjulet justeras då så att backarna hamnar så nära trumman som möjligt utan att ligga på. Samma gör man med de vridbara justeringarna.
Som jag har kunnat lista ut det finns det en "Nordic version", jag tror det är med kugghjulet. Då har man inte de vridbara justeringarna alls. De hjulcylindrarna verkar inte gå att köpa nånstans. Så versionen med vridjustering är den vanligaste, men inte i Sverige. Snurrigt. Det kan vara så att den fanns även på tidiga svenska bilar, men byttes ut senare, vet ej.

Problemet är att man inte hittar bromssköldarna med justering heller, bara utan. Det är ännu konstigare.
På papperet kan man alltså inte köpa delar till bakbromsarna!

På min bil hittade jag en ny bromssköld med justering hos en kompis och lyckades rädda den andra som satt på bilen. På min bil fanns det alltså justerpinnar.
Jag har lite lösa kolvar med kugghjul i källaren, ska kolla vilken dimension det är på dem. Kanske är det samma som cylindrarna du köpt, och då borde man kunna byta dem.

Alternativet är att tillverka justeringen själv med en bult med mutter på insidan. Man slipar till bulten i änden så den ser ut som originaljusteringen.

Här ser man hur de ser ut.

https://bimmer02.com/?p=2847

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
ABrag
18 april 2017 · 297 Inlägg

Inventor skrev:
Håller med Tommy här, det saknas prylar. Antingen har man de justeringsbultarna eller har man ett "kugghjul" direkt på cylindern. Kugghjulet justeras då så att backarna hamnar så nära trumman som möjligt utan att ligga på. Samma gör man med de vridbara justeringarna.
Som jag har kunnat lista ut det finns det en "Nordic version", jag tror det är med kugghjulet. Då har man inte de vridbara justeringarna alls. De hjulcylindrarna verkar inte gå att köpa nånstans. Så versionen med vridjustering är den vanligaste, men inte i Sverige. Snurrigt. Det kan vara så att den fanns även på tidiga svenska bilar, men byttes ut senare, vet ej.

Problemet är att man inte hittar bromssköldarna med justering heller, bara utan. Det är ännu konstigare.
På papperet kan man alltså inte köpa delar till bakbromsarna!

På min bil hittade jag en ny bromssköld med justering hos en kompis och lyckades rädda den andra som satt på bilen. På min bil fanns det alltså justerpinnar.
Jag har lite lösa kolvar med kugghjul i källaren, ska kolla vilken dimension det är på dem. Kanske är det samma som cylindrarna du köpt, och då borde man kunna byta dem.

Alternativet är att tillverka justeringen själv med en bult med mutter på insidan. Man slipar till bulten i änden så den ser ut som originaljusteringen.

Här ser man hur de ser ut.

https://bimmer02.com/?p=2847

Okej ! Tror jag har lite mer kött på bena nu ! men borde gå att köra utan denna pinnen/bulten om jag har gjort det innan så att säga ? eller borde jag hitta något att säga ändå är nästa fråga ??

Tack för hjälpen

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
18 april 2017 · 297 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
De "pinnar" du nämner är justeringen av bromsarna. Dessa pinnar sitter på en vridbar "bult" i bromsskölden. Pinnarna sitter inte i centrum av bulten, därför, när man vrider dem kan man justera ut backarna. Tyvärr ser dina bromssköldar ut att sakna dessa justeringar. Armen du nämner i ett annat inlägg fungerar som spännare för backarna, spara dessa, de kan följa med de nya backarna men ibland måste man montera över dessa. Utan justering kommer du att få svårt att få jämn bromsverkan bak.

Tackar för hjälpen ! Hade några såna "armen" på hyllan också så blir hitta den snyggaste o slipa o måla fin big_smile alternativ enbart slipa ner för undvika bromsdam på hela armen eller ej ! Får se lite

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
19 april 2017 · 297 Inlägg

Har nu bestämt mig att jag ska dra nya rör från cylinder i fram till bak ! Så jag har börjat bakifrån att montera ner rören plus bromslangarna, Det är lättare  än vad man kan tro , för allt sitter så in i Helvetet så får kapa av allt gammalt ungefär !

Fick tillslut ner denna fördelning ! var lite bökigt men nya verktyg så gick det fint !

För ni som tänker ta ner denna själva så sitter denna skruv under bilen och inte under soffan i bak, står på spräng skiss att den sitter under soffan nämligen !

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-01d480e74650605812555701f0da6ad0.jpg

under soffan !

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-dbfd04962f00131e394676b14be795ca.jpg

ner tagen och lagde i bromsvätska över natten !

Ska försöka återanvända denna ! verkar vara i bra skick ändå !

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-052992fa1b917d7c8b422fb516bd6821.jpg

Imorgon är planen att ta ner avgassystemet och lossna röret vid cylindern i fram ! Så jag äntligen kan börja snart boka nytt rör, så att rören är klara ungefär när backarna kommer förhoppningsvis i alla fall !

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang