Tanken är att bygga en Audi ur-quattro sedan, med äkta urq skärmar fram och bak i plåt, urq stötfångare, urq 8x15" fälgar och en 5 cyl 20v turbomotor och växellåda samt... Visa mer
Kul att det händer grejer. 👍🏻 Kommer det kapas bort plåt bakom urq-skärmen, eller kommer det ligga dubbla plåtar?
Det är ett proffs som bygger , så inga dubbla plåtar :-) De gamla skärkanterna och en bit upp av skärmen ska bort. sen ska han bygga nya inre skärmkanter och bredda dörrarna osv. samt byta höger bakre hörnet och bakstammen då den var upprostad
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Kul att det händer grejer. 👍🏻 Kommer det kapas bort plåt bakom urq-skärmen, eller kommer det ligga dubbla plåtar?
Det är ett proffs som bygger , så inga dubbla plåtar :-) De gamla skärkanterna och en bit upp av skärmen ska bort. sen ska han bygga nya inre skärmkanter och bredda dörrarna osv. samt byta höger bakre hörnet och bakstammen då den var upprostad
Okej, då blir det ordentligt gjort då. 👍🏻 Låter som att han har att göra några timmar där.
nya bilder från Henke Där han skriver Rost, rost å lite mera rost ,,,, å tyskt karosserikitt
Höger bakgolv som är lite dåligt där batteriet ska placeras
Igår fick jag ett gäng bilder till från PlåtHenke, med vad han hunnit med i veckan. Bagagerumsgolvets vänstersida som tidigare ägare lagat Nu är rosten där bortkapad, och han har stagat upp bakänden. Golvet högerbak var ännu sämre, men även det lagat någon gång tidigare
Golvet mitten bak har också varit lagat tidigare Bortkapat 😊 Höger bak står på tur Bra att ha nåt att forma efter Sen kapades även den biten bort Ny mittdel tillverkad
Och båda yttre kanterna/ hörnen på golvet nytillverkat av Henke, Inte original men riktigt snyggt. Vänster bak Höger bak Helhetsbild Sen var det dags att passa in ”nya” bakstammen Förberedelser Riktade en gammal krockskada höger bak Förstärkt, så de hänger rätt
En bra skarv
Nu ska bara skärmen och golvet passas ihop Blev riktigt bra Höger sida på plats Även vänster sida Nu börjar det se ut som en bil igen 😊 Ungefär här ska urquattroskärmen sitta Bakändens 3 delar i hopsvetsade igen Var tvungen att dela de, så det gick att transportera hem de till Stockholm, från Helsingborg Passformen mellan urquattroskärmen och Audi 80 är väl sådär 😉 Svetsad i överkant som ska behållas Kommer bli riktigt bra
Tack, jo den kommer bli bra, och arbetet utförs ju av ett proffs :-)
Då har jag fått lite uppdaterings bilder från Henke från förra veckan. Nu har han börjat kapa bort överflödig plåt även på Höger sida, så att han kan komma åt baksidan på breddarna.
Även kapat bort överflödet även på dörren.
Vänster sida har han kommit en bit med också
Ser ut som ett pussel ungefär! Kommer handtaget till bakdörren att flyttas över sen så att bilen förblir 4-dörrars?
Japp, klart bilen ska bli 4 dörrars :-) Handtagen ska även bytas runt om till 90 tals modellen som är slät.
Ny bilder från Larsson Customizing. Bygget går fort framåt nu 😊 Det kommer bli så jäkla bra Hela bakskärmen är utflyttad och breddaren är breddad 10 mm och uttänjd så den är rakare linje över hjulet Vänster sida Det nya bagagerumsgolvet Lite pyssel kvar mot skärmarna
Jag valde att behålla Audi 80:s placering av tanklocket så originaltanken kommer fortfarande gå att använda.
Det var mycket pyssel för att få URq stötfångaren att passa. Då urq har en mer rundad bakände mot A80 som är mycket rakare, samt så har hela anslutningskanten under lyktorna fått flyttas upp och gjorts om för att stötfångaren ska passa snyggt. Även innerhörnen på stötfångaren har fått modifierats
Det är liite pyssel kvar i dörröppningarna 😊
Här ser man hur mycket bredare dörren blir och även bakre skärmkanten Vänster sida Nya tröskeln har han gjort en testbit på Den nya skärmkanten som Henke har gjort. Då originalet var bortkapat. ( de sitter kvar på den bilen som skärmarna kapades bort ifrån) Här har han fixat ytan mellan bakljuset och urq skärmen
Han har gjort en liten kant, som följer mittlinjen på bilen i form Och likadant på vänster sida
Kommer bli riktigt fränt det där. 👍🏻 Blir riktigt breda sulor på sen då? Skulle ju va lite coolt om det gick att passa in urq bakljus och rampen för regplåt också. Men det kanske blir fel form då?
Kommer bli riktigt fränt det där. 👍🏻 Blir riktigt breda sulor på sen då? Skulle ju va lite coolt om det gick att passa in urq bakljus och rampen för regplåt också. Men det kanske blir fel form då?
Tack :-) Det finns byggen med urq bakljus som tex denna
samma firma ARTZ har även byggt en avant modell på urq.
med det är inget som faller mig i smaken. Jag har alltid drömt om en audi 80 med urq breddning. Det är förberett för bredare hjul. Jag har en uppsättning original urq fälgar 8x15" men även S6 hjulen som är på bild samt en uppsättning S8 gen 1 18" AVUS
Senast redigerat av KSI-Garage (1 juli )
med det är inget som faller mig i smaken. Jag har alltid drömt om en audi 80 med urq breddning. Det är förberett för bredare hjul. Jag har en uppsättning original urq fälgar 8x15" men även S6 hjulen som är på bild samt en uppsättning S8 gen 1 18" AVUS
Njaa, det såg ju sådär ut faktiskt. Kanske kan bli bra med en vinge på. 🤔 Är det något du tänker ha på din? Okej, det finns lite olika alternativ alltså…
Japp, GTE vingen som sitter på 85-86 ska jag ha på denna också
Du har inte funderat på en glasfiberkopia på urq vinge och sen hyvla av nerkanten så att den kan stå på en rak lucka?
Det är inget jag funder på, då den formen på urq vingen inte alls är samma som sedanen. Och kräver mycket modd för att kanske passa, och jag tycker GTE vingen passar perfekt i det stuket jag är på jakt efter
Onsdag 27 /6 så hade jag min GTE quattro https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279518 hos trendab och körde den på rullande landsväg. När de var klara så åkte jag ner till Henke i Nyköping med baklyktor och gummilisterna till alla dörrarna. Där gick vi igenom vad han gjort och vi bestämde hur han ska gå vidare och hur en del saker ska utformas och ska se ut. I fredags 29/6 så kom den nya bilder på det som han bland annat gjort under torsdagen och fredagen. Först några äldre bilder som jag inte fått tidigare. Ny skärmkanten formas Originalet var bortkapat. ( de sitter kvar på den bilen som skärmarna kapades bort ifrån) Hur mycket som är bortkapad av originalplåten bakom. Så det inte bir någon dubbelplåt Några fler bilder på den specialplåten som han tillverkat för att fylla ut detta hålet Klart Blir riktigt snyggt med den lilla kanten under lyktan som följer samma linje som breddningen
Hela bakskärmen och bakdörrens skinn är utflyttad och breddaren är breddad 10 mm och uttänjd så den är rakare linje över hjulet
Sen tog han tag i att lägga igen dessa hål efter breddningen
Blir det den äldre varianten av bakljus på den där alltså?
Japp, det är en -84, så den har den äldre bakänden, sen passar även den bättre med USA ljusen och den rakare grillen som jag ska ha fram