Behöver tips och råd gällande rost och åtgärd.

Mippee
1 juni 2016 · 1 Inlägg

Behöver lite rådgivning gällande bilrost. Detta verkade vara tråden man frågar i.

Köpte en begagnad Aygo för lite sedan där rosten börjat komma vid underredet, närmare bestämt där man använder domkraften för att lyfta bilen. Det är endast på detta stället (båda sidor) där rost börjat angripa.

LÄNK till bilden på rosten på bilen: http://imgur.com/b2HBDCi


Det är endast på några fåtal småställen men jag vill gärna fixa detta själv då jag inte tycker det ser bra ut och att jag får mer för bilen sen när jag väljer att sälja förhoppningsvis.

Jag har kollat runt lite på metoder och på biltema, mekonomen efter grundfärg, rostskydd etc. Jag har dock inte hittat en bra guide och vad jag behöver köpa för färg, grundlack, rostskydd för att rätta till detta.

Jag läste någonstans att man lätt kan fila ner med sandpapper om områdena är små vilket det är på denna bilen enligt mig. Blästra o sånt har jag inte tillgång till.

Vad behöver jag och hur gör jag på smidigast, billigast sätt för att åtgärda detta? Vill gärna att det håller också.

Tacksam för all hjälp som kommer i min väg!

spillolja
1 juni 2016 · 4 025 Inlägg

Den kanten pillar man bort löst sittande rost

spruta sedan på ett tunnflytande rostskydd  tex. Dinitrol ML  låt torka litet sedan spruta på med  ett tjockflytande rostskydd
man kan ta bort gummiplupparna och spruta i med tunnflytande rostskydd med hjälp av en hålrumsslang

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
3milius
1 juni 2016 · 296 Inlägg

Det kallas för pinch, den kanten.

Spillolja, man kan inte bara ta bort lös rost och dra på rostskydd utan något under.

Slipa bort rosten, helst med luftverktyg som slipmaskin med Roloc-infästning,
ha på rostomvandlare om det bara är ytrost, efter detta epoxiprimer när det är helt rent och ren metall,
sedan kan du ha på body, finns bra body på Mekonomen. Efter det lägger du på bilens färg ovanpå bodyn,
det går alldeles utmärkt att måla över Carosol body.

Helst 2K lack under bodyn men så gjorde de inte ens på fabriken så ska du vara så pass seriös lär du göra om hela underredet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang