Många ägare på en bil?

TurbOla Reservdansk
4 juni 2016 · 6 271 Inlägg

Sitter och spanar efter en ny rolig bil i sommar.
Hittade en som dök upp hemmaomkring, okej pris, nyrenoverad motor och sådär, dock avställd.
Troligen varken skattad eller besiktigad (enligt Carfax var senaste besiktningen 2012...)

Eftersom jag börjat intressera mig för bilen började jag ju kolla upp den lite med ett Carfax, och döm om min förvåning när det står 28 ägare på bilen.
Den är förvisso en -87a, men 28 ägare är mycket...

Så jag började jämföra med andra bilar i samma serie, men såg att en hel del låg runt 20 ägare.

Ska man dra öronen åt sig för att köpa en Camaro Z28/Trans Am med så många ägare och spana vidare, eller är det normalt med en ägare om året typ? Nog för att det är en sommarbil, men det känns mycket...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
M123
4 juni 2016 · 962 Inlägg

Är ev köp i syfte för att ha bilen länge så är det ju upp till hur du anser det vara till last eller inte. För att bara ha ett tag, ja då kommer troligen nästa också resonera som dig och vilja pruta.

Har en 67:a svensksåld med 14 ägare, många det med kan jag tycka men om man jämför mot den där du kollar på så blir det inte så mycket. smile

Men om du är seriöst intresserad så kan du ju få ut alla ägarbyten och av och påställningar via riksarkivet. Dock kostar det lite att få dom att leta, för äldre bilar så får man söka i länsarkiven för respektive län den gått.
Men du klarar dig nog med riksarkivet. smile

Så gillar du bilen ja köp men köp inte för att i syfte för att sälja då kommer du nog få svårt att få igen pengar. smile

Edit.
Menar seriöst intresserad hur ägarförhållandena varit, ibland kan den ju va samma ägare farm och tillbaka men det syns ju aldrig på antalet. Så kan ju vara flera som saknat kärran och köpt tillbaka. smile

Senast redigerat av M123 (4 juni 2016)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
TurbOla Reservdansk
4 juni 2016 · 6 271 Inlägg

Nej, planen är ju om man kan ha bilen som en keeper, kul att ha något att meka med och som kanske till och med bibehåller värdet. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
M123
4 juni 2016 · 962 Inlägg

Helt rätt inställning. Jänkebilar köper man, inte säljer. big_smile
Sen nästa år blir den där ju veteranare med om det är en 87:a

Så vad sitter du här för? Åk och kolla på bilen. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Evildan
4 juni 2016 ·

Är väldigt vanligt med en ägare/säsong på just säsongsbilar.

Leta rost.
Kika på ATFen den ska inte vara brun eller lukta bränt.
Åk en längre bit 2-3 mil och gärna kökörning så du ser att den inte kokar och att du trivs med att sitta med benen rakt ut på golvet samtidigt som stolen inte är den mest välkonstruerade gällande stöd. Annars är det kul bilar med lika mycket charm som den är opraktisk, precis som en sportbil ska vara.
Uppdatera gärna i tråden hur det gick.
Mvh Notalwayssoevildan.

kgk
4 juni 2016 · 132 Inlägg

Man kan i stort anta att varannan "ägare" är bilhandlare,
bilen har stått i en bilhall eller på ett biltorg.
Det var så med en tre år gammal bil jag köpte en gång
och kollade upp i registren.

TurbOla Reservdansk
4 juni 2016 · 6 271 Inlägg

Tack för tipsen!

Är stickan till automatlådan lättillgänglig?

Har hört talas om problemen med kokande jänkare, kombination av dåliga kylare och fläktar, om jag inte har fel?

Det är en 350 TPI, hur är insprutningssystemet på dessa bilar? Pålitliga?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Evildan
4 juni 2016 ·

Stickan sitter vid torpedväggen och är lätthittad.
TPI brukar det nog veterligen inte vara några bekymmer med. Går den bra och svarar utan tvekan på pedalrörelser är den frisk.
Kika på avgaserna, svartryker den går den för fett.

Ofta är kokning just av de orsaker som du skriver och även en kass vattenpump.

Evildan
4 juni 2016 ·

Jag hade sålt 17" till någon BMW-snubbe och åkt på originalfälgarna.

TurbOla Reservdansk
4 juni 2016 · 6 271 Inlägg

Haha, du vet redan vilken bil det är! 😂

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Putteliten
4 juni 2016 · 9 079 Inlägg

En populär bil ju! Tydligen många som vill ha en sån. wink

torsen
4 juni 2016 · 7 238 Inlägg

Det här med många ägare på en bil är ett mysterium.
Sålde i höstas en bil som jag var 8:nde ägaren på.
Kollade bilen i april i år på www.biluppgifter.se och det hade blivit 2 ägare till, alltså totalt 10 ägare.
Bilen uttagen ny av första ägare 2009.
Totalt har bilen rullat under 4000 mil.
Jag har ägt den längst, 3 år.
Ägarna före mig bara ett hundratal mil vardera.
Kan till viss del förstå dem.
Engelsk oisolerad sufflett och rutblixtlås som fryser och strular på vintern sätter sina spår i humöret och tålamodet.
3 vintrar pallade jag.

TurbOla Reservdansk
4 juni 2016 · 6 271 Inlägg

M123 skrev:
Helt rätt inställning. Jänkebilar köper man, inte säljer. big_smile
Sen nästa år blir den där ju veteranare med om det är en 87:a

Så vad sitter du här för? Åk och kolla på bilen. smile

Ska åka så snart jag har stålar på banken. Typ tisdag, om de inte har fel. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Slash Saabifierad
5 juni 2016 · 2 026 Inlägg

Det är inte så konstigt, 28 ägare på 29 år är ungefär 1 ägare per år.
Camaro/Trans Am är dyra i drift och för dagens Volvo 850-raggare är nog inte en Camaro/Trans Am den mest lättmekade bilen = byter ägare ofta.
Samtidigt är det en sommarbil = kan byta ägare flera gånger under året, 2 under sommaren, en under vintern som fixar upp bilen.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
TurbOla Reservdansk
5 juni 2016 · 6 271 Inlägg

Är dom verkligen så dyra i drift?

Visst, det lär ju ligga på en del på soppakontot, men försäkringen är ganska låg, och bilen är ju snart skattebefriad, dvs besiktning vartannat år?

Och reservdelar/slitdelar är ju inte så farligt dyrt vad jag har förstått.

Och motorerna är ju bland världens mest tillverkade.

Min 850 strulade konstant för mig, den saknar jag inte.

BMWn hade sina brister också, men om man slår ut 8000 mil på 1½ år så var det inte så farligt heller.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
10 juni 2016 · 6 271 Inlägg

Har mailat säljaren och ringt honom.

Mailet har han inte svarat på, och när jag ringde honom sa han att han inte kunde prata för han var på jobbet men skulle svara på mitt mail, inte hört ett ljud sen dess.

Skickade ett sms där jag förklarade att jag gärna hade kollat på bilen innan jag sticker på utbildning i två veckor, men inget svar...

Tråkigt med en oengagerad säljare.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
11 juni 2016 · 6 271 Inlägg

Update igen:

Fick tag på säljaren och var och tittade på bilen ikväll.
Dock var det som vanligt, den såg definitivt bättre ut på bild än i verkligheten.
Enligt annonsen är motorn nyrenoverad, men det man kunde se av packningar och dylikt såg ingenting ut att vara bytt eller nytt. Bultarna såg inte ut att ha varit lossade på länge.

Kablar kors och tvärs, och många nödlösningar för att få igång bilen.
Väldigt orolig tomgång,, troligen något med kallstarten, för den gick nästan utan att stanna på slutet och den "ströps" vid fullgas, vilket säljaren demonstrerade.
En del rost, från bubblor och ytrost till rosthål.
Tändningen var justerad "tills det lät bra, utan verktyg"...

Den stod även på dubbdäck, och eftersom polisen stod på span med tung beväpning runt hörnet (shit you not) så var jag inte så sugen på att ens försöka tänka tanken att köpa och köra hem den.
Det enda som var trevligt var avgasljudet, ett brett leende kunde man inte undlåta sig när säljaren vred igång tändningen.

Just ja, startmotorn var felschimsad, så ca vart 4-5 startförsök lät inte så bra.
Väldigt synd.
Gasdämparna till bakluckan var slut, elmotorn till bakluckan var slut, saknades inredningsdetaljer o.s.v.

Kunde inte ens testköra bilen, för då tog soppan slut.

Senast redigerat av TurbOla (11 juni 2016)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Evildan
11 juni 2016 ·

Vilket klappmongo till ägare.

Nå väl, låt sökandet fortsätta och meddela inte våra tungt beväpnade poliser var du ämnar åka hädanefter. wink

Knugcab
11 juni 2016 · 5 111 Inlägg

Nä är ju ingen brist på 80-tals Camaro/Firebird så bättre satsa på rätt exemplar från början.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
caromania Forummoderator
11 juni 2016 · 9 296 Inlägg

Hela världen är full av gamla bilar. Jänkare är väl generellt överprisade skräphögar som är dåliga att köra, men jag förstår passionen med en 350- eller 400-motor och targatak.

Lite ot, jag tror inte Nationella insatsstyrkan hade för avsikt att kontrollera dina däck om det hade blivit affär, men jag kan såklart ha fel.

Du har inte funderat på en XK8? Grace, pace and space.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang