Bilhandlare

Glory_Goldenman
5 juni 2016 · 7 Inlägg

Hej
jag fundera på att starta en bilfirma
men jag behöver lite tips om hur mycket måste jag har för start kapital
vad måste jag tänk på
vad kunderna vill att få när köper de hos bilhandlare
tack på för hand

Muttley
7 juni 2016 ·

Om du inte vet hur mycket i startkapital du behöver har du misslyckats redan.

Läs på, och de ordentligt. Finns oändlig information på nätet och i böcker.  https://www.verksamt.se/

Muttley
8 juni 2016 ·

Glory_Goldenman skrev:
jag vet att för AB behöver jag 50000 kr men kanske jag var inte tydligt
jag menade hur mycket pengar måste man ligga till för att man leva på företaget
är det bra att börja med 100000 kr utan banken eller måste jag låna från nån bank

De är upp till dig hur du vill göra därefter.  Ju mindre lån ju mindre krav har du.
Sen får du ju räkna på vad för lön du vill ha.
Sen bör du ju ha kaital för att kunna köpa in bilar.

Fryxell
9 juni 2016 · 189 Inlägg

Starta ett AB se till att du har grund nog för en bra kredit. Köp sedan bilarna med krediten och se till att du alltid har en bred marginal till service/reperationer samt rekond på dina bilar.

///M
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 juni 2016 · 17 486 Inlägg

Har haft bilfirma. Startkapitalet styr... Om du vill ha en flygande start så måste du kunna köpa in ett antal bilar på momangen. När jag startade köpte jag in en stor firmas "GDS-bilar" rakt av. 14 stycken bilar. En av dessa fick köras till skroten. Resten blev sålda med expressfart fast detta var 10 år sedan. Svårare nu!

Du ska ha plats också... Kan du ha firman hemma är det bra. Se till att göra ett riktigt kontor bara. Du måste kontakta Infotorg eller liknande tjänst för att kunna göra ägarbyten på datorn direkt med försäkring och allt. Det blir en kurs som hålls hos dig på 2 timmar.

Bygg upp en relation med en stor handlare. Du får nog börja med billigare bilar som du kan köpa fördelaktigt hos denna. När jag hade jobbat ett tag så åkte jag bara att hämtade bilar så kom det en faktura senare. (Hämtade till och med ut en fabriksny Hyundai Coupé V6 till en kund)

OT: Jag körde taxi innan firman. En kund visade sig vara ägaren till fd Autowest i Göteborg. Vi bodde nära varann dessutom. Jag frågade om jag fick köpa lite gamla bilar de hade bakom huset. "Köp allihop! Vi har ett gäng!". 2 dagar senare blev jag bilhandlare... Det är långa dagar och i många fall märkliga kunder...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
10 juni 2016 · 10 572 Inlägg

Ett par saker som jag ser bara så där.  Svenskan måste vara perfekt i det du skriver. Stavningskontroll och be någon kompis korrekturläsa. Minsta lilla grej får många att dra öronen åt sig.

Sen måste du vara uppmärksam på vad kunden vill ha. I detta fall med din tråd är Garaget din kund och du har ju uppenbart inte ens läst genom reglerna som du godkänt när du registrerade dig. Det ser jag tydligt eftersom din rubrik inte följer dem. Det är ju extremt viktigt att du har lite koll när du vill starta en firma.

Jag föreslår att du börjar jobba hos en bilfirma först för att lära dig.

Ändra din rubrik bums med så slipper jag låsa tråden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Evildan
14 juni 2016 ·

Undrar hur många dagar bums är?

torpis Forummoderator
15 juni 2016 · 10 572 Inlägg

Evildan skrev:
Undrar hur många dagar bums är?

Jag brukar vänta tills personen gör ett inlägg i tråden, fixas det inte då så låser jag.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Evildan
15 juni 2016 ·

torpis skrev:

Evildan skrev:
Undrar hur många dagar bums är?

Jag brukar vänta tills personen gör ett inlägg i tråden, fixas det inte då så låser jag.

Nu har du fått en färsk påse dragstergodis? För det var ruskigt generöst av dig. smile

torpis Forummoderator
15 juni 2016 · 10 572 Inlägg

Evildan skrev:

torpis skrev:

Evildan skrev:
Undrar hur många dagar bums är?

Jag brukar vänta tills personen gör ett inlägg i tråden, fixas det inte då så låser jag.

Nu har du fått en färsk påse dragstergodis? För det var ruskigt generöst av dig. smile

Ja, det är lite olika beroende på om man är arg, full, kåt, trött, hungrig osv... men men :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Evildan
15 juni 2016 ·

torpis skrev:

Evildan skrev:

torpis skrev:

Jag brukar vänta tills personen gör ett inlägg i tråden, fixas det inte då så låser jag.

Nu har du fått en färsk påse dragstergodis? För det var ruskigt generöst av dig. smile

Ja, det är lite olika beroende på om man är arg, full, kåt, trött, hungrig osv... men men :-)

lol
Jag själv personligen tror att ditt humör påverkas av din undermedvetna räckviddsångest.

Glory_Goldenman
15 juni 2016 · 7 Inlägg

goga_fett skrev:
Starta ett AB se till att du har grund nog för en bra kredit. Köp sedan bilarna med krediten och se till att du alltid har en bred marginal till service/reperationer samt rekond på dina bilar.

tack för hjälpen
men vet du vilken grund behöver AB för att få kredit ?

Evildan
15 juni 2016 ·

Nu har bums passerat...

Glory_Goldenman
15 juni 2016 · 7 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Har haft bilfirma. Startkapitalet styr... Om du vill ha en flygande start så måste du kunna köpa in ett antal bilar på momangen. När jag startade köpte jag in en stor firmas "GDS-bilar" rakt av. 14 stycken bilar. En av dessa fick köras till skroten. Resten blev sålda med expressfart fast detta var 10 år sedan. Svårare nu!

Du ska ha plats också... Kan du ha firman hemma är det bra. Se till att göra ett riktigt kontor bara. Du måste kontakta Infotorg eller liknande tjänst för att kunna göra ägarbyten på datorn direkt med försäkring och allt. Det blir en kurs som hålls hos dig på 2 timmar.

Bygg upp en relation med en stor handlare. Du får nog börja med billigare bilar som du kan köpa fördelaktigt hos denna. När jag hade jobbat ett tag så åkte jag bara att hämtade bilar så kom det en faktura senare. (Hämtade till och med ut en fabriksny Hyundai Coupé V6 till en kund)

OT: Jag körde taxi innan firman. En kund visade sig vara ägaren till fd Autowest i Göteborg. Vi bodde nära varann dessutom. Jag frågade om jag fick köpa lite gamla bilar de hade bakom huset. "Köp allihop! Vi har ett gäng!". 2 dagar senare blev jag bilhandlare... Det är långa dagar och i många fall märkliga kunder...

jag är tacksam
men med din erfarenhet vilka bilarna som kunderna letar efter mest ?

Glory_Goldenman
15 juni 2016 · 7 Inlägg

Evildan skrev:
Nu har bums passerat...

ursäkta mig men vad betyder det ؟

Evildan
15 juni 2016 ·

Glory_Goldenman skrev:

Evildan skrev:
Nu har bums passerat...

ursäkta mig men vad betyder det ؟

Läs tråden så bör du efteråt veta vad det betyder.

Glory_Goldenman
15 juni 2016 · 7 Inlägg

Evildan skrev:

Glory_Goldenman skrev:

Evildan skrev:
Nu har bums passerat...

ursäkta mig men vad betyder det ؟

Läs tråden så bör du efteråt veta vad det betyder.

jag läst den tidigare och jag trodde att ni prata om nåt annat
så jag fortforande fattar inte , bara kan du säga mig om jag har giort nåt fel och hur kan jag fixa felet
tack på förhand

trubbelturbo
15 juni 2016 · 1 460 Inlägg

Ändra din rubrik till " Funderingar kring att bli bilhandlare, säker råd och svar på frågor" eller liknande så ska nog moderatorerna bli på bättre humör smile

Senast redigerat av trubbelturbo (15 juni 2016)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
torpis Forummoderator
16 juni 2016 · 10 572 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Ändra din rubrik till " Funderingar kring att bli bilhandlare, säker råd och svar på frågor" eller liknande så ska nog moderatorerna bli på bättre humör smile

Rätt svar. Nu blir det spännande att se om ändringen görs.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 juni 2016 · 17 486 Inlägg

Nja, det där måste du ha en liten känsla för. En Saab 9-5 sedan eller en Volvo V40 med GDi-snurran... De är svåra bilar. Det bara är så. En Volvo V70 Diesel & automatlåda säljer sig själv. En Prius kommer grannarna och rycker ur nävarna på dig. Franska bilar betalar inte så bra. Det är mycket du behöver lära dig. Du kommer att göra dåliga affärer.

Generellt är mindre eller mellanstora bilar med automatlåda lättsålda.

Ändra nu rubriken...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang