Köpråd bil som ev. ökar i värde

Alecci
14 juni 2016 · 2 014 Inlägg

Personligen tror jag att en lågmilad och fullservad Maserati 3200 GT i fint skick kan vara en bra investering. De har börjat öka i pris ute i Europa, och i Storbritannien (som ofta ligger lite före övriga Europa) har bilarnas annonspriser ökat med 30-35 % de senaste två åren.

Totalt byggdes endast 4 795 bilar, första bilmodellen med "drive-by-wire", relativt ovanlig motorkombination (V8 med dubbelturbo) i en hyfsat liten sportkupé med tidlös design av Giugiaro (exteriör) och Fumia (interiör). Därtill de unika LED-bakljusen i boomerangform. Får man dessutom tag på en Assetto Corsa - endast 250 st byggda, varav 75 st högerstyrda - är man troligtvis garanterad en god avkastning på sin investering om man behåller den några år.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
it_mutt Avstängd
14 juni 2016 · 10 388 Inlägg

Alecci skrev:
Personligen tror jag att en lågmilad och fullservad Maserati 3200 GT i fint skick kan vara en bra investering. De har börjat öka i pris ute i Europa, och i Storbritannien (som ofta ligger lite före övriga Europa) har bilarnas annonspriser ökat med 30-35 % de senaste två åren.

Totalt byggdes endast 4 795 bilar, första bilmodellen med "drive-by-wire", relativt ovanlig motorkombination (V8 med dubbelturbo) i en hyfsat liten sportkupé med tidlös design av Giugiaro (exteriör) och Fumia (interiör). Därtill de unika LED-bakljusen i boomerangform. Får man dessutom tag på en Assetto Corsa - endast 250 st byggda, varav 75 st högerstyrda - är man troligtvis garanterad en god avkastning på sin investering om man behåller den några år.

Första modellen från Maserati? 3200GT kom väl...98?

(Nej, det spelar ingen roll för trådens skull)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Alecci
14 juni 2016 · 2 014 Inlägg

it_mutt skrev:

Alecci skrev:
Personligen tror jag att en lågmilad och fullservad Maserati 3200 GT i fint skick kan vara en bra investering. De har börjat öka i pris ute i Europa, och i Storbritannien (som ofta ligger lite före övriga Europa) har bilarnas annonspriser ökat med 30-35 % de senaste två åren.

Totalt byggdes endast 4 795 bilar, första bilmodellen med "drive-by-wire", relativt ovanlig motorkombination (V8 med dubbelturbo) i en hyfsat liten sportkupé med tidlös design av Giugiaro (exteriör) och Fumia (interiör). Därtill de unika LED-bakljusen i boomerangform. Får man dessutom tag på en Assetto Corsa - endast 250 st byggda, varav 75 st högerstyrda - är man troligtvis garanterad en god avkastning på sin investering om man behåller den några år.

Första modellen från Maserati? 3200GT kom väl...98?

(Nej, det spelar ingen roll för trådens skull)

Första 3200 GT tillverkades 1998 men åsattes årsmodell 1999. Jag kan förvisso ha fel om det där med första bilmodellen, men har läst på flera ställen att det ska vara den första.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Tumbleweed
14 juni 2016 · 1 711 Inlägg

E30 cab orginal,  ingen sönder pundad

M123
14 juni 2016 · 962 Inlägg

Volvo 240 Turbo 81-82 helst 242 då.
Volvo 760 Turbo 83-84
Opel Kadett GSI 16V helst med flipperspelet
Opel Vectra 2000 helst 4x4
Saab 99 Turbo

Sen alla fräna jänkebilar som bara ökar och ökar, sa jag ökar? big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Volvo_Mannen Volvoskadad
14 juni 2016 · 6 017 Inlägg

Man undrar ju vem som i slutädan ska ha råd med de stadigt ökande veteranbilspriserna, lite som bostadsmarknaden. Men det är ju bara att låna på! big_smile

Jonas
SwedeCT
3 juli 2016 · 2 Inlägg

BMW E36 (inkl M3) tillverkades i relativt stora volymer och det finns många bilar därute.
Jag har haft 3 st sedan mitten av nittiotalet (+ ett antal andra BMW+Porsche).
MEN...när jag tittar så ser jag inte många E36 i originalskick, välbehållna, fullservade.
En del har 'förbättrats' (läs: 1000+ hk, etc och det är ok), de flesta använts flitigt (läs: nerkörda, rostiga, etc och inte ok).
Personligen, tycker jag att E36 är väldigt välbyggd (både kaross och mekanik), välbalanserad och snygg.
Reservdelar/Tillbehör finns det gott om även nu när modellen börjar bli till åren.
Tror vi kommer se ett mycket större pris spann på original/välhållna/välservade ex och resten (de flesta) framöver.    Tror samma om MB CE W124.  Båda är relativt 'bullet proof'.
My $0.02
mvh
Peter

Senast redigerat av SwedeCT (3 juli 2016)

BMW M3 (1995)
SportPilot Ubåtsingenjör
3 juli 2016 · 7 230 Inlägg

SwedeCT skrev:
BMW E36 (inkl M3) tillverkades i relativt stora volymer och det finns många bilar därute.
Jag har haft 3 st sedan mitten av nittiotalet (+ ett antal andra BMW+Porsche).
MEN...när jag tittar så ser jag inte många E36 i originalskick, välbehållna, fullservade.
En del har 'förbättrats' (läs: 1000+ hk, etc och det är ok), de flesta använts flitigt (läs: nerkörda, rostiga, etc och inte ok).
Personligen, tycker jag att E36 är väldigt välbyggd (både kaross och mekanik), välbalanserad och snygg.
Reservdelar/Tillbehör finns det gott om även nu när modellen börjar bli till åren.
Tror vi kommer se ett mycket större pris spann på original/välhållna/välservade ex och resten (de flesta) framöver.    Tror samma om MB CE W124.  Båda är relativt 'bullet proof'.
My $0.02
mvh
Peter

tror du är rätt på spåret smile en fin fräsch e36 kommer öka i värde precis som e30in

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang