Köpråd bil som ev. ökar i värde

work
7 juni 2016 · 1 Inlägg

Hej där!

Länge varit sugen på att köpa en ny bil, dock kan jag inte motivera värdeminskningen så blir aldrig av.
Men jag tänkte - varför inte investera i en gammal rolig bil istället, som har möjlighet att öka i värde istället för att minska? Samtidigt som man har en rolig bil att köra på sommaren.

Det jag är ute efter är en cab, klassisk. Jag vill inte ha en bil av "raggarstuket" om ni förstår vad jag menar. T.ex Chevrolet impala.

T.ex denna tycker jag är extremt snygg: http://www.austin-healey3000.ch/images/ … hase-1.jpg
Tycker även t.ex Ford mustang och MGB är väldigt coola!

De måste inte vara 25+ år gamla, utan fungerar med mer moderna också bara de har potential att bli riktiga klassiker senare. Det som är bra med veteranare är skattebefriade och billig försäkring så de blir billiga i drift.

Pris mellan 0-200k!

Knugcab
7 juni 2016 · 5 111 Inlägg

En misstanke jag har är att Mercedes SL R129, generationen 1989-01, är en bil som är nere och vänder nu rent värdemässigt, men visst, jag kan inte ge några garantier för dess prisutveckling.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
SportPilot Ubåtsingenjör
7 juni 2016 · 7 229 Inlägg

vw karman ghia smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
wama
7 juni 2016 · 991 Inlägg

Ford Focus RS MK2. Den med Volvo 5:an i. En modern potent bil som har stannat i värdeminskning redan nu.
Jag har en själv och hoppas på värdeökning

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Bennybira
7 juni 2016 · 480 Inlägg

Alla bmw e30 i orginalskick. Manuell 325 / m3 särledes (m3 påbörjade sin prisökning ett bra tag sen)
Leta efter: Orginalbilar, gärna extrautrustade, Cabbe hämtar bra stålar.

Ångrar att jag sålde min tidigt i våras. sad

Fiat 127 (1977)
caromania Forummoderator
7 juni 2016 · 9 296 Inlägg

Alla riktiga veteranbilar i hyfsat skick (före 1950) lär bara stiga i värde kombinerat med begränsat underhåll. Annars så kommer ju en bil aldrig vara någon god investering i totalekonomi, men jag förstår hur du menar.

Jaguar XK8 tror jag inte kommer sjunka mycket mer. XJS har börjat stiga känns det som när det gäller sjyssta exemplar.

(Min Rover Coupe har tokvänt, men den är inte till salu tror jag.)

Senast redigerat av caromania (7 juni 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ingooo
9 juni 2016 · 167 Inlägg

Ungefär som börsen sånt här. En välbevarad Volvo 900 chassic skulle jag inte vara rädd för att spekuleta i och förvara väl.

spillolja
9 juni 2016 · 4 024 Inlägg

En 25 år gammal bil som snart är skattbefriad

http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/1974032/APDC_359.jpg

med minimalt värderas

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Slash Saabifierad
9 juni 2016 · 2 026 Inlägg

Saab 900 Cabriolet (OG900).
Toyota Celica Cabriolet (rätt ovanliga och Celicorna överhuvudtaget börjar skrotas av, börjar gå upp i pris).
Volvo C70 Cabriolet (står bra i pris)
Fiat X1/9 (inte ren cabriolet men utan tak)
Alfa Romeo Spider
Mazda MX5

Om du kan tänka dig bil med tak:
Toyota Celica GT4
Toyota MR2

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
dkws2
9 juni 2016 · 176 Inlägg

mercedes w140 spekuleras det att det kommer bli en blivande klassiker då antar jag att man skall satsa på 600an.
mercedes 190-16v bara ökar i värde
w123an har ökat rätt bra senare år då skall det förstås vara diesel för den är åtråvärdast.
även välbevarade w124 skattefria dieslar, helst skall man köpa dom något år innan dom blir skattebefriade

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
Evildan
9 juni 2016 ·

Citroen 2CV. Årsmodell orelevant, dom ökar stadigt i pris.
Obeskrivligt rolig bil.
( Torsen kan säkert utveckla detta ordentligt ) smile

trubbelturbo
9 juni 2016 · 1 460 Inlägg

Utan att vara expert på området kommer jag spontant att tänka på, som någon annan nämnde, BMW e30. Förhållandevis billiga också och jag har svårt att föreställa mig att dem kommer minska i värde framöver.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Utmarks-Loke
9 juni 2016 · 5 836 Inlägg

Det är lite för sent att satsa på en E30 nu, det är 5-10 år sedan de var billiga. Hellre en E46 då, de är nästan så billiga de kan bli nu, och kommer vara dyrare om 10 år om man kan hålla den i samma skick.

trubbelturbo
9 juni 2016 · 1 460 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det är lite för sent att satsa på en E30 nu, det är 5-10 år sedan de var billiga. Hellre en E46 då, de är nästan så billiga de kan bli nu, och kommer vara dyrare om 10 år om man kan hålla den i samma skick.

Hur ser utsikterna ut för mitt-imellan-bilen E36? För gamla för att kännas moderna men för nya för att betraktas som klassiker smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Utmarks-Loke
9 juni 2016 · 5 836 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Svarte_Orm skrev:
Det är lite för sent att satsa på en E30 nu, det är 5-10 år sedan de var billiga. Hellre en E46 då, de är nästan så billiga de kan bli nu, och kommer vara dyrare om 10 år om man kan hålla den i samma skick.

Hur ser utsikterna ut för mitt-imellan-bilen E36? För gamla för att kännas moderna men för nya för att betraktas som klassiker smile

Dom är fortfarande väldigt billiga men jag har aldrig tyckt om dom så jag vet inte om jag vill tro att de kommer gå upp i pris tongue

Utmarks-Loke
9 juni 2016 · 5 836 Inlägg

Volvo 940 kan man nog fortfarande hitta relativt billiga, och de kommer garanterat öka i värde eftersom de var sista bakhjulsdrivna volvon. En framtida klassiker oavsett vad man tycker om dom.

Wicca
9 juni 2016 · 886 Inlägg

Många sportbilar tror jag har stannat i värde iaf. Exempelvis den jag har. Ovanlig modell, lär öka i värde men å andra sidan är det mycket pill och dyra reservdelar med äldre sportbilar. Så totalekonomin blir nog sådär ändå.

Har du tur och hittar ett välvårdat ex för låg summa så kan du nog räkna med att göra lite förtjänst, men inte mycket.
Bättre då att acceptera pengaförlusten och köpa en ny eller nästan ny bil som är bekvämare, billigare att köra(förbrukning), säkrare, mer praktisk, lättare att sälja osv.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Utmarks-Loke
10 juni 2016 · 5 836 Inlägg

Ja, imprezan ligger nog som lägst nu, och kommer bli en eftertraktad klassiker i framtiden. Men det gäller att den hålls hyfsat original för att priserna skall öka ordentligt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 juni 2016 · 17 473 Inlägg

Volvo 940 fin lågmilad classic. Jag vet en som rullat knappt 15000 mil och är på ägaren med jämna mellanrum. Han bara ler...

Rätt opålitlig bil, om man ens kan kalla den för bil, men: Citroen CX. Stiger i värde just nu och de blir inte fler...

Fiat Uno Turbo I.E.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
IceEyes Varningar: För många..
13 juni 2016 · 2 552 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Volvo 940 fin lågmilad classic. Jag vet en som rullat knappt 15000 mil och är på ägaren med jämna mellanrum. Han bara ler...

Rätt opålitlig bil, om man ens kan kalla den för bil, men: Citroen CX. Stiger i värde just nu och de blir inte fler...

Fiat Uno Turbo I.E.

CX är frän, i synnerhet GTI:n. Annars finns ju även Citroën SM om man verkligen vill ha en enastående raritet.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang