3493
Sök

"Köpråd" Regler och avställd mm

295 Inlägg
11 juni 2016
Trådstartare
#1
Hej

Undrar lite om hur det är när det gäller ägarbyte.
Om vi säger att bilen står obesiktigad och avställd med körförbud sen gör man ett ägarbyte via transportstyrelsens app. Efter det är genomfört ställer den nya ägaren på bilen och även fixar försäkring sen kör han/hon den hem obesiktigad och körförbud men påställd och skattad o försäkrad.

T.ex. Den nya ägaren kör hem bilen och på vägen hem blir han stoppad av farbror blå. Vem är det då som får ta smällen? Nya eller gamla ägaren?

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

4 207 Inlägg
11 juni 2016
#2
Det är den som äger kärran som får ta böterna
eftersom den gamla ägaren sålt den så är han fri

:-)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Saabifierad
2 031 Inlägg
11 juni 2016
#3
Det är föraren av fordonet som får böter och straff, oavsett om han äger den eller inte då det här i Sverige är föraransvar som gäller.
Sedan kan man givetvis dividera om hur stor risken är att faktiskt bli stoppad men det är en annan fråga.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Muttley
11 juni 2016
#4
spillolja skrev:
Det är den som äger kärran som får ta böterna
eftersom den gamla ägaren sålt den så är han fri

:-)

De är aldrig ägaren(om han inte kör) De är ALLTID föraren som ska böta vid sådana tillfällen.  P-böter kommer till ägaren.

Forummoderator
18 290 Inlägg
11 juni 2016
#5
tkd_rille skrev:
spillolja skrev:
Det är den som äger kärran som får ta böterna
eftersom den gamla ägaren sålt den så är han fri

:-)

De är aldrig ägaren(om han inte kör) De är ALLTID föraren som ska böta vid sådana tillfällen.  P-böter kommer till ägaren.

Men skatten åker du på Viktor. Som ägare till bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 181 Inlägg
11 juni 2016
#6
De gör han inte de är ju nya ägaren som ställer på bilen så det är han som betalar skatten

EDIT: allstå den nya ägaren åker på skatten..vet ej om TS är köpare eller säljare wink
Senast redigerat av tobzter (11 juni 2016)


Muttley
11 juni 2016
#7
Hybridsmurfen skrev:
tkd_rille skrev:
spillolja skrev:
Det är den som äger kärran som får ta böterna
eftersom den gamla ägaren sålt den så är han fri

:-)

De är aldrig ägaren(om han inte kör) De är ALLTID föraren som ska böta vid sådana tillfällen.  P-böter kommer till ägaren.

Men skatten åker du på Viktor. Som ägare till bilen.

Jo exakt.  Men jag menade att spillolja har fel ang böterna smile

7 479 Inlägg
11 juni 2016
#8
Slash skrev:
Det är föraren av fordonet som får böter och straff, oavsett om han äger den eller inte då det här i Sverige är föraransvar som gäller.
Sedan kan man givetvis dividera om hur stor risken är att faktiskt bli stoppad men det är en annan fråga.

är lättare att bli stoppad idag för sådant,, polisen har ju regskyltsläsare,, vet ej vad systemet heter,, så man får upp en varning inne i polisbilen,,


Muttley
11 juni 2016
#9
granadadr skrev:
Slash skrev:
Det är föraren av fordonet som får böter och straff, oavsett om han äger den eller inte då det här i Sverige är föraransvar som gäller.
Sedan kan man givetvis dividera om hur stor risken är att faktiskt bli stoppad men det är en annan fråga.

är lättare att bli stoppad idag för sådant,, polisen har ju regskyltsläsare,, vet ej vad systemet heter,, så man får upp en varning inne i polisbilen,,

Inte alla bilar ännu? 
Hos oss är de ju isåfall toppen för lagbrytarna.  Vi har 2 eller 3 bilar på 2 kommuner enligt blaskan :p

4 207 Inlägg
11 juni 2016
#10
skatt och besiktning är som huvudregel ägaransvar

det är först som man blir stoppad och sedan fortsätter att köra som föraren är ansvarig då denna får kännerdom om förhållandet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Muttley
11 juni 2016
#11
spillolja skrev:
skatt och besiktning är som huvudregel ägaransvar

det är först som man blir stoppad och sedan fortsätter att köra som föraren är ansvarig då denna får kännerdom om förhållandet

Skriv det istället för Det är den som äger kärran som får ta böterna Så misstolkar ingen din riktigt missvisande mening

wink

7 479 Inlägg
11 juni 2016
#12
tkd_rille skrev:
spillolja skrev:
skatt och besiktning är som huvudregel ägaransvar

det är först som man blir stoppad och sedan fortsätter att köra som föraren är ansvarig då denna får kännerdom om förhållandet

Skriv det istället för Det är den som äger kärran som får ta böterna Så misstolkar ingen din riktigt missvisande mening

wink

tyvärr är det faktiskt inte så,,  utan föraransvar,, man har skyldighet att kolla så fordonet är kördugligt= lagligt att framföra på allmän väg,


Muttley
11 juni 2016
#13
granadadr skrev:
tkd_rille skrev:
spillolja skrev:
skatt och besiktning är som huvudregel ägaransvar

det är först som man blir stoppad och sedan fortsätter att köra som föraren är ansvarig då denna får kännerdom om förhållandet

Skriv det istället för Det är den som äger kärran som får ta böterna Så misstolkar ingen din riktigt missvisande mening

wink

tyvärr är det faktiskt inte så,,  utan föraransvar,, man har skyldighet att kolla så fordonet är kördugligt= lagligt att framföra på allmän väg,

Vadå tyvärr? De är väl finemang att den som framför ett fordon skall veta att den är i körbart skick smile

4 207 Inlägg
12 juni 2016
#14
ägaren svarar för det administrativa  dvs. skatt, försäkring, besiktning
den som hoppar in i en firmabil behöver inte bryr sig om detta

föraren för kontroll av bilen säkerhetsmässigt såsom
all obligatorisk belysning, spolning av vindruta, mönsterdjup på däck, etc. är som det ska vara

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Trucker
1 423 Inlägg
12 juni 2016
#15
granadadr skrev:
Slash skrev:
Det är föraren av fordonet som får böter och straff, oavsett om han äger den eller inte då det här i Sverige är föraransvar som gäller.
Sedan kan man givetvis dividera om hur stor risken är att faktiskt bli stoppad men det är en annan fråga.

är lättare att bli stoppad idag för sådant,, polisen har ju regskyltsläsare,, vet ej vad systemet heter,, så man får upp en varning inne i polisbilen,,

ANPR kamera = Automatic number plate reader..

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Saabifierad
2 031 Inlägg
15 juni 2016
#16
granadadr skrev:
Slash skrev:
Det är föraren av fordonet som får böter och straff, oavsett om han äger den eller inte då det här i Sverige är föraransvar som gäller.
Sedan kan man givetvis dividera om hur stor risken är att faktiskt bli stoppad men det är en annan fråga.

är lättare att bli stoppad idag för sådant,, polisen har ju regskyltsläsare,, vet ej vad systemet heter,, så man får upp en varning inne i polisbilen,,

Det är i och för sig sant, men det beror också på vart i landet, vad polisen sysslar med just då etc.

spillolja skrev:
ägaren svarar för det administrativa  dvs. skatt, försäkring, besiktning
den som hoppar in i en firmabil behöver inte bryr sig om detta

föraren för kontroll av bilen säkerhetsmässigt såsom
all obligatorisk belysning, spolning av vindruta, mönsterdjup på däck, etc. är som det ska vara

smile

Trollning.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

7 479 Inlägg
15 juni 2016
#17
Slash skrev:
granadadr skrev:
Slash skrev:
Det är föraren av fordonet som får böter och straff, oavsett om han äger den eller inte då det här i Sverige är föraransvar som gäller.
Sedan kan man givetvis dividera om hur stor risken är att faktiskt bli stoppad men det är en annan fråga.

är lättare att bli stoppad idag för sådant,, polisen har ju regskyltsläsare,, vet ej vad systemet heter,, så man får upp en varning inne i polisbilen,,

Det är i och för sig sant, men det beror också på vart i landet, vad polisen sysslar med just då etc.

spillolja skrev:
ägaren svarar för det administrativa  dvs. skatt, försäkring, besiktning
den som hoppar in i en firmabil behöver inte bryr sig om detta

föraren för kontroll av bilen säkerhetsmässigt såsom
all obligatorisk belysning, spolning av vindruta, mönsterdjup på däck, etc. är som det ska vara

smile

Trollning.

sant allt har ju med tur att göra,,  smile men förr kunde man ju möta en polisbil å ej bli stoppad om bilen ser ut som en vanlig svennebil,, å är ju MKT större risk att bli stoppad idag,, då dem får upp avställd på displayen i bilen direkt,,


1 067 Inlägg
20 juni 2016
#18
Se till att bilen är försäkrad..  Ställ på den om möjligt via appar eller E-tjänst..

Fungerar inte det så posta pappret och undvik att krocka


2 344 Inlägg
20 juni 2016
#19
granadadr skrev:
Slash skrev:
granadadr skrev:

är lättare att bli stoppad idag för sådant,, polisen har ju regskyltsläsare,, vet ej vad systemet heter,, så man får upp en varning inne i polisbilen,,

Det är i och för sig sant, men det beror också på vart i landet, vad polisen sysslar med just då etc.

spillolja skrev:
ägaren svarar för det administrativa  dvs. skatt, försäkring, besiktning
den som hoppar in i en firmabil behöver inte bryr sig om detta

föraren för kontroll av bilen säkerhetsmässigt såsom
all obligatorisk belysning, spolning av vindruta, mönsterdjup på däck, etc. är som det ska vara

smile

Trollning.

sant allt har ju med tur att göra,,  smile men förr kunde man ju möta en polisbil å ej bli stoppad om bilen ser ut som en vanlig svennebil,, å är ju MKT större risk att bli stoppad idag,, då dem får upp avställd på displayen i bilen direkt,,

Dock har långt ifrån alla polisbilar den tekniken. Tror det är runt 100 bilar fördelat i hela Sverige som har ANPR-systemet installerat. Självklart avråder jag dock starkt från att köra en avställd/oskattad bil överhuvudtaget.


1 067 Inlägg
20 juni 2016
#20
Se till att den är försäkrad innan du kör iväg. Vill inte gamla ägaren ställa på den så fyll i pappret att den ska vara påställd efter ägarbytet.  Ta en snapshot..

Har du detta brukar man slippa böter..   Är det påställt via etjänst eller liknande printa ut bekräftelsen och ta med i bilen..  Systemen brukar ta en stund att uppdatera..



Sök