kollade oljan i bilen idag(300mil sen byte) fick då se en gul sörja innanför locket.... på stickan var det även en gul "fläck" annars såg oljan ut som vanligt. topplockspackningen som gått? eller kan det ha nått att göra med saabs ökända vevhusventilation?
Låter som oilsludge... Kommer av mycket kallstarter och korta körsträckor! Ut och kör en rejäl sväng (1-2 timmar) och se om det försvinner...! Antagligen gör det det...!
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Det är inte så farligt som du tror, det är så på de flesta T7 motorer så här års...Så länge det bara är i röret å inte nere i oljan så är det ingen fara, det är mer ett kosmestiskt problem..Det orsakas antagligen av tjuvluft som kommer in genom locket eller så är det bara så att det blir så eftersom du har ett luftflöde där pga ombyggd vevhusvent.
De blir så av fukten som kommer in en kompis VR6 ser åsså ut så om man inte kör långsträckor å min gamla moppe med när de va kallt ute
Jack_the_Ripper skrev:
kollade oljan i bilen idag(300mil sen byte) fick då se en gul sörja innanför locket.... på stickan var det även en gul "fläck" annars såg oljan ut som vanligt. topplockspackningen som gått? eller kan det ha nått att göra med saabs ökända vevhusventilation?
Du kan också plocka ner burken till vevhusventilationen och rengöra den grundligt med tryckluft. Där kan det ofta vara mycket kladd som även efter oljebyte kan komma upp... Men det är inget märkligt om du ofta kör korta sträckor med halvvarm motor.