Vento projektet

Syftet var från början bara att tvätta av den och snygga till rosten för att sedan sälja den. Blir ett lite roligare projekt istället där bilen får en grundligare genomgång och samtidigt ett trevligare utförande. Bilen hade givetvis vissa fel som en läckande stötdämpare och avgasläckage, istället för att bara byta ut dem så valdes roligare alternativ som en sportdämpare i rostfritt och coils :)
  • 25 Följare
  • 10 967 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 augusti 2021
Green_devil
31 juli 2016 · 594 Inlägg

cars4ever skrev:

Green_devil skrev:
Plocka du bort hela luft burken när du montera öppet filter?

Jo det stämmer, tog bort hela luftburen. Nackdelen är att förvärmningen av insugsluften inte längre finns kvar. Blir dock betydligt renare utseende i motorutrymmet big_smile
Det lilla bilen varit igång efter förändringen så har det inte hunnit vara några negativa effekter.

Jag tänkte göra likadant med där sitter ju typ något spjäll o botten på burken, Så jag blev fundersam på hur det skulle gå när man tar bort den.
men då kan jag med andra ord göra de samma

Vart jag mig i världen vänder lämnar jag SVARTA RÄNDER
nrgjesper Ta inget förgivet
31 juli 2016 · 342 Inlägg

cars4ever skrev:

nrgjesper skrev:
ser bra ut! fortsätt kämpa bara smile

Tack för det:) Försöker allt jobba vidare med bilen så fort det finns lite tid över. Både ok och hållare tror jag är färdiglackade nu (sista lagret torkar nu). Så sen kommer det roligare stadiet med att montera ihop bromsarna.
Framskärmarna har en del rost som ska fixas innan kofångaren monterad tillbaka. Sen är det dags för besiktning roll

haha måste få tummen ur och besikta min också smile

Tar dagen som den kommer
BMW E91 320D "Koksvagn" (2006)
cars4ever
1 augusti 2016 · 834 Inlägg

Green_devil skrev:
Jag tänkte göra likadant med där sitter ju typ något spjäll o botten på burken, Så jag blev fundersam på hur det skulle gå när man tar bort den.
men då kan jag med andra ord göra de samma

Japp cool

När det är kallt kan den bli oroligare på tomgång men har inte hunnit köra bilen vintertid med öppetfilter så har sparat originalet också för säkerhets skull.

Men nu är det dags att börja montera ihop bromsarna big_smile

Green_devil
1 augusti 2016 · 594 Inlägg

Aha. tror nog att jag låter burken vara kvar o har mitt öppna filter liggandes i den, då jag kör dagligen med den. Mest för att pröva till en början

Vart jag mig i världen vänder lämnar jag SVARTA RÄNDER
cars4ever
5 augusti 2016 · 834 Inlägg

En miniuppdatering smile Blev utbyte av bromsklossarna fram samtidigt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74055/74055-8a5941cdd1209dc24b1283a3f9fc54a0.jpg

samt att bromskivan också fick en gnutta färg, de är dock inte utbytta då de verkade ok.

cars4ever
30 januari 2017 · 834 Inlägg

Nu har det varit stiltje alldeles för länge i detta projektet! Har haft lite för många projekt samtidigt och andra icke bilrelaterade saker som krävt tid (är det någon annan som känner igen sig? tongue).

Har bara blivit lite sporadiskt arbete med bilen men den har trots allt kommit ytterligare en liten bit på väg. Fanns lite ytrost på alla 4 skärmkanterna som nu är bortslipat, en av framskärmarna behöver även lite ny frisk plåt som ska svetsas dit. När det är färdigt ska skärmbreddarna limmas fast.

Har även plockat bort reg.plåts-belysningen som inte riktigt ville fungera pga dålig kontakt. Det fanns även lite rost där som ska åtgärdas samtidigt nu när bakstammen på bakluckan är bortplockad.
Ska försöka lägga in lite färska bilder också smile

cars4ever
16 februari 2017 · 834 Inlägg

Här kommer även en liten bilduppdatering:
Främre kofångaren är inte monterad ännu då det är lättare att fixa skärmarna när den främre kofångaren är demonterad

https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74055/74055-8d94a522f3f859631b019ec8c3dc3905.jpg

Fanns en del rost bakom reg.plåtshållaren som givetvis skall åtgärdas:


https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74055/74055-a67334e042cd34a8190bcb39fa19d400.jpg

Senast redigerat av cars4ever (16 februari 2017)

cars4ever
13 juli 2017 · 834 Inlägg

Nu när bilen är "nästan" klar så skulle jag flytta bilen för att fixa det sista med skärmkanterna/bakluckan och då plötsligt dör bilen 1 sekund efter start sad
Verkar vara startspärren som går in.
Testat båda nycklarna samt försökt att göra en avläsning (med en VAG-läsare) men den lyckas inte med kommunikationen för de flera av modulerna i bilen (airbagen gick att läsa av och var felfri) varav Immobilizer var ett av systemen som inte gick att läsa av.
Lite googlande antyder att det kan vara antennspolen runt nyckellåset som gett upp, själva boxen eller anslutningarna till den (samt givetvis nycklar men har provat båda och bilen beter sig likadant med båda).
Så plötsligt behövs det lite mer felsökning innan bilen är redo för besiktningen.

Blev iallafall en helt annan look på bilen med coilsen monterade smile

cars4ever
9 augusti 2017 · 834 Inlägg

Finns fortfarande saker kvar att göra på bilen men det är iallafall kul att få en liten försmak nu när bilen är nere på marken igen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74055/74055-3f3d8c6fb279752c3f2a481255f64ffa.jpg

startfelet kvarstår också fortfarande samt att bilen är i stort behov av en tvätt då det ligger tjocka lager av slipdamm på bilen.

Senast redigerat av cars4ever (9 augusti 2017)

cars4ever
2 september 2017 · 834 Inlägg

Lite glada nyheter smile Nu går bilen igen smile
Vet fortfarande inte med varför den stängde av sig 2 sekunder efter att den startat men nu startar den och går igen som den ska smile

Nu känns det betydligt trevligare att fortsätt skruva med bilen så att den blir färdig:)
Kommer fler bilder också nu när motivationen är tillbaka!

cars4ever
22 januari 2020 · 834 Inlägg

Hej alla smile

Blev lite som vanligt, det dök upp en massa andra saker i livet som gjorde att bilen inte rörts på väldigt lång tid. Men nu ser de sakerna ut att vara förbi så nu kan bilen få lite uppmärksamhet igen smile
Så härmed väcks tråden också till liv igen smile

amazinjoey
23 augusti 2021 · 1 139 Inlägg

Hur har det gått?  Nu  ett och halvår senare smile

cars4ever
24 augusti 2021 · 834 Inlägg

amazinjoey skrev:
Hur har det gått?  Nu  ett och halvår senare smile

Sen kom Corona.....  wink

nej lite framåt har det väl gått men startproblemet är inte löst, det senaste spåret är ett relä som skulle kunna påverka startproblemet. Tydligen hade lite äldre versioner av Vento ibland ett extra lram med startspärr men årsmodell 1996 har inte kvar den varianten (gick att koppla förbi) utan det styrs på ett annat sätt och är mer integrerat med bilens ordinarie styrsystem.

MammDiin
24 augusti 2021 · 2 019 Inlägg

Hade samma problem med min Vento att när man startade så stannade den efter typ en sekund.

Tog bort plasten runt rattstången och nyckellåset och såg att kabeln till antennspolen var ordentligt klämd så flyttade på den lite. Och efter det så funkade det i flera år utan problem. Kabeln måste mer eller mindre varit av och när jag flyttade på den så trycktes den ihop och fick ordentlig kontakt.

cars4ever
25 augusti 2021 · 834 Inlägg

MammDiin skrev:
Hade samma problem med min Vento att när man startade så stannade den efter typ en sekund.

Tog bort plasten runt rattstången och nyckellåset och såg att kabeln till antennspolen var ordentligt klämd så flyttade på den lite. Och efter det så funkade det i flera år utan problem. Kabeln måste mer eller mindre varit av och när jag flyttade på den så trycktes den ihop och fick ordentlig kontakt.

Tack för tipset smile Plasten runt rattstången är bortplockad sedan länge men efter all denna tiden så kommer jag inte längre ihåg exakt vilka delar jag har felsökt och vad som är testat.

Det lustiga är att rätt som det är så går den och har den väl startat en gång som den ska så är det inte längre några problem att starta den nästa gång utan det är först när den stått ettt tag som problemet uppstår igen. Men allt det kanske är slumpmässigt ???
Får försöka gräva vidare i detta och se omdet går att hitta en lösning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang