Köpråd: Första bil - Budget - 60-70k

Enchiladas
17 juni 2016 · 5 Inlägg

Hej, jag är lite sugen på införskaffa mig min första bil för att bli lite mer självständig.

Jag kommer använda bilen mest för stadskörning, men kommer även ske några längre landsväg streckor ibland.
Vill hålla så låg bränsleförbrukning som möjligt för att inte hålla allt för höga månadskostnader på bensin etc.

De olika bilar jag kollat lite på (främst för utseendet, då jag inte kan NÅGOT alls om bilar utöver från vad jag personligen tycker ser bra ut) är:

Volvo C30
Volvo V50
Volvo V70
BMW 116 (extra sugen på denna)

Blocket annonser på två 116 jag kikat på:
https://www.blocket.se/alvsborg/BMW_116 … 16&w=1
https://www.blocket.se/alvsborg/BMW_116 … 16&w=1

Vet dock inte hur farligt det är med miltal och vad jag ska kolla på när jag väl är där och ska köpa bilen, så hjälp även där uppskattas.

Jag har gått igenom några trådar här på första bils köp och sett en del om att miltal inte behöver spela någon roll och att bilen kan ändå vara i bra skick beroende på vem som kört.

Tar gärna emot tips på andra bilar som kan passa. Då det är en första bil kanske det är dumt att köpa en "dyrare" bil?

Stort tack om någon kan ta lite tid för att hjälpa mig smile

Senast redigerat av Enchiladas (17 juni 2016)

Evildan
18 juni 2016 ·

Stadskörning = automatlåda.
Låg bränsleförbrukning i kombination med automatlåda till din budget = Prius II.
Billig i skatt, 360kr/helår samt billig försäkring då det genomsnittliga klientelet som kör Priusägare skiljer sig fundamentalt från överrepresenterade bilförare i olycksstatistiken som unga BMW-ägare exempelvis.
Väldigt driftsäker, väldigt hög säkerhet samt generösa utrymmen.
Den kan däremot inte dra släpkärra (innan jimmy påpekar detta) men cykelhållare finns som tillbehör.
Förbrukningen ligger för snittföraren runt 0.5 liter milen.

Fråga gärna om du undrar något om Prius, jag är relativt kunnig om dom bilarna. smile

Jokabsson
18 juni 2016 · 1 175 Inlägg

Har man inga krav på utseende eller prestanda så är Prius ett klockrent val till första bil och billig bil överhuvudtaget! Tittar man på 116i så är det ju inte direkt prestanda man söker. Kanske lika bra att spana in Toyota då?

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Evildan
18 juni 2016 ·

Cracksoup skrev:
Har man inga krav på utseende eller prestanda så är Prius ett klockrent val till första bil och billig bil överhuvudtaget! Tittar man på 116i så är det ju inte direkt prestanda man söker. Kanske lika bra att spana in Toyota då?

Utseende är som jag skrivit otaliga gånger tidigare väldigt subjektivt och med handen på hjärtat, E87 är väl inte någon skönhet med alla mötande linjer och veck i kombination med den trumpna fronten och det odefinierbara avslutet? Tycker jag iaf.

BMW 116i  är förutom i manuellt utförande jämnsnabb med Prius genII även högvarvande i motorvägsfarter, 3800rpm i 120km/h. Det är i min värld inte premium att i mitten av 2000-talet ha samma låga utväxling som en 1987 corolla 1.6i 105hk.

Senast redigerat av Evildan (18 juni 2016)

panda666
18 juni 2016 · 4 250 Inlägg

Alla börjar tipsa om prius fram och tillbaks, förstår vad dom menar helt klart. Den är för typen som vill helst bara spara 100% och inte bryr sig alls om hur den ser ut och kör. Kan se ut som en kamel och kunna röra sig flera 100 mil utan soppa. Ska du ha nått sånt så helt ärligt köp priusen. Men är du som mig och bryr dig lite om utseendet och vill ha lite roligt på vägen ibland, kanske tom sladda på vintern nån gång ifall humöret är där? kolla in denna då.

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_318 … 11&w=3

borde inte dra så hemskt mycket soppa, ser modern ut och är säkert bekväm vid lite längre turer ifall du vill åka lite längre bort ibland. dom brukar inte strula så hemskt heller.

annars tycker jag att bmw 1 serien passar nog in ganska bra. kolla bara extra noga på bakluckan, börjar rosta ganska tidigt där. lacken börjar bubla.

mvh

Enchiladas
18 juni 2016 · 5 Inlägg

Evildan skrev:
Stadskörning = automatlåda.
Låg bränsleförbrukning i kombination med automatlåda till din budget = Prius II.
Billig i skatt, 360kr/helår samt billig försäkring då det genomsnittliga klientelet som kör Priusägare skiljer sig fundamentalt från överrepresenterade bilförare i olycksstatistiken som unga BMW-ägare exempelvis.
Väldigt driftsäker, väldigt hög säkerhet samt generösa utrymmen.
Den kan däremot inte dra släpkärra (innan jimmy påpekar detta) men cykelhållare finns som tillbehör.
Förbrukningen ligger för snittföraren runt 0.5 liter milen.

Fråga gärna om du undrar något om Prius, jag är relativt kunnig om dom bilarna. smile

Jag hittade bara en Prius i min prisklass som såldes i min stad.
Länkar den här:
https://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_ … 16&w=1

Något som generellt står ut? Vad tittar man på för att veta om den är i bra skick?

Har du också något annat tips om jag verkligen är sugen på manuell? Vill helst inte ha automat.

Tack för din hjälp! smile

panda666 skrev:
Alla börjar tipsa om prius fram och tillbaks, förstår vad dom menar helt klart. Den är för typen som vill helst bara spara 100% och inte bryr sig alls om hur den ser ut och kör. Kan se ut som en kamel och kunna röra sig flera 100 mil utan soppa. Ska du ha nått sånt så helt ärligt köp priusen. Men är du som mig och bryr dig lite om utseendet och vill ha lite roligt på vägen ibland, kanske tom sladda på vintern nån gång ifall humöret är där? kolla in denna då.

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_318 … 11&w=3

borde inte dra så hemskt mycket soppa, ser modern ut och är säkert bekväm vid lite längre turer ifall du vill åka lite längre bort ibland. dom brukar inte strula så hemskt heller.

annars tycker jag att bmw 1 serien passar nog in ganska bra. kolla bara extra noga på bakluckan, börjar rosta ganska tidigt där. lacken börjar bubla.

mvh

Kan man klara sig på en BMW om ens budget är att man inte vill lägga mycket över 3000 kr /månaden på att äga bil?

Senast redigerat av Enchiladas (18 juni 2016)

Utmarks-Loke
18 juni 2016 · 5 833 Inlägg

Enchiladas skrev:
Kan man klara sig på en BMW om ens budget är att man inte vill lägga mycket över 3000 kr /månaden på att äga bil?

Självklart, det är inte dyrare att äga BMW än andra bilmärken, med jämnstark motor. Men jag hade hellre valt 118i/120i än 116i. Bättre motor med valvetronic och bilarna var generellt mera välutrustade och påkostade. 116i var snikmodellen som inte hade något extra alls för att passa in i någon prisklass för tjänstebilsköpare eller vad det var. Sedan kan man spana lite efter M-paketet, det blir en helt annan bil med den fronten

Senast redigerat av Svarte_Orm (18 juni 2016)

torsen
18 juni 2016 · 7 233 Inlägg

Beg Volvo, BMW, Audi och VW i den prisklassen leder till bekymmer p g a a dessa bilar är så övervärderade.
För samma pengar får du mera, bättre och säkrare bil om du väljer Toyota, Mazda, Honda eller Ford.
För en nybliven bilägare med färskt körkort avråder jag på det bestämdaste från bakhjulsdrivna BMW.
Andra bilar som jag av andra själ vill avråda ifrån är Fiat, Renault, Peugeot, Citroen och Opel.
Visserligen får man äääänu mer bil för pengarna, men kan gå på en nitlott.

Köp privat en "enägarbil" som rullat mindre än 8.000 mil och inte är mer än 5 år gammal.
Då har du en viss trygghet i maskinskadeförsäkringen som upphör vid 10.000 mil och 10 år.
Självrisken är, i alla fall hos Folksam, 2.000:- på maskinskadan.
Behövs inte mycket för att den gränsen ska överskridas - räcker med bärgningen till verkstad.

Bränsleförbrukningen är avhängig hur du kör, det skiljer marginellt mellan olika bilar i samma storleksklass - Golfklassen t ex.

Har du inga krav på komfort så köp en NIVA.
Du får en 2 år och 2.000 mil gammal NIVA för din budget, om du törs.lol

it_mutt Avstängd
18 juni 2016 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:
Beg Volvo, BMW, Audi och VW i den prisklassen leder till bekymmer p g a a dessa bilar är så övervärderade.
För samma pengar får du mera, bättre och säkrare bil om du väljer Toyota, Mazda, Honda eller Ford.
För en nybliven bilägare med färskt körkort avråder jag på det bestämdaste från bakhjulsdrivna BMW.
Andra bilar som jag av andra själ vill avråda ifrån är Fiat, Renault, Peugeot, Citroen och Opel.
Visserligen får man äääänu mer bil för pengarna, men kan gå på en nitlott.

Köp privat en "enägarbil" som rullat mindre än 8.000 mil och inte är mer än 5 år gammal.
Då har du en viss trygghet i maskinskadeförsäkringen som upphör vid 10.000 mil och 10 år.
Självrisken är, i alla fall hos Folksam, 2.000:- på maskinskadan.
Behövs inte mycket för att den gränsen ska överskridas - räcker med bärgningen till verkstad.

Bränsleförbrukningen är avhängig hur du kör, det skiljer marginellt mellan olika bilar i samma storleksklass - Golfklassen t ex.

Har du inga krav på komfort så köp en NIVA.
Du får en 2 år och 2.000 mil gammal NIVA för din budget, om du törs.lol

Hur leder övervärderingen till bekymmer menar du?

(Edit: Givetvis utöver att bilen är värderad till mer än den egentligen är...ehm..värd...ehm)

Senast redigerat av it_mutt (18 juni 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
18 juni 2016 · 4 250 Inlägg

Man ska inte safe;a när man ska köpa en bil tycker jag så mycket. isf lika bra man köper en cykel och sparar 100% finns inga problem att köra bmw eller audi eller nått annat. du klarar dig galant med en bmw med den budgeten. Jag klarar mig väldigt bra med min 5 serie f10 tex. 800 halvförsäkring, diesel runt 700 i månaden. parkering 300 i månaden. så länge du inte kör dag o natt och behöver verkligen spara in på bränslet så tycker jag du kanske ska kolla på nått annat än tråk prius, bara min åsikt. Det finns faktiskt roligare bilar för pengen. Lita inte på folks ord att bmw merca etc går sönder varje dag och är dyra att äga. Visst går dom sönder men är man smart och sparar lite samt har en pålitlig verkstad som inte är moderverkstad, dvs bmws egna verkstad då klarar du dig fint fint.

och att köra bakhjuls drivet är faktiskt ingen fara alls , kan man inte köra bakhjuls drivet då kan man inte köra bil bara e så. folk körde ju 80 talet med 740 och dom klarade sig.

fråga på om du undrar nått annat.

mvh

Utmarks-Loke
18 juni 2016 · 5 833 Inlägg

torsen skrev:
Beg Volvo, BMW, Audi och VW i den prisklassen leder till bekymmer p g a a dessa bilar är så övervärderade.
För samma pengar får du mera, bättre och säkrare bil om du väljer Toyota, Mazda, Honda eller Ford.

Om det är något som är övervärderat är det väl toyota, folk tror att de bilarna inte kan gå sönder och betalar vad som helst för dom

Jokabsson
18 juni 2016 · 1 175 Inlägg

Evildan skrev:

Cracksoup skrev:
Har man inga krav på utseende eller prestanda så är Prius ett klockrent val till första bil och billig bil överhuvudtaget! Tittar man på 116i så är det ju inte direkt prestanda man söker. Kanske lika bra att spana in Toyota då?

Utseende är som jag skrivit otaliga gånger tidigare väldigt subjektivt och med handen på hjärtat, E87 är väl inte någon skönhet med alla mötande linjer och veck i kombination med den trumpna fronten och det odefinierbara avslutet? Tycker jag iaf.

BMW 116i  är förutom i manuellt utförande jämnsnabb med Prius genII även högvarvande i motorvägsfarter, 3800rpm i 120km/h. Det är i min värld inte premium att i mitten av 2000-talet ha samma låga utväxling som en 1987 corolla 1.6i 105hk.

Ja självklart men slänger du ut frågan vilken bil som är snyggast, Prius eller BMW E87 så vet du nog vad en stark majoritet hade svarat. Sedan kanske TS tycker Prius är en råsnygg bil och då talar det ju starkt för att han ska köpa en sådan.
Jag tycker E87 är rätt snygga förutom baken på icke M sport varianter tyvärr.

Rent ekonomiskt är säkerligen en Prius billigare i de flesta avseenden och det är helt upp till honom vad han prioriterar i en bil. Snygg, stilren, ekonomisk och körglädje är saker som är högt upp på min lista. Då blev det en 118d smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Enchiladas
20 juni 2016 · 5 Inlägg

Har klurat lite och funderar på om jag inte är mer sugen på en C30.

Vad tror ni om denna isåfall?

https://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_C … 16&w=1

Något som spontant jag ska tänka på eller som ser knasigt ut?

Super tacksam för all hjälp ni gett mig smile

Evildan
20 juni 2016 ·

Enchiladas skrev:
Har klurat lite och funderar på om jag inte är mer sugen på en C30.

Vad tror ni om denna isåfall?

https://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_C … 16&w=1

Något som spontant jag ska tänka på eller som ser knasigt ut?

Super tacksam för all hjälp ni gett mig smile

Ser inget märkligt med den bilen.
1.8f är en rätt träig motor men brukar väl fungera utan strul. Kamkedja ett plus.
Den är förbaskat trång i baksätet och kan du leva utan automat i kökörning så varför inte köpa den? Den delar många komponenter med Ford Focus bla drivlinan och bottenplattan. Fulsnygga tycker jag och inte alls lika plottrigt designad som den från sidan leende BMWn. wink

Evildan
20 juni 2016 ·

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/291

Då jag ändå i en annan tråd påvisat BMW:s bristande kvalitetsindex så länkar jag C30.

1-serien att jämföra med såklart:
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/20

citrouz
20 juni 2016 · 168 Inlägg

60-70k och ni snackar om elhästar och halvbilar. Råder alltid att ta utseende SIST, skitsamma. Prestanda - hållbarhet - körglädje - pris - utseende. Köp något kul!

mvh

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Evildan
20 juni 2016 ·

citrouz skrev:
60-70k och ni snackar om elhästar och halvbilar. Råder alltid att ta utseende SIST, skitsamma. Prestanda - hållbarhet - körglädje - pris - utseende. Köp något kul!

mvh

Ngt konkret förslag åt TS?

citrouz
20 juni 2016 · 168 Inlägg

Ja, asså skulle jag haft 60-70 hk skulle jag köpt en äldre impreza, s6a eller evo, kanske en 200sx. Men om man skiter i prestanda, så är kia/hyundai ''mycket'' bil för pengarna så den skulle jag föreslå. du får nästan en ny för dem pengarna

Senast redigerat av citrouz (20 juni 2016)

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
citrouz
20 juni 2016 · 168 Inlägg
Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Superb-linkan
21 juni 2016 · 275 Inlägg

Kollat Seat Ibiza, Skoda Fabia?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang