cevapcici skrev:
wBes skrev:
Är maskin fräsch i övrigt så räcker det med 3" Turboback och TD04 om du ska köra på B95/B98. En alu-ic är dock trevligt om man vill kunna göra fler pulls på raken/köra bana eller liknande.
Och pump samt spridare likaså, även om du hittar en trevlig nivå på B95/B98 är E85 ett betydligt mycket roligare bränsle. Bilen blir aggressivare och vaknar upp på ett helt annat vis, lägg därtill det trevliga E85 priset vi har i dagsläget kombinerat med alla fördelar som medföljer den högre oktan halten.
Tusen tack för din input

Tanken är att börja med 3" dp röret, monteringen bör inte vara så svår då jag nyss bytte turbon, så pinnbultarna sitter inte fastrostade. Det är nog mer undertill som problemen kan uppstå med de 2 muttrarna vid flexröret.
Walbro 255 tror jag räcker för min del, tsm med siemens deka spridare. Satsar nog på de som ligger på 600 nånting istället för 875. Problemet med Etanol blir nog bara att bilen drar mer, så priset blir nog inte så stor skillnad i slutändan. Tung högerfot numera

Självklart, här hjälps vi åt!

Monteringen av downpipen ska inte vara några bekymmer, på med lite rostlösare vid flexröret så brukar det släppa.
Kolla specen på min 9-5a så får du ett hum om vad som behövs. Siemens Deka 630 står pall för lite drygt 370-380 E85 HK, och cirka 450HK på B98. Så 875or behövs verkligen inte.
Visst är det så, den teoretiska vinningen äts allt som oftast upp av en gladare körstil i och med mera effekt.
Men du lär gasa mera oavsett bränsleval. Tumregeln brukar vara cirka 30% mer förbrukning med E85 kontra B95, i dagsläget kostar B95 cirka 55-60% mer än E85. You do the math..

Som nämnt tidigare får du även lägre förbränningstemperatur samt högre oktanhalt (mindre risk för självantändning/spikning) vilket är något som är högst önskvärt när man ligger nära gränsen på vad B2x5 kolvarna klarar av.
Kör man även T7 eller annat Biopower kompatibelt motorsystem kan man även mixa bensin och etanol hur man vill vilket jag förmodar att du känner till? Många bensinkedjor har knappast rätt blandning i sitt E85 bränsle vilket gör att man kan köra ännu billigare, dom som är "värst" för stunden enligt min och många andras erfarenhet är OKQ8. Open S.I.D har noterat så lågt som 40% Etanol/60% Bensin i deras "E85" bränsle. (Är du intresserad kolla in E85 tråden på STCS-forumet,
http://forum.saabturboclub.com/showthre … mer+etanol)
Om man sitter och räknar på det kan man åka fruktansvärt billigt med sin Biopower bil med detta bränsle, säg att bilen drar 15% mer på OKQ8as "E85" kontra vanlig B95 för 10:-/litern.
En no brainer för mig, kör man Saab så kör man Biopower! :- )