Saab 9-5 Linear goes Aero

Saab 9-5
  • 60 Följare
  • 257 738 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 september 2023
Mack855
4 juni 2018 · 1 354 Inlägg

Tänkte mest för att steg 3 programvara brukar kunna få ordning på avgasvärdena.. smile

cevapcici
4 juni 2018 · 690 Inlägg

Mack855 skrev:
Tänkte mest för att steg 3 programvara brukar kunna få ordning på avgasvärdena.. smile

Ja vissa säger det, får hoppas att det stämmer wink

JKDesign
4 juni 2018 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

Mack855 skrev:
Tänkte mest för att steg 3 programvara brukar kunna få ordning på avgasvärdena.. smile

Ja vissa säger det, får hoppas att det stämmer wink

Fast för steg 3 bör du även ha:
*T5/smidda kolvar och stakar
*Alu IC
*minst 2,5” catback
*Aero koppling
*Uppgraderad bränslepump
*större spridare

Fast nu skiljer sig steg 3 på 2,0an från aeron (2,3) iof...

Men du börjar närma dig gränsen av vad original hårdvara pallar med tror ja.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
4 juni 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

Mack855 skrev:
Tänkte mest för att steg 3 programvara brukar kunna få ordning på avgasvärdena.. smile

Ja vissa säger det, får hoppas att det stämmer wink

Fast för steg 3 bör du även ha:
*T5/smidda kolvar och stakar
*Alu IC
*minst 2,5” catback
*Aero koppling
*Uppgraderad bränslepump
*större spridare

Fast nu skiljer sig steg 3 på 2,0an från aeron (2,3) iof...

Men du börjar närma dig gränsen av vad original hårdvara pallar med tror ja.

Ja jag menar nog inte steg 3 ordagrant, menar tredje optimeringen jag gjort men efter att ha pratat med GDM så sa han att jag kan få ut ca 280 hk med 3"dp med min nuvarande td04-15t turbo.

Så bortse från det jag sa, läste nog Mack855's kommentar lite för snabbt!

Avgasröret idag är 2.5" "catback". Mätte rörets diameter till 63.5 mm när jag skulle prova utblås. Både innan och efter sista ljuddämparen, alla har sagt att det är 2.25" men det stämmer inte enligt skjutmåttet.

Men jag tänker köra på samma setup som du, dvs twinpipe catback. Bara det att jag får hitta ngn som kan hjälpa mig bygga det sen smile

Aerokopplingen tar jag vid ett senare skede då original klarar 400nm och aero 450nm har jag för mig.

Jag ligger på 360nm nu, och nästa steg blir 380nm enligt GDM fast där e det ju gränsfall givetvis.

Jag har aerospridarna och de ska palla runt 300-320 hk, mitt mål är 280hk max med originalkolvar osv.

wBes
4 juni 2018 · 405 Inlägg

Är maskin fräsch i övrigt så räcker det med 3" Turboback och TD04 om du ska köra på B95/B98. En alu-ic är dock trevligt om man vill kunna göra fler pulls på raken/köra bana eller liknande.

Och pump samt spridare likaså, även om du hittar en trevlig nivå på B95/B98 är E85 ett betydligt mycket roligare bränsle. Bilen blir aggressivare och vaknar upp på ett helt annat vis, lägg därtill det trevliga E85 priset vi har i dagsläget kombinerat med alla fördelar som medföljer den högre oktan halten.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
cevapcici
4 juni 2018 · 690 Inlägg

wBes skrev:
Är maskin fräsch i övrigt så räcker det med 3" Turboback och TD04 om du ska köra på B95/B98. En alu-ic är dock trevligt om man vill kunna göra fler pulls på raken/köra bana eller liknande.

Och pump samt spridare likaså, även om du hittar en trevlig nivå på B95/B98 är E85 ett betydligt mycket roligare bränsle. Bilen blir aggressivare och vaknar upp på ett helt annat vis, lägg därtill det trevliga E85 priset vi har i dagsläget kombinerat med alla fördelar som medföljer den högre oktan halten.

Tusen tack för din input smile

Tanken är att börja med 3" dp röret, monteringen bör inte vara så svår då jag nyss bytte turbon, så pinnbultarna sitter inte fastrostade. Det är nog mer undertill som problemen kan uppstå med de 2 muttrarna vid flexröret.

Walbro 255 tror jag räcker för min del, tsm med siemens deka spridare. Satsar nog på de som ligger på 600 nånting istället för 875. Problemet med Etanol blir nog bara att bilen drar mer, så priset blir nog inte så stor skillnad i slutändan. Tung högerfot numera tongue

wBes
4 juni 2018 · 405 Inlägg

cevapcici skrev:

wBes skrev:
Är maskin fräsch i övrigt så räcker det med 3" Turboback och TD04 om du ska köra på B95/B98. En alu-ic är dock trevligt om man vill kunna göra fler pulls på raken/köra bana eller liknande.

Och pump samt spridare likaså, även om du hittar en trevlig nivå på B95/B98 är E85 ett betydligt mycket roligare bränsle. Bilen blir aggressivare och vaknar upp på ett helt annat vis, lägg därtill det trevliga E85 priset vi har i dagsläget kombinerat med alla fördelar som medföljer den högre oktan halten.

Tusen tack för din input smile

Tanken är att börja med 3" dp röret, monteringen bör inte vara så svår då jag nyss bytte turbon, så pinnbultarna sitter inte fastrostade. Det är nog mer undertill som problemen kan uppstå med de 2 muttrarna vid flexröret.

Walbro 255 tror jag räcker för min del, tsm med siemens deka spridare. Satsar nog på de som ligger på 600 nånting istället för 875. Problemet med Etanol blir nog bara att bilen drar mer, så priset blir nog inte så stor skillnad i slutändan. Tung högerfot numera tongue

Självklart, här hjälps vi åt! smile

Monteringen av downpipen ska inte vara några bekymmer, på med lite rostlösare vid flexröret så brukar det släppa.

Kolla specen på min 9-5a så får du ett hum om vad som behövs. Siemens Deka 630 står pall för lite drygt 370-380 E85 HK, och cirka 450HK på B98. Så 875or behövs verkligen inte.

Visst är det så, den teoretiska vinningen äts allt som oftast upp av en gladare körstil i och med mera effekt.

Men du lär gasa mera oavsett bränsleval. Tumregeln brukar vara cirka 30% mer förbrukning med E85 kontra B95, i dagsläget kostar B95 cirka 55-60% mer än E85. You do the math.. wink

Som nämnt tidigare får du även lägre förbränningstemperatur samt högre oktanhalt (mindre risk för självantändning/spikning) vilket är något som är högst önskvärt när man ligger nära gränsen på vad B2x5 kolvarna klarar av.

Kör man även T7 eller annat Biopower kompatibelt motorsystem kan man även mixa bensin och etanol hur man vill vilket jag förmodar att du känner till? Många bensinkedjor har knappast rätt blandning i sitt E85 bränsle vilket gör att man kan köra ännu billigare, dom som är "värst" för stunden enligt min och många andras erfarenhet är OKQ8. Open S.I.D har noterat så lågt som 40% Etanol/60% Bensin i deras  "E85" bränsle. (Är du intresserad kolla in E85 tråden på STCS-forumet, http://forum.saabturboclub.com/showthre … mer+etanol)

Om man sitter och räknar på det kan man åka fruktansvärt billigt med sin Biopower bil med detta bränsle, säg att bilen drar 15% mer på OKQ8as "E85" kontra vanlig B95 för 10:-/litern.

En no brainer för mig, kör man Saab så kör man Biopower! :- )

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
6 juni 2018 · 174 Inlägg

cevapcici skrev:

Mack855 skrev:
Fast ska du inte egentligen ha programvara för steg 3 med en racemisse?

Jo oroa dig inte för det. Det kommer.. Måste ju först ta reda på av folk som har "been There done that" om själva körningen med katalysatorn.

Frågan handlade om hur jag ska göra för att gå igenom besiktning med downpipen.

Steg 3 kommer när jag monterat skiten, men tid har man aldrig tongue

Jag kör race. Har gått bra på besiktning, dock så varmkörde jag dåligt nu senast och stod parkerad i 5 minuter innan besiktning då jag trodde besiktningsmannen skulle komma ut när det egentligen var jag som skulle in. Blev kuggad på avgasvärde.

Skulle ha bytt stift och olja men hann inte med det. Så bokade in en ny efterkontroll dagen efter och fick bytt stift och olja samt varmkörde några repor genom 3an och 4an. Då gick den igenom.
Sen helt ärligt tror jag att jag hade gått igenom första gången också om jag bara hade bytt filter och olja. Det är ett måste med race. Har besiktigat tidigare år utan problem.

Alltså, olja/stift/varmkör 3-4an

BioPowered SAAB 9-5
kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
6 juni 2018 · 174 Inlägg

wBes skrev:
Siemens Deka 630 står pall för lite drygt 370-380 E85 HK, och cirka 450HK på B98. Så 875or behövs verkligen inte.

Låglastegenskaperna hos 875or låg bättre till än hos 630. Därav alla som gjort byten till 875. Tror även det har varit uppe i STCS där Mackan förklarade sig.

BioPowered SAAB 9-5
JKDesign
6 juni 2018 · 4 442 Inlägg

kitqeb skrev:

wBes skrev:
Siemens Deka 630 står pall för lite drygt 370-380 E85 HK, och cirka 450HK på B98. Så 875or behövs verkligen inte.

Låglastegenskaperna hos 875or låg bättre till än hos 630. Därav alla som gjort byten till 875. Tror även det har varit uppe i STCS där Mackan förklarade sig.

630 spridarna har äldre teknik som inte är optimal någonstanns. Körde det på min gamla aero men bytte till 875or. Skall även köra det nu wink

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
wBes
6 juni 2018 · 405 Inlägg

Jaså hade jag inte en aning om.. Då finns det verkligen ingen anledning till att köra 630 då spridarna kostar i princip lika mycket.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
cevapcici
7 juni 2018 · 690 Inlägg

kitqeb skrev:

cevapcici skrev:

Mack855 skrev:
Fast ska du inte egentligen ha programvara för steg 3 med en racemisse?

Jo oroa dig inte för det. Det kommer.. Måste ju först ta reda på av folk som har "been There done that" om själva körningen med katalysatorn.

Frågan handlade om hur jag ska göra för att gå igenom besiktning med downpipen.

Steg 3 kommer när jag monterat skiten, men tid har man aldrig tongue

Jag kör race. Har gått bra på besiktning, dock så varmkörde jag dåligt nu senast och stod parkerad i 5 minuter innan besiktning då jag trodde besiktningsmannen skulle komma ut när det egentligen var jag som skulle in. Blev kuggad på avgasvärde.

Skulle ha bytt stift och olja men hann inte med det. Så bokade in en ny efterkontroll dagen efter och fick bytt stift och olja samt varmkörde några repor genom 3an och 4an. Då gick den igenom.
Sen helt ärligt tror jag att jag hade gått igenom första gången också om jag bara hade bytt filter och olja. Det är ett måste med race. Har besiktigat tidigare år utan problem.

Alltså, olja/stift/varmkör 3-4an

Aha, visste inte att man var tvungen o byta stift. De är iofs nybytta men jag får väl se. I värsta fall får man hålla på att montera fram o tbx med gamla original dp och katalysatorn inför besiktning. Låter lite omständigt men men..

cevapcici
10 juni 2018 · 690 Inlägg

Har inte hunnit montera downpipen än men det fick sig en omgång avgaswrap.

Det råder delade meningar huruvida man ska wrappa katten eller ej men jag anser att en racekat kommer snabbare upp i arbetstemperatur med wrappen jämfört med utan.

Sedan är det nog större risk att en original katalysator tar mer skada av wrap än en racekatt som jobbar en bra bit över originalets temperatur.


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-7ec0cc93150aa005b2fe74a247e7844b.jpg

JKDesign
10 juni 2018 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:
Har inte hunnit montera downpipen än men det fick sig en omgång avgaswrap.

Det råder delade meningar huruvida man ska wrappa katten eller ej men jag anser att en racekat kommer snabbare upp i arbetstemperatur med wrappen jämfört med utan.

Sedan är det nog större risk att en original katalysator tar mer skada av wrap än en racekatt som jobbar en bra bit över originalets temperatur.


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-7ec0cc93150aa005b2fe74a247e7844b.jpg

Jag är absolut inget expert, men katten blir djävulskt varm så frågan är om ditt bandage pallar det? Typ 1100grader

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
cevapcici
10 juni 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:
Har inte hunnit montera downpipen än men det fick sig en omgång avgaswrap.

Det råder delade meningar huruvida man ska wrappa katten eller ej men jag anser att en racekat kommer snabbare upp i arbetstemperatur med wrappen jämfört med utan.

Sedan är det nog större risk att en original katalysator tar mer skada av wrap än en racekatt som jobbar en bra bit över originalets temperatur.


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-7ec0cc93150aa005b2fe74a247e7844b.jpg

Jag är absolut inget expert, men katten blir djävulskt varm så frågan är om ditt bandage pallar det? Typ 1100grader

Bandaget klarar 800 grader och 1300 tillfälligt.

Läste någonstans att dessa jobbar runt 600-700 grader och original runt 200-300 typ.

Men om det är 1100 grader som du säger så blir det nog inte så bra...

wBes
10 juni 2018 · 405 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:
Har inte hunnit montera downpipen än men det fick sig en omgång avgaswrap.

Det råder delade meningar huruvida man ska wrappa katten eller ej men jag anser att en racekat kommer snabbare upp i arbetstemperatur med wrappen jämfört med utan.

Sedan är det nog större risk att en original katalysator tar mer skada av wrap än en racekatt som jobbar en bra bit över originalets temperatur.


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-7ec0cc93150aa005b2fe74a247e7844b.jpg

Jag är absolut inget expert, men katten blir djävulskt varm så frågan är om ditt bandage pallar det? Typ 1100grader

Bandaget klarar 800 grader och 1300 tillfälligt.

Läste någonstans att dessa jobbar runt 600-700 grader och original runt 200-300 typ.

Men om det är 1100 grader som du säger så blir det nog inte så bra...

Men.. Ingen minns en fegis wink

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
cevapcici
10 juni 2018 · 690 Inlägg

wBes skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

Jag är absolut inget expert, men katten blir djävulskt varm så frågan är om ditt bandage pallar det? Typ 1100grader

Bandaget klarar 800 grader och 1300 tillfälligt.

Läste någonstans att dessa jobbar runt 600-700 grader och original runt 200-300 typ.

Men om det är 1100 grader som du säger så blir det nog inte så bra...

Men.. Ingen minns en fegis wink

Jo men blev lite kluven nu.. Roligt när bilen börjar brinna på e6an liksom smile

Är det så farligt? Känns som 1100 grader är överdrivet.

De jobbar runt 600-700 grader som sagt vad jag läste mig fram till men 1100 grader låter sjukt?

JKDesign
11 juni 2018 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

wBes skrev:

cevapcici skrev:

Bandaget klarar 800 grader och 1300 tillfälligt.

Läste någonstans att dessa jobbar runt 600-700 grader och original runt 200-300 typ.

Men om det är 1100 grader som du säger så blir det nog inte så bra...

Men.. Ingen minns en fegis wink

Jo men blev lite kluven nu.. Roligt när bilen börjar brinna på e6an liksom smile

Är det så farligt? Känns som 1100 grader är överdrivet.

De jobbar runt 600-700 grader som sagt vad jag läste mig fram till men 1100 grader låter sjukt?

Jag är som sagt ingen expert, men jag har aldrig haft bandage på katten.

Brukar ju sitta på grenrör och där måste ju avgaserna vara absolut varmast?

Kör du på katten så kan du återkomma med resultat wink

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
wBes
11 juni 2018 · 405 Inlägg

Avgasbandage smälter snarare än brinner som jag har förstått det. Kan inte tänka mig att katten blir varmare än grenrör/turbo så det bör vara lugnt oavsett..

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
cevapcici
11 juni 2018 · 690 Inlägg

wBes skrev:
Avgasbandage smälter snarare än brinner som jag har förstått det. Kan inte tänka mig att katten blir varmare än grenrör/turbo så det bör vara lugnt oavsett..

Jag blev lite kluven faktiskt, har läst massa forum där många kört flera år utan problem.
Borde ju inte vara några problem, har sett andra göra det också.

Men kanske ska linda grenröret istället?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang