Vad för bil ska man satsa på för framtida ljudsystem?

CONCUSSUS
9 juli 2016 · 10 Inlägg

Tjenare! Som ni ser så är jag ny här och har en del funderingar. Jag har i många år velat ha en bil med ett stort bastryck och nu är den drömmen närmare än någonsin! Jag fixade körkort för ungefär en månad sedan nu och funderar på vad för bil man ska ha som "ljudbil". Det står mer eller mindre mellan två bilar. En äldre A4 kombi (runt år 2004) eller en Audi A5 från runt 2010. Nu vet jag att det är en del skillnad i både utförande och pris på dessa två bilar, men för mig så kommer det bli någon utav de två. Fördelarna med A4:an är att det finns mer plats för ljud. Dessutom så är den billigare vilket betyder att jag kommer att kunna lägga mer ljud på själva ljudet. A5:an tycker jag är sinnessjukt snygg. Finns dock inte lika mycket plats för ljud, men då kommer jag även till en annan frågeställning. Hur mycket plats behöver jag egentligen? Jag har alltid tänkt att jag vill ha 2 15" subwoofers iaf. Vet inte om det är mycket eller lite riktigt...

Hur mycket pengar behöver man lägga cirkus för att få ett riktigt fett ljudsystem? Jag har tänkt att allt skall vara klart tills nästa sommar. Absolut maxbelopp jag kan tänka mig att spendera på ljud fram tills det är nog runt 50k. Räcker det långt? Då tänker jag att jag behöver hitta någon som kan installera allting snyggt etc. Om jag skulle skaffa A4:an så är det dock inte lika viktigt för mig att allt ser så super snyggt ut, utan då är det ljudet som är viktigast. Men om det blir en A5:a då vill jag hitta någon som kan bygga om där bak så att det ser riktigt stilrent ut!

Undrar även om det finns några hemsidor som ni skulle kunna rekommendera där man kan läsa på en del? Jag har tyvärr noll koll på allt detta med bas. Helst betalar jag någon som kan montera ett system åt mig etc.

Tack så mycket för att ni läste! Hoppas även jag kunna bidra till forumet med tiden! smile

P.S. Glömde skriva även att basen inte är det enda viktiga för bilen. Utan jag vill såklart ha ett rent och tydligt ljud överlag också då jag lyssnar på mer än bastung musik!

Senast redigerat av CONCUSSUS (9 juli 2016)

TeknikToken
10 juli 2016 · 26 Inlägg

Ska du in med dubbla 15" Basar som kräver en del Lådvolym så är en Kombi bil ett måsta kan jag säga direkt.

Så du kommer behöva bestämma dig för 2 st 15" element, en som bygger en anpassad låda med rätt avstämmning efter din musik, slutsteg till detta, rejält strömpaket, Slutsteg till denna låda, Framsystem med separat slutsteg till, Massa dämpning i hela bilen helst dörrar, skuff och taket, huvudenhet med bra signal, Arbetskostnaden för installation av allt ca 500-600 kr/tim hos företag.

Självklart får du inte missa bättre Billbatterier, både fram och bak i skuffen. Kanske 3 st och även se att generatorn är tillräckligt stark för att ladda upp alla dessa batterier annars behövs även denna bytas ut till en kraftfullare.

När du säger att det mesta jobbet ska ändå ett företag göra så är det bara bestämma dig lite för märken, sedan kontakta nått företag med mycket kunskap så hjälper dom dig med allt.

TeknikToken
10 juli 2016 · 26 Inlägg

Enligt mig dom Maffigaste 15" Bilbasarna på marknaden.

http://www.ebay.com/itm/ORION-HCCA152SP … mp;vxp=mtr

CONCUSSUS
10 juli 2016 · 10 Inlägg

TeknikToken skrev:
Ska du in med dubbla 15" Basar som kräver en del Lådvolym så är en Kombi bil ett måsta kan jag säga direkt.

Så du kommer behöva bestämma dig för 2 st 15" element, en som bygger en anpassad låda med rätt avstämmning efter din musik, slutsteg till detta, rejält strömpaket, Slutsteg till denna låda, Framsystem med separat slutsteg till, Massa dämpning i hela bilen helst dörrar, skuff och taket, huvudenhet med bra signal, Arbetskostnaden för installation av allt ca 500-600 kr/tim hos företag.

Självklart får du inte missa bättre Billbatterier, både fram och bak i skuffen. Kanske 3 st och även se att generatorn är tillräckligt stark för att ladda upp alla dessa batterier annars behövs även denna bytas ut till en kraftfullare.

När du säger att det mesta jobbet ska ändå ett företag göra så är det bara bestämma dig lite för märken, sedan kontakta nått företag med mycket kunskap så hjälper dom dig med allt.

Undrar bara till och börja med... Kommer 2 15" ge bra tryck? Iofs skulle jag kunna kolla upp detta själv på youtube. Men är osäker på hur det reflekteras sig i verkligheten. Vet du om något företag som gör sådant arbete? Det finns iofs olika modeller utav A5:an. Den med hatchback är den jag tänkt ha isf. Ser ut o finnas gott om utrymme för 2 15"? https://i.imgur.com/GZroYPo.png

Kul att du nämnde just Orion subben. Är just dem jag alltid velat ha baserat på vad jag sett på youtube! tongue

Edit: När jag kollar på denna video så ska nog 2 Orion definitivt räcka. Hela jävla bilen skakar ju från endast en här?! https://www.youtube.com/watch?v=-ozAI5pKOlM

Senast redigerat av CONCUSSUS (10 juli 2016)

BudgetDunkaren Osponsrad
10 juli 2016 · 1 631 Inlägg

Glöm inte att vibbdämpa 😉

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
TeknikToken
10 juli 2016 · 26 Inlägg

CONCUSSUS skrev:

TeknikToken skrev:
Ska du in med dubbla 15" Basar som kräver en del Lådvolym så är en Kombi bil ett måsta kan jag säga direkt.

Så du kommer behöva bestämma dig för 2 st 15" element, en som bygger en anpassad låda med rätt avstämmning efter din musik, slutsteg till detta, rejält strömpaket, Slutsteg till denna låda, Framsystem med separat slutsteg till, Massa dämpning i hela bilen helst dörrar, skuff och taket, huvudenhet med bra signal, Arbetskostnaden för installation av allt ca 500-600 kr/tim hos företag.

Självklart får du inte missa bättre Billbatterier, både fram och bak i skuffen. Kanske 3 st och även se att generatorn är tillräckligt stark för att ladda upp alla dessa batterier annars behövs även denna bytas ut till en kraftfullare.

När du säger att det mesta jobbet ska ändå ett företag göra så är det bara bestämma dig lite för märken, sedan kontakta nått företag med mycket kunskap så hjälper dom dig med allt.

Undrar bara till och börja med... Kommer 2 15" ge bra tryck? Iofs skulle jag kunna kolla upp detta själv på youtube. Men är osäker på hur det reflekteras sig i verkligheten. Vet du om något företag som gör sådant arbete? Det finns iofs olika modeller utav A5:an. Den med hatchback är den jag tänkt ha isf. Ser ut o finnas gott om utrymme för 2 15"? https://i.imgur.com/GZroYPo.png

Kul att du nämnde just Orion subben. Är just dem jag alltid velat ha baserat på vad jag sett på youtube! tongue

Edit: När jag kollar på denna video så ska nog 2 Orion definitivt räcka. Hela jävla bilen skakar ju från endast en här?! https://www.youtube.com/watch?v=-ozAI5pKOlM

2 st 15" basar i denna klass kommer verkligen skaka om hela bilen därav enormt viktigt med Ljuddämpa hela bilen.

Den basen dom flesta delar på youtube av Orion basen är betydligt billigare.

http://www.ebay.com/itm/ORION-HCCA-152- … kaeT0frg8g

Den jag delade först är deras nyaste tävlingsmodell men den andra räcker och ger bra tryck.

Rekommenderar denna tjänst för att ta hem varor från Usa.

https://www.shopusa.com/shopusa/sweden/

Senast redigerat av TeknikToken (10 juli 2016)

CONCUSSUS
10 juli 2016 · 10 Inlägg

BudgetDunkaren skrev:
Glöm inte att vibbdämpa 😉

Antar att det är att ljuddämpa? Skriver upp det!

TeknikToken skrev:
2 st 15" basar i denna klass kommer verkligen skaka om hela bilen därav enormt viktigt med Ljuddämpa hela bilen.

Den basen dom flesta delar på youtube av Orion basen är betydligt billigare.

http://www.ebay.com/itm/ORION-HCCA-152- … kaeT0frg8g

Den jag delade först är deras nyaste tävlingsmodell men den andra räcker och ger bra tryck.

Rekommenderar denna tjänst för att ta hem varor från Usa.

https://www.shopusa.com/shopusa/sweden/

Tror inte jag kommer behöva det senaste o värsta hehe. Så får isf bli den billigare versionen. Det jag tänker på dock med att importera ifrån USA. Hur blir det med försäkringar och garantier etc? Om det skulle börja strula? Det finns inget likvärdigt jag kan få tag på i sverige? Vet inte om du såg bilden jag länkade för övrigt, men det borde väl gå att få plats med 2st 15" där?

TeknikToken
10 juli 2016 · 26 Inlägg

CONCUSSUS skrev:

BudgetDunkaren skrev:
Glöm inte att vibbdämpa 😉

Antar att det är att ljuddämpa? Skriver upp det!

TeknikToken skrev:
2 st 15" basar i denna klass kommer verkligen skaka om hela bilen därav enormt viktigt med Ljuddämpa hela bilen.

Den basen dom flesta delar på youtube av Orion basen är betydligt billigare.

http://www.ebay.com/itm/ORION-HCCA-152- … kaeT0frg8g

Den jag delade först är deras nyaste tävlingsmodell men den andra räcker och ger bra tryck.

Rekommenderar denna tjänst för att ta hem varor från Usa.

https://www.shopusa.com/shopusa/sweden/

Tror inte jag kommer behöva det senaste o värsta hehe. Så får isf bli den billigare versionen. Det jag tänker på dock med att importera ifrån USA. Hur blir det med försäkringar och garantier etc? Om det skulle börja strula? Det finns inget likvärdigt jag kan få tag på i sverige? Vet inte om du såg bilden jag länkade för övrigt, men det borde väl gå att få plats med 2st 15" där?

Du kommer få plats med 2 st 15" basar på den ytan så det är lugnt.

Garanti blir direkt mot butiken i USA, men enligt mig är detta en icke fråga på Baselement för antingen spelar man för starkt eller inte och har du spelat sönder basen gäller ändå inga garantier.

Fördelen är att det finns Omkonings satser att köpa till detta element.

https://www.amazon.com/HCCA-152CK-Orion … B005II6094


Skulle basen var död vid leverans så blir det butikens ansvar att fixa ut en ny till dig. Dock aldrig hört nån som råkat ut för detta ännu för vet butiken att den ska skeppas utomlands så testar dom din vara extra noga och sedan packar den för att säkerställa sig att inte åka på massa extra kostnader.


Har själv tagit hem en del från Staterna och funkat bra alltid, detta beror på som sagt att dom har större utbud och bättre priser.

CONCUSSUS
10 juli 2016 · 10 Inlägg

TeknikToken skrev:

CONCUSSUS skrev:

BudgetDunkaren skrev:
Glöm inte att vibbdämpa 😉

Antar att det är att ljuddämpa? Skriver upp det!

TeknikToken skrev:
2 st 15" basar i denna klass kommer verkligen skaka om hela bilen därav enormt viktigt med Ljuddämpa hela bilen.

Den basen dom flesta delar på youtube av Orion basen är betydligt billigare.

http://www.ebay.com/itm/ORION-HCCA-152- … kaeT0frg8g

Den jag delade först är deras nyaste tävlingsmodell men den andra räcker och ger bra tryck.

Rekommenderar denna tjänst för att ta hem varor från Usa.

https://www.shopusa.com/shopusa/sweden/

Tror inte jag kommer behöva det senaste o värsta hehe. Så får isf bli den billigare versionen. Det jag tänker på dock med att importera ifrån USA. Hur blir det med försäkringar och garantier etc? Om det skulle börja strula? Det finns inget likvärdigt jag kan få tag på i sverige? Vet inte om du såg bilden jag länkade för övrigt, men det borde väl gå att få plats med 2st 15" där?

Du kommer få plats med 2 st 15" basar på den ytan så det är lugnt.

Garanti blir direkt mot butiken i USA, men enligt mig är detta en icke fråga på Baselement för antingen spelar man för starkt eller inte och har du spelat sönder basen gäller ändå inga garantier.

Fördelen är att det finns Omkonings satser att köpa till detta element.

https://www.amazon.com/HCCA-152CK-Orion … B005II6094


Skulle basen var död vid leverans så blir det butikens ansvar att fixa ut en ny till dig. Dock aldrig hört nån som råkat ut för detta ännu för vet butiken att den ska skeppas utomlands så testar dom din vara extra noga och sedan packar den för att säkerställa sig att inte åka på massa extra kostnader.


Har själv tagit hem en del från Staterna och funkat bra alltid, detta beror på som sagt att dom har större utbud och bättre priser.

Dåsa! Då är det iaf spikat att det blir 2 st 15" och en Audi A5:a. Antar att jag kommer behöva byta ut högtalarna som finns i dörrarna i bilen med till några bättre? Sedan hur är det med slutsteg och så? Är det andra saker jag behöver kolla på med? Sedan är placeringen utav högtalarna avgörande? Jag hade tänkt att de skulle vara på vardera sida utav bilen riktade inåt (där det är inåt på bilden jag skickade). Eller är det bäst om de sitter bakom baksätet riktade utåt?

Senast redigerat av CONCUSSUS (10 juli 2016)

Fjong
10 juli 2016 · 1 494 Inlägg

Är du helt novis skulle jag rekommendera att du bygger något mindre till en början och skaffar dig  lite kunskap om  hur allt fungerar och lär dig  att bygga lite själv. Ska du låta ett företag bygga allt åt dig kommer det förmodligen bli väldigt dyrt och att ha kunskap om grejerna är väldigt viktigt. (dels för att kunna felsöka och åtgärda problem och se/höra problem)

Finns inte bara en typ av 15'' utan massor som  har olika karaktärer och är gjorda för att spela på olika sätt och kräver olika stora  lådor och klarar olika mycket effekt. Hcca basarna som föreslogs är maffiga men dom spelar bara djupbas och lämpar sig inte alls till annat som tex rock. (dom maffigaste 15'' basarna på marknaden? beror på hur man ser det men jag håller inte med) Har en kompis som kör två st i vägg (400L låda) och det trycker på bra med lite effekt men  som sagt bara djupbas. Har även hört 2st dayton 15 i sluten låda som också gick väldigt djupt och samtidigt spelade tight och fint, va bra tyck men inget monstertryck såklart.

Du kommer garanterat behöva ett bättre framsystem, mer än en mid per dörr skulle jag också föreslå. Tycker att du först borde läsa på lite och lära dig, kanske bygga ett mindre bygge i vinter och åka runt i sommar på träffar (gärna tävlingar för där finns folk som kan) och skaffa kunskap och ta reda på vad du vill  ha.

Sen så kan begagnade grejer vara en väl värd investering, finns alltid risker men hittar du rätt grejer och det är väl vårdat så kan du få stora steg till ett mycket bra pris. För 5-10k kan du få riktigt mycket steg för pengarna.

CONCUSSUS
11 juli 2016 · 10 Inlägg

Fjong skrev:
Är du helt novis skulle jag rekommendera att du bygger något mindre till en början och skaffar dig  lite kunskap om  hur allt fungerar och lär dig  att bygga lite själv. Ska du låta ett företag bygga allt åt dig kommer det förmodligen bli väldigt dyrt och att ha kunskap om grejerna är väldigt viktigt. (dels för att kunna felsöka och åtgärda problem och se/höra problem)

Finns inte bara en typ av 15'' utan massor som  har olika karaktärer och är gjorda för att spela på olika sätt och kräver olika stora  lådor och klarar olika mycket effekt. Hcca basarna som föreslogs är maffiga men dom spelar bara djupbas och lämpar sig inte alls till annat som tex rock. (dom maffigaste 15'' basarna på marknaden? beror på hur man ser det men jag håller inte med) Har en kompis som kör två st i vägg (400L låda) och det trycker på bra med lite effekt men  som sagt bara djupbas. Har även hört 2st dayton 15 i sluten låda som också gick väldigt djupt och samtidigt spelade tight och fint, va bra tyck men inget monstertryck såklart.

Du kommer garanterat behöva ett bättre framsystem, mer än en mid per dörr skulle jag också föreslå. Tycker att du först borde läsa på lite och lära dig, kanske bygga ett mindre bygge i vinter och åka runt i sommar på träffar (gärna tävlingar för där finns folk som kan) och skaffa kunskap och ta reda på vad du vill  ha.

Sen så kan begagnade grejer vara en väl värd investering, finns alltid risker men hittar du rätt grejer och det är väl vårdat så kan du få stora steg till ett mycket bra pris. För 5-10k kan du få riktigt mycket steg för pengarna.

Känns väl lite som slöseri med pengar dock? Att ha två subwoofers är väl inte så mycket egentligen om man jämför med andras byggen? Om jag ska åka runt i bilen o spela kommer det med största sannolikhet inte bli något annat än tung hiphop. Rock, pop, elektronisk etc spelas på högtalarna hemma smile Har du några rekommendationer på läsningar? Köper helst inte begagnat!

Fjong
11 juli 2016 · 1 494 Inlägg

Slöseri skulle jag inte kalla det, mer en investering för att lära sig. Det beror på hur man jämför, du kan komma långt med två 15'' och dom kan kosta allt ifrån 500-30000kr styck. Fler basar behöver nödvändigtvis inte vara bättre heller, man måste veta vad man gör också annars spelar det ingen roll vad man har för grejer.

Är hiphop det du vill lyssna på? Annars kan du ju bygga nått som funkar mer allaround så att du kan spela annan musik med. Vill du dema mycket tex så finns det ju grejer som är roligare än hiphop för framsystem. Finns en del sticky trådar här om batterier och sådant som är bra att läsa, sen kan du kolla på caraudiofabrication på youtube, han har många bra videos som förklarar mycket. Sen såklart att snacka med folk på tex tävlingar, där lär man sig otroligt mycket.

Bassiehof
11 juli 2016 · 1 777 Inlägg

Slöseri med pengar är att köpa prylar som inte lirar ihop. En tumregel är att satsa ungefär lika mycket pengar på alla delar så du inte köper en 500 kr stereo, 1500 kr för ett slutsteg och basar för 5000 kr styck. Och om du inte kan ljuddämpa och bygga själv är det inte roligt och tillfredsställande, och absolut inte manligt trots 15" subwoofers!

SportPilot Ubåtsingenjör
11 juli 2016 · 7 229 Inlägg

Bassiehof skrev:
Slöseri med pengar är att köpa prylar som inte lirar ihop. En tumregel är att satsa ungefär lika mycket pengar på alla delar så du inte köper en 500 kr stereo, 1500 kr för ett slutsteg och basar för 5000 kr styck. Och om du inte kan ljuddämpa och bygga själv är det inte roligt och tillfredsställande, och absolut inte manligt trots 15" subwoofers!

är billjud någonsin manligt ? tongue kul är det dock !

Jag håller med tidigare talare om att inte enbart satsa på en stor baslåda och en massa effekt, det blir inte njutbart

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
CONCUSSUS
11 juli 2016 · 10 Inlägg

Fjong skrev:
Slöseri skulle jag inte kalla det, mer en investering för att lära sig. Det beror på hur man jämför, du kan komma långt med två 15'' och dom kan kosta allt ifrån 500-30000kr styck. Fler basar behöver nödvändigtvis inte vara bättre heller, man måste veta vad man gör också annars spelar det ingen roll vad man har för grejer.

Är hiphop det du vill lyssna på? Annars kan du ju bygga nått som funkar mer allaround så att du kan spela annan musik med. Vill du dema mycket tex så finns det ju grejer som är roligare än hiphop för framsystem. Finns en del sticky trådar här om batterier och sådant som är bra att läsa, sen kan du kolla på caraudiofabrication på youtube, han har många bra videos som förklarar mycket. Sen såklart att snacka med folk på tex tävlingar, där lär man sig otroligt mycket.

Det har du iofs en poäng i! Just när jag kommer vara ute o köra med den bilen lär det bli övervägande hiphop. Längre resor så kommer det nog bli att man slår på ett album från en annan genre dock. Så vill ju ändå ha ett bra overall ljudsystem.

Nu är detta kanske inget som får er att att häpna, men satt för ett tag sedan i nån nyare bil med bose system. Det tyckte jag själv lät jävligt bra. Lyssnade på klassisk musik och det lät bokstavligt talat som att man var där!

Bassiehof skrev:
Slöseri med pengar är att köpa prylar som inte lirar ihop. En tumregel är att satsa ungefär lika mycket pengar på alla delar så du inte köper en 500 kr stereo, 1500 kr för ett slutsteg och basar för 5000 kr styck. Och om du inte kan ljuddämpa och bygga själv är det inte roligt och tillfredsställande, och absolut inte manligt trots 15" subwoofers!

Jo det där är jag ganska medveten om. Det kan egentligen appliceras för allt tycker jag själv. Man vill inte att något ska flaskhalsa!

Bassiehof
11 juli 2016 · 1 777 Inlägg

CHEEVA skrev:

Bassiehof skrev:
Slöseri med pengar är att köpa prylar som inte lirar ihop. En tumregel är att satsa ungefär lika mycket pengar på alla delar så du inte köper en 500 kr stereo, 1500 kr för ett slutsteg och basar för 5000 kr styck. Och om du inte kan ljuddämpa och bygga själv är det inte roligt och tillfredsställande, och absolut inte manligt trots 15" subwoofers!

är billjud någonsin manligt ? tongue kul är det dock !

Jag håller med tidigare talare om att inte enbart satsa på en stor baslåda och en massa effekt, det blir inte njutbart

Jag anar direkt att du inte är nån self made man som finner ett nöje i att göra nåt som inte alla lyckas med.

Fjong
11 juli 2016 · 1 494 Inlägg

Det är ju upp till dig, vill du spela hiphop så bygg nått som gräver djupt men då spelar det förmodligen inte så bra till tex rock. Har du ett bra framsystem som du kan dela lite lägre (50-60hz) så kan du ju alltid sänka basen så borde det funka med smile

Vad är mer manligt än att stå i bara kallingar och glasögon och fräsa i en stor mdf skiva och ha ACDC spelandes? wink

Bassiehof
11 juli 2016 · 1 777 Inlägg

Fjong skrev:
Vad är mer manligt än att stå i bara kallingar och glasögon och fräsa i en stor mdf skiva och ha ACDC spelandes? wink

cool Pics or it didn't happen och lägg upp bilderna i en projekttråd!

Senast redigerat av Bassiehof (11 juli 2016)

Fjong
11 juli 2016 · 1 494 Inlägg

Bassiehof skrev:

Fjong skrev:
Vad är mer manligt än att stå i bara kallingar och glasögon och fräsa i en stor mdf skiva och ha ACDC spelandes? wink

cool Pics or it didn't happen och lägg upp bilderna i en projekttråd!

Haha, tror jag blir bannad då. Vill ju inte hetsa upp folk för mycket wink

SportPilot Ubåtsingenjör
11 juli 2016 · 7 229 Inlägg

Bassiehof skrev:

CHEEVA skrev:

Bassiehof skrev:
Slöseri med pengar är att köpa prylar som inte lirar ihop. En tumregel är att satsa ungefär lika mycket pengar på alla delar så du inte köper en 500 kr stereo, 1500 kr för ett slutsteg och basar för 5000 kr styck. Och om du inte kan ljuddämpa och bygga själv är det inte roligt och tillfredsställande, och absolut inte manligt trots 15" subwoofers!

är billjud någonsin manligt ? tongue kul är det dock !

Jag håller med tidigare talare om att inte enbart satsa på en stor baslåda och en massa effekt, det blir inte njutbart

Jag anar direkt att du inte är nån self made man som finner ett nöje i att göra nåt som inte alla lyckas med.

ana du på wink

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang