2857
Sök

Skapa bilmärke

197 Inlägg
23 juli 2016
Trådstartare
#1
Kan inte sluta tänka på att om det är möjligt att skapa ett eget bilmärke.
Har tänkt mer av en billig svenssonbil som är bakhjulsdriven och ska konkurrera med t ex Toyota, Kia och liknande.

"Min" bil skulle vara en enkel sedan med som sagt bakhjulsdrift, slitstark med riktig bra byggkvalité som ska hålla sig i många år, bränslesnål (gärna 4-cylindrig) och rymlig. Och självklart ska det finnas en kombi variant.

Alltså ingen "premium", utan billig bil där mycket fokus ska vara på kvalité än kvantitet. Och den ska vara populär även som tjänstebil som t ex taxi, häktesbil, företagsbil m.m


Kalla mig fånig, men om jag bara hade resurser och kamrater som förståt konceptet så tror jag att det skulle funka.

Vad tycker ni? Låter det här som en bra idé?

377 Inlägg
24 juli 2016
#2
Jajamän, kör på.

197 Inlägg
24 juli 2016
Trådstartare
#3
Vem eller vilka ska jag vända mig till och berätta min idé?
Skulle behöva nån eller några experter inom branschen som kanske kan hjälpa mig.

Om min idé lyckas så tänkte jag endast ha sedan och kombi.

Forummoderator
18 270 Inlägg
24 juli 2016
#4
Inte för att pissa på din parad men: Bakhjulsdrift och enkel och billig?

Ett nytt märke ska köras och krocktestas in i förbannelse. Ett gäng hundra miljoner kronor lär du behöva. Kan vara svårt att uppbringa i dagens läge som svensk biltillverkare. Men tanken var god.

Man kan köpa en Dacia för 99.900:- som tydligen fungerar ok. Så en fabrik som kan spotta ut sådär 5000 bilar är säkerligen inte gratis den heller. För där går nog break-even.

Fast det finns säkert en i Trollhättan du kan köpa billigt :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

197 Inlägg
24 juli 2016
Trådstartare
#5
Jag vet att bakhjulsdrift är dyrt, men det vore jävligt nice att ha det till en billig bil.
Trollhättan hade varit bra att ha en fabrik där wink

Min bil skulle varit lite dyrare än Dacia, men betydligt bättre tongue


Kanske jag kan fokusera endast på tjänstebils segmentet? Att bygga billiga bilar till företag, taxi, myndigheter m.m
Dessa exempel brukar oftast jaga efter billiga tjänstebilar.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
24 juli 2016
#6
Du har väl en finansiär hoppas jag för du har kanske inte alla de 100-tals miljoner själv?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 270 Inlägg
24 juli 2016
#7
Mad_Max skrev:
Jag vet att bakhjulsdrift är dyrt, men det vore jävligt nice att ha det till en billig bil.
Trollhättan hade varit bra att ha en fabrik där wink

Min bil skulle varit lite dyrare än Dacia, men betydligt bättre tongue


Kanske jag kan fokusera endast på tjänstebils segmentet? Att bygga billiga bilar till företag, taxi, myndigheter m.m
Dessa exempel brukar oftast jaga efter billiga tjänstebilar.

Troligen ett helt omöjligt projekt men gillar tanken. Så vi spånar på.

Du kan köpa in motor & drivlina från andra tillverkare. Förslagsvis japanska snurror med automatlådor. Tjänstebil och de andra du nämner vill nog inte ha annat än automat. Man kanske kan köpa in en äldre bottenplatta på samma sätt.

Med äldre prylar uppkommer dock vissa problem med EURO-ncap. Även bränsleförbrukningen blir lidande med äldre grejor. Sen var det ju detta med utsläpp...

Men vafan? Skruva ihop mopedbilar med Yamnardieslar? De kryllar av dessa på min hemort. De är sjukt dyra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 354 Inlägg
24 juli 2016
#8
Tänkte på det med bakhjulsdrift. Är det något ett företag vill ha? Har själv firmabil i jobbet som hantverkare och det jag vill med min firmabil är att komma till och från arbetet, bakhjulsdrift skulle inbjuda mig att pröva på lite lek då jag alltid åkt fwd eller awd.

Tänker säkerhetsmässigt, vill ett företag köpa in bilar som bjuder på så småningom högre försäkringspremier? Är ingen företagare så jag kan inte säga något om man får någon "rabatt" eller hur man förhåller sig till bilar. Men jag hade velat att mina anställda har så tråkiga bilar som möjligt prestandamässigt som inte inbjuder till lek så att dom i första hand kan hantera bilen och ta sig fram säkert. Min personliga åsikt.
Jag hade hellre satsat på en bil med fwd eller awd i kombination med en driftsäker automatlåda.

Muttley
24 juli 2016
#9
Nytt bilmärke = du måste ha ett antal år på dig att jobba upp det.   Vad tog hyundai?  20 år i sverige?

Sen billigt,  utgångspris för en dacia är 99.   

Sen alla investeringar på rätt många miljoner, anställda som kostar ett par miljoner per år. Certifikat och sånt skit för några miljoner.
Sen ska du ha alla verktyg och då menar jag inte handverktyg, utan för att pressa skärmar dörrar och huvar smile  Ett verktyg är inte direkt billigt, inte ens om kina tillverkar det.

Du verkar ha ett gott konto smile   I det fallet känns de bättre att börja jobba för en redan etablerad firma.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
24 juli 2016
#10
Mack855 skrev:
Tänkte på det med bakhjulsdrift. Är det något ett företag vill ha? Har själv firmabil i jobbet som hantverkare och det jag vill med min firmabil är att komma till och från arbetet, bakhjulsdrift skulle inbjuda mig att pröva på lite lek då jag alltid åkt fwd eller awd.

Tänker säkerhetsmässigt, vill ett företag köpa in bilar som bjuder på så småningom högre försäkringspremier? Är ingen företagare så jag kan inte säga något om man får någon "rabatt" eller hur man förhåller sig till bilar. Men jag hade velat att mina anställda har så tråkiga bilar som möjligt prestandamässigt som inte inbjuder till lek så att dom i första hand kan hantera bilen och ta sig fram säkert. Min personliga åsikt.
Jag hade hellre satsat på en bil med fwd eller awd i kombination med en driftsäker automatlåda.

Haha!!! Jag blev överlycklig när jag på jobbet fick en Vito med bakhjulsdrift och motorn på rätt ledd. Givetvis med automatlåda. Jag är oxå hantverkare. Det är ganska svårt att "leka" med nya bilar med alla dessa säkerhetssystem. Fast man kopplar ur antisladd/antispinn så går det knapp att spinna och sladda med den. Detta är min åsikt!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 354 Inlägg
24 juli 2016
#11
Vettemannen skrev:
Mack855 skrev:
Tänkte på det med bakhjulsdrift. Är det något ett företag vill ha? Har själv firmabil i jobbet som hantverkare och det jag vill med min firmabil är att komma till och från arbetet, bakhjulsdrift skulle inbjuda mig att pröva på lite lek då jag alltid åkt fwd eller awd.

Tänker säkerhetsmässigt, vill ett företag köpa in bilar som bjuder på så småningom högre försäkringspremier? Är ingen företagare så jag kan inte säga något om man får någon "rabatt" eller hur man förhåller sig till bilar. Men jag hade velat att mina anställda har så tråkiga bilar som möjligt prestandamässigt som inte inbjuder till lek så att dom i första hand kan hantera bilen och ta sig fram säkert. Min personliga åsikt.
Jag hade hellre satsat på en bil med fwd eller awd i kombination med en driftsäker automatlåda.

Haha!!! Jag blev överlycklig när jag på jobbet fick en Vito med bakhjulsdrift och motorn på rätt ledd. Givetvis med automatlåda. Jag är oxå hantverkare. Det är ganska svårt att "leka" med nya bilar med alla dessa säkerhetssystem. Fast man kopplar ur antisladd/antispinn så går det knapp att spinna och sladda med den. Detta är min åsikt!

/Benny

Kan inte säga något om det, åker själv en Fiat Dooblo (som går under namnet äcklet hemma hos mig) och den går att spinna loss med om man retar den. Men du är väl en mera erfaren förare av rwd. Hade jag haft jobbet på den här firman direkt jag tog studenten D.v.s. ett år efter jag tog körkort och tyckte det var skitkul att pressa min 200 hästars Audi så hade jag gjort detsamma med firmabilen och hade det vart en bil med rwd hade jag på nåt vänster lyckats sätta den i en lyktstolpe eller dike. Likt vilken oerfaren förare som helst. Kan inte säga något men helst av allt hade jag köpt ut bilar med grävlingsdrift till mina hens lol

Forummoderator
18 270 Inlägg
24 juli 2016
#12
Man kan nischa in sig på en billig men duglig 4wd. Problemet är att det finns. Lada Niva. Såg en helt ny sådan i tisdags... Solid blå. Den kostar med prut 99'000:- i Gbg.

Nä, skruva ihop en mopedbil som kanske faktiskt fungerar kan vara något.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
24 juli 2016
#13
Hybridsmurfen skrev:
Man kan nischa in sig på en billig men duglig 4wd. Problemet är att det finns. Lada Niva. Såg en helt ny sådan i tisdags... Solid blå. Den kostar med prut 99'000:- i Gbg.

Nä, skruva ihop en mopedbil som kanske faktiskt fungerar kan vara något.

Mopedbil till ett bra pris skulle nog kunna sälja.   De flesta är väl dyrare än en Dacia idag :p

1 354 Inlägg
24 juli 2016
#14
Tkd_rille har en poäng. Men som Smurfen säger nischa sig är nog det första sättet att ta sig in på marknaden.
Varför inte ställs frågan till företagen vad som efterfrågas när dom väljer en bil?

197 Inlägg
24 juli 2016
Trådstartare
#15
Vettemannen skrev:
Du har väl en finansiär hoppas jag för du har kanske inte alla de 100-tals miljoner själv?

/Benny

Rik är jag inte, men en bra idé har jag smile
Vill gärna komma i kontakt med experter i bilbranchen som kan finslipa konceptet, fråga företagare och myndigheter om efterfrågan osv

197 Inlägg
24 juli 2016
Trådstartare
#16
Hybridsmurfen skrev:
Mad_Max skrev:
Jag vet att bakhjulsdrift är dyrt, men det vore jävligt nice att ha det till en billig bil.
Trollhättan hade varit bra att ha en fabrik där wink

Min bil skulle varit lite dyrare än Dacia, men betydligt bättre tongue


Kanske jag kan fokusera endast på tjänstebils segmentet? Att bygga billiga bilar till företag, taxi, myndigheter m.m
Dessa exempel brukar oftast jaga efter billiga tjänstebilar.

Troligen ett helt omöjligt projekt men gillar tanken. Så vi spånar på.

Du kan köpa in motor & drivlina från andra tillverkare. Förslagsvis japanska snurror med automatlådor. Tjänstebil och de andra du nämner vill nog inte ha annat än automat. Man kanske kan köpa in en äldre bottenplatta på samma sätt.

Med äldre prylar uppkommer dock vissa problem med EURO-ncap. Även bränsleförbrukningen blir lidande med äldre grejor. Sen var det ju detta med utsläpp...

Men vafan? Skruva ihop mopedbilar med Yamnardieslar? De kryllar av dessa på min hemort. De är sjukt dyra.

Låter som en bra idé. Tänkte mig ha en 240/740 som mall.

197 Inlägg
24 juli 2016
Trådstartare
#17
Mack855 skrev:
Tänkte på det med bakhjulsdrift. Är det något ett företag vill ha? Har själv firmabil i jobbet som hantverkare och det jag vill med min firmabil är att komma till och från arbetet, bakhjulsdrift skulle inbjuda mig att pröva på lite lek då jag alltid åkt fwd eller awd.

Tänker säkerhetsmässigt, vill ett företag köpa in bilar som bjuder på så småningom högre försäkringspremier? Är ingen företagare så jag kan inte säga något om man får någon "rabatt" eller hur man förhåller sig till bilar. Men jag hade velat att mina anställda har så tråkiga bilar som möjligt prestandamässigt som inte inbjuder till lek så att dom i första hand kan hantera bilen och ta sig fram säkert. Min personliga åsikt.
Jag hade hellre satsat på en bil med fwd eller awd i kombination med en driftsäker automatlåda.

Antisladd och sånt kommer finnas med. Men även möjlighet att stänga av skiten ska finnas smile
Så driftsäkert kommer det definitivt vara

197 Inlägg
24 juli 2016
Trådstartare
#18
tkd_rille skrev:
Nytt bilmärke = du måste ha ett antal år på dig att jobba upp det.   Vad tog hyundai?  20 år i sverige?

Sen billigt,  utgångspris för en dacia är 99.   

Sen alla investeringar på rätt många miljoner, anställda som kostar ett par miljoner per år. Certifikat och sånt skit för några miljoner.
Sen ska du ha alla verktyg och då menar jag inte handverktyg, utan för att pressa skärmar dörrar och huvar smile  Ett verktyg är inte direkt billigt, inte ens om kina tillverkar det.

Du verkar ha ett gott konto smile   I det fallet känns de bättre att börja jobba för en redan etablerad firma.

Gott konto har jag icke, men en idé har jag som jag tror starkt på smile

Muttley
24 juli 2016
#19
Mad_Max skrev:
tkd_rille skrev:
Nytt bilmärke = du måste ha ett antal år på dig att jobba upp det.   Vad tog hyundai?  20 år i sverige?

Sen billigt,  utgångspris för en dacia är 99.   

Sen alla investeringar på rätt många miljoner, anställda som kostar ett par miljoner per år. Certifikat och sånt skit för några miljoner.
Sen ska du ha alla verktyg och då menar jag inte handverktyg, utan för att pressa skärmar dörrar och huvar smile  Ett verktyg är inte direkt billigt, inte ens om kina tillverkar det.

Du verkar ha ett gott konto smile   I det fallet känns de bättre att börja jobba för en redan etablerad firma.

Gott konto har jag icke, men en idé har jag som jag tror starkt på smile

Då kan de ju finnas andra alternativ.   Bygga specialbilar, då behöver man inte bygga från grunden utan bara göra specialanpassningar efter kundens förfrågan smile Så som de gör med ambulanser, begravningsbilar och övriga arbetsfordon.

I med de är en enorm kostnad för att kunna producera bilar så är de alltid en start.

197 Inlägg
24 juli 2016
Trådstartare
#20
Min drömbil ska vara kantig och praktisk. Den ska vara funktionell och enkel, inte för mycket lull-lull och bling-bling tongue
Har tittat ofta på 740 som en grundmall. Så kanske det blir billigt att tillverka en sådan konstruktion, med specialgjord chassi (polis/häktesbil) och/eller en mjuk och behaglig komfort till taxi.

Behöver inte se exakt ut som en gammal Volvo, men konceptet är mycket lysande.


Sök