jaka54 skrev:
Hej!
Tickar det är det ventilerna!

Dåligt oljetryck låter mer längsökt. Men visst kan det vara det ,men då skulle väl varningslampan på panelen lysa..?
Så, när min bror, som är sjukt dålig på att hålla koll på oljan, har varit just sjukt dålig på att kolla oljan, och hans 1.8T tickar, så ska han byta lyftarna tycker du? Trots att den blir tyst om han fyller på olja? Gott, då ska jag tala om det för honom. För iom att oljetryckslampan inte lyser, så har det inget med oljan att göra, tickar det är det ventilerna...
Som jag skrev tidigare har oljetryckslampan en viss, i brist på bättre uttryck, "marginal" innan den tänds.
Precis som
Malheus skriver är det inte direkt så att det är okänt att VAGs 1.8T tickar pga lågt oljetryck (upp till toppen) UTAN att lampan lyser. Det beror vanligtvis på; för lite olja, för tunn olja eller oil sludge. Sen -kan- givetvis lyftarna vara problemet, men att börja i den änden är galet med just den motorn.
Ska nu TS kolla oljepickupen, så behövs det iaf ny olja, och jag skulle, igen, välja en olja i stil med 10/40 eller liknande ist.