4592
Sök

Lämplig dieselspis till en Valle

34 Inlägg
5 augusti 2016
Trådstartare
Tjena! I början av sommaren så skrev jag en tråd där jag ställde lite frågor gällande dieselkonvertering av jänkare, dock så ställdes min sikt in på en tysk kärra, en kapitän. Dock så visade det sig att kapitänen jag tänkte köpa var helt slut och då jag inte har ekonomin för ett sådant projekt så fick jag leta vidare.

Nu ser det ljusare ut då jag har kommit i kontakt med en relativt fin gammal valiant. Man skulle kunna beskriva skicket som ett milt pilsnerskick eller ett sämre bruksskick. Då jag mest kommer att använda bilen som bruksbil och ta den till lokala cruisingar så spelar det ingen större roll. Dock så känner jag att bränsleekonomin i denna kärra kommer att ta död på min dröm om en jänkare som förstabil.

Så jag frågar nu er kunniga där ute, vad finns det för lämpliga dieselmotorer till en Valiant från 65? Har varit inne lite på mercedes dieselmotorer men det finns en hel uppsjö av dem, vill ha en med bra ekonomi som kan ta mig från punkt a till punkt b. Att åka snabbt är väl ett plus men just nu är jag bara ute efter bra bränsleekonomi.

Gnäll om att jag "förstör" en originalbil undanbedes. Kan säga att den redan nu inte är original då den har en annan front på sig.

Sök