4595
Sök

Biltransportbygge

6 augusti 2016
Trådstartare
Jag vill hitta en lämplig pickup som går att konvertera till biltransportbil. Jag kan också tänka mig att lägga en bra slant på rätt bil och släp. Likaså lägga ned rätt mycket pengar och energi på bygget. Har en maximal budget på 150´000-200´000 för bil och släp.

Dock har jag lite speciella krav. Frågar därför här för att få lite tips.

Målet:    
Jag vill bygga en biltransport som både har en riktigt bra lastvikt, men även får dra ett relativt tungt släp efter.

Målet är alltså att bygga en bil vars tjänstevikt kommer så nära hälften av 3500 kilo (1750 kilo) som möjligt. Detta för att komma så nära denna lastvikt som möjligt. Jag vill samtidigt ha en så hög dragvikt som möjligt. Jag har både BE- och CE-behörighet men vill av olika anledningar ändå ha ett B-korts ekipage.

En bekant med mekanisk verkstad hjälper mig bygga själva ramper och fackverkskonstruktionen. Tanken är att bultat på själva ramen. TIG-svetsa ihop en lättviktskonstruktion i aluminium där målet är att komma så nära 1750 kilo för att få så hög lastvikt som möjligt.

Det gör mig inget om det blir lite långsamt i uppförsbackar.

Tänkbara objekt:
Jag har tittat på Iveco som för vissa fordon har hög dragvikt. Dock verkar det bara vara på fordon med dubbelhjul som då blir för tunga i sin konstruktion.

Syftet:
Jag vill kunna dra två bilar. En på dragfordonet och en på släpet. Jag kommer ha tillgång till 3,5-tons biltransportsläp.

Vad ska jag bygga på för bil?

Tacksam för råd och tips.

Forummoderator
18 358 Inlägg
6 augusti 2016
Hade en LT31 diesel. Inte vrålkul att köra men den var väldigt bra. Gammal men det finns ju nyare chassin att bygga på. En Omega var inget problem som synes. Köptes färdig

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-274d28b71cdb4d93bf239f99a4b97b82.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 augusti 2016
Trådstartare
Hej Hybridsmurfen och tack för ditt svar. Slog på reggnumret och gissar att du skrotat den. Det står i alla fall att det är en nyare Audi. Problemet är inte heller vad man kan lasta, utan vad man får lasta. Jag vill ha en laglig högre lastvikt och även en laglig högre dragvikt på biltransportbilen.

De enda som verkar gå att få högre dragvikt på är just Iveco-bilarna, men jag kan ha fel. Kanske kan man besiktiga en annan dragbalk från ett annat fordon.

Forummoderator
18 358 Inlägg
6 augusti 2016
Biltransportbygge skrev:
Hej Hybridsmurfen och tack för ditt svar. Slog på reggnumret och gissar att du skrotat den. Det står i alla fall att det är en nyare Audi. Problemet är inte heller vad man kan lasta, utan vad man får lasta. Jag vill ha en laglig högre lastvikt och även en laglig högre dragvikt på biltransportbilen.

De enda som verkar gå att få högre dragvikt på är just Iveco-bilarna, men jag kan ha fel. Kanske kan man besiktiga en annan dragbalk från ett annat fordon.

Den lever numera ett gott liv i Polen... Såvitt jag vet. Export från mig. Vad siffror var för den med släp kom jag inte ihåg men en bil upp till 1690 kilo gick bra.

Har du tittat på Solstad-Saab?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 augusti 2016
Trådstartare
1690 kilo som laglig lastvikt? Det är i så fall riktigt jäkla bra. smile

Jag har inte kollat på Solstadsaabarna. Sett liknande byggen på VW Transporter. Dock aldrig sätt några med dragkrok. Vet inte hur man heller skulle kunna besiktiga med drag, då dragbalken ju ska vara typgodkänd för dragvikten (3,5 ton) för det aktuella fordonet.

Det jag funderat på är om man kunde använda en dragbalk för ett annat fordon och anpassa denna för bakre rambenen och på något sätt få det klassat. I så fall öppnade det sig ju en mängd andra möjliga fordon. Kanske någon här vet om det går?

Jag har ju tänkt att bygga fordonet på firman, så det får ju kosta en slant, bara det blir bra.

7 augusti 2016
Trådstartare
Alternativet vore kanske något sånt här.

Det borde vara ett BE-släp. Med en dubbelhytt som dragbil, fick man ju en möjlig sovplats vid lite längre körningar.

Frågan är hur man i så fall fick tag i vändskiva och fick det godkänt.

https://www.blocket.se/jamtland/Biltran … 11&w=3

Sök